Hoogmoed en Vrede zijn Water en Vuur Er wordt tegenwoordig veel gesproken en ge schreven van bovennatuurlijke Verschijningen in Polen eene groote voorzichtigheid werd voor zulke zaken ten allen tijde aan de Schrijvers opge legd; en nu bijzonderlijk, als er zoovele kwaadwil ligen gereed liggen om d'onschuldigste zaken te verdraaien. Men zal zien dat er hier spraak is van eene Verschijning der Moeder Gods in Polen er zijn ten allen tijde mirakelen geweest in het waar achtig Geloof 't welk wij belijden er gebeuren da gelijks wonderheden, dikwijls maar door ée'ne ziel gekend doch 't kan ook gebeuren dat de vijanden der Kerk of geldzuchtige menschen valsche mira kelen ten toon stellen 't Is gebeurd met Luther: de Gereformeerde wilden ook doen zien dat hun valsch Geloof mirakelen had er werd dus 'ne man uitgekocht die zich moest dood gebaren; en Luther zou hem verrijzen maar als Luther met majesteit afkwam en riep Sta op De man bleef liggen en was dood Het bedrog komt uitde waarheid blijft.,. Dit gezegd, laten wij 't woord aan 't gene ons door geloofweerdige personen wordt geschre ven, elks gevoelen gansch vrij lattnde Verschijning vanO.L Vrouw,te Gietzwald, in Polen. Eene briefwisseling gedagteekend uit Polen, 3 Sep tember 1877, behelst het volgende Het is mij onmogelijk nog langer de feiten te ver zwijgen die in ons midden komen te geschieden en die voor het ongelukkige Polen de troostende wonde ren vernieuwen van den heiligen berg van Salette en van de grot van Lourdes. Zij die wij met zulk vurig geloof Koningin van Polen, Regina regni Polonim, noemen, heeft zich mirakuleuzer wijze aan hare onderdanen gewaardigd te veropenbaren, en die heilige verschijningen wor den sedert ongeveer twee maanden herhaald, in voor waarden die hoe langer hoe wonderbaarder en tref fender worden. Even als te Lourdes en te Salette, heeft de Moeder Gods eene eenzame plaats, nederige en arme zielen gekozen om die met nare voortreffelijke gratiën te overladen. Het gehucht GietrzwalJ, in 't Duitsch Dieltrichswald, is gelegen in Varmië, eene der aan palende provinciën van het oud Poolsch rijk, aan Pruisen gehecht tijdens de eerste verdeeling. Deparo- chiehar.gt af van Mgr Crementz, bisschop van Erme- land en opvolger op dien stoel van den doorluchtigen kardinaal Hosius, eene vermaardheid van het Poolsch Episcopaat in de XVI' eeuw. Het volk dat deze streek bewoont, gansch vervuld door de groote herinnerin gen aldaar gelaten door het zwaard van Napoleon gedurende den veldtocht van 1806-1807, houdt zich met den akkerbouw bezig. Niettegenstaande eene eeuw van slavernij heeft het werk van germanisatie nog geenen vooruitgang gemaakt, en die nederige veldbewoners zijn nog immer zeer katholiek en zeer Poolsch gezind 't Is dus dat eenzaam vlek dat God in zijne oneindige barmhartigheid verkozen heeft, om het tooneel van zeer zeldzame wonderen te wezen. Den dag van het feest der heilige Apostelen Petrus en Paulus, terwijl de eeibiedwaardige en deugdzame pastoor des dorps het getal kinderen vaststelde dit jaar tot de eerste communie aanvaard, begaf zich eene der kleine meisjes van den catechismus huis waarts en knielde onderwege neder op liet geluid van het Ave Maria om haar Angelus te bidden, toen zij op eens boven eenen ahornboom die zich naast de pastorij en den omtrek des kerkhcfs verheft, een hevig licht bemerkte dat haar een' kreet van verba zing deed slaken. Ter zeiver tijd, terwijl zij haar gebed voortzette, onderscheidde zij daarin duidelijk de Heilige Maagd die zich eenige oogenblikken ver toonde aan het verrukte kind. 's Anderdaags, op het zelfde uur, vereenigden zich verscheidene kinderen rond den ahornboom om te zamen den rozenkrans te bidden. Dit maal was het de kleine Augustina Szafrynska alleen niet die de hemel- sche verschijning ontwaarde, eene andere harer ge zellinnen, Barbara Samuloroska, van omtrent de twaalf jaren, genoot het zelfde geluk -- Wie zijt gij, Mevrouw? vroegen zij aan de he melsche vertooning die haar kwam verheugen. Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis, werd haar geantwoord, even als aan de nederige herderin der grotten Massabielle. Wat begeert gij van ons, Mevrouw vroegen andermaal de bevoorrechte kinderen. Ik verlang dat gij den Rozenki ans biddet. Getrouw aan deze aanwijzing, vereenigden de deugd zame kinderen zich dus eiken avond ook, terwijl zij den rozenkrans baden, vernieuwde zich de hemelsche verschijning. Welhaast werd het gerucht van dit wonder overal verspreid. Van alle kanten zag men vrome bedevaarders of enkele nieuwsgierigen toe snellen. Men mocht wel de kinderen afzonderlijk ondervragen, toch kwamen hunne verklaringen tot in de minste omstandigheden overeen. Immer zagen zij de heilige Maagd in wit gewaad, met lang blond haar, van wonderbare schoonheid, nu eens alleen, dan met het find Jesus tusschen de armen. Dikwijls ookzoo als bij voorbeeld op het feest van Onze Lieve Vrouw Hemelvaart, zagen zij haar omringd van en- felen en van talrijke hemelsche koren. Welhaast wamen zich, aan die beide bevoorrechte kinderen, eene jonge dochter van twee-en twintig jaar en eene deugdzame weduwe reeds in jaren gevoorderd, ver voegen en deze insgelijks verdienden de uitstekende gunst van de hemelsche verschijning te zien. Sinds eenige weken, wordt deze drie maal daags ver nieuwd, altijd met de uren van het Angelus. Ziehier de inlichtingen die ik bekomen heb van ooggetuigen, onder alle opzichten geloofwaardig. Het volk, in de kerk vergaderd, verlaat deze in volkomen orde, banieren aan 't hoofd, om zich rond den boom te schikken, boven welken de heilig Maagd altijd ver schijnt. Een der kleine meisjes van den catechismus begint met hare kinderstem den rozenkrans te bidden, en al de omstanders antwoorden op haar gebed. Soms bevinden zich vijftien tot twintig duizend per sonen door eene beweging van vurig geloof aldaar vereenigd. De vier bevoorrechte personen zijn onder het volk vermengd, dikwijls, zoo ver van elkander afgeschei den, dat zij zich wederzijds niet bemerken kunnen. Nu, en zulks is niet het geringste bewijs dat de waar heid staaft van de gunst die zij verwerven't is immer op het zelfde oogenblik, zonder eene halve seconde verschil, dat men ze ziet veranderen onder den indruk der hemelsche verschijning. Deze vertoont zich gewoonlijk gedurende het bidden van het tweede tientje aanstonds ziet men ze nederknielen, dan het hoofd opheffen en aldus verblijven zij in eene stomme onderhandelingen in eene verrukking die hen volledig gevoelloos maakt. Op het einde van het vierde tientje knielen zij op nieuw neder, en 't is een oogenblik waarop de heilige Maagd zich aan hun gezicht ont trekt. Maar eer zij verdwijnt, en daarin ligt de bijzon der treffende aard dier verschijningen, zegent de Moeder Gcds altijd dit volk zoo vurig in zijn geloof, dit volk dat aan hare voeten bidt en weent. Niets zou den zielrocrenden indruk kunnen uilwisschen onder degenen die aldaar op dit oogenblik aanwezig waren, 't Is eene vervoering vanonbeschrijfelijke godsvrucht, aandoening, opgetogenheid; alle hoofden buigen ne der, alle armen worden naar de Moeder van barm hartigheid uitgestie: t.... Een ontzeglijke smartkreet ontsnapt aller borsten. Ter zeiver tijd brengt men tot dien hemelschen zegen heilige beelden, voorwerpen van godsvrucht, eindelijk stukken linnen die men naderhand gebruikt voor de zieken en waarvan ver scheidene reeds eene werkelijke verbetering onder vonden hebben. Na de verdwijning der heilige Maagd, eindigt men den rozenkrans, en de menigte verlaat stilzwijgend het kerkhof. De vrome pastoor van Gietzwald houdt zich voor zichtig van gansch de beweging verwijderd; wat hem betreft, hij erkent de uitstekende gunst door den Hemel aan zijne parochie geschonken met zijnen apostolischen iever te verdubbelen. Hij verlaat nooit den biechtstoel, en meermaals ziet men hem de heilige communie uitreiken tot omtrent acht uren 's avonds. Die uitnemende toeloop van godvruchtige bedevaar ders biedt dikwijls zeer beweeglijke bijzonderheden aan men komt aldaar van zeer verarme boeren uit het Poolsclie rijk stappen ter sluiks de Russische grenzen over om het aantal der getroffene en inge keerde menigte te komen aangroeien. Iemand vroeg aan eenen dier boeren welken afstand hij had moeten doortrekken om tot daar te geraken. Ik heb wel veertig mijlen te voet gedaan, antwoordde deze. Maar het is wel der moeite waard zoo ver vertroos ting te komen zoeken De pelgrims die uit het Poolsclie rijk komen, beweren dooreen teeken des hemels gezonden te zijn dat zij de baan der heilige Maagd - noemen. Gansch die toeloop van volk en die buitengewone beweging hebben reeds een geestelijk onderzoek vereischt. Mgr de bisschop van Ermeland heeft twee afgevaardigden gezonden die voorzichtig de bevoor rechte personen onderzoeken en eiken dag zeer nauw keurige verslagen opstellen De pastoor, ondervraagd over het verledene en den aard van degene zijner schapen die verdiend hebben de heilige Maagd te zien, herhaald dat zij zich altijd onderscheiden hebben door eene buitengewone ootmoedigheid. De bevoorrechte meisjes zijn verwonderd dat niemand de heilige Maagd hoort die, volgens haar gezegde. Zoo luid en zoo lief spreekt. Op het oogenblik der verschijning, dooft het daglicht gansch voor hen uit, en zij zien alleen den lichtkrans die de hemelsche vertooning omhult. Wordt voortgezet. FONDS B N. Belg. Leening 4 th. 1871 99,10 3 th. 1873 76,76 Gem. krediet. 4 1/2 th. 103.00 Brussel, leening ISM 8 th. 80,50 1873 3 th. 90,25 1874 3 th. 92,78 Gent, leening 1868 3 th. 91,50 Markten. Dndermonde, 's maandags. Lijnolie 100 kilos. Kempalie, Raapolie, Lijnkoeken Kempkoeken, Tarwe, Rogge, Boterperkilo Leuren, maandags. Tarwe, Rogje, Brouwershaver, Voederhaver, Boter 1/2 kilo, Bloem (fijne.) 74.00 74,— 91,— 24,50 15,75 32,— 32,- 2,56 a 3,09 33,25 21,50 21,50 21,50 1,50 45,- Kertrijk, 's maandag». Witte Tarwe, 07 05 Rogge, Boter, 1/2 kilo, ^45 Eieren, 25. 3*29 Aalst, 'g zaturdags. Tarwe per 1 hect.32 1. 50 c. Masteluin, Haver, Rogge, Aardappels, Hop, Eieren, Boter, 34,- 31,- 24, 24,50 10,50 150,00 2,76 0\ Vlas, 5 k 5,75 Viggens, 44 a 43 Ninove, 's dijnsdage. Tarwe, 100 kiloa, 33,00 Rogge, 22,— Raw, 21,50 Beonen, Boter per kilo, 3^ Eieren per 26, 2,94 Koolzaad, Lijnzaad, St. Nikolaas, 's donderdags. Per 106 Iieters Witte Tarwe, Rood», Rogge, Boekweit. Paardeboonen, Vlas 3 kilo. Boter kilo, Eieren de 26, Hooi 300 kilos, Aardappelen 33,— 30.— 18.25 47, 19,00 5,86 2,90 3,13 46,00 10,00 Mechelen, Tarwe, Rogge, Boter, Strooi per 100 kilos, Vlas 3 kilos, Veemarkt, Inlandsch ras stuks, van 0— tot fr.O— Vreemd ras 0 stuks van 000 tot 000. 32.- 26,- 0,— 0,— 0,00 0,— Geeraardsbergen, Tarwe 100 kilos, Masteluin, Rogge, Ruw vlas per kilo, Boter per kilo, Tabak grooten kleinen, 's maandags. 33,- 29,50 20,- 1,50 02,60 Hamme, 's zaturdags. Kemp per 11 kilos, 10, Boter, per kilo, 2.90 Aardappelen, per 100 kilos, 10, Lokeren, 's woensdags. Per 105 liters, Witte Tarwe, 31 Roode, Rogge, 18 ,25 Boter, 1/2 kilo. Haver 15, A»lst, Daons Mayart.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1877 | | pagina 4