1?
Verschiini alle Vrijdagen.
I
êc
SsJ*
r?^:
g" £U2
o e
w
c
5
g"
2 a
e
^£2 >S.5>
0 s
g*
,4
dS
So ai si- -ó -R o'
v-o° C S
2 ===10 r ^Sw^r^
5 oo o!
-' ZESDE JAAR N° 271 4 Januari 1878
v
c
ju o?
3
A -
N 3
fl "ffl O
5 - g
-c
te
se
v
c
S -O
s J
3 t—4
0- Q n
s- li
-S s?
"S
U U C
O O)
c
c ®"g
9 S
43 *p -a
a
Gt Cj
>1
HJ'2
"H ra
g
Sm
c
S S' <J
D p ^-cs
ffi t>
s- CSI
T3 ?tM
Pi <U
■O
m-M
o
c
*-fc h
w 03
^oo
Sh
w
s
'S fl|
- SmS^O^-td©w«
Sm
SU "O
2 N
UU -TT
e3
SU GT
O
.^00
w C
©*-M
Sm
bJ w
.2
CL
Cö
*™as«
O ^"S S«'Ï3>:So
1« d_,aig0a!>.i2
c< cj.JL® Z o
I-I t3 tfU w'W-S
t, :cs
-o Q "o n
c
CS
w
Sm
X>
Prijs in bureel of winkels 5 centiemen.
Met de post of te huis gebracht 2,50 's jaars
Vooraf betaalbaar.
AALST, P. Daens-Mayart, Leopoldstraat, 77.
P CM- (0 3
O cc
crCS^
°o O®
ic *s
co
CT3 q
CD CD 4*
B Ch 3
V T-* C5
p I
ïi o boer
e WERKMAN begint 't jaar 1878 met zijnen eer-
|L> bied en zijne wenschen aan te bieden. Eerst en
vli.rtiëvSliS^lk?^ vooral, zijnen diepen eerbied aan de Geestelijke
Overheid, die gelast is het Geloof ongeschonden
te bewaren en de Volkeren op den weg naar't eeu
wig Vaderland te geleidén, te vermanen en te be
stieren. Meest alderampenderSamenleving komen
voort, omdat dit gezag over de zielen miskend en
bevochten wordtde groote Meester heeft in de
wereld niets dan onderdanen en schepselen nie
mand. Keizer of Koning, heeft het recht zich tus-
schen God en 't Menschdom, tusschen de Kerk en
de zielen te stellen. Onder dit punt zijn wij allen in de grootste ge
lijkheid. Keizer Wilhem, die tegenwoordig den dwingeland speelt,
is zoowel onderdaan van de geestelijke Overheid als een nederige
arbeider. Wij wenschen dus dat overal den diepsten eerbied heersche
voor 't gezag der H. Kerk, welk begint van den Paus en neerkomt
op den geringsten Priester, in vereeniging zijnde met Roomen. Wij
bieden ook onzen eerbied en onze wenschen aan de wereldlijke
Overheden mocht den zin van dit gezag wel begrepen worden, er
zouden veel ongelukken en oneenigheden vermeden worden; geen
huis, geen dorp, geen land kan zonder Overheden bestaaner moe
ten grooten zijnen kleinen, rijkenen armen; maar allen moeten
door wederzijdschen eerbied en genegenheid verbonden zijn; de
kardinaal Dechamps, die zoo klaar en zoo diep in de noodwendig
heden der wereld ziet, schreef het overlest aan den Travailleur
van Nijvel: Men doe wat men wil, zegde hij, zonder 't Geloof, de
Hoop en de Liefde, die Meesters en onderdanen moeten verbroede
ren, zonder de Christ ene Beschaving zal de samenleving in al de
gruwelen der heidensche barbaarschheid terugvallen.. Wij wenschen
dus dat al d'Overheden met grooten eerbied omringd wezen, en dat
al d Overheden een waar gedacht van hun gezag hebbengeene
overheersching, geene slavernijniets anders dan de bekleeding van
een ambt in de groote menschelijke Familie, een ambt over- Broe
ders en kinderen van denzelfden Vader.
En in 't bijzonder wenschen wij aan onzen H. Vader Pius IX in
i878het jaar van zegepraal, tot geluk en rust der Volkeren; aan Z.
H. onzen Bisschop en al zijne eerw. Medehelpers, leerzame herten
en troostrijke dagen. Aan al onze geëerde Lezers en Vrienden
van den eersten tot den laatsten, drukken wij van verre eene warme
broederhandwij wisten waarlijk niet dat wij zooveel vrienden had
den; van alle kanten zijn ons brieven van aanmoediging en vriend
schap toegekomen; De Werkman wordt 'ne grooten troost in ons
levenaan allen dus, onze vurigste bedankingen en lieilwenschen
voor 1878; dat dees jaar voor allen, een jaar van vrede, van voor
spoed, van geluk weze; dat allen met moed hunnen lasten hun
kruisken opnemener moeten kruiskes zijn, anders zouden wij ons
te veel aan d'aarde vastklevenen dat 1879 ons in dezelfde, en 't
kan't zijn, nog vriendschappelijker gevoelens moge samentreffen.
Wij zullen trachten ons beste te doen, om De Werkman aangenaam
en nuttig te maken, met Gods bijstand, en de ondersteuning onzer
geachte Vrienden en Lezers.
T' lil r-B
Gezondheid van den Paus.
Men leest in eene korrespondencie van den Unwtrs, gedagteekend den
22 december.
De toestand van den Paus wordt allo dagen beter. Indien de H. Vader
te bed blijft, is het om het rhumatism te beletten hij is gezond en heeft
veel eetlust: hij werkt, ontvangt de kardinaals, de bisschoppen, de ge
heimschrijvers der kongregatiên zijne krachten zijn ganseh hersteld.
Zondag heeft M. De Beucker van Antwerpen t'Aalst twee uren
lang, voor ontelbare Aanhoorders gesproken over 't Werkbedrijf der
Drie Natuurrijken hoe wonder dat toch de Schepping is hoe dat de
Wetenschap voor 't kleinste deel moet stom staan, niets kan uitleggen
of bewijzen, maarenl.el bestatigen hoedat alles zijne natuurlijke eigen
werkkracht heeft't bezielde en onbezielde,'t bladje op den boom, d*
steen, het ijzer, alles werkkracht die niet verandert, maar nog immer
dezelfde blijft van over öouu jaar en blijven zal zoolang de Schepper
het wilt. Men moet M. De Beucker gehoord hebbenge zoudt zeggen,
die mensch is dag en nacht bezig met de natuur te bestudeeren, en uit
alles weet hij zulke verhevene en nuttige lessen te trekken, om den -
mensch te leeren ootmoedig zijn, en 't hoofd te buigen voor den Schepper
die overal wonderen heeft gezaaid, tot in de kleinste deelen der Natuur.
De sterrekundigen, zegde M. De Beucker, toonen vol bewondering den
melkweg, waarin zoeveel duizenden sterren flikkeren, datis schoon,
verbeven maar dat ze neêrdalen en een greintje zout nomen, en dit op
't vuur leggen, en voor den damp een vergrootglas zetten, en ze zullen
meer, schitterender lichten in dat greintje zoutzien als in den melkweg,
't Is 01 s onmogelijk den geleerden Natuurkundigen in zijn diepe navor-
schingen te volgen hij toonde onder andere, het eeuwig en onverander
lijk orde in de Natuur, door de Nachtsgaals en Kanarievogels, die zelfs
in kooitjes opgesloten, hun hoofd in stuk vliegen, als de tijd hunner
landverhuizing is gekomen in den mol die geen zes uren kan zonder
eten blijven, en in de vledermuis die verscheide jaren, in eene lucht van
10 graden, zonder eenig voedsel blijft leven in de kleeding der dieren,
welke verschilt volgens de landstreek, weshalve elk dier eene bijzondere
plek gronds heeft gekregen, terwijl de mensch geheel de wereld kan
doorwandelen aan aide dieren geefL een kleed, heeft de Schejiper ge
zegd: aan u, mensch, geef ik, in plaats van een kleed, 't verstand, on
aan 't hoofd der natuur te staan. Alles wijkt voor den mensch geen
dier zal hem aanranden, tenzij in verdedigende houding zijnde zelfs de
leeuw en de tieger, die in de maegdelijke bosschen van Amerika heer-
schen, om d'evenredigheid te houden onder de grasetende dieren, die
anders al de gewassen opvreten, de leeuw en de tieger, die in de wilde
landen schildwacht houden, tegen datde volkoren langsdaarafstroomen,
die sterke dieren wijken vol ontzag, als de mensch verschijnt. En zoo,
een geslagen uur, toonde M. De beucker de wonderen der natuur, om,
daarna op den mensch te komen. Allts heeft hier zijne vaste bestemming