x flÉf - Verschijnt alle Vrijdagen De gebeurtenissen der week. De Werkman Half-Mei. De maand van Mei, De maand der Bloemen, Als Hof en Veld. In pracht gesteld, Den Schepper roemen, Die Maand van Mei Z'is half voorbij. De maand van Mei, Als vreugdeklanken Van 't Vogelental In woud en dal, Den Schepper danken, Die maancTvan Mei Z'is half voorbij. De maand van Mei Als Christen scharen, Voor 't Beeld der Maagd, Die Jesus draagt, Zich gaan vergaren, Die maand van Mei, Z'is half voorbij. Spreekplaats. De Testimoniums zijn verzonden. Is iedereen geriefd en voldaan M. H. V.. te Hon- tenisse, Zeeland, de Werkman zal u ZESDE JAAR N° 291 17 Mei 1878 Prijs in Bureel of winkels 5 centiemen. Met de post of te huis gebracht 2,50 's jaars Vooraf betaalbaar. Voor Frankrijk en Holland. 4,50. AALST, P. Daens-Mayart, Leopoldstraat, 77. regelmatig gestuurd worden van uw eerste brief hadden wij niets ge hoord. J, G. Dendermonde. korte schoone Prijskampen kunnen aan- veerd worden: 10 of 12 raadsels, dat is te veelvan te veel voedsel sterft men zoowel als van te weinig 5 of 6 raadsels ten hoogste, en nieuwe en klare! dat is willekom 2,00 o,5o o,75 Te ltoopin onze bureelen B'Ark van Noë, door Janssens. 2,00 Maria's Vlaanderen, 1,25 O. L. Vrouw van Lourdes, door L. Lasserre, Leven van de gelukzalige Germana, herderin, De Christelijke Moeder, Robespierre, zijn leven, zijne misdaden en straffen, 0,80 De lotgevallen van Robinson, met platen 1,00 Genoveva van Brabant, 0,75 Onpartijdige levensbeschrij ving van Napoleon Reinaert de Vos of het oor deel der dieren, Fortunatus, 0,80 o,5o o,5o Deze week komt t groot nieuws, noch uit Engeland noch uit Rusland, waar de diplomaten al hun verstand bijeenleggen om aan een vredeken te geraken Duitschland, Pruisen houdt de aandacht gaande. Men heeft er den Keizer willen vermoorden. Zaturdag, rond half vier, keerde Keizer Wilhem met zijne dochter in een open rijtuig van zijne wandeling terug, toen een geknal ge hoord werd en twee kogels in het rijtuig vlogen, gelukkiglijk zonder iemand te kwetsen. Aanstonds was er eene groote verwarring: de Keizei, een oude krijgsman, kwam gerust uit zijn rijtuig en toonde aan t bijgesnelde voik dat hij niet gekwetst was; zijne dochter lag in onmacht; Doctoors snelden bij, terwijl het volk op den moorde- naai viel en hem zou kapot gemaakt hebben, zonder de tusschen- komst van eenen jager der keizerlijke wacht. 't Was van op den bijgang dat de dader geschoten had; toen men hem aanhield, loste hij nog drie scheuten en wierp zijn wapen weg. Ziedaaar het feit. Wie is nu demoordenaar? De vijanden van 't Katholiek zullen aanstonds gezocht hebben, of er geen middel is om die misdaad in verband te brengen met de Religie-vervolging, met het fanatismus, den biechtstoel en wat weet ik al Ze wilden wel van Vioebergh, het monster van Mechelen, eenen Franciskaan maken, alhoewerdie kerel vaandeldrager eener geuzen-societeit was Mestdagh van Ant werpen, die nooit den voet in eene kerk zette, werd wel in een kwe zelaar veranderd welke schoone gelegenheid ook om bij al de leu gens over oude gebeurtenissen nog deze te voegen en de Katholieken te beschuldigen van hunnen vervolger te willen vermoorden! Maar de feiten zijn dezer keer te klaar. De moordenaar is zekeren Max Hoedel, blikslagersgast van Leipzig en een aanhanger der So cialisten, van de kerels die, onder schijn van het werkmanslot te verb.eteien, de Overheid, de Fortuinbezitters aanranden en gedurig schi ïjven dat de Koningenen Keizers in den hoogsten graad de volksverdrukking vertegenwoordigen. Bij het eerste verhoor, waarop een Minister aanwezig was, ver klaarde Hoedel een anarchist te zijn, vijand van alle staatkundige partijen en van de tegenwoordige staatsinrichtingen. t Schijnt dat die sekte van 't Socialismus in Duitschland buiten- woon machtig en stoutmoedig wordt. Mocht Keizer Wilhem nu toch eens uit zijn oogen zien! En zich ovei tuigen hoe rampzalig den oorlog is welken hij tegen de vrijheid der Christene Volkeren veert. Is het toch niet wreed, als een wereldsche Vorst, mensch gelijk iedereen, aan zijne katho lieke onderdanen durft verbieden van hunne godsdienstige plichten te vervullen? en is er iets rampzaliger voor een land? Van de Chris- stenen heeft Keizer Wilhem niets te vreezenze zullen den Keizer geven, wat den Keizer toekomt, maar ook, 111 weerwil van al zijne wetten, aan God geven wat aan God toekomt; maar bij de onge- loovige menigte vallen al de wetten tegen de Christene Vrijheid, als olie in t vuur, om d Overheid te verachten, om tegen 't kapitaal op te staen, om troebels en revolutie te verwekken. Waar geen eer bied is voor d'opperste Overheid, worden de Vorsten en Keizers veracht en gehaat. Keizer Wilhem ziet nu wat hij gewonnen heeft met de Katholieken te vervolgen; zijn land wordt opgeeëten door 't Socialismus. Zal hij beter uit zijn oogen zien "t Is te vreezen van neen; de mensch vindt geerne verschooning voor zijne dwalingen, en ten anderen de Pruisische Keizer werkt uit zijn eigen niet, 't is de Vrijmetselarij die hem en-avant zendtdezelfde Vrijmetselarij waar van Z. H. Paus Leo XIII in zijne Encycliek spreekt en die haar nagels scherpt om ons Vaderland op de pijnbank te leggen. Dees jaar, met de Kiezingen, in Juni, gaat het lot geworpen worden de Geuzen voorzeggen ons, als ze winnen, een bestuur gelijk in Prui sen; Lucifer ziet dat het einde der eeuwen nabij is, dat de Kerk ha ren eeuwigen zegepraal gaat bereikenen daarom moet er eene laatste poging gedaan worden alle landen en alle goevernementen moeten samenspannen tegen de Kerk; er wordt een schrikkelijke vervolging bereid, preekte Mijnheer Collin zondag 11. zoo schrikke lijk dat een kopstuk der Vrijmacons onlangs zegde: Als de Kerk daardoor komt, dan zal ik bekennen dat zij door Godzell'beschermd wordt! De Kerk zal er door komen, maar of er geen landen als drooge takken van den boom des Christendoms door het tempeest zullen gerukt worden, en in 't slijk der wegen gesleurd, dat weten wij niet; ziet eens Asia, waarvan PausLeoin zijne Encycliek spreekt: 't waren voortijds Christene landen, nu zijn ze terug in 't heidendom en in de barbaarschheid geworpen. Daarom moet er gewaakt en ge werkt worden de Vrijmetselarij is listig en bedriegelijk. De wer kende klas trekt zich anders de kiezingen weinig aan; zij laat de partijen, klimmen, dalen en wentelen; maar als het ons Geloof be treft, als er kwestie is dat de Vrijmetselarij, onder den dekmantel eener politieke partij, tegen 't Geloof afkomt, dan zal zij in de treffe lijke werkende klas eenen onoverwinbaren tegenstand vinden, eenen tegenstand van raad en van daad, van kiezingen en van gebeden Alsaldegoedeeendrachtigsamenspannen.kanBelgenland geen kwaad. Handelende over de gebeurtenissen der week, mogen wij niet na laten en wij vervullen die plicht met trotsche vreugd.niet nalaten van over Sinte Nikolaas te spreken en over de glanzende Vaderlandsche, Katholieke Feestbetooging welke er zondag plaats greep, tot belooning en verheerlijking van een der grootste Vlamin gen, van een der edelste herten, van een der verhevenste verstanden onzes tijdsmen heeft M. De Beucker genoemd.... Er wordt dik wijls gezegd en geschreven't geld is alles in de wereld. Dat is valschheid en logenDe Beucker had geen geld, 't was een geringe werkmanszoon, maar een kind vol moed, vol braafheid en vol talent, die hoveniersleerjongen werd, zijn vak bestudeerde, zich geene moeite spaarde, die dikwijls uren en uren aflegde om eene les te gaan bijwonen, en eindigde met den grootsten "Natuurkundi gen van Nederland te worden. M. De Beucker is gekend overal waar de Vlaamsche taal weerklinkt; waar heelt hij met zijne mach tige stem de Volkeren niet ontroerd en een dankbaar oog naar den Schepper doen richten? Is er toch eene schoonere zending als daar te midden van duizenden te staan, als lofbazuiner van den almach-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1878 | | pagina 1