Verschijnt alle Vrijdagen.
DE VERGEUZING VAN 'T ONDERWIJS.
PARLOIR. Ontv. 2,5o fr. van
M. L. D. O. Ronsse, voori879, uit
Lokeren vail Mr w. W. 2,5ovoor
1879. van P. D. V. Gremmingen
25o voor 1879; geachte vr. uw gazet
was verzonden volgens gewoonte;
met droefheid hooren wij dat UEd.
ze niet ontvangen heelt; wij sturen u
eene andere Ontv. uit Mater 5,00
tot Maart 1880. Treffelijk betaald.
Eervolle melding! Ontv. uit Ruyen
7-5o voor ab. 1878 Ontv. uit
Mechelen van den vriend G. 2.5otot
Augusti 1879. Red rijker te Ga
er is iets van: ge zoudt kunnen gelijk
hebben; doch velen verstaan v. door
1. Jufv. te B. de naam uwer ge
boorteplaats stond miszet, maar UE.
heeft toch meêgelot? 'k wensch u in
het toekomendeden allereersten prijs.
Ontv. van M. N. B. Belc. 2,5o;
van M. D. C. Bottelare 2,5o voor
1879; van M. Ch. D. 2 5o voor een
nieuw ab. tot 19 januari 1880 betaald.
Buggenhout alles wel ontv. en
juist bevonden.
Daar nu w'ontvangen van drij,
vier, vijf, zes plaatsen de tijding dat
de menschen hun gazet niet ontvan-
ZEVENDE JAAR N° 326 17 Januari 1879.
Prijs In bureel of winkels 5 centiemen
Met de post of ts huis gebracht 2,50 's Jaars
Vooraf betaalbaar.
Voor Frankrijk en Holland. 4,50
AALST, P. Daens-Mayart, Leopoldstraat, 77.
gen hebbennogtans ze was regel- A
matig verzonden gelijk op ander 7
weken; 't en kan niet liegen; al de 7
namen zijn gedrukt; wij tellen de
postzsgels; de inpakking- wordt o-^,
verzien en zeo trekt alles naar't Post- a
bureel. Misschien dat de Post met
den Nieuwjaar te veel werk gehad
heeltmaar dat maakt ons rekening -è
nietwij hopen in 't vervolg op een
stipte bediening.
Ontvangen van P. V. D. Calcken, *1
2,5o tot 1 Januari 1879. Verschei- f
dene medeffcelingen blijden tot de a
naaste week; Vriend te G, wat
zal ik u zeggen Wij leven nu,gelijk r
de Joden leefden onder koning Ro-
boam: de grooteplagen gaan komen; 4
later, om 'ne man te koopen, zal er\.
tot 3 duizend fr. moeten gegeven 7
worden; en er zit 'nen anderen mi- f
nister van Oorloggereed, Brialmont, -è
die 111 de soldaterij de bron en de Ion- Z
tein van alle goed ziet; en dat heb-v
ben wij te danken aan de mannen y
der kategorie van meester Lippens,
uit 't Waas, die zich door zijn kaje-
vans, burgervader d®et noemen 7
Valt néér en aanbidt mij. «prak Satan. (fr
I.
Er is groote bekommernis en diepe droefheid in ons Belgenland.
De Regeering, van den eenen kant, ze slaat 't Volk met nieuwe
lasten, ze stelt deftige Ambtenaars af, en van den anderen kant, ze
maakt gereedschap om de zielrooverij in 't groot te plegen.
Zijne Heiligheid Pius IX, als de Piëmonteezen in de jaren 60 zijn
Staten overweldigden en de stad Roomen innamen, Pius IX prote
steerde kalm en krachtig; doch als de Vrijmetselarij die, op den rug
der Piëmontezen Roomen was binnengetrokken, als de Vrijmetserij
begon met de scholen te vergeuzen, dan sprong de oude Pius IX in
de diepste ontsteltenis op; zijne heldere ziel bee de, zijn wezen ver
bleekte, zijn oogen schoten vol tranen en hij riep tot al wie het hoo-
ren wilde: Tot hiertoe heb ik alles kloekmoedig verdragen, en
God geeft mij de gratie om onder de beproevingen r.iet te bezwij-
ken: maar nu gaat het te ver; neen! dat kan ik niet vergeven
men verscheurt de zielen der kinderen men put 't bloed van mijn
hert uit
Zoo jammerde Pius IX en van uit den hemel moet hij met een ze
kere droefheid Belgenland aanschouwen, want hier staat hetzelfde te
gebeuren
Z. H. Leo, de tegenwoordige Paus, zijn eerste brief aan de we
reld sprak over de Christelijke Leering. Had de Manmetzijn scherp j
oog voorzien dat de Christelijke Leering, onder zijn Regeering, in
de Catholieke Landen ging bestormd worden
't Is ongelooflijk; maar 't is waar! de LeeringGods, die alledeugd
bevat en alle ondeugd bestrijdt; die aan elk zijn wederzijdsche
plichten leert, die 't Volk verheft en de Staten en Huisgezinnen ge
lukkig maakt, de Leering, die hier bloeit sedert de Missionnaris-
sen, door 't storten van hun bloed hier 't waar Geloof inbrachten,
reeds i3oo jaren worden de kinderen met de Christelijke Leering i
opgebracht en niemand heeft eenige rede van klagen tot over
eenige jaren verklaarden, zelfs d'hevigste liberalen, dat de scholen
en het onderwijs moesten godsdienstig zijn; en nu eensklaps,
zonder eenige rede, nu wordt de Christelijke Leering vervolgd, er
gaat een wet komen, die den Priester buiten de Volksscholen zal
drijven een Wet die, als zij uitgevoerd wordt,'t Kwaad en d'On-
deugden zal doen aangroeien, gelijk 't gras in de weiden.
't Is tegen die wet dat de Bisschoppen van Belgenland gesament-
lijk protesteeren in hunnen merkweerdigenOmzendbrief, van welken
wij dikwijls zullen spreken.
Een ziel, een reine kinderziel, is kostbaarder als al de schatten dei-
wereld. Wij, Christenen, weten wat ons daaromtrent geleerd wordt.
Voor de Vrijheid van een ziel zou de Pans zelf zijn rust enzijn bloed
geven; en hier ons Land, zou men door een helsche wet, door een
wet van eeuwige vermaledijding, men zou jaarlijks duizende zielen
aan God willen rooven, om in de volgende geslachten hier een hei-
densche en goddeloeze soort te hebben.
En wie zou er meest door lijden 't Volk, de Burgers, de Land
bouwers en de Werklieden.
Wij vragen, zeggen de Bisschoppen, dat de Priester vrijen om
gang hebbe in de school en dat er aldaar een godsdienstig onderwijs
gegeven wordewij wragen dit krachtens het recht van God en
ten gunste en tot het behoud der maatschappij?
De rijken hebben feesten en plezieren om hun hert op te halen de
Burger en de Werkman heeft zijn huisgezin alleen, waar hij tevre
denheid en geluk kan vinden. En als de Deugd er niet heerscht, dan
is 't huisgezin een torment en een helle.
Al de geleerdheid der wereld kan geen enkele ondeugd uitroeien
hoe geleerder, hoe verkeerder; de Godsdienst moet aan 't hert spre
ken, de plicht en de straf en de belooning toonen, anders komen
d'ondeugden als wormen en ruspen, de bloem en de vrucht van 't
huisgezin vernielen....
Ziet gij nu, geachte Lezer, hoe de wet door de Regeering voor
gesteld, eene schandige, eene rampzalige wet is, eene wet die 'tvolk
zou bederven, d'huisgezinnen krenken, en ten langen laatsten ons
vrij Vaderland in slavernij brengen? De toekomende week, zal ik,
als 't Godblieft toonen, hoe die Geuzenwet het Recht van God mis
kent. E11 't Recht van God miskennen, op zijn schepsels, op de kin
deren, dat is iets duivelsch, iets wraakroepend
OVERZICHT.
Terwijl het politiek voor eenige oogenblikken zwijgt en stil is, doet
onze Paus Leo XIII nog eens zijne stem hooren aan de Koningenen
Volkeren. Den 25" December heeft Zijne Heiligheid eenen omzendbrief
gestuurd aan de katholieken der gansche wereld.
De Paus schildert de kwalen af die do maatschappij ondermijnen en
op den boord des afgronds hebben gebracht; Hij toont oek dat de katho
liekeKerk alleen die doodelijke wonden kan genezen.
Do pest die het maatschappelijk lichaam verkankert, is de Revolutie,
den opstand tegen het gezag. Eerst heeft men het gezag der Kerk, dan
van Christus, later van God zeiven miskend en geschonden.
Daarna is dc oproer begonnen togen bet gezag der Koningen, den
oorlog tegen de grondsteenen der maatschappij, tegen de familie en den
eigendom.
I)e naam van die woeste afbrekers is, Socialisten, Communisten,
Nihilisten.
Ze spruiten allen noodlottiglijk voort uit het Liberalismus dat het
bovennatuurlijk gezag van Christus en zijne Kerk geloochend heeft.
Men wil de jeugd opbrengen zonder Godsdienst, zonder Religie; men
leert haar dat de mensch onafhankelijk is en alleen moet luisteren naar
do inspraak zijner rede.
Men leert aan het Volk dat 't verschil dor maatschappelijke standen
een onrecht is en oen wangedrochtdat, alles moet gemeen zijn onder
allen; dat het Volk geenen meester heeft, dat de Koningen niets zijn
dan hunne uitbaters en bloedzuigers.