"ge i<: ra ards bergen, 's ENCYKLIEK XIII door de goddelyke voorzienigheid Paus, aan al de Patriar chen, Primaten. Aartsbisschoppen en Bisschoppen van de hathtlieke wereld, die in genade en gemeenschap leven met den apostolischen stoel. Aan onze Hoogweerdige Broeders de Patriarchen, Primaten, Aartsbisschoppen en Bisschoppen, in ge nade en gemeenschap met den 'Apostolischen Steel. LEO XIII PAUS. Hoogweerdige Broeders, apostolischen groet en zegen. Van het begin ai' van ons Pausschap, hebben Wij niet nagelaten, zoo als de lastvan ons apostolisch ambt dit vereischte, de aandacht in te roepen op die doode lijke pest, welke tusschen de meest intieme leden der menschelijke samenleving sluipt en haar tot den on dergang voert; terzelfder tijd hebben Wij aangeduid, wel e de meest afdoende middelen waren waarmeê de samenleving den weg des heils zou kunnen terug vinden en aan de ernstige gevaren ontsnappen, die haar bedreigen. Doch de kwalen welke wij destijds betreurden zijn met zooveel spoed toegenomen, dat Wij opnieuw genoodzaakt zijn, het woord tot u te richten, want het schijnt ons toe dat wij aan ons oor de woorden hooren herklinken van den profeet: Roept, houdt niet op van roepenverheft uwe slem, dat zij gelyk zy aan de trompet. Gij begrijpt gemakkelijk, Hoogweerdige Broeders, dat Wij van de sekte spreken dier mannen, welke zich verschillende en schier barbaarsche namen geven, socialisten, communisten, nihilisten, die ovor degansche aarde verspreid zijn en, dooreen zeer onrechtveerdige overeenkomst, nauw in verband staande met elkander, voortaan hunne macht niet langer putten uit de duis ternissen van geheime samenkomsten, maar door zich bij klaren dage, openlijk en in alle vertrouwen te ver- toonen, pogen het doel ten uitvoer te brengen dat zij zich sedert lang hebben voorgesteld, namentlijk, de grondslagen der maatschappelijke samenleving omver te werpen. Het zijn zij, die volgens de getuigenis van het goddelijk woord, alle vleesch besmetten, alle gezag tfk ur n en elke majesteit uervloeken. Inderdaad, zij laten niets geheel of onaangeroerd van hetgene er wijselijk besloten is door de goddelijke en menschelijke wetten, voor de veiligheid en de eer van het leven. Terwijl zij de gehoorzaamheid mi s rijzen, welke bewezen wordt aan do hoogere over- eden, die van God het recht van gebieden ontvangen hebben en aan welke volgens de leer van den Apos tel, elke ziel moet onderworpen zijn, prediken zij de a'geheele gelijkheid van al de mensehen, voor hetgene hunne rechten en hunne plichten aangaat. Zij onteeren de natuurlijke vereeniging van man en vrouw, die heilig was zelfs in do oogen der barbaarsche volkeren, en zij verzwakken den band dier vereeniging, die voornamelijk de huiselijke samenleving te samen houdt en, stellen hem bloot aan da gevaren der losban digheid. Eindelijk, verleid door de begeerlijkheid der tijde lijke goedoren, die de bron is van alle kwaad en welke begeerlykheid verscheidenen in hel geloof heeft doen dwalen, vallen zij het recht van eigendom aan dat door het natuurlijk recht is betrachtigd en, door eene monster achtige aanranding, terwijl zij veinzen bezorgd te zijn, voor de noodwendigheden van alle menschen en bèweeren al deze verlangens te voldoen, pogen zij, al wat een ieder gewonnen heeft, 't zijdoor geesteswerk of handenarbeid, 't zij doer spaorzaamheid, te ontroe- ven en er gemeenschappelijken eigendom van te ma ken. Wat meer is, die monsterachtige denkwijze ver kondigen zij in hunne vergaderen, zij mengen ze in hunne viugsohriften en, bij middel van eene menigte dagbladeren, verspreiden zij hunne leer onder het volk. Ook zijn de eerbiedweerJige majesteit en bet gezag der koningen bij het oproerige volk het voor werp eener zoo groote vijandelijkheid, dat afschuwe lijke verraders, ongeduldig in hunne toomloosheid en bezield met eene sroddelooze stoutmoedigheid, ver scheidene malen, in korten tijd, hunne wapens gericht hebben tegen do hooiden der gouvernementen zeiven. Welnu, die stoutmoedigheid vdd eerlooze mannen, welke dagelijks de burgerlijke samenleving met een ernstigen ondergang bedreigt, en die ongerustheid en verwarring in al de gemoederen brengt, dankt hare jorzaak en haar ontstaan aan die vergiftigde leerstel sels, welke, gedurende deze laatste jaren onder het voA verspreid als het zaad der ondeugden, op hunnen tijd zoo verderfelijke vruchten hebben afgeworpen. Inderdaad, gij weet zeer wel, Hoogweerdige Broeders, dat de wreede oorlog, welke sedert de zestiende eeuw, door deze nieuwigheidszoekers, tegen het katholiek geloof werd verklaard, ten doel had elke openbaring van kant te stellen en de bovennatuurlijke orde om ver te werpen, ten einde de baan vrij te maken voor uitvindsel» ef liever veor de waanzinnigheid der rede alleen. Terwijl zij hypokrietelijk haren naam aan de red ontleent, heelt die dwaling, welke den dorst naa grootheid opwekt en vleit, die van natuur zoo eigen is aan 's menschen hart en die den teugel viert aan alle soorten van driften, plotseling hare verwoestingen uitgestrekt, niet alleen in de geesten van een groot etal menschen, maër in de burgerlijke eamenleving zelve. Alsdan, door eene ganseh nieuw goddeloosheid en die door de heidenen zeiven niet gekend was, heeft men gouvernementen zien ontstaan zonder dat men eenige rekening hield van God ol van de orde door Hem ingesteld; men heeft geproklameerd dat de open bare overheid haar grondbegin niet van God had, noch hare majesteit of de macht van gebieden, maar wel van de volksmassa' welke zich ontheven wanende van alle goddelijke bekrachtiging, niet meer heeft willen lijden dat zij onderworpen werd aan andere wetten, dan die, welkezij zelve zou hebben gemaakt, in overeenstemming harer grillen. Vervolgens, nadat men de bovennatuurlijke waar heden van het geloof had bestreden en verworpen als in strijd met de rede, wordt de Verlosser zelve van het menschelijk geslacht, langzamerhand geban nen, uit de studiën in de universiteiten, de lyceums en de koiiëgien, even als uit de openbare gebruiken van het menschelijk leven Eindelijk, na de beloonin gen en de straffen van het eeuwig en toekomende leven aan de vergetelheid te hebben overgeleverd, wordt de vurige wensch naar het geluk besloten in de ruimte van het tegenwoordig leven. Moet men zich verwonderen dat, met de groote en uitgebreide ver menging dier leerstelsels,met de groote losbandigheid in denken en handelen, welke alzoo ten allen kante is ontstaan, dat menschen van lageren stand", zij, die een arm verblijf bewonen of leven in een gering werkhuis door nijd worden gedreven om zich te verheffen tot de paleizen, en de fortein machtig te worden dergenen die rijker zijn; moet men zich verwonderen dat er geen rust meer is voor het openbaar of het bijzonder leven en dat het menschelijk geslacht schier tot in het diep ste van den afgrond is gezonken? Welnu, de Opperherders der Kerk, welke gelast zijn met de bescherming der kudde van den Heer, tegen de listen des vijands, hebben vroegtijdig ge werkt om het gevaar af te weeren en te waken over do zaligheid der geloovigen, want zoodra de geheime maatschappijen begonnen aan te groeien, in wier schoot dan reeds het zaad broeide der dwalingen, waarvan wij gesproken hebben, lieten de roomsehe Pauzen Clemens XII en Benediktus XIV, niet na, de goddelooze inzichten der sekten te ontmaskeren e» de geloovigen der gansche wereld te verwittigen te gen het kwaad dat in het verborgen werd voorbereid. Doch nadat, dank aan degenen, welke zich beroemden op det naam van philosoof, er den mensch eene ban- delooze vrijheid werd toegekend, nadat het nieuw recht, zoo als wij zeggen begon gesmeed en bekrach tigd te worden, en dit in strijd met de natuurlijke en goddelijke wet, deed Paus Pius VI, by middel van openbare dokumenten, het verfoeielijk karakter en de valscheid zien dezer leerstelsels. Nogtans, daar geen enkel afdoend middel had kun nen beletten dat hunne slachte leerstelsels dagelijks meer en meer werden aangenomen door de volkeren, en zeifs doordrongen tot in de openbare besluitselen door de gouvernementen genomen, sloegen de Pauzen Pins Vil en Leo XII de ,geheime maatschappijen in den kerkelijken ban, en verwittigden voor zooveel zulks in hunne macht was, de samenleving opnieuw tegen 't gevaar dat haar bedreigde. Eindelijk weet elkeen ten volle, in welke ernstige woorden, met welke krachtdadigheid vanziei en met welke standvastig- heip onze glorierijke voorganger Pius IX, van za'iger gedachtenis, 't zij in zijne allokutièn en zijne Ency- klieken aan de bisschoppen van gansch de wereld, zoowel tegen de onreehtveerdigo pogingen der sekten gestreden heeft, als, bij name, tegen de pest van het socialism, die uit deze bron overal is voortgestroemd. Doch hetgeen betreurd moet worden, is, dat 'Vjge- ■en aan wien hetalgemeene welzijnis toevertrouwd, zich latende bedriegen door 't bedrog van goddelooze menschen en afschrikken door hunne bedreigingen, altijd ten opzichte der Kerk, eene verdachte of zelfs vijandelijke gezindheid hebben laten blijken.Zij hebben niet begrepen dat de pogingen der sekten te vergeefs zouden zijn geweest, indien de leerstelsels der katho lieke Kerk en het gezag der roomsehe Pauzen altijd in eere ware gebleven, zooals de prinsen zo»wel als het volk dit vnrschuldigd zijn. Want de Kerk van den levenden God, die de pilaar en de steun der waarheid is, onderwijst deze leerstelsels, deze voorschriften, waar door men voorziet in het geluk en de rust der sameu- leving, ter zelfdertijd dat men er gansch en geheel de nootlettige propagande van het socialism meê tegen houdt. 't Vervolg van dezen merkweerdigen Brief komt in ons volgend N°; dat is een stuk em te bewaren en dikwijls te raadplegen. Indien de Overheden en de Volkeren luisterden en hun leven schikten naar de woorden van onzen Paus Leo XIII, de samenleving zou yan al hare rampenen ellenden verlost zijn. T« koop in onze bureelen Den Brief van Hunne Hoagweerdigheden de Bisschappen van Belgiëprij s 6 centiemen 17 50 20 19 - 37 8 50 26 00 20 00 23 22 40 50 9 a 10 7 63 a 9 54 2 63 a 2 81 4 a 5 25 MARKTPRIJZEN. AALST, 'a zaturdags. Tarwe fr. 23 50 Rogge Mastel uin Haver Hoppe (1878) Aardappelen,r. w. Boter/per 3 k. Eieren 25 VJas per 3 kilo Tarwe per 100 kilo fr. 25 Masteluin Rogge Boonen Aardappels Boter per kilo Eieren per 25 Vlas per kilo DENDÊRMONDE, 's maandags Witte tarwe fr. 24 50 a 26 'sm. 25 21 - 17 - 21 - 10 2 72 2 25 1 35 Rogge Boekweit Vlas por kilo Kemp Boter per kilo Eieren per 25 Aardappels Lijnolie Lijnkoek Raapkoek 18 a 18 50 20 a 21 1 50 a 0 97 a 2 70 a 2 88 a 8 50 a 1 60 1 03 2 80 3 27 9 00 58 21 50 16 MECHELEN. Veemarkt op Neckerspoel. 70 stuks inlandsch ras. Van 250 tot 395. 499 hollandsch ras. Van 300 tot 750. Binnen de stad. 16 stuks islaadsch ras, van 210 tot 340. 34 stuks hollandsch ras, van 245 tot 370. ST. NIKOLAAS. Tarwe per 106 liters fr. 23 - Poldertarwe n 21 - Rogge H 15 Boekweit n 16 Haver jr 14 Duivenboonen, 20.— Erwten w 18 Vlas, m 4 20 Aardappelen, 7 50 Boter, 2 59 Hoei, 180 bussels,; 27' - Eieren per 26, 3 36 KORTRIJK, 's maandags. Aardappels, gele, fr. 9,—all,50 roode Boter per 1/2 kilo Koolzaadolie, 103 k Lijnolie, 105 k. 10,al2,5ü 1,50a 1,77 73,50 57,— ANÏWERPEN. Tarwebloem 1ste soort 35a36, 2de - 33a34,— 3de 29a30, Roggebloem 26a28, Maandag werden ter veemarkt verkocht per kilogram op voet: 15 stieren, 0,75 c. 97 ossen, 0,98 tot 1, 143 koeien, 0,75 tet 0,86 20 kalveren, 0,98 tot 1,08, WAREGEM. Vlas. lste soort per kilo 1,94 a 2,— 2de 1,50 a 1,70 3de 1,30 a 1,45 Werk, per kilo 0,85 a 1,05 LOKEREN, 's woensd ags. Tarwe n p. 105 1. 21 23 Rogge 105 1. 14 15 Garstn. 1051. 15 75 16 75 Haver 1591. 13 14 75 NINOvE, 's dijnsdags. Tarwe per lOO kil. 25 26 Rogge, 18 19 Aardappelen, 09 09 50 Boter, per 1/2 kilo 1 35 14 5 ZELE, 's dijnsdag s. Tarwe p. 106 liet. 22 75 23 75 Haver 159 13 50 14 Boter per kilo 2 82 3 emp per kilo 10 34 11 15

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1879 | | pagina 4