EÏCIRLIEK "VAN Z. II. LEO XIII Hoogweerdige Broeders, apostolischen groet en zegen. Vervolg. Inderdaad, alhoewel de socialisten, misbruik ma kende van het Evangelie zelve, om des te gemakke lijker de slecht ingelichte menschen te misleiden, gewoon zijn hetzelve te .verdraaien, ten einde het in overeenstemming te brengen met hunne leerstelsels, is het echter waar dat er zulk groot verschil bestaat tusschen hunne bedorven geloofspunten en de aller zuiverste leering van Jesus Kristus dat er geen groo- ter zou kunnen bestaan. Want, welke gemeenschap bestaat er tusschen de rechlveCrditjheid en de onrechtveerdigheid En welke verwantschap heeft hel licht met de duisternissen? Zij houden niet op, zooals wij weten, uit te roepen dat alle menschen door de natuur gelijk zijn aan elkan der, en uit dien hooide beweeren zij dat men aan het gezag, noch eer, noch eerbied verschuldigd is, even min als gehoorzaamheid aan de wetten, behalve aan diegenen, welke zij volgens hun goedvinden zouden hebben bekrachtigd. De evangelische dokumenten leeren, integendeel dat de gelijkheid tusschen de menschen daarin bestaat, dat allen dezelfde natuur hebbende, allen ook geroepen zijn tot dezelfde hooge weerdigheid van zoon van God, en terzelfdertijd dat, aangezien er één enkel en zelfde geloof aan allen voorgehouden wordt, eenieder moet geoordeeld worden volgens dezelfde wet, en dezelfde straf of belooning moet bekomen, welke hij verdiend zal hebben. Evéntwel bestaai er eene ongelijkheid van rechten en macht, die uitgaat van den Schepper zelve der natuur, en van wienallc vaderschap haren naam krygt, in den hemel en op de aarde. Wat de prinsen en de onderdanen aangaat, hunne zielen zijn, volgens de katholieke leering en voor schriften, wederzijdsch verbonden door plichten en rechten, derwijze dat, van den eenen kant de gema- tigheid opgelegd wordt aan den drift van het gezag, en, van den anderen kant, de gehoorzaamheid ge makkelijk en edel gemaakt wordt. Zoodus, de Kerk prent onophoudelijk aan de me nigte der onderdanen dit apostolisch voorschrift in Er is geen gezag dat niet van God uitgaat; en het- gene bestaat is door God ingesteld. Het is daarom, dat alwie zich tegen het gezag verzet, het bevel Gods weerstreelt. Welnu, degenen die weerstand bieden, trekken zich zeiven de veroordeeling op den hals. Dit voorschrift beveelt nog noodzakelijk onderdanig te zijn, niet alleen nit vrees voor de gramschap, maar ook uit geweten en aan alien te geven wat hen toe komt: aan wien de tol toekomt, den tol te betalen belasting te geven aan die,er recht op heeft, te vree zen, dengene welke men ontzag verschuldigd is, en eer te bewijzen aan wie recht heeftop eerbewijzing. Want degene die alle dingen geschapen heeft en regeert, heeft deze in zijne voorzienende wijsheid zoodanig geschikt dat de laagsten tot hun einde komen door de middelmatigen en deze ioordehoo- geren Evenals hij gewild heeft dat in het hemelrijk zelve de engelen verschillend zijn en de eene aan de anderen ondergeschikt, eveneens, nogmaals als hij in de Kerk verschillende trappen van orders heeft inge steld met de verscheidenheid der ambten, zoodat niet allen apostels, noch leeraars, noch herders zijn, ovenzoo heeft hij in de burgerlijke samenleving ver scheidene orders ingesteld, die verschillen in weer digheid, in rechten en in gezag, opdat de Staat, evenals de Kerk, één enkel lichaam uitmaken zeu, bestaande uit een groot getal leden, de eeno edeler dan de anderen, doch allen oven noodzakelijk de eene voor de anderen, en werkende voor het gemeenschap pelijk wolzijn. Doch, opdat de hoofden van het volk gebruik ma ken van het gezag dat hen is toevertrouwd, voor de stichting en niet voor de vernieling, verwittigt de Kerk van Kristus de prinsen zei ven, dat de gestreng heid van den Oppersten Rechter hen boven het hoofd hangt en met de woorden der goddelijke wijsheid, roept zij hen toe Leent het oor, gij, die de menigte leidt en uw behagen stelt in de massa der volkeren, want het gezag is u door God gegeven, en de macht door den Allerhoogste, die uwe werken zal onder zoeken en uwe gedachten doorpeilen.... want het oordeel zal streng zijn voor de heerschers.... God zal inderdaad, niemand uitzonderen, en geen acht slaan op eenige grootheid, want het is God, die de kleinen en de grooten heelt geschapen en voor allen dezelfde zorg draagtdoch voor de sterken heeft hij eene zwaardere straf' bewaard. Indien het eventwel gebeurt dat de prinsen in het uitoefenen van hun gezag, dit vermetel te buiten gaan, laat de katholieke leer niet toe, uit zich zelveu tegen hen op te staan, uit vrees dat de rust der orde meer en meer zou gestoord worden en de samenle ving daardoor grooter nadeel lijde» zou. En wan neer de buitensporigheid tot een punt is geklommen, waar het schijnen zou dat geen andere hoop op red ding over blijft, dan leert het kristen geduld, het hulpmiddel te zoeken in de verdiensten en in drin- g*endö gebeden tot God. Indien de ordonnanciën der wetgevers en prinsen iets bekrachtigen dat in strijd is met de goddelijke of natuurlijke wet, gebieden de weerdigheid van den naam van kristen, de plicht en het apostolisch voorschrift, dat men aan God moet gehoorzamen eerder dan aan de menschen. I Doch indien die loffelijke deugd der Kerk, terugschijnt op de burgerlijke samenleving voor het beheud dor orde in deze, en Toor hare bewaring, gevoelt en ondergaat de huiselijke samenleving zelve, welke det grondhegin is van el'ken kring e.. van eiken Staat, deze deugd noodzakelijk eveneens. Gij weet, inderdaad, Hoogweerdige Broeders, dat de regel dier samenleving, volgens het natuurlijk recht; zijn grond slag heeft in de onverbreekbare vereeniging van man en vrouw, en zijne vollediging bekomt in de plichten en rechten der ouders en kinderen, der meesters en dienaars, der eenen jegens de anderen. Gij weet ook, dat de leerstelsels van het socialism deze vereeniging schier gansch ontbinden, omdat, wanneer de sterkte verforen is die door het geestelijk huwelijk wordt bekemen, ook 't vaderlijk gezag in betrekking tot de kinderen en de plichten der kinderen ten opzichte hunner ouders, onvermijdelijk» daardoor wordt ver minderd. Integendeel, het huwelijk dat in alles achtbaar is, dat deer God zelve bij het begin der wereld is inge steld, voor de voortplanting en de vereeuwiging van het geslacht en welk huwelijk hij onverbreekbaar heeft gemaakt, is, zooals de Kerk loert, nog steviger en heiliger geworden door Jesus Kristus, die er de weerdigheid van het sakrament heeft aan geschon ken, er. ervan het zinnebeeld heeft willen maken van zijne vereeniging met de Kerk. Het is daarom, dat, volgens de weorden van den Apostel, de man het hoofdeis der vrouw, zooals Jesus Kristus het hoofd is der Kerk en, even als de Kerk onderworpen is aan Jesus-Kristus, die haar beheerscht met eene zuivere en eeuwige liefde, zoo ook moeten de vrouwen aan hunne mannen onderdanig zijn, en deze moeten, weêr- keerig, haar beminnen met eene trouwe en bestendige liefde. De Kerk regelt insgelijks de macht van den vader en van den meester, zoodanig dat de zonen en die naars in hunnen plicht worden gehouden, en zonder dat dit gezag de palen te buiten gaat. Want. volgens de katholieke leerstelsols is het gezag der ouders en meesters enkel een voortvloeisel va» het gezag van den Hemelschen Vader en Meesterniet alleen ook neemt het zijnen oorsprong en zijne kracht uit die gezag, maar het ontleent daaraan eveneens en nood zakelijk zijnen aard en zijn karakter. Daarom zet de Apostel de kinderen in bod aan hunno ouders te ge hoorzamen en hunnen vaderen hunne moeder te eeren, hetgeen het eerste gebod is waarbij eene belofte is gevoegd En tot de ouders zegt hij En gij, vaders, daagt uwe zonen niet uit tot misnoegen, maar voedt ze op in de vrees en de oprechtheid van den Heer. Het voorschrift door denzelfden apostel gegeven aan de dienaars en de meesters, is, dat de eene gehoorzamen aan hunne meesters volgens het vleesch,... hen die nende in gansch goeden wille, zooals zij dit God zelve zouden doen, en dat de andere geene slechte behande lingen aanwenden zouden tegen hunne dienaars, in dachtig zijnde dat God de meester is van allen, in den hemel, en dat er bij hem geen voorkeur voor personen bestaat. Indien alle dingen werden in acht genomen door eenieder dergenen welke zij aangaan, zooals de god delijke wil dit heeft geschikt, zou elk huisgezin het evenbeeld zijn van het nemelsch verblijf, en de voor name woldaden, die daaruit zouden voortspruiten, zouden niet opgesloten blijven binnen de huiselijke muren, maar zij zouden overvloeien op de Staten zeiven. M A RKTPRIJZEN AALST, 's zaturdags. Tarwe fr. 25 00 a 26 50 Rogge Mastel uin Haver Hoppe (1878) Aardappelen,r. w. Boter per 3 k. Eieren 25 Vlas per 3 kilo - 17 00 a 18 00 21 a 24 21 40 a 23 a 40 9 00 a 10 50 0 a 00 8 IS a 9 54 2 63 a 2 81 4 a 5 25 GEÈRAARDSBERGEN, 's m Tarwe per 100 kilo fr. 2 Masteluin Rogge Boonon Aardappels Boter per kilo Eieren per 25 Vlas per kilo GEMENGD EN LaTER NIEUWS. Tc Brussel deed t kindje Van den Bogaert, al spelende den ketel kokende water 'omver vallen, en werd verbrand, dat de dood erop volgde. Dito te Brussel, de schiidersgast Leturcq, die met zijn moeder weont, in plaats van 't raensch behulpzaam te zijn, hij kwam zon dag avond zat thuis. Hij vroeg geld om surkelzout te halen en zich te vergeven. De moeder viel aan 't weenenmaar Leturcq trok naar boven en stak zich de borst af. Hij ligt dood ziek 1 Arme moe der slachtoffer van geuzenmanieren De hulp commissaris ▼au Molenbeek heeft 1 maand kot gekregen om de vrouw-te weeg van een zijner agenten beleedigd te hebben. Wel besteed voor den Rus Dat is raar t'Antwerpen heeft 'no vent, in 't wisthspel de 13 troeven gekregen. Gisteren omtrent den middag had er in de statie van het Land van Waas, op het Vlaamsch llooftl t'Antwerpen, een verschrikke lijk ongeluk plaats. De genaamde Lodewijk De Roeck, oud 22 jaar, stoker in dionst van gemelden ijzeren weg, wilde op den trein springen, terwijl de lokomotief reeds in beweging was, doch hij trapte mis en viel onder de trein. De linker arm van den ongelukkige werd verbrijzeld. Men bracht De Roeck naar het gasthuis adaalr; doch eenige uren later was hij reeds een lijk. Het slachtoffer woonde te St-Nikolaas, en laat eene weduwe met een kind achter. T'Rerdersem, bij Aalst, wordt een hoofdonderwijzer gevraagd. 1800 fr. met vrije woonst. 't Schijnt serieus dat Mac Mahon zijn demissie l al geven. De Man ^ordt g'affronteerd en overrompeld. En wat zal Frankrijk dan gaan doen De dochter van Gouverneur't Serclaes is bijna verongelukt, met haar handschoenen met naphte te willen wasschen. Te Herzele is deurwaarder benoemd M. C. Vanden Berghe, van Ressegem fr. 26 20 - 17 - 22 - 10 2 52 2 25 1 31 KORTRIJK, 's maandags. Aaidappefs, gele, fr. 9,—all,50 roode Boter per 1/2 kilo Koolzaadolie103 k Lijnolie, 105 k. 10,—al2,50 1,40a 1,59 71,50 59,50 NINOvE, 's dijnsdags. Tarwe per lOO kil. 25 26 Rogge, 18 19 Aardappelen, 09 10 00 Boter, per 1/2 kilo 1 35 1 45 ZELE, 's dijnsdags. Tarwe p. 10(j Jiet. 22 75 23 75 Haver 159 13 50 14 Boter per kilo 2 82 3 Ksrrip per kilo 10 34 11 15 ANTWERPEN. Tarwebloem lst'o soort 35ao6, 2de 33a34,— 3de 29a30, Roggebloem 26a28, Maandag werden ter veemarkt verkocht per kilogram op voet: 21 stieren, 0,75 e. 107 ossen, 0,90 tot 1,04 105 koeien, 0,75 tot 0,85 52 kalveren, 1,00 tot 1,15. LOKEREN, 's woensdags. Tarwe n p.105 1. 21 23 Regge 105 1. 14 15 Garstn. 1051. 16 00 17 CO Haver 1591. 13 14 50 ST. NIKOLAAS. Tarwe per 106 liters fr. 23 Poldertarwe 21 Rogge 15 Boekweit 16 Haver «14 Duivenboonen, 20 Erwten 18 Vlas, 4 20 Aardappelen, 7 50 Boter, 2 59 Hoei, 160 bussels, 27 Eieren per 26, 3 36 WAREGEM. lste soort per kilo 2de 3de Werk, per kilo Vlas. 1,90 a 2,- 1.50 a 1,70 1,30 a 1,45 0,85 a 1,05 MEGHELEN. Veemarkt op Neekerspoel. 60 stuks inlandseh ras. Van 220 tot 360. 499 hoilandsch'ras. Van 290 tot 720. Binnen de stad. 15 stuks inlandseh ras, van 200 tot 310. 83 stuks hollandsch ras, van 23ü tot 363. DENDERMONDE, 's maandags Witte tarwe fr. 24 50 a 25 Rogge 18 a 18 50 Boekweit Vlas per kilo Kemp Boter per kilo Eieren per 25 Aardappels Lijnolie Lijnkoek Raapkoek 20 - a ft a 0 a 2 45 a 2 25 a 0 - 21 0 - 3 10 2 50 0 - 57 25 21 50 •16

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1879 | | pagina 4