éÊrnmo
Ze zullen onze Kinderen met
hebben.
Verschijnt alle Vrijdagen
14 Februari 1879.
ZEVENDE JAAR N° 33o
Air van den Vlaamschen Leeuw.
Refrein.
Zij zullen haar niet hebben
De schoone ziel van 't kind,
Zoolang men nóg in Vlaand'ren
Een' enk'len Vlaming vi idt
Zij zullen haar niet hebben
De schoone ziel van 't kind,
Ondanks de helsche listen
Van 't geusche schrikbewind
Zoolang Gods lieve zonne
Op Vlaandrelr neder blinkt,
Zoolang er in ons gordel
Een kop'ren penning klinkt.
Prijs in bareel of winkels 5 centiemen.
Met de post of te huis gebracht 2 50 's jaars
Vooraf betaalbaar.
Voor Frankrijk en Holland. 4,50.
AALST, P. Daens-Mayart, Leopoldstraat, 77.
•2.
De hel is uitgebroken
De school is 't. worstelperk
Zij wil de ziel der kleinen
Ontrukken aan Gods Kerk
Wij katholieke Vlamen,
Wij dulden nooit dien roof,
Wij zijn nog 't kroost der helden
Die stierven voor 't Geloof.
Laat't geusgebroed maar komen,
Wij staan ten strijd gegord
Wij willen niet dat Vlaandren
Een nest van roovers word';
Wij willen dat ons kindren
Getrouw aan Kerk en God,
Geen nagels van ons doodkist
Geen aas zijn van 't schavot
Wij willen 't leven derven
Maar staan 't geloof niet af,
Wij roepen nog bij 't sterven
En op den boord van 't graf
Ons kind'ren in geen scholen
Waar 't Kruis niet meer en blinkt
Ons kind'ren in geen moordkuil,
Waar Gods woord nooit en klinkt
J. V.
OVERZICHT.
PlUS IX. Op 7 Februari was het de verjaardag van het
overlijden van Z. H. Pius IX; uit Rome ontvangen wij daarover
de volgende tijding:
Rome, 7 febr., 11 u. 5o min. s morgends.
Het romeinsche Rome komt heden weer te voorschijn. Ekwi-
pagien in groot getal rijden door de stad, die de pracht bewondert
der groote familiën, welke zich te midden eener ontelbare menigte,
naar de Basiliek van het Vatikaan begeven, om er te bidden voor
Pius IX.
In de Sixtijnsche kapel werd eene plechtige mis van Requiem
gecelebreerd, door den kardinaal-deken. De Paus was tegenwoor
dig met het H. Kollegie, bisschoppen en een groot aantal prelaten,
welke een rang hebben in de pauselijke kapellen.
Leo XIII heeft de gebeden rond de lijkbaar gezongen. Hij was
omringd door de gezanten bij het pauselijk hof en door talrijke ro
meinsche edellieden.
De menigte was ingetogen en ontroerdmen zag bij haar het
diep gevoelen doorschijnen, waardoor het katholieks volk wordt
aangespoord tegenwoordig te zijn in den lijkdienst van Pius IX, en
dat nog een nieuwe hulde brengt aan de gedachtenis van den groo-
ten Paus.
Frankrijk. Julius Grevy is geinstalleerd als president
der republiek en Gambetta zit aan 't hoofd der Kamer. In zijne
troon- of presidentschaprede belooft Grevy aan Frankrijk voorspoed,
orde en vrede. Zijne woorden zijn zeer gemeen; ze zeggen al en
nietsgeen woordje van de genade der communards. De radikalen
zijn misnoegd, en't ministerie Waddington zal't met lang uit
houden. Rochefort voorzegt het. Derevolutionnair Lowie Leblanc
vraagt dat men op het dagorde brenge de kwestie der kwijt schel-
ding voor al de communards.
PRUISEN. Bismark komt weer naar Berlijn, om zijne wet
van muilba nding door te drijven. Pruisen was t luilekkerland,
het model, den afgod van al de liberalen, en nu gaat men zelf den
mond stoppen aan de leden van 't Parlement. Alle vrij woord
wordt versmachtDat is iets anders als den Syllabus.
BEIEREN en Baden keuren het wetsontwerp van meester Bis-
mark volstrekt af. Andere duitsche Staten doen t zelfde. Bismark
is malkontent van den koning van Denemarken die zijne dochter in
huwelijk gegeven heeft aan den zoon des ouden konings van Hano
ver. De pruisische ambassadeur verlaat Kopenhagen, en de prui-
sische onderdanen die ter gelegenheid van dit huwelijk gedekoreerd
zijn, zullen weten aan welken prijs. Er is een akkoord tusschen
Berlijn en Weenen. Pruisen krijgt den Schleswig in volle gebied,
en Oostenrijk zal d'eene of d'andere turksche provincie nog mogen
bijgrabbelen.
AZIÉ. Is den emir van Cabul dood? Hij geeft toch geen tee-
ken van leven. De ontelbare volkstammen die ware macht van den
Afghanistan uitmaken, blijven onverschillig en willen de wapens
niet nemen tegen den Engelschman. Er blijft aan den emir met®
over als zijne geregelde troepen die onbeduidend zijn. Rusland
laat nu zijnen vriend van Cabul in 't strep.
TURKIJE. Het langverwacht traktaat met Rusland is eindelijk
geteekend. Binnen 35 dagen zal de sultan in zijn land geene kozak
ken meer gewaar worden.
DE SLECHTE WET, IN DE SEKTIEN.
De wet, die voor eeuwig en drij dagen in de vuilmande zou moeten
liggen, die rampzalige wet ligt tegenwoordig met veel respect in de
sektiën der Kamer. De sektiën, dat is de grove schaaf van den schrijn
werker, de mouille van den bakker, den devoir op 't vuil van den stu
dent, den dreegnaad der kleermakers, den leest der schoenmakerij
voor dat de wetten in de Kamer komen, worden ze in de sektiën door
de bijzonderste mannen der Kamer onderzocht, gewikt, gewogen, ge
meten, geschaafd en in orde gebracht.
De Belgische Kamer heeft (j sektiën, en in alle zes hebben de Katholie
ken op krachtige wijze de dwaasheid en het onrecht van 't wetsontwerp
-getoond; de tegenpartij kan geene gegrondde reden bijbrengen maar,
eilaas de tijding komt ons toe, de tijding wordt bevestigd dat de meer
derheid der Kamer, oogen en oor en zal sluiten, en blindelings en moed
willig de wet stemmenEn dan is 't woerd aan 't Christene Volk en
aan zijne Geleiders.
Hoort nu, vrienden lezers, hoe, in de sektiën, het wetsontwerp is
beoordeeld.
Eerste sektie.— M. Cornesse bestatigtdat niet éene School-over-
heid geraadpleegd is over de afschaffing der wet van 1842. (Dat is onge
hoord een nieuwe wet voorstellen, zonder bevoegde Overheden te
raadplegen). M. Cornesse bestatigt nog dat de voorstellers der wet
geene enkele rede geven, waarom dat die nieuwe wet moet komen
Er wordt hem geantwoord dat de liberale opinie de afschaffing dier wet
vraagt.
Tweede sektie. De katholieken verklaren daar dat zij nooit
eene wetgeving zullen goedkeuren die het godsdienstig onderwijs niet
onder 't gezag der kerkelijke Overheid stelt.
Derde sektie. M. Malou stelt 13 vraagskes en onder andere,
hoe dat 't iiberalismus de vrijheid van onderwijs overeenbrangt, met den
artikel van 't wetsontwerp, waarin gezegd wordt, dat er geen onder
wijzers mogen benoemd worden, dan uit de normaalscholen van den
Staat
Vierde sektie. M. Delcour vraagt om te weten, welke klach
ten er ooit tegen de wet van 1842 gedaan zijn geweest. M. Lehardy,
(liberaal) zegt dat de liberale partij al 32jaar de verandering van die wet
vraagt. (Ja, eenige heethoofden en twistzoekers). M. Woeste haalt de
getuigenis aan van eene menigte liberalen, die de wet van 1842 als eene
weldaad aauschouwden. Wat is uw wetsontwerp vraagt M. Woeste,
't kan in twee artikels samengevat worden. Artikel I. De gemeente
betaalt. Artikel II. 't Goevernement is g'heel en gansch meester.
Geen vrije onderwijzers meer! Geen geadopteerde scholen! M. Lippens
(te Brussel liberaal nevens d'ergste) verklaart zich voor de slechte wet
en M. Frère zegt dat de Godsdienst nog zal kunnen onderwezen wor
den voor en na de school. (Ja op den overschot, die liberale valsche
streek is gekend en ontmaskerd). Verders, komen de liberalen af dat er
in de school van geen Religie mag gesproken worden, omdat daar kin
deren van Vrijdenkers kunnen zijn, die van geen Religie willen weten
of hooren. (En daarom, voor eenige zwalpeiers, moet g'heel 'tLand ver-
geusd worden Wat holle argumenten K. Tack en Woeste vra
gen, als de Religie weg is, wat er met de zeden zal gedaan worden en
of't mogelijk is yan een zedeleer te preêken zonder Godsdienst. Inder
daad, ik onderwijzer, zeg aan een kind ge moet braaf zijn, goed voor
uw ouders, zedig van manieren.... En dat kind vraagt mij, waarom?
wat kan ik antwoorden, als ik van God of Religie niet mag spreken
Niets, volstrekt niets. Mijn woorden hebben geenen steun 't is een
zedeleer, op ijs, op zand gebouwd die met den eerste wind omver
vliegt en het jong hert, aan al zijn driften ongewapend overlaten; 't
zelfste mag gezegd worden van 'ne mensch in jaren gevorderd wie kan
hem in 't hert prenten, dat hij moet eerlijk, treffelijk, zedig zijn; als
ge van God niet spreekt, van den Schepper en Meester van alles, die