Rampen- Misdaden en Ongelukken
De ramp in de koolmijnen zal i3o slachtoffers gemaakt hebben;
i3o huishoudens en familiën in den druk in g heel de streek, ter
oorzake dier wreede ramp, zal er dees jaar geene kermis gevierd
•worden. Men verhaalt over de ramp droeve bijzonderheden:
Vader en zoon geraakten door vuur en rook boven langs de ladders;
eensklaps ziet de zoon zijn vader in den afgrond neervallen; men
moest hem vasthouden, of hij zonk meê. Een mijnwerker, zijn
jongsken werkte in den put der ramp langs duizende gevaren haalt
hij 't kind op zijn schouders naar bovendaar gekomen, hij ziet dat
hij zich vergist heeft en een ander mijnwerkerken voor zi|n zoon ge-
nomen. De Pastoor met zijn twee Onderpastoors waren, van 't
eerst af. aan den put en zouden aanstonds neergedaald zijn, zonder 't
strikt verbod der Ingenieurs, die hunne dood voorzagen. G'heel den
nacht zijn de Geestelijken daar gebleven om de slachtoffers te helpen
en de overblijvende te troosten. Onder de koolmijners, welke de
dood zoo schielijk is komen halen, waren er veel die hunnen Pa-
schen hadden gehouden d'andere, als zij hun einde zagen, hebben
gebeden en hunne ziel aan God bevolen. Niemand kan onbewogen
blijven en ongeloovig, op het plechtig uur, als de groote stap gezet
wordt. Och, zegde een mijner die met zijn 2 zoons werd gered,
och wat hebben wij gebeden! wij hadden geen ander hoop als in God
en God heeft ons in 't leven bewaard. Leve Ons HeerEr
wordt verhaalt vaneen andere koolmijner die op wondere wijze werd
gered over drij jaar was hem't zelfde gebeurd: den morgend der
ramp, hij had zich overslapen; hij komt, tegen zijn gewoonte
eenige minuten te laat op zijn werkmen zegt hem dat hij maar ten
q uren mag in den put dalen en zoo werd hij in 't leven behouden.
De uithaling der lijken gaat voort; die aan dit grouwelijk werk
bezig zijn, hebben alles bedekt, behalve hun oogenzij moeten
cigaretten van kamter smoorenherkend of niet herkend, de lijken
worden gelichterd, overlezen en christelijk begraven. Er zijn nog
4 gendarmen en 1 brigadier ter plaats, om de orde te handhaven.
De werkstaking is geëindigd't schijnt dat die werkstaking
op dees tijdstip een jaarlijksche koolmijners-gewoonteis.en genoemd
wordt de patotter-grèvedie menschen hebben bijna allen een ak
kerde land, en nemen in april de minste rede op, om 't werk te
laten staan en hun patotters te gaan planten.... Zoodat er geen zwa
righeid bij de werkstaking was.
CHARLEROI, 28 april. Eene moordpoging heeft zaterdag
avond te Haine St-Pierre plaats gehad. Een inwoner dier gemeente
speelde met de kaarten in eene herberg, toen een persoon binnen-
tpad en twee revolverschoten op hem loste. De twee kogels dron
gen door de kaak van het slachtoffer en braken twee tandende
toestand van den gekwetste levert geen gevaar op. Men denkt dat
eene kwestie van jaloezie aanleiding heeft gegeven tot die moordpo
ging de misdadiger had vrijdag avond zijn revolver te La Louviere
gekocht. Hij is aangehouden en naar de gevangenis gebrachthij
denkt dat hi] zijn tegenstrever heeft vermoord en toont zich daar
over zeer te vreden.
BRUSSEL. De slechtigheid in sommige kwartieren dier stad
gaat alle gedacht te boven. Er is daar een soort van volk. die maar leeft
bij schrokkerie, bij diefstal, bij laster en leugen, bij vuiligheid en an
dere geuzerijen. iiie naar Brussel gaat, moet wel zijn oogen meedragen.
W'hebben over tijd 'ne keer onze kop in die stad gesteken er woont
deftig volk maar de krawatten zijn er niet vervrozen en hadden de
lappérs niet vooreen vitrien een groote schilderij gezet, met't opschrift:
Goeden V r ij d a g 1 en die schilderij verbeeldde d'eetplaats van
een klooster en al de Paters die er vleesch aten en zich aan dronkeschap
overleverden 1 Dat doen die Geuzen hunne eigene schelmstukken op
den rug van brave kloosterlingen werpen aldus vertoonen zij hunne
vuige lasterziel! en met dezelfde inzichten werken hun gazetten! .foei,
foei. d'helsche deugenieterij 1 den schromelijkenlaster Er flo
réren nu te Brussel 2 soorten van nieuwe dieven: Dieven Au Bonjour,
die als stoute stuivers in huizen en hotels trekken, in de kamers gaan,
daar 't eerste 't gereedste meênemen en vertrekken met een macht van
saluades; men heeft, ten tweeden, de Dieven Au Comptoir, die aan toog
of aan bulfet komen, een goudstuk neêrleggen terwijl er besteld wordt,
het goudstuk wegscherren en dan met verontweerdiging roepen dat de
baas of de bazin des huizes scherreweg gegaan hebben, juist gelijk de
Geuzen doen met 't Katholiek. 't Schijnt dat de koetsiers van Brus
sel gaan pronken.... Lat volk kan nog moeiebjk gemist worden.
Tegen Luik, te Fouches, is een pachthof afgebrand; 20 koeien en 2
verkens zijn er in gebleven, alsmede 100,000 kilo hooi en strooi. De
schade wórdt getakseerd op 40,000 fr.
AALST. Dijnsdag noen werd Aalstin rep en roer gesteld door een
wreed geval. De genaamde Backaert Henri, oud 26 jaar, schoenmaker,
heeft met een schoenmakersmes een meisje bijna vermoord, waarmede
hij in't kort moest gaan trouwen. Tegenwoordig werkte hij als ver-
wersgast, en had rond halver twaalf in hevige gramschap zijn werk
verlaten en zich begeven naar 'thuis zijner zuster op d'hoogstraat, waar
hij en 't slachtoffer in den kost waren; binnengekomen vloog hij naar de
dé dochter, zeggende: Gij hebt mij al lang genoeg doen Inden en voor
u doen werken; dan greep hij haar bij 't hair vast., nam een der schoen
makersmessen van zijnen schoonbroeder en bracht haar 14 steken toe,
waarvan verseheide'in den hals de schoonbroeder die hem 't mes uit
d'handen wilde trekken, werd bijna de vingers afgesneden, 't Slachtoffer
is de genaamde Waegeman Angelique, oud 28 jaren, voortijds dienst
meid, geboren te L'Ëcluse (Sluisen) Bradant; ze ligt in 't gasthuis, onder
doctoors handen en nadat 't Parket van Dendermonde de zaak was ko
men onderzoeken, is Backaert, dijnsdag avond met 't convoi van 6,40
door twee gendarmen naar Dendermonde gebracht, 't Statieplein en de
Statie waren vol volk. De rampzalige, blootshoofd en in witten kiel, zag
er zeer opgewonden uit.. 't Schijnt dat het, van weerskanten, maar
soberkes ging. En zulke wreede gevallen volgen daar dikwijls op.
ANTWERPEN. Zondag nacht, ten half twaalf, is aan de Dokken,
wreed gevochten met messen,"tusschen Engelsche en Duitsche matrozen,
bijzoover dat een duitsche matroos, August Hals, oud 24 jaar, eene
breede wonde aan't hert gekregen heeft, waarvan hij 's morgens, ten 5
ure. is overleden. De dader Walter Marshal, Engelschman, is aangehou-
houden. Telkens dat Retsin en zijn moeder in't huis der vermoordde
weduwe Steppe gaan, is er volksoploop in de gebuurte; deRetsin's spra
ken eerst van dit huis te gaan bewonen, maar nu hangt het te huren.
Madam Retsin, natuurlijk, erft alles van hare vermoordde moeder. -
KERKELIJK NIEUWS. Zondag. Patroonschap van den H. Josef,
grooten feestdag in de gansche katholieke wereld, en begankenis te
Aalst, in de St Josefskerk. Ter gelegenheid van dezen Feestdag,
heoft de Kardinaal-Aartsbisschop van Mechelen, eenen Herderlijken
Brief rondgestuurd, waarin hij iedereen opwekt tot bijzonderen iever en
godsvrucht voor den Beschermer van ons Vaderland. Smeeken wij den
H. Josef, zoo schrijft de geleerde Kardinaal, dat hij zijne gebeden met de
onze vereenige; dat hij bidde met ons, opdat de Almogende de milddadige
opofferingen zegone, welke het katholiek Belgenland zich wil opleggen
om overal scholen te stichten, waar de kinderen zullen leeren getrouw
zijn aan het waarachtig Geloof hunner Voorvaderen, aan het Geloot aller
eeuwen. Sedert donderdag zijn wij de Maand der Moeder Gods inge
treden; niets verhevener, niets verdienstrijker als de Koninginne des
Hemels te vereeren; de Moeder Gods zal ons beschermen tegen 't helsch
serpent en genade verwerven aan de wereld. Te Gent is overleden
de Z. E. H. Dubois, Kanunnik en Vikaris van 't Bisdom. Niet te
vergeten, dat de Pauzelijke Jubilé met Sinxen eindigt; voor de aalmoes,
die verplichtend is, zijn tegenwoordig gelegenheden genoeg er zijn
arme, zieke menschen, gebrekkelijke, kaduko menschen de ramp te
Frameries heoft veel huishoudens in den druk gebracht; do Voortplan
ting van 't Geloof vraagt geld; de Katholieke Schoolpenning is bijna
overal ingericht; er zijn societeitjes voor 't verspreiden van katholieke
schriften... Die geven kan en geven wilt, moet niet ver zoeken. Ten an
deren, door uitdrukkelijke begeerte Zijner Heiligheid: die zijnen Jubile
wilt verdienen, moei oen aalmoes doen Welk leger van aalmossen ver
wekt do Paus niet met den j Jubilé 1 Hoeveel menschen, die anders nooit
geven, zullen aldus de zoetheid der aalmoes smaken en genegenheid krij
gen om den evenmensch bij staan in zijne lichamelijke en geestelijke
noodwendigheden.
Kunsten en Wetenschappen. Als ge t'Aalst in St Martens-
kerk komt, langs de groote deur, willen ot niet, er is daar iets langs
den linkerkant, dat uwe aandacht roept en uwe oogen streelt: ge treedt
nader en ge ziet eenen Outaar onlangs herschilderd door M. De Galan
en dat op zulke kundige wijze, met zulke harmonie van kleuren, dat de
eenvoudigste aanschouwer moet zeggen: er is daar niets dat_ schokt!
die marmers, die kleuren zijn gelegd met kennis en studie; dat is schoon!
Maar te midden van die zachte en zoete schildering valt eensklaps uw
oog op datgene waarvoor de Outaar gemaakt i«, op 't Beeld der Moeder
Gods en dan zijn er uw oogen niet meer af te krijgen.Ge gevoelt eerbied,
medelijden, ge zijt getroffen en aangedaan! ge gaat knielen en bidden
De Moeder Gods is daar toch met zulke verhevene en biddende droefheid
afgebeeld, z'is daar waarlijk de Troosteres der Bedrukten, en toont aan
de Zondaars het gebenedijd Lichaam van den Hoere Jesus, dat zoo na
tuurlijk en indrukwekkend op haren schoot ligt; van den eenen kant,
men huivert van dit lichaam daar te zien, gansch overmeesterd door üe
dood, maar toch nog iets goddelijks inhebbende.en van den anderen kant,
de houding, het wezen en de oogen der Moeder Gods roepen u tot inkeer
en tot overweging.... Ja, wij zeggen het, niet omdat M. Maes onze stad
onze bewoont, maar, die Beeldhouwer heeft daar een meesterstukje
geleverd, een nieuw gewrocht, éenig in zijn aard, dat hoe langer hoe
meer zal gewaardeerd, bewonderd en hooggeschat worden
«Bz jBl OVERWEGING. Wel, dat is nu toch'ne we-
W W reld van valsehheid! ze zouden 'ne mensch willen
bedriegen, waar ge met oogen bijstaat!.... En de
grootste krawatten durven nog om 'ne prijs van
goed gedrag komen... Gelijk in de kwestie van de
JkM scholen 1 Is 't niet kleer, promentig kleer dat de
jRÊmk slechte soort 't kontrakt van 1842 wilt breken,
iSfirf 0111 van Lucifer 'ne vlasdank te krijgen 't Is niet
I |||ul kleer,promentig kleer,dat ze nu gaan uitwerken,wat
j{j] flU'n iMj-farws. ze ai jaren en jaren in den kop hebben? Wat hebben
■«=^®*iiJpfflBsaa3=s*ze gedrukt en geschreven, niet éenen keer, maar
honderde keeren De Priesters weg weg uit de schooi 1 weg aan 't
sterfbed! wat hebhen ze gedaan Gevloekt tegen God en Kerk, gelijk
helsche tiegers! de menschen afgewacht en mishandeld, die rustig gin
gen beêwegen Te Brussel de Processie uiteengeslagen, Ons Heer doen
vluchten en de maagdekes met stokken geslagen 1... Wat hebben ze nog
gedaan? Een duivelsche confrérie gemaakt, om de jonkheid van de Kerk
te houden, hunnen Paschen te doen verzuimen, en sterven gelijk beesten?
Wat hebben ze gedaan cipiers aangesteld om de stervende te bewaken
en de Biecht en het H. Olijsei te beletten? wie zal dat-loochenen Dat
hij kome.... En nu is die soort't Land meester geraakt, Godweet hoe
Als er iemand 't kontrakt van 1842 mocht breken, dan waren het de
katholieken, omdat in de groote steden, dit kontrakt slecht uitgevoerd
werd.... Maar de vrijmetselarij heeft nog niet genoeg met de volkskinde
ren uit de groote steden; haar handen eeken 0111 ook in de klein steden
en op den buiten, de werkmanskinderen vast te grijpen, om die reine
zielkes van Goden van 't Geloot af te trekken Achteruit, zielroovers!
liever droogen brood, g'heel ons leven, als de kinderen in uw handen
leveren; .de troost der werkmanshuisjes is God en de Religie en gij
zoudt 't jonk geslacht zoo ver brengen dat zij spotten zouden met de
prenten va* God en zijn Heiligen, dat zij spotten zouden, als hun oude
zieke moeder haren paternoster leest... Neen, neen, ons tijdelijk en eeu
wig geluk eischt het geen gemeens met uwe wet En om heimelijk
tot uw doel te geraken komt ge blauwe voddeboekskens rondzenden vol
leugens en bedriegerijen; dat 't kruisbeeld zal megen blijven hangen
wat baat het dat er een kruisbeeld hangt als de Leering van Ons Heer
er veracht en uitgestooten wordt, door meesters die uit den mond der
Vrijmacons zullen komen, door slechte boeken, enz. Bara heeft ook t
kruis op zijne borst, en in zijn hert is 't een ander paar mouwen., t Vat
geeft uit wat het in heelt; deframaeonnerie is gekend;... de volkeren in
Belgenland willen van die klodden niet... En hoe zou 't gaan k ben
maar een simpel mensch; maar 'k wed op mijn repitatie dat achter tien
jaar van 't goddeloos onderwijs, men in 't Land een nieuwe Scnelde zou
leggen met de tranen en zuchten van 't werkende volk de wereld zou