"stTnikölaas. De Wet VAn Humbeeck. De Kamers te Brussel, zijn bezig met de -wet op 't Onderwijs; terwijl van den eenen kant, Frère, Bara en hun gezelschap, al hun advokatenlisten gebruiken om het boosaardige der wet te verduiken, van den anderen kant zijn de Katholieken wakende en wer kende, om de listen te verijdelen en do heldere waar heid te doen uitschijnen. Eene redevoering die ons bijzonderlijk getroffen heeft, is degene van M. Ver- brugghen, Representant van Aalst; olie woorden zijn erin gestudeerd, gewikt en gewogener straalt diepe overtuiging uit, groote geleerdheid en vurige begeer te voor de welvaart van't Vaderland. M. Verbrug- ghen had in 't begin zijner Redevoering gesproken over de Circulairs en boekjes der Ministers waarin zij durven zeggen dat de wet van 1842 weinig ver schilt van 't geen zij na voorstellen. Niets is valscher als dit gezegde: in 1842 was iedereen van gevoelen dat de opvoeding moest godsdienstig zijn; de wet van 1842 en de bepalingen erbij,stellen de studie der Reli gie aan 't hoofd van 't schoolprogram volgens 1842 heeft de Geestelijkheid overzicht op de boeken er wordt den heer onderwijzer aanbevolen van de zede lijke en godsdienstige opvoeding ter herte te nemen, van zich hierin te schikken naar de voorschriften en Bisschoppen, van zelfs in andere vakken, elke gele genheid waar te nemen om er een waarheid der Re ligie in te brengen enz. Zoo luidt de wet van 1842. De nieuwe wet schaft dit alles at en men durft SCHRIJVEN DAT ER BIJNA GEEN VERANDERING IS. Wordt de nieuwe wet gestemd, zoo sprak M. Ver- brugghen, dan kan de nieuwe school aldus bepaald worden School in den schijn onzijdig aan alle positieve ee rediensten en philosophieke stelsels, bestuurd door meesters uit gestichten,die geen ander Religie hebben als hunne rede, en bewaakt door komiteiten, vijandig aan de katholieke Religie. De eenigste verzachting aan dit stelsel toegebracht, bestaat alleen in den vorm 't Is paragraf 2 van ar tikel 4: Een lokaal, in de school, is ter beschikking van de Ministers der Eerediensten gesteld, om er aan de kinderen van hunne Religie, 't zij voor, 't zij na de uren der klas, het godsdienstig onderricht te ge ven. Welke vrucht kan 't godsdienstig onderwijs in zulke conditiën hebben Eerst en vooral, 't is onmogelijk dat dit met orde geschiede, met regelmatigheid, derwijzo dat men eenigen goeden uitslag moge verhopen. Nu is 'i godsdienstig leerenci onderwijs verdeeld in zooveel professors als klassen, 't vervoordert namate den ouderdom en den vooruitgang der leerlingen, en elke klas heeft Buren dogmatiek onderwijs per week, geen minuut te veel. Inderdaad, dit onderwijs bestaat niet alleen in het opzeggen van den Catechismus; de middensektie herkent hetde Professor moet de Ge loofspunten bepalen, ophelderen, uitleggen En nu zou men willen dat dit onderricht geschiede! tezeivertijde voor de honderde kinderen eener school En indien men nog door 't woord lokaal de klassen versta, en dat al de Priesters der gemeente erheên gaan, nog zullen hunne pogingen vruchteloos blijven. Er zijn op alle plaatsen twee keeren meer klassen dan Geestelijken, de klassen gaan nog vermeerderen in getalde Priesters hebben den Goddelijken Dienst te verrichten en de Sacramenten te bedienen daarbij nog, bij die stoffelijke onmogelijkheid komen d'binder- palen door de wet gesteld allen zedelijkcn invloed is hun ontnomenterwijl de professors van muziek en gymnastiek nevens den Leeraar der hoogste klas ko men, de Priester en zijne Leering zijn toegelaten, gedoogd en opgedrongen. De kinderen weten het; voorop is hij.in hunne pogen verkleind als hij straf geeft en wij weten nog niet of hij zal mogen straf ge ven. dan zijn de bazen dei" school daar, om dié straf te discuteeien, te verminderen of te vernietigen. De onverschilligheid, de verachting welke zijne Leering daar ontmoet, is dusdanig, dat indien de muren er nog 't beeld bewaren van zijnen Goddelijken Meester, het alleenelijk is om geenen blijk te geven van valschen IEVER of van GROOTE ONBEHENDIG HEID. Wat meer is, als ik 't rapport wel versta, de Pries ter, in zijn lokaal zijnde, zal zijn onderwijs moeten zuiveren, op pene van te moeten opbreken. Daarom, overtuigd zijnde, dat hij weinig goed kan doen aan de schoolbevoiking, overtuigd dat't gansche schoolstelsel verderfelijk is onder opzicht van ge- loofsbehoudenis bij de kinderen, de Priester kan, in geweien, naar de nieuwe scholen niet gaan; hij mag door zijne medewerking, 't vertrouwen der ouders op die scholen niet hoepen. En nog, als alles nog ten beste ging, is 't niet klaar- blijkend dat zijne werking zal verijdeld worden door den geest der school? Eiken dag, vijf uren lang, spreekt men aan 't kind van alles, behalve van de hoofdzakelijke wetenschap des levens. Eens buiten 't lokaal des Priesters,hot iioort geen woord meer van desus Christus, van de Kerk van de Sacramenten, van Hemel, van Hel. Geen enkele oefening van Gods dienst wordt den kinde aanbevolen. Als er in de lee ring der zedeleer van God gesproken wordt, t is van denzelfden God niet waarover de Priester spreekt. De twijfel komt weldra in zijnen geest en daarna de onverschilligheid end'afkeerigheid. 't Sprankeiken Geloof, dat in 't kind blijft, zal van weinig nut zijn voorde toekomst; 't heeft gezien de scheiding van geestelijk onderwijs en letterkundig, en dèn voorkeur aan 't laatste; men zegt feitelijk aan 't kind, dat de letterkundige wetenschap noodzakelijker is dan de godsdienstige alzoo leert men aan 't kind in de Voor schriften der Religie zaken te zien, min of meer noodig op zekere uren, in plaats dat zij al de akten van 's menschen leven zouden moeten beheerschen. Welke zedeleer zal in de school onderwezen wor den? 'tProjekt zegt dat men stom zal blijven voordo plichten jegens God en regels zal geven over de plich ten jegens zijn eigen en zijns gelijken.... Hier onderzoekt de Redenaar die algemeene zede leer en bewijst dat zij schromelijk zal verschillen van de noodzakelijke zedeleer, die tot in 't hert gaat; van de Christelijke zedeleer die sedert bijna 19 eeuwen, eiken dag in alle standen der samenleving, ontelbare akten van de heldhaftigste deugd doet ontstaan. Ik kan, zegt hij, mijne droefheid niet bedwingen, als ik peis dat de zedeleer van 't Evangelie niet meer deugt, dat zij moet vervangen worden En welke kracht zal die zedeleer hebben tegen de driften? de mensch is genegen tot het kwaad; dikwijls doet hij 't goed niet dat hij bemint en hij bedrijft het kwaad dat hij veracht; wij zoeken altijd en immer om de stem van ons geweten te verdooven en het kwaad te doen, alhoewel wij weten dat het kwaad is. Die bekoring, die strijd tegen 't goed zijn in 't leven der werklieden en der armen menigvuldiger en hevi ger dan bij andere; en dat is bijzonderlijk waar, op onze tijden waar de nijverheid ontelbare werklieden te samen brengt. De mensch moet niet alleen 't goed kennen, maar hij moet de kracht hebben om het te volbrengen.... Hoe kan de onderwijzer die kracht inboezemen, zon der van God te spreken, van zijne tegenwoordigheid overal, van eeuwigen loon of eeuwige straf? Strikt ge- nemen, volgens de wet, hij meet over dit alles zwij gen; maar de Minister heeft aan 't Publiek verklaard dat het hem niet zal vepbodep zijn over God, de ziel, en het leven hiernamaals te spreken. Dejonderwijzer zal dus de permissie hebben van,als zijn bijzondere princiepen daar niet tegen zijn, als 't hem past, als hij in een goede vlaag van verdraag zaamheid is, van alsdan d'eer aan God te doen van zijnen naam uit te spreken. Maar, van welken God zal hij spreken? Toch zeker niet van dèn God der Openbaring, van den God in wiens dienst die kinderen opgebracht zijn; want van eene positieve Religie mag hij niet spreken; hij zal (fus spreken van eenen God, gelijk sommige dwaalgeesten hem beschrijven, die geen mirakelen doet, die de gebeden niet begeert of hoort, die nooit iets veropenbaard heeft over 'begin en toekomst. En dat zal de onderwijzer mogen leeren aan katho lieke kinderen; in plaats van de Leering van 't Christendom, met hare zedeleer van onvergelijkelijke zuiverheid, met hare stellige waarheden, waarvan de 600,000 christene kinderen d'eerste beginsels ge leerd hebben op den schoot hunner moeder; in plaats van 'tChristendom dat aan 't kind een provisie van sterkte geeft voor 't lijden en 't, strijden van 't gansche leven! 't Christendom werkt terzelvertijd op den geest en op den wil; 't valt dikwijls lastig' om de plichten en't juk van't Christene Geloof te doen aan veerden. Tot dit einde zijn drij middelen in't werk gelegd: de Familie, de School, de Kerk. 't Verslag oer sektie zegt dat d'Ouders die eene Christelijke Opvoeding aan hunne kinders willen geven, er ge noegzame middelen toe vinden thuis en in de kerk. Maar, mijnheeren, in de kerk zijn d'on-'errichtin- gen gemeenely 's zondags; d'ouder.s der leerlingen van de lagere school, 't Z'jn kléine landbouwers, am bachtmans, werklieden; tijd en geleerdheid ontbreken hun; daarenboven,'t is in de school dat de kihderon het grootste deel der krachten van hunnen geest ver bruiken; 't is dus in de school dat de voornaamste, de machtigste hefboom van d'opvoeding is En 't is daarom dat zoovele beroemde Protestanten, t'akkoord hierin met de katholieken de.r gansche wereld en met uitstekende fransche liberalen en zelfs Belgische van den verleden tijd, 't is daarom dat zij vorklaapd hebben:'de School, en bijzonderlijk de Volksschool moet godsdienstig zijn. MARKTPRIJZEN. AALST, 's zaturdags. Tarwe fr. 27 a 28 Rogge «18 a 19 Mastel uin 23 a 25 Haver Hoppe (1878) - Aardappelen,r.» w. Boter per 3 k. Eieren 25 Vlas per 3 kilo 00 19 50 a 22 36 a 10 a 12 00 64 a 8 72 63 a 1 80 a 5 25 GEERAARDSBERGEN, ;s m Tarwe per lOOkilo fr. 21 Masteluin Rogge :o 19 - 17 - 22 10 50 3 19 1 00 1 25 Boonen Aardappels Boter per kilo Eieren per 25 Vlas per kilo KORTRIJ11, s ma Aardappels, gele,fr. 9, 12,00 roode 12,--a 1,40a l,v,U 09,00 62,- Koolzaadoim, 03 k» Lijnolie. 105 k. NINOvE, 's dijnsdags. Tarwe per lbO kil. 27 28 Rogge, 18 19 Aardappelen, 05 10 50 Boter, per 1/2 kilo 1 40 1 50 ZELE, 's dijnsdags. Tarwe p. 106 liet. 23 50 Haver 159 14 25 1-1 75 Boter per kilo 1 80 f 91 Kemp per 11 kilos 00 MECHELEN. Veemarkt op Neckerspoel. 60 stuks inlandsch ras. Van 220 tot 360. 542 hollandsch ras. Van 300 tot 750. Binnen de stad. 17 stuks inlandsch ras, van 220 tot 385. 119 stuks hollandsch ras, van 220 tot 385. DENDF.RMONDE, 's maandags Witte tarwe fr. 25 a 17 a 20 a 20 50 1 55 a 1 56 Laatste Ni euws. Wevers van Lijons en mijners rond Rijsel zijn in werkstaking... 't Gaat in de samenleving gelijk in d huishoudens: de fout is van weerskanten. D hop ligt nog altijd plat op haren rugge; d'aalstersche is van 37 tot 38 en de Poperingsche, van 23 tot 26. Slechte boerejaren Prins van Battemberg is koning gekozen van Bulgarie. Ge moet goesting hebben, om tegewoor- dig te willen koning worden. T'Anbelis 'ne No taris, die 2 groote huizen geeft voor een school en t'Antwerpen doet 'ne Priester, op zijn kosten, een school bouwen voor 5oo kinders. De Boeken over Wetenschap zijn toegekomen en worden ver zonden; ze blijven aan ons Lezers gepresenteerd voor 1 fr.Wij recommanderen de Maand van Maria, voor 't Volk, aan 0,20 c. en het grootboek van Jamar, over de Moeder Gods, aan 4,00. Rogge Boekweit Vlas per kilo Kemp Boter per kilo Eieren per 25 Aardappels Lijnolie Lijnkoek Raapkoek 92 a 45 75 1 00 a 2 70 a 2 a 10 50 61 25 22 ■16 LOKEREN, 's woensdags. Tarwe n p.105 1. 21 00 23 CO Rogge 105 1. 15—16 Garstn. 1051. 16 75 17 75 Haver 1591. 14 25 15 75 ANTWERPEN. Tarwebloem 1ste soort 35a36, 2de 33a34, 3de 29a30,— Roggebloem 26a28, Maandag werden ter veemarkt verkocht per kilogram op voet,: 24 stieren, 0,72 c.. t)S8 ossen, 0,93 tot-1,02 183 koeien, 0,74 tot 0,85 0— kalveren, ü.GOtot 0,— Tarwe per lOfi liters fr. 23 Poldertarwe «21 Rogge 15 50 Boekweit 17 00 Haver 14 00 Duivenboonen, 20 Erwten 16 50 Vlas, 4 Aardappelen, 7 5» Boter, - 2 45 Hoei, 100 bussels, 25 50 Eieren per 26, 1 71 WAREGEM. lste soort per kilo 2de 3de Werk, per kilo Vlas. 0,011 a 0,— 1.60 a 1,85 1,40 a 1,53 1,05a 0,—

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1879 | | pagina 4