i
Verschijnt alle Vrijdagen
De Waarheid, kort, klaar en goed.
II.
III.
t)e Scholen der nieuwe Wet zijn
TEGEN DE K4THOLIEKE
i
HS
LIEVE VROUW HEMELVAART.
■if
«jrx*, -^ "t f
*\3fc-
±i'
ZEVENDE JAAR N® 356 i5 Augusti 1879.
Wiegroet, o Maria, ten Hemel verheven,
gegroet, o Mqria van ons die in 't leven,
T.angs klippen en rotsen,door'tdreigendst gevaar,
Arol vreeze beooge» der l«etnelenschaar:
v\eh. open een spleet toch der eeuwige zalen
Ach, laat Uw Genade op allen hier dalen,
'Herbreng de verdwaalden,geef sterkte en kracht,
\an zij die bestrijden de Hel en haar macht.
Gegroet, o Maria, voor 't kind onzer landen,
Och, laat er geen éen in de Lucifershanden,
Die kinders zijn d'Uwe, ze blijven *t altijd,
Tot vreugd hunner Ouders, voor al d'eeuwigheid
Wij recommandeeren
Het boek der Spaarzaamheid 0,40 c
Voor meer dan 50 aan 0,30 c.
Niets beter om als geschenk of prijs gegeven
te worden, 't Is 'ne schat menschen, bijzonderlijk
voor de jonge Volkeren.
W'hebben nu ook te koop voor de Fransch-
Lezers, schoone fijne boekjes, formaat-kerkboek
en inhoudende. Une pensee de St Ignace de
Loyola pour chaque jour de l'année, 00 c. Id.
Une pensée de St Vincent de Paul. des St Domi
nicains, de Ste. Têrèse enz. ook 0,60 c
Parloir. Heer te R. ja er gaat een extra
nummer komen op dik papier, een soort van
manifest;'t verhaal P. D is mislegd en ver
loren, tracht mij een ander te zenden Vr. te
Waarloos, de boeken zijn gezonden en 't wordt
onderzocht. Vr. te Eern. en te Rup. uw boe
ken zijn heden aan den Post besteld
Prijs in bureel of winkels 5 centiemen
Met de post of te huis gebracht 2 50 s jaars
Vooraf betaalbaar.
Voor Frankrijk en Holland. 4,50.
P. Daens-Mayart, Leopoldstraat 77, AALST.
Heeren Raders-Dichters, een wsinig patieneie,
asteblieft; ondertusschen wij geven eenige oplos
sinpen van M Alph Van Hooland uit St Maria
Hoorebeke en te naaste week. als de plaats het
toelaat, zullen wij eene oplossing in samenspraak
mededeelen ze komt uit Dendermonde. Eu nu,
aan al ons Vrienden en Kennissen, en aan alle
Lieden, 'ne zaligen Hoogdag.
16 Raadsel. Kroost,
't Zijn droeve tijden die wij beleven
Nu oe ongelukswet is gestemd;
Dit nieuws doet alle menschen beven.
Daar zij den Krist'nen Godsdienst klemt;
Maar wij! wij zullen nooit verdragen.
Oh! dat de schoone ziel van 't kind
Eens ^phipbreuk lij de 111 de onweèrsvlagen
Wier woede meer en ineer begint
Het duurbaar Kroost zal spoedig ruimen
Uit al de scholsu zonder Hod,
Neen. niemand mag die plicht verzuimen
Want 't is een droef en aak'lig lot.
18» Raadsel, Kasteel.
Het waar geluk, mijn waarde vrienden,
Is niet altijd in geld in goed
aleizén of Kasteel te vinden.
Maar in een zuiver, rein gemoed.
19e Raadsel. Bederf of Bedrog.
't Bederf is groot op onze dagen.
Het baart de menschen veel verdriet
Die hebben zielenlast te dragen
Die hebben rust noch vrede niet
Past op uw kindren, wilt gij later
Dat zij uitmaken uw geluk
En geen van hen zij Godsdiensthater,
Wee u dan komt gij in den druk.
OVERZICHT. Wat nieuws in de wereld? en wat nieuws in
ons land? In Spanje, gelijk ge verder lezen zult, is de koning, al
van den Lijkdienst zijner zuster komende, uit zijn koets gevallen
hij staat op 't hertrouwen.... D'Engelschmans vervoorderen hunnen
oorlog tegen de Kaffers en krijgen nu een ander volk tegente
Nieuw-Zeeland staan d'inboorlingen op men zegt dat het leger van
Engeland meest samengesteld is uit Schotten en Ierlanders; en 't
zijn altijd d'Engelschmans die den naam hebben!.. Pruisen zit ge
lijk een arme sloor te dubben, over de rampen in zijn land Pruisen
ziet dat al zijn ellenden gekomen zijn door de kerkvervolging; Prui
sen ondervindt de waarheid der profetische woorden die reeds in t
H. Schrift stonden: Wee die Gods gezalfden aanrandtEn nogtans
Bismarck wil zich niet geven: Bismarck aarzelt, antwoordt aan de
katholieken met haken en oogen, maar kan 't over zijn hert niet
krijgen van zijn onrecht t'herstellen. Bismarck, let toch op! hoe lan
ger gewacht, hoe grooter rekeningGaat gij voort met de vrij
heid der katholieken te verdrukken, ge zit gedurig in den CASUS
BELLI, oorlogen vermeerdering van schramouillevolk.Verne
dert gij u, herkent gij uw ongelijk, herstelt gij 't recht,'tis aanstonds
en voor altijd den VADE IN PACE, ga in vrede.... D'onderhande-
lingen tusschen den Paus en Pruisen gaan voort; tot hiertoe is nog
geen beslissing genomen; maar de katholieken in Pruisen zeggen
Voor God en ons Rechtwij kampen en strijden in deftigheid tot
dat het toegelaten worde, van in vrijheid God te dienen.... Onder
tusschen wordt het Land van den Pruis miserabelVerloren verlo
ren, gewaakt over stee, Is Hij van hierboven. De wakers niet meê.
Keizer Wilhem heeft zooveel honderde duizende soldaten, en wat
gebeurt er? om zijn leven te behouden, moet hij te Berlijn op d hoe
ken van al de straten, gendarms zetten te peerd. Gaat daar meê op
en zijt dan keizer en monark!RUSLAND mag tegen Pruisen
monfreer zeggen't gaat er nog erger: alweder is te Simbirsk de
stad afgebrand van 5oo huizente Kherson is van den Staat een
schromelijke somme gelds gestolen; te St Petersburg zijn geweldige
klachten tegen 't groot getal bewakers die verplicht zijn in de stra
ten op vacht te staan;en hun getal is van 15,411 op 5,473 gebracht;
5,473 mannen die dag en nacht voor de poorten der groote huizen
moeten zitten't is pront!Uit FRANKRIJK schrijven ze dat
Blanqui zich een tweede maal te Bordeaux laat kiezen, om, zegt
hij, de genade af te persen van AL de Communards die nog buiten
hun Vaderland leven. Zoo zal 't spel compleet zijn... En dan? arm
Frankrijk! 't Is aan slechte handen overgeleverd.. Ondertusschen,
g'heel de wereld door, de vlijtige Landbouwers halen den oogst in,
welken de genadige God nogmaals heeft verleend. Op d'akkers,
waar reeds gezwoegd en gezweet werd, wordt nogmaals gezwoegd
en gezweet, onder de brandende zon, met sikkel en zeissen, terwijl
de schuren ontgrendeld en geopend worden, om de vruchten van
den arbeid t'ontvangen..... De oogst is goed, zegt men. God zij ge-
lofd, en mochten de menschen ook eens goed worden, t leven zou
hier een Paradijs zijn, in plaats van een hel, gelijk het nu in veel
landen en familiën isMet dezen wensen sluiten wij ons overzicht
en wenschen dat de oogst die binnen wordt gedaan, in vrede en
vreugd, mag geëeten worden.
Geachte Lezer, -w'hebben d'eer U eenige korte vraagskes voor te
stellen, op welke UEd. en de gezonde rede zullen antwoorden.
Kan er een stad, een parochie, een huis bestaan, zonder Overheid?
Neen, niet waar?
'k Neemeen huis: wie is daar van rechtswege d'Overheid?
Vader en moeder?
Ik Supposeer, gelijk het ongelukkiglijk gebeurt, er is een huis,
waar kinderen, als ze groot geworde.". zijn, hun Ouders verlaten; en die
ontaarde kinderen.doen alles om hun Oudërshuis ten onderen te brengen;
ze liegen en lasteren; ze raspen ai wat vijandelijk is, bijeen tegen dit
Oudërshuis... En wat zoudt ge zeggen, als diezelfde booze kinders 't ge
zag wilden hebben over d'ander brave kinders en zelfs over d'Ouders
wat dunkt u
't Is te zot, zegt ge.
Ja 't is te zot, welnu die zottigheid gebeurt onder oss oogen. D'hei-
lige Kerk, wat is dat
Een groote Maatschappij, door den Zoon Gods ingesteld, om de
menschen tot hun einde, tot hunne taligheid te brengen.
Moot er daar gezag zijn
Ongetwijfeld.
Aan wie is 't gezag toevertrouwd
Aan den Paus, aan de Bisschoppen en aan de Geestelijken, in ver -
eeniging en onderdanigheid met den Paus.
Zoo is 't altijd geweest, van over 1800 jaar.
En zoo moet het zijn.
Welnu, wat gebeurt er? menschen. die, als ze 15, 20 jaar worden,
de Kerk verlaten, die leven zonder eenige Christene Plichten te willen
vervullen, die zolfs dag en nacht werken, om de Kerk weg te krijgen,
die gazetten stichten, om de Kerk te lasteren, zijn dat geen ontaarde,
ondankbare kinders
Ja, in volle waarheid.
En als die slechte Christenen, waarvan er velen in den ban zijn, als
die Vrijmetsers en Geuzen, over zaken van Religie de wet willen voor
schrijven, wat doen ze
En groote, een reusachtige domheid en zottigheid.
Willen wij eenige besluiten nemen
Ja, klaar en duidelijk.
iemand an-
de Geeste-
Ten eersten, er is een gezag in de Christene Religie ri
ders kan dit gezag hebben dan den Pau3, de Bisschoppen,
lijkheid.. Is er daar iets op te zeggen
NIETS.
Ten tweeden, is 't onderwijs een kwestie van de Religie
Ja. 1
Indien deC hristene kinderen opgebracht werden in d'onverschillig-
heid van hun Religie, zou de Christene Godsdienst hier blijven bestaan?
Neen, ons Belgenland zou een keidensche streek worden.
Ten derden, de Bisschoppen verklaren en schrijven