Woorden Tan den Ouden Pruis.
gens hun ieger. Een volk in zijn land aanranden en 'nen boer op
zijn hof, dat is danjereus: Napoleon I ondervond het in Spanje en
Rusland. In Frankrijk spreken ze van veranderingen in 'l mini
sterie, veranderingen ad malum, 'i is re zeggen; hoe krommerhout,
hoe betere kruk 't zal 'ne keer uitbersten in dat FrankrijkIn
Italië heerscht de schrikkeiijkste armoede in de stad Ravenna, on
der anderen, is 't volk in menigte voor 't Stadhuis gekomen, om
brood of werk te vragenen daar er geen voldoende antwoord
kwam, poogden zij de deuren van 't Stadhuis in te loopen. Op an
der plaatsen zijn de bakkerswinkels geplunderd er staan bataillons
soldaten op straat, om "t Volk te beteugelen... Ge ziet nu wel, hoe
Itaalje gelukkig is gemaakt door de Revolutie.
Rusland. j't Hootdkomiteit der Nihilisten heeft een
schrift rondgestuurd, waarin het verklaard dat de moordpoging Van
Moscou 't werk der Nihilisten is, en dat zij voorders van zin zijn
den keizer zonder genade met den dood te straffen, zoolang hij niet
meer vrijheid aan zijn volk geeft. Te St Petersburg is 'ne kerel
aangehouden, op wiens kamer men dynamiet gevonden had en een
exact plan van 't winterverblijf des keizers; 't plan bestond van dit
winterpaleis met al zijn bewoners in de lucht te doen springen.
'NE CIRQUE Verbrand. Dat is gebeurd in Stuttgart,
een stad in Duitschland,-als ge ze weet liggen; de groote Cirque
Herzog is aldaar afgebrand; 2 menschen, 7 peerden, 2 herten, 2
kostelijke rijpeerden, benevens al de costumen en rijke zadels zijn
verbrand; d'ander peerden vluchtten langs alle kanten in't wilde
en zijn nadien opgevangen.
Ra.MP OP HET IJS. In Engeland, nabij Leycester, was
een heer gaan schaverdijnen met zijn twee dochters, meisjes van
18 en d'ander van 19 jaren. Na eenigen tijd gereden te hebben,'t ijs
brak en ze zonken onder 't ijs; de vader klefferde boven en haalde
zijne jongste dochter op; dan greep hij d'andere, doch zijn krach
ten verlieten hem en hij moest dien duurbaren schat laten zinken
toen er volk kwam met ladders en toen 't meisje er uit getrokken
werd, was sij een lijk. Men kan zich de wanhoop van den vader
inbeelden.
ANTWERPEN. Zondag is het de groote Feest, ten profijte
der slachtoffers van den Geuzendwang. inde statie van Stuiveu-
berg is zondag weeral een ongeluk gebeurdde bediende Antoon
Verhulst is door eenen trein verrast en overreden hij was dood op
den slag 44 jaar oud, van S'-Truiden, getrouwd en vader van 6
kinderen. Er zitten in d'omstreken van Antwerpen, langs Rot-
selaaar, troepen Bohemers, ketellappers, enzoovoorts, slim en door
trapt volk.Dijnsdag morgend is op den Dries zekere Leonard
Menten van een olievat gevallen en heeft zijnen ruggegraat gebro
ken; hij ligt in 't gasthuis; twee ander personen zijn door de glad
heid der straten gevallen en hebben hunne beenen gebroken. Op
de Z. Koornmarkt is de soldaat Lowie Hoenent gevallen en is met
gebroken been naar t hospitaal gedragen.
Een SLIMME Diefegge. Maandag is t'Antwerpen een
diefstal gepleegd, die getuigt dat er overleg en berekening zit in
sommige dieven, terwijl zij tevens een overvloed van stoutmoedig
heid en onbeschaamdheid in den hoogsten graad doen blijken.
Rond den middag kwam er in de magazijnen van M. Thiery,
hoek der Kaasrui en Melkmarkt, eene goed gekleedde dame, met
pelsen mantel en pracfitigen hoed met witte pluim. Die dame vroeg
met de grootste beleefdheid, om eenige schoone stukken cachemire
te zien, welke zij verlangde te koopen.
Hare keus viel weldra op een drietal stukken ter gezamentlijke
weerde van 1000 frank en de koop werd gesloten.'De dame ver
zocht echter dat de gekochte cachemire een half uur later zou wor
den besteld, ten huize van M. David-Verbist, op de Meir.
Zonder het minste vermoeden op aftrugg'elarij of eenigen arg
waan, beloofde men de orders der dame te zullen volgen.
De'koopster, die men in de magazijnen Thierry voor eene voor
name dame had aanzien, begaf zich van daar rechtstreeks naar
David-Verbist, belde, trad binnen en zegde aan den knecht, die -de
deur geopend had, dat er daar binnen eenige oogenblikken van
wege M.rThiery twee groote pakken zouden gebracht worden. Zij
verzocht den knecht, die pakken te willen aannemen zij zou ver
volgens wel spreken met de dame Van den huize.
De knecht stemde toe; hij bood aan, de onbekende onmiddelijk
bij de dame van het huis te brengen, doch deze weigerde, en na
eenige oogenblikken verliet zij het huis. 1
De knecht, die, een oogenblik aan de deur bleef, zag de vreemde
de richting inslaan van de Meirebrug. Aldaar ontmoette zij twee
bedienden van het huis-Thiery, die de gekochte pakken droegen
zij kwam terug met die personen, trad met deze opnieuw binnen
bij M. David-Verbist, en deed hen de cachemire neerzetten in de
voorkamer der bureelen, alwaar zij eveneens plaats nam, terwijl zij
de bedienden van het huis-Thiery terug zond.
Eenige oogenblikken daarna, kwam een der klerken uit het bu
reel, zag de dame met de pakken en vroeg haar of hij zijnen heer
verwittigen wilde en haar bii hem brengen; doch de vreemde zegde
op haren man te wachten, die eerst moest aangekomen zijn, alvo
rens zij met de dame van het huis onderhandelen kon.
Een minuut later hield er een huurrijtuig stil, voor de deur; de
onbekende greep de pakken, liep ermee de deur uit, sprong in het
rijtuig en verdween.
Dan eerst wekte de zonderlinge handelwijs argwaan op; men
verwittigde M. David en zijne dame; men zond naar het huis
Thierv. men liep om de policie, doch te laatde schoone, rijkge-
kleedjé 'en beleefde dame was weg, en met haar waren de kostbare
pakken eveneens gevlogen.
DOORNUR. De notaris van Ascq was met zijnen klerk in
een herberg al.iaar, toen men hem kwam roepen, voor een belang
rijke zaak. "be Notaris zond zijnen klerk vooropen volgde korts
nadienvijftig stappen gegaan zijnde, vond hij zijnen klerk, gansch
bebloed en doodgeslagen bij middel van een ijzeren staaf. Al zijn
geld was hem ontnomen, 'ne Kgrel van Baliseux is voor die moord
aangehouden en heeft bekentenissen gedaan, 't Is den eigensten
persoon die vroeger een hofstee heeft in brand gestoken.
ossen voor Iedereen.
Wanneer de Keizer van Pruisen vernam dat zijn konfrater van Rus
land liet voorwerp eener moordpoging was geweest,dan bleef hij eenige
oogenblikken stilzwijgend en zegde eindelijk tot de Ministers en Hove
lingen van zijnen entourage: Mijnheeren, 't zijn lastige en moeieiijke
tijden; indien wij niet oppassen, om 't Volk met goede inzichten te
bezielen en bijzonderlijk, indien wij in-de Scholen de Religie niet op
d'allereerste plaats stellen, om de kinderen christelijk op te brengen,dan,
dan, zegde de oude Keizerwij zullen nog schrikkelijke zaken bele-
ven.
De oude Keizer komt van de markt en hij kent den prijs, gelijk tegen
woordig veel bejaarde Ouders, die niet genoeg opgepast hebben om de
Religie diep in 't hert der binders te prenten, en die nu zitten te zuchten
en te weenen.
Want, een huis bouwen in de lucht zonder den grond te getaken, is
onmogelijk maar nog onmogelijker is't, van een Land, van een Stad,
van een Familie goed te houden, zonder de Religie, 't, Is de Religie
alleen, die den mensch verheit tot braafheid en edelmoedigheid, die hem
sterkte geeft om zijn slechte driften t'overwinnen.
Geachte werkende Ouders, de woorden van Keizer Willem zijn een
les en een vermaning voor Ulieden.
Ge weet en ge zijt overtuigd dat de schoolwet van 1879 een wet is
tegen de Religie.
De ministers zelf hebben het in de Kamer verklaard en de wet zeif
zegt uitdrukkelijk dat de Religie uit de scholen van den Staat gebannen
is.
De Paus, de Bisschoppen, de Priesters hebben U vermaand en niet
alleen vermaand, maar verboden op geweten van naar die scholen uw
kinders te zenden.
En in zaken van geweten, 't is ta doen tussehen God en tusschenU,
tnsschen de Geestelijke Overheid en uwe Ziel. De Meesters of Fabrie
kanten hebben daar niet tussehen te komen dat z'hunne eigene zaken,
hun eigen gew ten in regei met God stellen, en voor de rest, U de
vrijheid laten, welke de goddelijke on menschelijke wetten U toeken
nen.
De ministers durven r.u nog hunne wet in al hare strengheid niet
uitvoeren, omdat zulks onmogelijk is want dan zouden ai d'Ouders
moeten zeggen gelijk d'eerste Christesen Liever sterven, ais ons kin
ders aan d'Afgoderij over te leveren Dan zou men liever den honger
moeten lijden, liever de pijnbank, liever de dood, als de kinders over te
leveren! 1
Maar langzamerhand zal de slechte wet in voege komen en van nu
af komen er reeds allerslechtste teekens men heeft reeds aan de
boeken gepeuterd, de Catechismus der Feestdagen is weggefoeffeld,
Jater zullen de boeken over de Geschiedenis met geusfenijn doortrokken
wezen en 't principaalste de meesters, verbitterd tegen de Geestelijke
Overheid, hangen aan de slechte gazetten,die dagelijks de gruwelijkste
blasiemiën durven schrijven, tegen Kerk en Priesters, tegen Sacra
menten, tegen God zelve: zoo is er t'Aalst een slechte gazet die zich
uitgeeft ais de gazet der Schoolmeesters, en die de vraag of Christus de
Zoon Gods is, beantwoord met JA en NEEN t'Antwerpen zijn er kin
ders die bij hun Ouders smeekten om temogen thuis blijven, vermits zij
niets hoorden, dan vertelsels over kwezels en papen, die met hun stinkend
kleed de wereld verpesten, ènz. enz.
En wat zai 't later zijn, met de meesters Om Staaismeester te wor
den, moet men nu zijn twee jaar gedaan hebben, in een Normaalschool
van den Staat., waar den eenen den anderen opmaakt, om grooteren en
sterkeren Geus te worden, waar nooit van Religie gesproken wordt,dan
in 'nen tegenstrijdigen zin.
Achtbare mepschen, gij vooral, Ouder3, luistert naar de vermaning
van den Pruisiscben Keizer, of ge zult het U later wreed verwijten en
beklagen, 't Kostelijkste in 't hert uwer kinders is de Religie en de Re
ligie uwer kinderen zai verzwakken en teniet gaan in de Staatsscholen.
Daarbij, benevens de veroordeeling der Geestelijke Overheid, er ligt
op de Staatsscholen een vermaledijding door den druk en den dwang-
welken gepleegd wordt om scholieren te krijgen. T'Antwerpen en bijna
op al de plaatsen waar Geuzen aan 't Armbureel zijn, het goed van den
Armen,in plaats van rechtveerdig bedeeld te worden, wordt afgenomen
aan al die zijn kinders naar de goede scholen zendt. T'Antwerpen zijn
200 Famiiièri aldus van hun ziekenboeksken beroofd. Te Diest heeft
men doodkistjes geweigerd om kinders te begraven, die in hun leven
naar ue katholieke school gingen; t'Audenaarde wilde men ook met het
Armen-Goed dwingen, maar Burgemeester De Vos heeft er algauw een
spelle aan gesteken.
't Is ook voor de Staatsscholen, om de wet te verschoonen, dat men
te Brussel den geus Van Hamme heeft do,en verschijnen, als vaisehen
beschuldiger der Jesuieten.
Eerlijke werkman, kan uw eerlijk gemoed daarover? Verdienen de
Scholen, voor welke men zulke middelen gebruikt, uw confiëntie?
Kan uw treffelijk Viaamsch hert daarover? Weldan dangij die onder
dwang ligt, zoekt naar verlossing, en gij die soms voor nietige reden,
voor een klein verlies, voor 'ne vlasdank misschien, uw kinders naar
de Geuzenscholen hebt gezonden, peist wei wat grof stuk gij bedrijft,
tegen uw Religie, tegen uw kinders, tegen uw eigen belang. Geène
redens kunnen u verschoonen. D'ander week nog, er werd in de Kamer
van Fiamassonnerie gesproken en Frére riep uit, dat de Framassonne-
rie een achtbare Sociëteit is! Men is dus reeds zoover dat een geheime
Maatschappij, door meer dan 50 Pauzen veroordeeld, openbaar wordt
geprezen, door 't kopstuk en de ziel der Staatsscholen. En gij, werk
man van Christenen bloede, gij zoudt meêdoén, met zulke belsche boos
heid Neen, neen! de Vrijmetselarij legt strikken en listen; t'Ant
werpen, g'beel d'ander week, hebben de slechte drukpersen dag en
nacht gewerkt aan Jeugenschriften die op den buiten-moesten verspreid
worden... Maar de Waarheid blinkt ook hoog en helder, en de waar
heid is dat al wie 't Christene Geloof wilt belijden en er in lev en',
zich ten prijze van alles moet afscheuren van de Staatsscholen.
- - -
Te koop in onze bureelen: 't Masker van de wereld, 2,50; Wintera-
vondon der dienaren van den H. Joseph, 2,00; Voordrachten van kanun
nik Martens, 1,00; Kerstlied met solo en koore, 1,25; op de weiden van
Bethlehem, tooneelstukje, door Walgrave en Mille, 4,Ou