Liedeken, met d'Explieatie.
Vrienden, als ik u zeggen mag, den goeien
dag,den vrede endegezondheid mede.wenscht
aan Ulieden Jantje van Lier, die wederom is
hier, voor elks onderricht en plezier, om van
den tijd te klappen en op de leugenaars te
lappen; ja, menschen, 't gaat er tegenwoordig
pront, er loopen leugenpapieren rond, over
't Enkwest, dien geuzennest, en ze sturen dat
in de steden en prochiën bijna gratis voor niet;
maar 't is verkeerd en verdraaidjal wr.t de geu
zen tegenging, is er uit gelaten, en vice versa,
dat is te zeggen Die den duivel dient, moet
zijnen sleep dragen; en die met de waarheid
niet te rechte komt,gaat met leugens en valsch-
heid om; doch de leugen vliegt en de waar
heid gaat, traagzaam op haar voeten, gelijk ik
hier vandaag ben aangekomen.
Want ge moet weten, sedert dat de liberale
Ministers't convoigeld hebben opgeslagen en
sedert al die eeuwigste malheuren, 't zijn geluk
kige menschen, die hun goed koppel beenen op
vasten grond mogen gebruiken.
Apropo nu, en vooraleer het nieuw gezang
van den Moortelnest te zingen en t'explikeeren,
ik heb d'eer mij voor 't Publiek te presenteeren
methetpotret van de Petroleuse Lowiese Michel, van Parijs; ge
zult daaruit zien en leeren, hoever de zaken gekomen zijndie Lo
wiese Michel heelt in 1870 Parijs helpen in brand steken 't was zij
die aan 't hoofd stond der petroleusen. om vaten olie op de gebou
wen te gieten en er dan 't vuur aan te steken. Gelukkig dat het
Fransch Leger Parijs innam, of abeel die stad was in polver en
vuur vergaan. In 1870 werd de "Petroleuse Lowiese Michel aange
houden, onderhoord, gevonnisd voor eeuwiglang ballingschap en
verblijl te Caledonië, een eiland in Afrika gelegen ze werd aldaar
verzonden, bleef er 9 jaren, is in 1879 gegradeerd door de liberalen
van Frankrijk, en heelt overlest, den 17 November 1880, te Parijs
haren triomfantehjken intree gedaan; 3ooo mannen wachtteden
haar al en geleidden haar in een zaal die vol roode drapeau's hing
Lowiese Michel was gekleed in 't rood en in 't zwart, en haar eerste
woorden tot de Communards, warenGroet aan de Commune
Groet aan de RevolutieEn dan sloeg zij hare armen open en
wierp hare blikken in 't ronde, gelijk er pro
mentig op haar portret is te zien. Zie, men-
-schen, hier is die Jezabel, het kopstuk der
petroleusen. En wat zegde die hekse?Hoort:
Wij komen terug, zegde zij wij gaan
vooruit en wij kennen degenen die wij moe
ten treffen; er zijn er veel van ons mannen
gesneuveld, maar hun geheugen zal ons bij
blijven, als wij zullen treffen t Volk roept
weg de dikbuikigen (Gambetta) Ja, zoo
gaat de petroleuse voort, wij komen in
Frankrijk terug, wij zien den Godsdienst
verdwijnen, de kerken zwijgen; de Com
mune is wel bevend,maar zij is weer te been
en aan 't leven houden wij niet, wij zullen
onverbiddelijk zijn; al die tegen de Revolu
tie is, al ware hij onze vriend, onze bloed
verwant, wij zullen hem bevechten
Brrr, welke hyënataal! En met zulk geboefte spannen de geuzen
van Beigenland aan! Menschen, menschen, zijt toch op uwe hoede
en verfoeit de geuzerij! r lr-~
Ondertusschen ga ik u voorzingen het nieuw LIED VAN DEN
MOORTELNEST; gelijk 't geacht Publiek zal bemerken, er zijn
niet veel explikatiën noodigde zin wijst zijn eigen uit; t is op
d'air van Omdat het is de mode, de mode van den dag luistert
wel, 'k zal eerst voorspelen met de viool en dan komen de woorden
van 't eerste refrein
Waarom zien wij in dezen tijd
Door Frère en Bara's wetten,
Terwijl men in de beurzen bijt,
Het oudste recht verpletten
Gelijk overlest nog te Wetteren, over de Schelde, alwaar dat 't
Schoolopzicht, zonder Burgemeester of Gemeenteraad te kennen
ofte verwittigen, een nieuwe onderwijzeres heeft benoemd, maar
de Burgemeester heeft ze door zijn champetters buiten de school
doen zetten... Heeft men van zijn leven zulke visioenen gezien? op
zulke wijze de Burgerlijke Vrijheden zien schenden? Ik ga voort
Het oudste recht verpletten
'k Weet ik het wel waarom,
Het volk van 't Geuzendom
Alom
Waarom het gaat zijn gangen,
Door schoolwet en door schoolenkwest,
Omdat 't wil zielkens vangen
Voor zijnen Moortelnest.
De zielen, van 't Christene Geloof rukken, dat is hun eenigste
ambitie menschen Luistert nu, het tweede compleet
Waarom wordt 't geld met volle hand
De Scholen ingesmeten,
Ja van den Burger en Boer wordt 't geld afgeperst; van de kleine
bedienden, van de weduwen en de weezen onttrokken. Ons lied
zegt waarom
De Scholen ingesmeten,
Waar niet éen kind van 't Vlaamsche Land,
Vrijelijk is gezeten.
En dat is heilig waar! zonder den dwang, hoeveel christene kin-
derkes zou den vrijmetser Van Humbeeck hebben
Waar niet éen Kind van 't Vlaamsche Land
Vrijelijk is gezeten?
'k Weet ik het wel waarom,
Dit geld doet bimbonbom
Alom
Daa»om zijn er die hangen
Aan Peer Van Humbeeck's schoeffelsvest,
Om t'helpen zielkens vangen
Voor zijnen Moortelnest.
Ja, Vrienden, 'tgeld dat stom is, heeft hier een groote rolle ge
speeld en van overlang had de Vrijmetselarij dit voorzien, en 't was
daarom dat de positie van Staatsmeester zoo hoog en zoo kostelijk
was gemaakt, om de meesters door geld te vinden, te binden en
nadien naar ziel en lichaam te verslinden. Nu komt het derde re-
frain.jover de valschheid en de Judasserij,dat de Vrijmetsers en Vrij
denkers met een zeker religieusheid te voorschijn komen, enschaaps-
kleêren aantrekken,zij die wolven zijn?... Maar is dat niet voorzegd
van over 1800 jaar? En is dat al zijn leven niet gebeurd? Luther
en Calvyn, die afgevallen priesters, wat zegden zijWij komen de
Kerk zuiveren en verbeterenEn Luther trouwde met een afgeval
lene non, en Calvyn werd de vuilste prij van zijnen tijd... Voltaire,
hij sprak van te verzedelijken en er leefde geen slechtere krawat als
hijLet wèl op dit derde compleet, 't Is sterk gedicht, maar in
volle waarheid; 't is over de Judassen van onzen tijd: dat 't kwaad
zich bedekten den schijn van 't goed aanneemt, dit moet ons niet
verwonderen; 'ne mensch, naar 't kwaad getrokken, is er toch be
schaamd van... Het derde compleet, menschen
Waarom ziet men in Belgenland,
Den Judaskus herhalen
En daar het hert van haat ontbrandt,
Met valsche woorden pralen?
'k Weet ik wel den waarom
Yan al dit valsch gebrom,
Alom
Waarom de maskers hangen,
Yoor Geuzen- en voor Jodensmoel,
Om t'helpen zielkens vangen
Yoor hunnen helschen boel.
Dixit, wel gezegd: Vö'or' hunnen helschen boel! en 't
vat geeft uit wat het in heeft; de pot is naar den scheel, en de midd&t
len die de geuzerij gebruikt om Meesters en Scholieren aan te wer
ven, toonen genoeg den helschen butde meesters worden gewon
nen door geld, de scholieren worden aangeworven door dwang en
die dat loochent, heeft geen eerlijk hert of geenen kop opzijn lijf...
Wat is er gebeurd, overal waar 't geuzen-enkwest heeft gezeteld? ze
zochten katholieke dwang en ze liepen overal met den kop tegen geu-
zendwang: te BRUGGE is dat gezien, te KORTRIJK, t'AUDENAAR-
DE, te BEVEREN. t'Aalst en overalnu zetelen de geuzen te
Deynze en wij vinden daar, gelijk overal, Staatsmeesters die hun
Geestelijkheid komen overdragen welke droevige rolen wie had
ooit gepeisd, dat Belgenland, in de jaren 1880, bijna hetzelfste zou
beleefd hebben van de jaren 93? dan waren er ook die aan de Jaco-
bijnen gingen overdragen dat, in dees huis een priester verborgen
zat, dat daar Mis was gelezen en te Communie gegeven, elders ge
doopt, getrouwd, berecht enz. en de geuzen-Jacobijnen van dien
tijd, bedankten, bevleidden en beloonden de spions en overdragers,
maar ALLEN zijn tot een slecht einde gekomen. Eerlijk duurt 't
langst, menschen!... We gaan dus voort met 't compleet n' 4, over
den dwang der geuzen
Waarom, zelfs in den wintertijd,
Zeiden veel liberalen
Werkman, ge zijt uw werk hier kwijt,
Of moet uw kinders halen
Ach, vraag mij niet waarom,
Dien dwang van 't Geuzendom,
Alom
Waarom dat herteprangen
Omdat de Geus m 't Vlaamsch gewest,
Geen zielkes koude vangen,
Yoor zijnen moortelnest.
Voor zijnen moortelnest!... Geen penne kan beschrijven, men
schen, geen tong verhalen, den dwang die er in den winter van ge
passeerd jaar is gepleegd tegen de vrijheid der Ouders.En dit helsch
machien gaat voort; langs Zele passeerende,heb ik vernomen dat er
op die deftige katholieke Gemeente, ook Christene menschen zijn,
die hun Doopsel en hun Geloof vergeten en die bij de Vrijmetsers
gaan en zeggen IK heb macht op werklieden IK zal u de zielen
hunner kinderen met geweld leveren!... Op zulke manier de
fortuin gebruiken,'k ware liever armer als Job, 'k ging liever al
schooiende of zingende van deur tot deur, 'k liep liever 't land af
met stekskes en blink, 'k wierp liever al mijn geld en goed, mijn
titels en mijn papieren, mijn renten en aktiën,'k wierp ze liever in
't diepste van de zee; want een Christene kind tot de verergernis
brengen, een Christene kind aan de Vrijmetselarij leveren is er iets
wraakroepender? En de geuzen worden gewaar, dat ze 'ne vloek
over Belgenland trekken, want op hun nieuwe stukken van vijtfrank,
z'en durven niet meer doen slaan Dieu protégé la Belgique God
bescherme Belgenland Dat is er afgebleven; de geuzen alleen be-
I schermen Belgenland, gelijk te Heule, Hofstadé, Aalst, Antwerpen
en overal is gezien... Nu vallen wij in 't vijfde compleet, direkt op
Peer Van Humbeeck... Maar, 'k zal eerst d'eer hebben een glaze-
ken bier te gnan drinken,. Tot straks, vriendschappen ge zult de
lotgevallen hooren van den Peer Van Humbeeck.
Wordt voortgezet.)
-T?
ROME. Onze oud-nuntius Mgr Vannutelli, vertrekt binnen wei
nige dagen naar W'ienen. Vóör zijn vertrek heeft hij van Zijn Heiigheid
bijzondere onderin Mngen gekre?en om in volle overeenkomst met het
oostenrijkseh gouvei cement de katholieke belangen te bezorgen in Bos
nië en Herzegowina. Hij is ook belast met eenen eigenhandigen brief
van den Paus aan keizer Frans-Josaf. De slechte,-gazetten strooien
dikwijts geruchten uit over de ziekelijkheid van den Paus maar een
liberaal roomsch blad Italia bekent dat al die geruchten ongegrond zijn.