Parlement.
2d* vr. Wie is het hoofd van de Heilige Kerk
Antw Hetonzienlijk en opperste Hoofd is Christusmaar het zienlijk
Hoofd is zijn Stadhouder of Plaatsvervanger op de aarde, de Paus
van Boomen. "u-ii
Bi' gevolg, al wie aan den Paus van Roomen, den eigen Plaats
vervanger van Jesus Christus, niet wilt gehoorzamen, wederstaat
aan Jesus Christus zelve, en verzaakt aan zijne Bruid, de Heilige
TCftrk
6d "vr. Welke zijn de Leden of Medegenoten van de Heilige Kerk
Antw. Alle degene, die hier op de aarde, onder de gehoorzaamheid
van den Paus van Boomenhet waarachtig Geloof belijden, enz.
Gij ziet nog eens, dat degenen die het Geloof niet belijden, onder de
gehoorzaamheid van den Paus van Boomen, geen deel maken van de
heilige Kerk;gelijk wij aan de T" vraag der volgende les zullen lee-
re?3 les, 7"* vr. Wie zijn buiten de gemeenschap der heiligen, of
buiten de H. Kerk?
Antw. Heidenen, Turken, Joden, Ketters, Sehismatiken en al de
gene die in den Geestelijken ban zijn. Bemerkt hier wel; dat de Ca
techismus, de ketters en Sehismatiken, zoowel, als de heidenen, en
de Joden, rekent onder degenen die buiten de gemeenschap der hei
ligen zijn Wat verblinde hardnekkigheid dan, voor de Schismatie-
ken. van als ware christenen te willen aanzien werden Maar hoort
13 les. 9"' vr. Wat zijn Schismatieken?
Antw. Die het Doopsel, en 't Geloof ontvangen hebbende, niet
willen staan onder de gehoorzaamheid, van het zienlijk hoofd der
heilige Kerk, den Paus van Boomen. Zou het mogelijk zijn, van klaar
der te betoonen, dat de Schismatieken buiten de gemeenschap der
Heiligen, en der Heilige Kerk zijn? en dat zij in dien ongelukkigen
staat, onbekwaam zijn, om vergiffenis van hunne zonden te beko
men? En niet te min, men vindt er nog dagelijks, die beweeren, dat
zij, in hunne hardnekkigheid volherdende, de Heilige Sacramenten
konnen of mogen ontvangen. Indien zij wat beter hunnen Catechis
mus leerden, zij zouden aan de 14 les, lste vr. vinden dat het maar
aan de Priesters, in de heilige Kerk is, dat Jesus-Ghristus de macht
gegeven heeft, om de zonden te vergeven; en aan de 4ie vraag, dat
de doodzonden, die na het Doopsel gedaan zijn, niet kunnen verge
ven worden, tenzij, door de priesterlijke macht in de Biechte, ot
door een oprecht en volkomen berouw.
Indien zij wat beter hunnen Catechismus leerden, zij zouden aan
de 24 les, 5" en 6"vr. vinden; Dat de Paus van Roomen, en de Bis
schoppen onze geestelijke oversten zijn, aan dewelke wij door God
zelf geboden zijn te gehoorzamen. En aan de 27 les, 4 vr. dat wij
verplicht zijn. de geboden der heilige Kerk te onderhouden, zoo wel
als de Goddelijke geboden; aangezien zij gegeven zijn, van de Over
ste der heilige Kerk, die ons in Gods plaats regeeren. t Is onver
staanbaar, dat er vele Schismatieken, des vrijdags, geen vleesch
durven eten, omdat de oversten der heilige Kerk dit verbieden; en
die ten zeiven tijde, hunne kinderen, tot de Neutrale of Geuzescho-
schoien zenden, hetgene nogtans, door de Oversten der heilige Kerk,
veel strenger verboden is.
Ik herhaal het nog eens, indien zij wat beter hunnen Catechismus
leerden, zij zouden aan de 38® les, 8" vr. vinden; Dat zij zondigen
tegen den heiligen Geest, en de welbekende waarheid bestrijden
wanneer zij die belangrijke waarheid, wegens het katholiek onder
wijs, door de heilige Kerk voorgesteld om te gelooven, wetens en wil
lens, tegenspreken en willen valsch maken.
Eindeiijk, zij zouden aan de 11" vraag derzelfde les leer en, dat
degenen, die vrijwillig een kind het leven benemen, of den armen,
weduwen of weezen verdrukken, wraakroepende zonden bedrijven;
en zij zouden hieruit gemakkelijk konnen besluiten, dat alle dege
nen, die de kinders, ongedwongen, tot de neiprale of Geuzescholen
zenden, of van de katholieke scholen, van de heilige Kerk en het
waar Geloof aftrekken, veel zwaarlijker zondigen.De reden daarvan
is, omdat de ziel oneindig weerdiger is als het lichaam, en dat het
beter ware,dat er duizende menschen zouden sterven, als dat er êene
ziel zou verloren gaan.
Ik weet wel, dat de ketters en schismatieken, zulke dingen met
geern hooren; maar 't is de leering van Jesus-Ghristus het zijn de
waarheden, die zij van hunne kindsheid af, geleerd hebben en in
dien het hun wat lastig valt, deze waarheden te hooren, het zat .iun
misschien nog veel lastiger vallen, die te gevoelen, hiernamaals.
Maar er zijn nog dingen, die hun nog meer tegensteken, onder
andere, de 86 vr. van de 15 les, die luidt alsvolgt:"Voor wie is de liel
A. Voor die buiten het waarachtig Geloof sterven, en ook voor c.ie
gelooven, maar buiten de liefde Gods, met doodelijke zonden uit deze
wereld verscheiden. Zonder hst éen waarachtig Geloof, is de zalig
heid onmogelijk. (3* les 5" vr.) En de Zaligmaker zegt uitdrukkelijk:
Die niet zal geloofd hebben, zal veroordeeld tcortïe«.(Marc. XVI, V 16).
Hetgene de schismatieken nog meest van al verbittert, t is de 9e vr.
van d'2le les; welke ik niet zou durven noemen, indien zij in den Ca
techismus niet stond, in dit papieren savelken,of papieren boeksken
dat, zoo wel door het Gouvernement als door den Paus en de Bis
schoppen, in de scholen moet geleerd worden
Eb welk is dan die schrikkelijke vraag en antwoord
A 't Is de volgende Hoe moeten wij ons tot de ketters en schis
matieken gedragen? Antw. Wij moeten hunne verkeering altijd neer-
stiglijk schouwen of vluchten, maar allermeest in kerkelijke en gees-
tpliik.6 züköii'
N B Indien deze antwoord van iedereen wel overweegd en ge
volgd ware, men zou zoovele Christenen tot. d ongeloovigheid met
zien overgaan. De Katholieken zouden geen gemeenschap maiven,
met de apostaten of geloofsverzakers, eu zich in geen gevaai stellen
van door hen verleid te worden; en de Schismatieken zouden wel
haast tot God en hun heilig Geloof wederkeeren.Zij zouden in hunne
eenzaamheid hunne consciëntie voelen knagen; zij zouden peizea op
den gevaarlijken staat waarin zij leven; zij zouden peizen op die ge
lukkige jaren, wanneer zij versterkt wierden door de heilige sa
cramenten; zij zouden hunne oogen opendoen, voor het licht der
ffratie en de middels gebruiken, om zich door eens goeds Biechteen
oene we"rdi°re Communie, met God te verzoenen. Zij zouden hunne
christelijke plichten kwijten, en als ware christenen, voor God le
ven. Daarenboven, zij zouden zorgen dat hunne k.nders en onderda
non door do geloofsverzakers niet verleid woidenjzij zouden zorgen
dat er hun geëne kettersche of schismatieke boeken of schriften in
de handen vallen, waardoor zij in gevaar zouden zijn, van aan de
ware Ie rk, aan bun heilig Geloof en aan God te verzaken. Wat
groot geluk, voor ons Vaderland, iudian alle dr enschen standvas
tig waren in het Katholiek Geloofmen zou den goddelijk n zegen
op de aarde zien nederdalen; men zou de ruste en den vrede onder
de burgers en de huisgezinnen zien heerschen; men zou de vreugd
en blijdschap op alle aanschijneu zien staan. Dit is de wensch van
Zijne Heiligheid den Paus van Roomen, van onze Eerbiedweerdige
Bisschoppen, en van geheel ons katholiek Belgenland I
Storten wij dan vurige gebeden, opdat God, in zijne oneindtge
bermbertigheid.degi ede Katholieken,in het waar Geloof behoude en
versterke; en de afgevallene, de gratie verleene, om tot het Roomsch
Katholiek Geloof, rechtzinnig en zonder uitstel, weder te keeren.
Mochte het zoo wezen.
EtfZ-j&Eiy-
6011S
Sara. Dag, Marie Threse
en Sabina.
Sabina. Sara, kind
Marie Threse. Mijn
goeie maat, en hoe is 't
Sara. Hoe zou 't zijn
ge weet dat ze daar te Loke
ren, op 't Enket, op 't vrouw
volk uitgevallen hebben?
Marie Threse. Eu wie
heeft dat gedaan
Sara. Moe-jo 't vragen?
Die liberal en en geuzen; omdat
't vrouwvolk zich thuis be
moeit met de kinderen.
Marie Threse. Wel, ma-
rintika en zijn dat huider
affèrons.
Sara. Omdat, als de man
aarzelde, ge vindt van dat mansvolk, en dat menigte vrouwgezeidheeft:
Naar de Pastoorsschool zullen ons ons Kinders gaan eu naar anders
geen
Sabina. - Is 't ons recht en ons plicht niet van alzoo te spreken
Sara. En daarom hebben ze daar 't vrouwvolk op 't slechtste
bladje van den Geuzenboek gezet.
Marie Threse. Z#o! zoo! zou-je niet zeggen? de vrouwen zouden
zeker moeten zokken en dwijlen zijn, en in huis niets te zeggen heb
ben Is 't gepermetteerd, dat ze nu ook na de Godsdienstige en Bur
gerlijke Vrijheid geschonden t'hebben,
Sara. Ja, dat ze nu ook d'Huishoudelijke vrijheid gaan aanranden.
Sabina. Wel, Sara en Marie Threse, z'hebbeu dat al gedaan op
veel plaatsen; ge rappeleertu nog t'Aalst, al die dreegementeu! dat er
liberteit bestond, d'ofliciéele Meesters mochten voor d'uilen preêken.
Sara. Ja, en t'Antwerpen alwaar ze den armen blinden Weyns,
met zijn zieke vrouw en 7 klein kinderen op straat gezet hebben....
't Roept wraak!.Eu'k zou wel, hier en daar, den eersten keer dat
't nog Synagoog is, 'k zou wel 'ne keer aau die Geuzen hun zaligheid
gaan zeggen.
Sabina. Mijn kiud, en doet dat niet 1
Sara. En waarom, asteblieft, waarom
Sabina. Ge zoudt 'ne walg krijgen van de wereld, als ge daar
die afgevallene Christenen ziet afkomen,om de Sermoenen eu de Biecht
over te dragen.
Marie Threse. Ja, en hoe ze daar ontvangen worden, gefladijd,
gestreeld, aan "t hert gedrukt door die kopstukken der Geuzen
Sara. Foei, op hun prochie zal 't nen anderen per-deum zijn.
Marie Threse. En ge vindt van die sermoen-overdragers, die
vroeger deel maakten van de Confrerie's, die met een flambée in de
kerk gingen, en nu
Sabina. Dat komt van in slechte eompagniën te frekenteeren....
Zie 'ne keer Judas
Sara. En er zijn daar zoons van kosters bij, die alle weldaden
van de Kerk oatfangen hebben 1
Marie Threse. En dat gaat nu Ons Heer leveren FoeiWat
'ne wereld wordt het!... Zie, als ge daar allemaal ingaat,
Sara. Ja, en wat er t'Herzeel is gepleegd, op dat concert en in de
kerkfleus zullen z'Ons Heer nog van den Outaar rukken; en 't volk
bederven, dat ze doen! 't is te wreed.
Marie Threse. G'hebt er daar t'Hainme ook, van die rijke volks
bedervers, die 't zoover zouden brengen, dat er 'nen tweeden Dilivé
zou van noodig zijn.
Sara. 'ne Mensch zorgt 10, 15 jaren om zijn kinderen, in eer en
•deugd te houden, en dan komen die rijke vuile luifers.... Alia, 't is te
wreed, met al die slechte complementen!
Marie Threse. En altijd op Kerk en Geestelijk En ls z'op ster
ven liggen, dan is 't ne Geestelijken die moet komen.
Sara. 'k Zou ze 'ne framasson aan hun ledekant zetten.
Sabina. Och Sara, ech Marie Threse,waar zijn uw errem zinnen?
van alzoo te spreken? ge moet meer compassie hebben met de ziel van
die dompelaarsEn in plaats van vengeance te roepen, we moeten'ne
goeie vadrons lezen.
Sara. Maar kan 'ne mensch
Sabina. 'tMoet! en't is alzoo dat den Triomf van 't Goed moet
verkregen worden; de slechte Princiepen verwerpen, totter dood; wei
nig gemeens hebben met die Geuzen, maar wenschen en lezen dat ze
zich bekeeren,is 't in hun leven niet, dan toch op 't artikel van de dood!
Sara. Zoodat, als een van de sermoen-overdragers, en van die
volksbedervers tot beter gedachten kwam?
Sabina. Wij zouden moeten verheugd zijn, en alles vergeten....
Alzoo spreekt de ware Leering en alzoo moet er gehandeld worden.
Maar, 'k moet gaan, tot later, dag Marie Threse, dag Sara. Tot wederom
ziens
Sara. Die Sabina.
Marie-Threst. 't Is de goedheid zelve!
Sara. Maar die Sijnagogen die ze daar oprechten,om de Christene
menschen te kruisen
Marie-Threse. Als ge peist dat 't Geestelijk daar moet op 't scha-
belleken komen, voor heetekoppen van Framassons! Als ge dat peist!
Sara. En dat die heetekoppen zich dan nog vetendik doen betalen!
Marie-Threse. Van ons geld, waarvoor dat 'ne mensch zijn zuur
gewonnen penningskes moet gaan storten.
Sara Alia, 't is ende van wereld. Marie-Threse!
Marie-Threre. Sara!
Sara. We zullen, als 't toch moet zijn, we zullen'ne Vadrons lezen
voor de bekeering dier ongelukkigen, maar we zullen er wel 10 lezen.
Marie-Threse. En een kruisgebed!
Sara. En een kruisgebed om zoohaast mogelijk verlost te zijn uit
de slavernij der liberalen of Geuzen.... Alln, tot 'nen andere keer.