t I I mm Loopende Nieuws. «S ROZE KKRANSFE EST. J .-.ï1 jji fENDRIK CONSCIENCE, die groote schrijver van Antwerpen, 1 is zondag te Brussel gevierd geweest en ingehaald, gelijk 'ne KoDing. Brussel stond versteld dat er zooveel Vlamm- 1 1 gen in de wereld zijn. Uit Antwerpen wasten minste wel 6000:man opgekomen; er waren bloemruikers die door 6 man moes ten gedragen worden; op den défilé aan 't Wiertz-Museum, als Ant werpen voorbijtrok, als de Vlaamsche Leeuw gespeeld en ge zongen werd, Conscience weende als een kind.... Och. tnj weet dat die Vlaamsche Leeuw de zaag is der echte Vlamingen..... De werken van Conscience zijn metduizende en duizende gelezen, in vele talen overgesteld; Conscience heeft vele kruisen van eer ont vangen; dochzijn grootste roem is toch,dat hij in zijn 100 boekdeelen heelt geëerbiedigd, 't Geloof in God en in zijn H. Kerk, de Geeste lijkheid, de Religieusen.de eerbaarheid en de zedigheid... De siechte schrijvers, de bevechters der Religie, als zij lezen; Be Leeuw van Vlaanderen, de Boerenkrijg, Jacob Van Arlevélde, t hoek der Natuur en zoovoorts, ze zullen beschaamd staan; de mannen, die durven roepen en schrijven: Dood! al dood! in d'oogen der werken van Cons cience, 't zijn bloedzuigers, land- en eerverdelgers, monsters!.... Conscience geniet een bloeiende ouderdom, een lange witte baard verzilvert zijn edel wezen. Uit Holland is hem een prachtig geschenk bebandigd en een dér Hollandsche heeren zegde 09k, dat al t Deftig Volk Conscience bemint, omdat hij altijd aanprijst en \eiheerlijkt de edele deugden die de Samenleving in bloei houden euin eer,en van den ondergang bevrijden.... Indien de Vlamingen wierden gelijk de liberale gazetten schrijven en begeeren, t en zoudengeenN lamingen meer zijn. - De VJtKANTIE is uit, geliefde menschen; ach, Ouders, **ndt toch uw kinders naar de Katholieke Scholen; uw eeuwige en tijdelijke intrest vraagt het; Z. H. de Paus van Roomen, Hunne Hoogwaardigheden de Bisschoppen verzoeken en gebieden het; daarbij, er kan geen braaf heid of deugd zijn, zonder Religie; en al de Vriimetsers. al de goddeloozen staan en schermen voor d officieel© scholen; in Antwerpen is publiek uitgeroepen, door t kopstuk der liberalen, op't Congres der Onderwijzers, is publiek uitgeroepen: Dat d'officiéele Meesters van dezen tijd, de bewerkers moeten zijn van een groote scheuring in d'H. Kerk. Alle slecht, t slechtste is er te verwachten, van de leerlingen zulker scholen. Meer en meer zal de slechte geest zich in die scholen veropenbaren. —Te DENDER- HONDE zijn d'ander plechtig ingehaald, drij dienstmeiden drij wee zen- in 't Proces door eenige Geuzen, een Religieus aangedaan, had den'zij zich opgegeven als getuigen ter ontlasting, en eenige gezeg- dens der dienstmeid-beschuldigster overbrengende; de Religieus werd te Gent veroordeeld, en zij, beschuldigd van valsclien eed; de Eerste Rechtbank sprak hen vrij, maar het Hof van Appel veroordeelde ze tot 3 maand; te Bendermonde in 't gevang zittende, werden die brave dienstmeidenbezocht door rijke Katholieke Dames, - immers, de gevangenen bezoeken, zelfs al waren zij nog erg plichtig, is een Werk van Bermhertigheid; maar Dendermondsche Vnjmassons hebben dat overgedragen, en de gevangene dienstmeiden zijn ver- transporteerd naar Gent; uit dit celgevang komende, ze zijn aan de statie afgehaald, en stoetsgewijze de Stad ingebracht; in een eerste prachtriituig zaten 4maagdekens, diebloemruikersaanboden. t Volk beeft geestdriftig toegejuicht. - Zalig, van op deze wereld zalig zijn ze, die vervolging lijden voor de Rectitveerdighcid. V> aar gaan wij naartoe? TYPEREN willen de Geuzen nu vcrliedcn vau bloemen te strooien, als de processie passeert! Geuzen, astebliett, mag'ne werkmensch 's morgends nog een kruis maken, als hij uit zijn huis stapt? mag hij zijn kinderen nog een kruiske of de benedikse geven? 'nen aardigen tijd, welken wij beleven! wat dunkt u, Konfraters? Inden Bornage is de patotter-werkstaking uitgeborsten; le tenage bon de l'arrachage petotes, zeggen de Wallons. Ge weet dat de Keuninginne t'Aken resideert; haar dochter prinses Lowiese, is er bijna verongelukt, op jacht zijnde, en van haar peerd gevallen. D'ander week is uit DUITSCHUND denhonderd-duizendsten man van dees jaar, naar Amerika getrokken... Zoo welvarend is 't Land van Bismarck geworden door de Kerkvervolging en d'overdrevene Sol daterij. Te St Brieuc heeft men den Bestuurder der Godshuizen, 'ne Geus gelijk 'nen beer, hij is moeten aangehouden worden; Geuzen en Vrijmetsers hebben een holleken voordeel; en als die lappers in arrest komen, grof moet het zijn! In PRUISEN hebben ver.-cheide kloosters de toelating gekregen vanNoviciën aan te nemern... 'tls weerdig van elks opmerking, dat de twee grootste Keizers van Eu ropa, de Russische en Pruisische, dat zij uit eigene beweging, een verzoening en den vrede metdeRoorasch-KatholieKeKerk betrachten. De Vrijmetselarij moet daarvan knarsetanden. Er is een helsch ras in de wereld; dikwijls gebeurt het dat de Vnjmassonnerie een Katholiek, een Priester en Religieus doet valschelijk beschuldigen en met groot gerucht AANHOUDEN; Waarom? Vroeg of laat komt d'onschuld toch in't licht, en wordt de valschheid beschaamd ge maakt. Waarom? geachte Lezers, aanstonds wordt die aanhouding bekend gemaakt in Frankrijk, Pruisen, Italië en andervreemde lan den; en mocht van 's anderdaags d'onschuld van den gevangene blij ken, nooit zal men daar iets van weten; de laster is verspreid, 't schandaalnieuws heeft zijn effekt gemaakt, en te vergeefs zult gij in de liberale schriften een woordherroeping zoeken. Eert en onder steunt uw OUDERS, zegt het boek der wijsheid, opdat het u welga; nooit is een ondeugend en ondankbaar kind weigevaren, NOOIT 1 De jonge werkgasten bijzonderlijk, moeten zich wel erinneren, wat zij aan hunne brave Ouders verschuldigd zijn. Als zij beginnen iets te winnen, dat geld komtin recht en redetoeaan d'Ouders; daar iets van achterhouden, is in zekeren zin EEN D1EFTE, ja een diefte; en al strait de werelsche Justicie deze dieite niet, er is een Goddelijke Jus- ticie, die alles ziet en onthoudt, en eens met dezelfde maat zal doen meten. Tel anderen, al wat d'Ouders sparen en vergaren, is het voor de kinders niet?.. Eendracht maakt macht; alle rijk, in zich zelve verdeeld zal vergaan. - De Bey of Koning van Tunis schijnt van zin te zijn,zijne kroon af te leggen en op zijn renten te gaan leven te Palermo. Elk vreest voor den winter en de liberale Ministers zet ten hunne geldverkwistingen voort en doen betalen voor scholen die veroordeeld, verlaten 'en verworpen zijn. KERKELIJK NIEUWS.- Zondag 2 October, te AFFLIGHEM, ten 9 ure, wijding der nieuwe kerk, en Pontifikale Mis, door den E. H. Prelaat van Parck; het Sermoen door een E. P. Recollet. Maandag wordt op veel plaatsen den Feestdag gevierd van St Fran- ciscus van Assisen, en zondag, 2 october, de groote Feestdag van den Rozenkrans,met plechtigen luister gevierd ing'heel de Cbristene We reld. Ncoit, verklaart de gelukzalige Pater Hofbauër, nooit heb ik voor een zieke zondaar het Rozenhoedje gebeden, zonder zijn bekee- ring verworven te hebben. Gelukkig, zegde hij nog, gelukkig hij die begrijpt hoeveel geloof en licht, hoeveel hoop en liel'de er gele gen is in het bidden van den Rozenkrans. Dierbare Broeders, zoo preêkte hij meermaals, zijn er onder u die het Geloof hebben Terlo- ren of zwak staan in het Geloof, ik ken een krachtdadig middel om het u terug te bezorgen of te versterken; dat hij die zicli in dat geval bevindt, dagelijks, geknield, godvruchtig en nederig, al ishet slechts éen enkele Wees-gegroet iiidde. Onze goddelijke Moeder zal aan e erkman «rvA-- jfeA TIENDE JAAR N» 467 3o September 1 I Heden viert onze aller goede Moeder, viert de Kerke feest Ondanks hel- en wereldwoede, Ondanks 't loeien van 't tempeest; En den moedwil van de boozen, Toch zoo groot en vinnig thans! YiertZij, tussclien doornen, rozen, YiertZy d'heilgen Rozenkrans! En geen wonder 't is de keten Die onze aarde aan d'hemel snoert; Die, het hemelrein geweten In verrukking medevoert; En meteen 't berouwend herte Weêrbrengt op den heilweg. Mans, Yrouwen, lijdt ge leed en srnerte, Bidt, o bidt uw Rozenkrans! Kindres, drijft zijn ghdde kraaltje» Door uw moll'ge handjes voort; Ouwtjes, levend nog, maar schraaltjes, Houdt u aan die ladingskoord. Armen, rijken,ongeleerden En geleerden allerliands, Al die Jesus'Moeder eerden Baden heuren Rozenkrans!... Wij, wij meer dan vroeger volken, Hoeven licht, en kracht en moed, Nn, uit 's afgronds diepste kolken Kruipt de sluwste duivlenstoet.... Dus met woord en daad gestreden; 't Helsche rot verwint geen kans, Waar volhcrdend wordt gebeden Op Maria's Rozenkrans!.... <53319<ï3Mi3!ï '1BA8 033035119821» PRIJS m S'JREtL OF WWJELS 6 KKT1EIJE*. SET DE POST OF TE HM» «SRRCHTJ.SS 'S JURS VOOR FMHIRIlt ES HOLUKD <-W P Daens-Mavart, Achterstraat, AALST. PRIJS-RAADSEL. (Te winnen een Belgische Illustratie; 14 dagen tijd om Rn te zenden). Epn, twee en drie. en dok eens drie Is juist hetzelfde woord j) ik zet een a erbij en zie Een Chrlst'ne zoo 't behoort Die sedert lang in d'Hemel woont En als heldin op 't Outaar troont Maar als gij neemt de laatste vier Dan is 't ne vent van geusgetier Zijn frak van goud,zijn ziel van slijk 'ne Man vol dwang en valsch pratijk. T- -T- PARLOIR. Er zijn ons van verschillige kanten, Boekjes df.kMis gevraagd; eenige da gen patiencie, de provisie is uitgeput; de G. H. Th. te Br. gelieve er ons ander te zenden; o*- dertusschen er zijn nu van denzelfden schrij ver 2 ander boekjes, ook aan 0,15 jc. franao; kaar den Hemel aanmoedigingen voor hen di« lijden (72 bl.) en bet Wapen des Christen of het gebed; (64 bl.); worden sterkgerecomma»* deerd.De Jubilé reikt ten einde; de winter nadert, reeds steekt October zijn oorekes uit; en al die wacht, riskeert zijn kerkbezoeken in regen en sneeuw te mocteu doen. De Jubilé is een buitengewone Kerkelijke Gunst. Een woord over d'aalmoes: Men mag die aalmoes geven aan een behoefiige kennis, aan 't Katholiek Onderwijs, voor 't opbouwen van kerken; doek 't moet een aalmoes zijn, in evenredigheid van elks bemiddeling. Een gefortuneerd man ont staat niet met eenige frankskes... Ten anderen, hoe meer gij geeft, hoe honderdvoudiger er n zal teruggeven worden. Er zijn rijke menschnn die niet kunnen geven, en dat is een rampaa- liger positie als té moeten zijn brood vragen; want geld en goed zijn vergankelijke zaken. Uit S. P. van M. D, B. 2,SO tot Juli 1882.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1881 | | pagina 1