Brief van Jan Rechtuit. Twee Proprietarissen. Geachte Werkman, Gij geeft ons op tijd iets over de geuzenscholen, dat doet veel goed, daar moet veel over geschre ven worden. want er zijn nog verblinde men- schen, en om hunne vrijwillige verblindheid te verschoonen,brengen zij bij .onder andere valsch- heden: primo, dat de schoolkwestie of het onder wijs in de scholen eene politieke en geene geeste lijke of religieuse kwestie is vervolgens, dat de Geestelijken daar zich niet mede te moeien heb ben Secondo, dat de liberalen en vrijmassons geen kwaad willen aan de Religie, en dat de Ka tholieken de rusiemakers zijn. Ik wil eens deze punten onderzoeken; als gij het goedvindt, drukt het in uwen alomgelezen Wer kman. Primo, IK ZEG dat het onderwijs en de scholen, eene Geestelijke zaak is, en indien de Geestelijken zich daarmeê niet bemoeien, zij aan hunne plicht te kort blijven. De Geestelijken hebben van God zelve die zending ontvangen: Gaat en onderwijst alle Volkeren! en waar kunnen zij het beter doen als in de school Daarom hebben de Geestelijken altijd hunne scholen behertigd, en de eerste scholen ge sticht; men ziet het nog, als Missionnarissen in een vreemd land ko men om het Geloof en Godsdienst te preêken aan ongeloovigen, zij bouwen eene kerk en eene school; de school is hun zoo noodig als de kerk. Het is in de school dat Geloof en Godsdienst worden verspreid,, geleerd en bewaard, 't Is eene Wet der Natuur,eene Goddelijke Wet, dat de Ouders hunne kinders moeten onderwijzen en opvoeden in den waren Godsdienst; nu, waar geschiedt dit onderwijs en die gods dienstige opvoeding dan in de scholen De n. Kerk, gesteund op deze natuurlijke wet, doemt alle geuzescholen. Een klaar bewijs dat het eene geestelijke zaak is, blijkt hieruit dat geheel het geschil tus schen katholieken en liberalen, juist op den Godsdiénst is; want de katholieken willen een onderwijs dat op den waren Godsdienst ge steund is, en de liberalen willen een onderwijs zonder Godsdienst dit is zoo klaar dat de liberalen het achter geen banken of stoelen steken, maar rechtuit zeggen, dat zij alleen willen meester zijn van de scholen, om den Roomsch-Katholieken Godsdienst te bevechten, en het ongeloof te verspreiden. En de Geestelijken en katholieken zouden dat moeten gedoogen? Wel, dan blijven zij te kort aan hunne plicht, en allen Ouder die geen godsdienstig onderwijs geeft aan zijn kind, misdoet tegen de wet Gods. Het ander punt, of secondo. Wie zijn de rusiemakers, in de kwestie van de scholen Ik zeg en houdeslaan.dat de liberalen, vrijmassons en geuzen de rusiemakers zijn. Ik wil maar spreken van hetgeen wij allen gezien hebben,m onzen tijd en in ons land, dan kan men er beter over oordeelen. Wie is den eersten rusiemaker geweest in ons Land over de scholen Het was den Hollander, een protestant en geus, een vijand van het Roomsch-Katkoliek Geloof. Als hij hier onzen Koning wierdt, in 1815, dan waren onze scho len allen vrije katholieke scholen; de meesters leerden den Catechis mus en andere schoone katholieke boeken, en dat koste geen roode duit aan Gemeente noch Staat.De kinders betaalden hun schoolgeld en de meester was daarmeê content. Maar ziet! den Hollander-geus wilde ook ons Belgenland geus en protestant maken, en wat doet hij? rusie maken, deed hij 1 hij sloot de Seminarien en katholieke vrije Collegien, hij stichtte een geuzen-Collegie te Leuven, zoodat alle jongheden die wilden studee- ren voor advokaat, voor docteur of pastoor, daar moesten gaan maar de Belgen wilden geen geus worden, en de jongheden gingen naar vreemde landen studeeren, liever dan geus te worden. Wat deed den geus nog? met de kleine scholen nam hij maatre gels door welke zij ook gesloten wierden, en hij deed scholen maken op de gemeentekas, (doch vele wilden niet); hij zondt ons vreemde meesters die hollandsch praatten; en zij leerden hollandsche boek jes, in welke van God of zijn gebod goen woord stond. En waarom deedt hij dat? om rusie te maken en om kwaad te doen aan onzen Godsdienst. Dat weten nog alle menschen die van mijn jaren zijn. Maar de Belgen wilden geen geus worden, en die geuzerij niet willende, zij schoten in hun vuur en jaagdenjden Hollander met zijnen geuzen- boel den Moerdijck over; en België was verlost em en vrij. Men zong overal: Vivan de liberteit 1 en At-. wat gebeurde dan?Het was in 1830,de Seminarien gingen open, de vrije Collegien ook, de holland sche geuzescholen wierden verkocht, de holland sche geuzeboekjes wierden verbrand of naar Portugaal gezonden, want zij waren te veel aangebrand om er zakken van te maken, en alles wierd gelijk voor den Hollander; vrije katholieke scholenen goede boeken wierden er geleerd: het was volle liberteit! en de katho lieken, wetende dat de scholen noodig zijn voor het leeren en bewa ren van den Godsdienst, maakten goed gebruik van de vrijheid, en maakten veie scholen, die geen duit kostten,noch aan Staat noch aan de Gemeente. Dus was het onderwijs vrij en katholiek, den katechismus en Godsdienst wierden geleerd,en dit duurde zoo van 1830 tot 1842. En wat gebeurde dan? wie kwam wederom rusie maken? De libe ralen, ziende dat het onderwijsvrij en katholiek was, konden dat niet kroppen, en zij geen geld hebben, om scholen te maken volgens hunnen geuzenzin, begonnen te zagen in hunne gazetten en in de Kamers te BrusselDat er eeue wet moest gemaakt worden over de scholen, waarom? wel dat weet iedereen: nu, daar wierdeen wet gemaakt, in dezen zin, dat het Goevernement en de Provincie en Gemeente te samen moesten scholen maken, en huis voor de meesters enz.; dat Geestelijken en "Wereldlijke Overheden, of'dat zoo wel libéraal als katholiek iets in de school te zeggen hadden. Daar wierden wereldlijke Inspekteurs aangesteld die het gezag had den over.de meesters en de manieren van onderwijzen 1 daar wier- den ook Geestelijke Inspekteurs aangesteld die het gezag hadden over de boeken en over het Godsdienstig onderwijs. Nu, die wet wierd gestemd door allen,uitgenomen twee.De Katholieken stemden die wet uit liefde voor den vrede en ruste, want zij gaven alles toe, tot zoo verre dat er dan geleerde mannen zegden: de Katholieken zijn te goed! zij hebben teveel betrou ven! want de liberalen hebben die wet gestemd uit pratijk! Want eens dat alle de scholen zullen gemaakt zijnen alles goed ingericht, dan zullen de liberalen komen n zij zullen zich meester maken van de scholen en zij zulleu er de katholieken en Geestelijken buitensteken." En ziet nu, geachte Werkman en Lezers: die voorzegging is let terlijk volbracht. Het was in 1842 dat die eerste wet gemaakt is.Zij wierdt genaamd overeenkomst-wet. De Koning teekende die wet met alle twee zijn handen, zegde dat hij nooit zijn handteeken met meer voldoening heeft gezet. En die wet stond nu 37, ik zeg zeven-en-dertig jaren, tot voldoening van eenieder: alles ging goed, er was ruste en vredede meesters waren gelukkig en den vriend van hunnen Pastoor de scholen waren goed, het onderwijs gesteund op den Godsdienst. Maar nu, naar zeven-en-dertig jaren ruste en vrede, wie is komen rusie maken? wie is dat kernen veranderen De liberalen wederom.Zij konden niet kroppen dat de scholen ka tholiek waren; zij konden niet kroppen dat de Catechismus en den Godsdienst er geleerd wierden; zij konden niet kroppen dat Pastoor en Meester vrienden waren. En wat doen de liberalen? Wel, zij ma ken rusie over de scholenin 1878, in hunne eerste zitting, ik zeg in hunne eerste zitting, van den eersten dag, zij kondigen af: Het onderwijs moet verwereldlijkt worden, daar moet eene nieuwe wet gemaakt worden over de scholen. Het onderwijs verwereldlijkt! dit is te zeggen: Een onderwijs zon der Godsdienst, scholen zonder God,Meesters zonder Geloof in hunne school!! het was als eenen kl etterenden donderslag door gansch het land. Die nieuwe wet is zèo goddeloos, zöo slecht, dat zelfs liberalen ze niet stemden; ook prins de Ligne, een liberaal en President van bet het Senaat, zegde Deze wet zal het getal booswichten vermeerde ren! Het is eene wet van ongeluk, verdeeldheid van haat en van nijd en van oorlog! Hij stemde tegen de wet en hij gaf op staanden voet zijn demissie, alsof hij wilde zeggen: ik doe niet meer meê met die rusiemakers die het land in rep en roer stellen. Oordeelt nu, geachte Lezers, wie de rusiemakers zijn, en of de liberalen geen kwaad willen aan de Religie Zijt gij nog niet overtuigd, antwoordt op deze vragen, na een rijp onderzoek. f. Was het noodig eene nieuwe wet te maken 2. Wie heeft die gemaakt 3. Waarom 4. Hoeveel kost zij nu meerVen wie zal betalen? JAN RECHTUIT. Is 't bij u ook, Konfrater, dat 't geld zoo moeieiijk binnenkomt Ja, 't is ongehoord; wat zou daar de rede van zijn Ach, mon ami, 't is simpel als bonjour; ge kunt toch 'ne kei 't vel niet afdoen gelijk die Ministers ne gang gaan, al lag in elke provin ciestad een goudmijn, ze zou uitgeput geraken! Wet-je wel, Konfrater, dat elke Belg per hoofd/ 20 fr, 's jaars betaalt voor Leger en Onderwijs... Dit is voor Ninove 100,000 fr.'sjaars, en eens dat die groote som er af moet, wat blijft er over voor de Propietaris- sen, voor de Winkeliers, voor d'Ambachtsmaus 't Is verdekke.nog waar; 'k en had zoo ver niet gepeisd t is waar! 't is waar! de Belgen gaan op den duur van armoede krevée- ren... Maar, 't is dom en stom van zijn eigen ruiten zoo wreed uit Ja, zekerlijk dom! want ge moogt zeggen: Al't geld dat ik op den balk mag schrijven, is mij onttrokken door die buitengewone Staatslasten 't Is wreed! 't is wreed! Maar wat gedaan Wel perbliksem! een blinde zou 't zien Alle gelijk stemmen tegen die geldverkwisters! Alle gelijk RAMPEN, MISDADEN ONGELUKKEN. Te Ryssel, in de rue des Tanneurs, want 't is daar altemaal fransch in Rijssel, alhoewel dat daar veel Vlamingen zijn die meer hun taal respekteeren als veel bewoners der Vlaamsche streken, want 't is schande geli)k op veel plaatsen de moedertaal wordt on der den voet getrappeld; straks zal Frankrijk ons aanzien als een Fransche Provincie en ons inpalmen, en sedert dit liberaal Ministe rie, loopt Vlaanderen vergeven van waalsche bedienden,te Rys sel dan, stonden vier vrouwen in een fruitwinkelken eensklaps stortte de grond onder hun voeten in, en alle vier rolden in een diepen kelder, tusschen puinen en steengruis. Aanstonds was er renfort van hulp, de vrouw menschen werden uit den kelder getrok ken, geblutst en gekwetst, en éene, och armen, dood! een mensch van 20 jaar oud! Hoe dat toch een ongeluk kan komen LOODDIEVEN.Niet lang geleden is t'Aalst de looden pomp der St-Josefskerk gestolen, en zondag, ten 6 ure, zagen voorbij gangers drij jongens van 16 a 20 jaren zitten op het dak van 't Oud- Weeshuis te Antwerpen; ze waren bezig met er lood af te trekken, affrontelijk zijn ze naar beneden gehaald. AALST. Dijnsdagmorgend is op de Moorselsche baan op Mijl- beek nabij de Roosen, 't lijk gevonden van den Moorselschen kree- merJosef Van Nuffel, oud 35 jaren; 's avonds te voren was hij nog al laat op den steenweg gezien, zal onder 't convoi geraakt zijn, 't hoofd was verpletterd Te DUFFEL wordt veel gestolen en ingebroken. Op den steenweg van Moll is maandag avond de voerman van M Tubbax van Turnhout,die met een kar, goederen gaat uitleveren, hij werd tusschen Donck en 't Zwane-ver, aangerand door drij ke rels die geld of 't leven riepen, en hun messen toonden; de voerman verweêrde zich zoo dapper met de hak zijner kar, dat hij uit d han- den der roovers geraakte. Te BRUSSEL op den Bolvard van Henegauwen, hebben Mr en Mada m Lmet vitriool gevochtenbeide zij n gekwetst en geschon den in hun wezen; tusschen Lemhecq en Hal is zondag avond de lo- komotief van den expres-trein ontriggeld. De jagers der Garde- snik van Brussel gingen zondag op Anderlecht kleinen oorlog maken, een kardoeskist is gesprongen en 2 werklieden zijn erg gekwetst. Nogtans in veel Brusselaars is nog een goed hert; er is aanstonds een ronde gedaan die 116 fr. voor de gekwetsten opbracht. J Te LENDELEDE, in 't onweêr van vrijdag, werd een werk man door een tak van 'ne populierboom op 't hoofd getroffen en bleef dood op den slag. G'heel West-Vlaanderen door is er groote schade.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1881 | | pagina 2