teaaci m ^BitDoorïr. ifégill scheni... M. Woeste heeft d'ander week in de Katner dat ioeiisken van ele sahoóllasten uiteengedaan; HOEVEEL scholen dat er zijn zonder leerliDgen; HOEVkEL met 2 of 3, dikwijls ('eigene kinders van den meester, en voorwtdke dat er2 mresters zijn, die niets te'doen hebben, NIETS en beter betaald zijn als ten tijde dat hun school vol kinders stak. De Belgen worden verdrukt en gepluimd op een schardaieuse wijze. Ons Vaderland moet order die lasten bezwijken. En't, gebrek aan geld in den handel, is te wijten aan de groote lasten voor Leger en Onderwijs.... M Woeste heett al wat hem aargebrackt was,deftig en getrouwelijk in de Kamers overgebracht; hij beeft al de gemeen ten genoemd niet naatn eD stuk. En het algemeen besluit moet zijn: Weg! weg, dit officiéél Onderwijs! Ze zeggen dat er te Gent twee Schepenen zijn die geen woord Vlaamsch verstaan... Wat hottentot- terij! En d'Hoofdstad van Vlaanderen is daarmeê te vrede! Deze week is er wi êr gestemd voor de liberale scholen 964,167,70 centie men... Ach, mochten wij deze liberale Ministers betalen om lui te zijn, gelijk hunne liberale meesters! Maar neen, die lintwormen knagen dag en nacht. Dat, den ouden Sn'oeck nog leefde! Maar de naam van zijnen almanak is gemaakt en nu dat erduizendmaal meer rede is, nu zwijgen ze van de Ministers! Maar de Beigenhooren. zien en gevoelen. De oude Pruis, herhaalt gedurig dat de kinderen Christelijk moeten opgebracht worden. Nu spreekt hij geiijk 're Congreganist, omdat hij in zijn Keizerrijk de verderfelijke gevolgen ziet van 't ongeloof. Zoo zijn er veel Ouders die ook hun oogen ope nen, als bet te laat is en die tot les «d spiegel dienen, 't Is aan den euden Pruis te danken dat er Vrijheid aan de Katholieke Religie wordt gegeven. Als de liberalen aan 't boofd kwamen, elk ging rijk worden; en van dan af is d'ellende maar beginnen op te komen, benevens de tweedracht; nu is er iets anders want den hoogge boren Parisien van Caprijcke gaat al die liberale beloften uitvoeren: feesten geven van 50.000'fr., en waarop hij met 10,<00 man zal naar toe komen Te Maria-AudeDheve zsgt den officiéelen dat hij den verlosser is en dat moet verslaan worden, ais de Parisien zijn tri omfante ronde zal doen, gelijk vroeger Jantje van Parijsdoch de sterke Mien moet van de compagnie zijn om den nieuwe Jan van Parijs t'onderschragen, als hij van achter d'eerste mis tot Sure 's avonds de gazetten leest en zijn beloften verkondig!. Baron van Tien Roeden, ais bij sterrekes ziet, elk sterreken is in zijn in beelding een heclaar land. Ma Pauvre France! schrijft ons de Fransche koetsier, die te Brussel bij den ambassadeur dient; i Pauvre France, 't is nü dat ze gaat zijn ge- tortureerd; een wet van scholen infernaal is gevoteerd om de mensch te forceer van te zenden de kindéren naar de school van den Staat, waar zij leeren zuil' een nieuw Catechismus, opgesteld vaneen man god deloos! Ah, mon Dieu et mon ame! en moete zend daar uw kind, onder peine van boeten gevank! Ah, ma pauvre France! maar bij zal er zijn, een tegenstand alge meen; de rijken zich stellen aan 't hoofd! en vroeger het laatste stuk van geld ge- geef, vroeger kreveer in de prison, ais leveren een onschuldig kind naar het muil van de wolven. Het boek van den Bert goddeloos is genommeerd Burgerlijk Catechismus en inhoudt het loochenen van al de Waarheden Christelijk.... FRANKRIJK. 't Gaat droef in Frankrijk, zoo droef als het maar eenigzins kan gaan; er is daar een slechte Schoolwet gemaakt en daarbij de verplichting, op pene van boet en straf, van de kinders naar die school te zendenIneen Zitting van Senaat d'ander week, was er 'ne Sanateur die vroeg wat men zou gedaan hebben, als er 'ne Meester was die aan God niet geloofde? Wel, sprak de Pre sident der Schoolwet, boe durft ge dat vragen, ik zelf geloof in God niet! Op 't hooren van die woorden zijn al de Katholieken, ja zells de halve en kwaart katholieken, in een opwelling van Fransche furie, recht gesprongen en hebben geroepen: Nooit of nooit zullen wij ons aan ulke wet onderwerpen! Ge zijt geen législateurs, maar perse'cu'eurs! In 1793 was er een groote openllijke Vervolging, maar gij wilt een Vervolging brengen, die nog grooteris, maar valsch en heimelijk!..., OVERZICHT DER MARKTEN. Later N i e u w s 't Is nu dat Frankrijk in zijn wreedste si am euro n gaat komen; de Czar heeft zijn Kroning uitgesteld tot in i d'Oogstmaand. Rijke hooggeboren Parisien is 200 uren .ver geko- j men,'om 't:e Werknian te lezen. Ten hoogste vereerd! en te Doorse- j lar. z'-ggen de menscben nog altijd eenpariglijk volgens 'fc oud .Ge- j loof: Kenen God. een Doopsel, eerie vrouw Tot Havre zijn zondag 24 zeelieden verdronken, en {'Antwerpen, de visscher Dillewyns en j zijn knecht Persoons. - Te Gent is 'ne kerel gesnapt die in d'lierberg j betaalde me 'ne vabchen bankbrief; - Rond Brugge is 't Overstroo- i miner; in Ierland, sober positie, Engeland zou nogtans veel moe- ten erstelien <-n zijn hert tens laten spreken. Tot de naaste week. Leeuwbeke, 55 Meert 1882. Menhsere de gazetteman, De Manuel van de Stochie, wovan dammen alle weken de gazet koopen, de mensj zal a da briefken behandigen, en dat Manuel't most vergeten zijt zoo goed"hem te rappeleeren dat mijn brieflelken in zijn kabas ligt. 't Is onidewille van onzen Charel Lowie, bij heeft gezien op 't Concert van de Katholieke Scheuil, waar dat alles zoo sclieun en zoo treffelijk was; maar onze Charel-Lowie kwam eergisteren thuis, met dat hij nor Brussel wasgegoön bij den menheer van oos Land, mor op den avapée woren dor viese franke gasten die toch zoo leelijk hegesten geézeproót te vertella en Charel Lewie was bijzonderlijk gepakt dat ze zeiden en er op zwoeren dat ze weêr met de Póscfeen de minsjen nor de Biecht vi negen, hetgeen, zeiden de geez-.ró, dat. een uitvindsjel is van de Pastoors in de joren elf honderd en ze repeteerden altemêl: Worveur dientj da de Biecht? zeiden ze, en nog veel andere geuzeproót. Onze Charel-Lowie,'ne ventj gelijk 'nes boom.antwodedor niks op,ze zogen er te breabatti uit, mor ge zelt dor toch in de gazet wel een replemept wil len op doen, veur da volken huns gelijken, waarmeê wij u altegaar beleefdelijk groetenis doen. DOKA-FIENE. ANTWOORD. Aalst, 27 Maart 1882. Üoka-Fiene, ja mensch, 't is tegenwoordig 'ne slechten tijd en d'hel is uitgelaten om door alle slechte redens en leugens j de menschen van hun Geloof en van iiun geluk af te trekken, want ge ziet, Doka-Fiene, hoe dat de menschen leven te Brussel en t'Antwerpen, 'k zegge de menschen die geen Re ligie hebben; rooven en stelen, branden en moorden, schrokkerig doen langs alle kanten en verders leven gelijk de zwijnen en de konijnen... Ach, Doka-Fiene, naar een oprecht heidendom zouden z'ons brecgen en gelijk alstoen, niets anders zoeken als de voldoening der lichamelijke lusten ongelukkig de Familiën die met Liberaal- derij besmeerd zijn. Ach, er zijn er zooveel, rijk bij rijk, gezond en frisch, maar die bun oogen uitkrijschen omdat hun zoons en dochters,groote liberalen en liberalinnen geworden, niet raeèwillen en hun hert en hun eer opfretten. Maar, ge vraagt mij een Reglement, Doka-Fiene, op die jSpotters met de Biecht. Zeer geernö, mensch, en om zeker van mijn fait te zijn, heb ik mijn boeken openge slagen en 'k vinda een treffend kapittel ©ver de Biecht in een werk van'neFranscheu Bisschop, Mgr DE SEGUR, overjaar gestorven; hij was sedert larg bliïd en moest zijn schriften dikteeren; 't was 'nen man van groot eêl geslacht en die veel goed heeft gedaan. Hij bewijst, ten eersten, dat de Biecht bestaan heeft van ö'allereerste tijden af; im mers de Bischt is door Ons Heer zelf ingesteld. En ten tweeden, vraagt hij. Waartoe dient de Biecht? en geeft er d'antwoord op Doka-Fiene, we zullen groote letters nemen, om wel van elk gezien te worden. Leest nu en zijt. aandachtig Men heeft, zegt Mgr De Segur, in alle eeuwen bij de Priesters gebiecht. De geschiedenis heeft ons den naam bewaard van den biechtvader van Karei den Groote, in de negende eeuw. In de vierde eeuw, ziet men den grooten heiligen Ambrosius, den Bisschop van Milaan, zich bijzonder bezig houdende met het biecht hooren der boetelingen; en de schrijver van zijn leven, zijn tijdgenoot, voegt er bij dat hij de zonden die men hem beleed, zoozeer beweende, dat de zondaars gedwongen werden om met hem teweenen. Ten zelfden tijde, hoort men den II. Augustinus aan de ketters van Afrika ver wijten, dat zij, even als de protestanten dit later deden, zich het recht aanmatigden om hunne zonden aan God alleen te belijden. Heeft dan, roept bij uit, de Heer de sleutelen voor niets aan de Kerk overhandigd? Heeft hij voor niets gezegd: Al hetgeen gij zult ontbinden op aarde, zal ontbonden zijn in den hemel? Gij drijft den spot met het Evangelie Gij belooft wat het weigert In de derde en in de tweede eeuw, vindt men nog in de boeken der oude kerk vaders, welke bewaard zijn gebleven, treffende getuigenissen over de noodzakelijk heid van de biecht aan den Priester gedaan, om vergiffenis van God te verwerven. In de katakomben of eerste onderaardsche kerker heeft men verscheidene stoe len ontdekt, die, door hun vorm, door hunne plaatsing in de kapellen, klaarblij kelijk biechtstoelen waren. Eindelijk ziet men in het boek zelf van de Handelingen der Apostelen, vele der heidenen die te Ephesus bekeerd waren, gehoorzamen aan de stem van den heili gen Paulus en komen belijdende en bekend makende hunne daden. Belijdt men iets anders dan schuldige handelingen, dan zonden? En wat betee- kent die plaats uit het boek der Handelingen, tenzij de belijdenis der zonden, de biecht? Gij ziet het dus, de goede God onze Verlosser, heeft ons de biecht gegeven als geneesmiddel onzer ziel, als het middel om weder in genade door onze 1 hemel- schen Vader te worden opgenomen. Het is eene uitvinding van barmhertigheid, van zachtmoedigheid en teederheid. Het kost een weinig, dat is waar, vooral als een lange achteloosheid vele en groote zonden heeft doen opeenhoopen. Maar dat eerste oogenhlik is spoedig voorbij, en daarna, welk eene vreugde, welk een vrede! Nu WAARTOE DIENT DE BIECHT. Antw. In de eerste plaats, moet zij wel tot iets goeds dienen, daar zij eene goddelijke instelling is, en God niets zonder reden doet- Maar, daarenboven, gij vraagt waartoe de biecht dient? Ga eens biechten, en ge zult zien waartoe dat dient. Gij zult zien dat het dient om van een slechten mensch, diemer. was, een goed mensch te worden; gij zult zien dat feet dient, om zich te verbeteren van zijne on deugden en om grooien voortgang in de heldhaftige deugden te maken. Waartoe dient de biecht Vraag het aan dat arme kind, dai verlaagd werd door onteerende gewoonten, waarvan de< schandelijke kenteekenen reeds op zijn gelaat te lezen stonden Zie eens hoe het veranderd is, zoowel lichamelijk ais zedelijk. Wat heeft het dan toch gedaan? Het beeft gebiecht, het gaat te biechtenoorheen biechtte het niet. Waartoe dient de biecht Vraag het aan dien werkman, die vroeger zco .osbandig, zoo verslaafd was aan c;e kroeg, die. nu zo- kuisch, zoo matig, zoo ordelijk, zop ar beidzaam is en in weit'g tijds het voorbeeld zijner kameraden isgewo:den. Zijne vrouw er. zijne kinderen roeenen dat de biecht tot iets dient. De Vervolgen, in 't naaste Nummer. CAPRYCKE. 't Moest hier ©p 25 Maart concert zijn bij de Vrolijke Krijsschers. maar 't w»s mislukte bakte, misschien de scamateur bad mis verstaan, en was naar "Waciitebeke. Dien avond niets te hooren of zien dan de treurmarclien vau de krijsschers waarmeêzij hun doodeD in den Hemel helpen,... eeni^e scnletgrebedekens van 'nen rekenden dominé... en wat kluchten van eeü kwaad wijf voorbeeld van matigheid die nog al op tijd elkeen 't zijne weet te zeggen 's anderdaags was 't er- doens. N 1. Maneclips u. ?4 De statie van Bassevelde op 'nen vrijdag avond van 't kort maandeken of een mislukte inhaliDg van een Burgemeester, n 3 De bok van Peet den fleer n 4 Verdeeling van een spaarpotje Slot koor van dankbaarheid voor het voluit betaien van achtergestelde percenten Tarwe, Leuven, 25 centiemen opslag; Dendermonde 28,56, 2 fr. epslag; L»ke- ren, 24,00 Aalst 28 a 30,00; Luik, 30,00; Geerardsbergen 28,00: St. Nikolaas, 25,Ronsse 22,50: Zele 25 Aardappels. Aalst 7,50 a 8,50; Geeraardsbergen 8,—; Thienen 7,25; Hal 7,25; ZeleSt Nikolaas 6,50. Bloem. Leuven 38; StNikolaas 37 a 38; Antwerpen 37 50; Charleroi 40. Boter. Leuven 3,—; St Nikolaas 3,18; Kortrijk 1,63 a 1,72; Beinze 3,00 a 3,40; Aalst 9.45 ii 10,36 de 3 kilos, natuurlijk; Diest 3,84 Ninove 1,50; Lokeren 0,—; Zele 3,09; Dixmude 3,63 a 3,76. Vlas. Aalst 4 4 5,25; Waregem 1,15 a 1,70: St Nikolaas 3.82. Hop. 75 a 83. Eieren 1,60 it 1,70; Hooi, 8,50; Strooi 6,50; Erwten 18,50. j Vreemde Markten. Tarwe, vast en in opslag; bijz. in Amerika. Haver, min ge- i vraagd. PARLOIR. Onif. van M. DP. L voor S. V. H. 5,00 tet 15 augusti 18S2. - van M. C. V. F. te M. 2,50 tot Maart 1882. uit N. 5,00 voor 2 ab. 1 oud en 1 nipnvr

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1882 | | pagina 4