Gepaste Aanspraak.
H. ROOZENKRANS.
LLFSTE JAAR. N° 519.29 September 1882.
P. DaeNS-Mayart, Achterstraat. AALST
xissssi
3
De Vakantiën zijn geëindigd. Gerust en gelukkig mogen de acht
bare Ouders zijn, die hun kinders aan 't voorvadelijk Katholiek
Onderwijs toevertrouwen; maar d'andere, degeen die 't Geuzen-
onderwijs aanhangen, kunners zij éen oogenblik rust genieten? Hoe
is 't mogelijk dat iemand ONGEDWONGEN zijn kinders naar d'offi-
ciéele scholen durft zenden Wij hebben gezien en gehoord wat de
Minister van Onderwijs verklaard heeft, als wezende zijn hert en
zijn inzichten, namelijk van ons Roomsch Katholiek Geloof tot den
staat van kadaver te brengen en dan in den put te stooten En is
de grootste schat van ons Vaderland, niet het Katholiek Geloof?
Van hetzelve beroofd, wat zouden wij zijh.den heidenenen heidin-
nen, wild en wulpsch en barbaardsch levende? En als wij d'onge-
lukkige Vrijdenkerswereld aanschouwen, zien wij niet dat zij een
samenleving uitmaken, die den druk en cfe schande van 't mensch-
dom is? Al de misdaden welke wij dagelijks vernemen,dit stinkende
zedebederf, die besmeuring van alle eerbaarheid, di e bezoedeling
van zich zclven en iedereen, die dieften en moorden om aan geld te
geraken, die zelfsmoorden, waaruit komt dit voort, dan omdat de
menschen geen vrees hebben voor 't Opperwezen, ja zelfs zijne
macht en bestaan verwenschen of loochenen? Voor 'nc mensch die
gelooft, is 't leven 'ne strijd, is 't gezag een heilige zaak; 'ne mensch
zonder geloof, aanziet't leven als de tijd om te genieten, aanziet
alle gezag als een dwingelandij. We moeten een Christene Land
blijven;en dit is onmogelijk met die officiéeie scholen.
Veel Ouders zijn gedwongen. De tijd kan komen, dat zelfs onder
den ergsten dwang, d'Ouders zullen moeten zeggen: Neen! al stond
de Dood er opl neen ons kinders zijn gedoopt, en we leveren ze
niet over! Wij willen dat zij christelijk opgebracht worden, gelijk
wij en ons Ouders en Voorouders het geweest zijnlMaar nu nog,die
inderdaad gedwongen is, kan in de Biecht dispensatie krijgen, zoo
lang de dwang duurt en mits naar middels te zoeken om zijn Vrij
heid terug te bekomen. Want de dwang voor 't civiel Onderwijs
gebruikt, die zaak alleen toont er de verderfelijkheid van.
Peist daarop, geachte Vaders en Moeders; aanziet 't geweld dat
de tegenchristene sekte gebruikt om 't Katholiek Belgenland te ver-
geuzer; denkt op uw Voorouders, denkt op de jaren die ras vervlie
gen,en dat gij toch eens in uw uiterste zult liggen; welken angst en
knaging voor 'nen Ouder die ongeloovige kinders achterlaat! Vallen,
verdwalen ken elk, maar de rechte weg niet meer kenven, dat is
't allerergste van al. En om deze Aanspraak te sluiten, herhalen wij
nogeens de plechtige woorden van den Kardinaal Aartsbisschop van
Mechelen, die met Hunne Hoogweerdigheden d'ander Bisschop
pen en de gansche Geestelijkheid van België, aan 't hoofd staat van
den grooten strijd tusschen de goede Scholen en de scholen van Ge-
loofsverraderij.
Vergeet niet, beminde Ouders, schrijft de Kardinaal Aartsbis
schop van Mechelen. Vergeet niet dat gij op doodzonde verplicht
zijt uwe kinderen naar oprecht Christelijke scholen te zenden,
naar scholen waar bet Geloof uwer Voorvaderen,het onverander
lijk katholiek Geloof getrouwelijk wordt onderwezen, onder het
toezicht van onze Moeder de H. Kerk. Liever sterven dan uwe
kinderen naar onzijdige scholen, naar scholen van onverschillig
heid, dat is van geloofsverzaking te zenden; liever sterven, ja, dan
de zielen uwer kinderen te samen met uwe eigene zielen te lately
""Iprijsboeken.
De Journal de Gand, die de katholieken
ongelijk geeft omdat zij hunne kinderen niet
aan 't onzijdig officieel ondertvijs toever
trouwengeeft aan de schooloverheid den
raad in de onzijdige scholen de werken van
Voltaire als prijsboeksn uit de deelen. De
Journal de Gand vindt dat de werken van
dien goddéloozen vader der vrijdenkerij op
hunne plaais zouden zijn in deofficieelescho-
len. Wij ook, zegt het Vaderland van Leu
ven.
Eene depcchc uit Tunis26 sept.,méldt:
400 baanstroopers hebben nabij Kairouan
zestig ruiters aangevallen, die de fransche
topographische zending vergezelden. De
fransche kommandant werd gedood en zeven
zijner mannen buiten gevecht gesteld Deaan-
vallers verliezen een dertigtal dooden en een
veertigtal gekwetsten.
verloren gaan. Vraagt aan God met vurigheid en standvastigheid
de gratie om altijd deze uwe voornaamste plicht te volbrengen;
vraagt ze door de tusschenkomst van de Allerheiligste Maagd
Maria, van de bescherm-Engelen uwer kinderen, en van de Pa-
tronen van hun doopsel. God zal u verhooren.
BUITENLANDS: Te Tourcoing is 'nen deurweerder opgesteken
niet 20 duizend fr. van een andermans-geld. - In den Girk-Sanger
is een dierentemmer door 'ne leeuw in stukken vaneen gescheurd.
Twee Russische officiers van edel afkomst, zijn te St Petersburg
in tweegevecht gegaan, met de pistool, alle bel gelijk afschietende;
den eenen was morsdood, den anderen leefde nog eenige oogenblik-
ken en een der vaders,graaf Sachowski, zal het niet overleven. Ze
schrijven uit Parijs dat, een bediende van een Bankierderij gevlucht
is met 60,000 fr. en te Toulouse is een erg feit uitgekomen, ten laste
van 'ne Geus die lid was van 't Armbureel en een ruime lijd zijn
jachthonden gevoed heeft en zijn naaisters betaald,met broodkaarten
van den Armen. Zoo bestaan die goddelooze Volksbeulen; bloedzui
gers zijn 't! En terwijl de liberale gazetten van België gedurig
tegen 't, Katholiek Onderwijs liegen en valsche feiten uitvinden, wij
zien, in Frankrijk bijzonder, veel veroordeelingen tegen civiele On
derwijzers voor schandelijke feiten tegen de goede zeden en dat is
niet te verwonderen: geen Geloof, geen zeden! 't Sneeuwt gewel
dig in Frankrijk, langs de kanten van Savooien en Zwitserland.
Overstroomingen langs New-York. De Keizerinne van Pruisen,
ziek geweest, maar nu genezen en te been, en Petje Pruis is kraste
been. Maar 't is in Italië dat de Volkeren schrikkelijk geteisterd
worden door de waters; gelukkiglijk is de regen nu opgehouden. Te
Gomo zijn vier vrouwen en een kind verdronken; Verona moet ge-
spijst worden met booten; uit Milanen zijn 70,00.) broodenderwaarts
gezonden; er zijn Familiën te Verona die in 40 uren niets geëeten
hadden. De schade is onberekenbaar; 12 huizen zijn ingestort; men
vreest voor besmettelijke ziekten; 't is een kalamiteit zonder einde;
te Blevio is 't kerkhof weggespoeld. Een soldaat is zinneloos gewor
den van schrik; 12 gardevils en 8 pompiers zijn verdwenen; Venetië
vraagt ook onderstand; doch de voëragie geraakt zoover niet, er zijn
onderwege te veel razende uitgehongerde.
LOOPENDE NIEUWS: Zondag 1 en maandag 2 October, Too-
neelvertooning in 't Weezenhuis te Aalst, telkens ten 6 ure 's namid
dags. Ingangprijs 25 centiemen. Te Woubrechlegem is er voor de
twee officiéeie scholen, éen leerling; dus elk 'nen ualvèn! Moeter
geen huiponderwijzeres komen? Dan ware het gelijk bij de Binders,
drie voor éen! En gaat die mammezel nog altijd van Herzele naar
St Lievens-Essche zien, of er geen populatie in d'officiéele school
komt? Als ge peist dat er Parochiën zijn, waar elk kind der offici
éeie scholen 1500 fr. 's jaars kost aan de Gemeente. Deze wraakroe
pende geldverkwisting kan niet genoeg gebrandmerkt worden.
T'Aalst op Mijlbeke iangestraat, worden 2 scholen gebouwd; een
katholieke, nederig maar gezond, die al de kinders gaat hebben; een
officiéeie, grootsch en prachtig.jdie meer zal kosten als al de katho
lieke scholen t'Aalst te samen; en die bestemd is om tot prison te
dienen aan eenige gedwongene slaafkes. Te Meulestede waren
overjaar 155 leerlingen, en nu, na al dit Gouvernementeel geweld,
235; Een doofstomme uit 't Gesticht van Roygem heeft te Gent
zijn exaam afgelegd als boomkweeker. 'tZijn Religieusen, 'tzijn
Broeders die voor de doofstommen het verstaudelijk leven openen.
D'Expositie van Sidney is gacsch afgebrand. T'Ostende heeft
de Sociëteit van St Xaverius oen25™ Inrichtings-verjaardag gevierd.
Te Luik is de scheepvaart gestrand door 't hoog water; hier blijft
de scheepvaart belet door de werkingen te Dendermonde. De
leening van Antwerpen is zelfs niet volschreven geweest. Eenteeken
AN DEN
Zondag is't die groote
Feestdag; tweemaal is
O. L. Vrouw in deze
eeuw verschenen, en
tweemaal was 't al bid
dende den Rozenkrans,
en J.e Lourdes vragende
et. levelende dat men den
Rozenkrans zou bidden,
thuis en in deProcessiën,
voor de Bekeering der
Zondaars; in 't verhaal
der verschijning waarin
al die wonderbare Gene
zingen voortkomen, en er is 2',000 fr. gedeposeerd voor
die de feiten kan loochenen, maar niemand is versche
nen, in dit verhaal lezen wij dat de Moeder Gods
den Rozenkrans tusschen haar vingers liet glijden, en
dat zij de Christene Volkeren in hun gebed van den
Rozenkrans volgde.... In de laatste Verschijning,
weende de Moeder Gods en zegde met meer nadruk dan
ooit Bidden moet er gedaan worden, voor de Be
keering der Zondaars I - Op al de Bedevaarten naar
Lourdes dragen de Pelgrims den Rozenkrans aan hun
nen hals; nu is 't verboden, doch het bidden van den
Rozenkrans, daar kunnen ze niets tegen. Die geen
Rozenkrans heeft, die deze devotie niet kent, is de on-
ruste mensch die er kan bestaan. De Rozenkrans is
een gebed dat uitrust, dat verkwikt, versterkt en ver
troost in de moeielijkste omstandigheden, gelijk de
groote Vlaamsche Dichter Priester Gezelle,van Kortrijk,
ons zoo wel beschrijft in een van zijn33 kleengedichtjes:
Hoort en smaakt en bewondert
Kom hier, mijn Roozenkrans,
Het is mij al ontvlogen.
Waaraan ik troost weleer
Verschijnt alle Vrijdagen.
Prijs in Bureel of Winkels 0,05 centiemen.
Met de Post ofte huis gebracht, 2,50 'sjaars-
Voor Frankrijk en Holland 4,50,
muw
O.CO N
w n <-
33 tn S
bD
.5 a ,a 'er»
S s -OTS
«■5 ,'ffl
Ce <V
BZQ
"WiTigf'TïiBüB
O
Sfi - 'ai D* o- a> r,
rt^oos.2f5H
mOQd,C5fflOcQC5
'■SrMWByii
Eu lavenis vragen dorst,
Het is mij nl ontgaan,
Iïet heeft mij al bedrogen
't Is ijdel end' het gloeit
In dees gepijnde borst
Geen bronne meer die spruit,
Geen dauwdrops helpend leken
Geen blaren aan den boom,
Geen water in de beken,
Niet, niet als bittere smert
Die langst mijn kaken glijdt,
En. Gij mijn Roozenkrans,
Die mij gebleven zijt G. G.