1
DE GEWIEENTEKIEZ1NGEN.-DE GASTHUIZEN- -0£ VOLKSBEULDERIJ.
M'i
De 20 huisvaders
Het Rozenhoedje des Huisgezins.
't Avondfdokjen heeft getinkeld.
Heeft getinkeld luid en hel
De avondsterre gloort en pinkelt,
Gloort en pinkelt reeds vaarwel.
En de mane rijst zoo statig.
Rijst zoo statig op met pracht.
Zend heur glansen, zacht en matig
Zacht en matig, en 't is nacht.
Veld en weide zijn verlaten.
Zijn verlaten. Hoe men tuur
Niet een wandlaar op de straten.
Op de straten, op dit uur
Alles zwijgt nu, 't zij de vromen,
*t Zij de vromen bidden (thans
Na hunn' dagtaak saamgekomen,
Saamgekomen,) Rozenkrans.
Rozenkrans, ja, heet de bede,
Heet de bede, die er vloeit
Vader bid en allen mede,
Allen mede, hoe vermoeid
O, 't Geloof en 't Onze Vader,
't Onze Vader, goddlijk schoon,
Brengen d'herten stellig nader,
Stellig nader 's Hecren troon
En de vromen groeten teeder,
Groeten teeder, blij gemoed,
Dan Maria nogmaals weder.
Nogmaals weder wees gegroet.
En bij 't Glorie zij den Vader.
Zij den Vader, en den Zoon,
En den Geest, Drieëen te gader.
Een te gader, klinkt dat schoon 1
Rozenkrans, zoo saamgebeden,
Saamgebeden, stijgt gewis,
Zonder dralen op naar 't Eden.
Op naar 't Eden want dat is
Hofmuziek, aan God behaaglijk,
God behaaglijk samenstel
Maar verschrikk'lijk, onverdragehjk,
Onverdraaglijk voor de Hel.
DERTIENDE JAAR. N" 624. o October 1884.
De Englen luistren opgetogen,
Opgetogen van waar schiet
Zulk een beèzang naar den Hoogen,
Naar den Hoogen, zulk een lied,
Zegelied der Onbevlekte,
Onbevlekte Davidspruit,
Galmend door heel de uitgestrekte,
Uitgestrekte wereld, luid.
't Amen klinkt, en gansch een rozen,
Gansch een rozen rozenhoed,
achtig geurend, uilgekozen.
Uitgekozen, lief en zoet
Bieden de Englen Jesus Moeder,
Jesus Moeder, hoogst voldaan,
Bied de vromen d'Albehoeder,
De Albehoeder, Jesus, aan.
F. Walgraef.
o S
VERSCHIJNT ALLE VRIJDAGEN1.
Prijs in Bureel of Winkels 5 centiemen. Met de Post of te huis 2,5o
Voor Frankrijk, Holland, Duitschland, Amerika. 4,5o.
P. DAENS-MAYART, Achterstraat, AALST.
PARLOIR. M. te N. de meded.moeten goedgekeurd worden door
onze medew. dea Plaats. Verscheide mededeelingen blijven tot
nader order. Lange lokale berichten kunnen wij niet overnemen.
Vr. L. te M. dank u, ik zend u een boekje en zal toch eens komen.
Ontv. uit M. van M. W. 9,80 tot 7ber 1885. De nieuwe inschrijvers
zullen al de Nri van 't Klein Baljuken ontvangen. De prijs tot 1 Janu
ari 1888 is 66 c.; men kan ook inschrijven van October 1884 tot Oc
tober 88 aan 2,50.
Overwegingskes van Nicodemus.
De Scholen' Ja dat is en blijft de groote zaak;
ze worden geopend en wat zullen wij doen? Moet
dat gevraagd worden? 't Katholiek Onderwijs
volgen, dat zullen wij doen, wat er gebeure of
niet; den rechten weg, via recta; de kinders zijn
:daar6jaar lang wel geweest en ze zullen daar
Svel blijven.. Al wat slecht is in de wereld springt
op voor 't Geuzen-onderwijs... Opgepast, men-
schen, naar geen vleierijen of fladdérijen geluis
terd; maar den raarl gevolgd van ons Geestelijke
Overheid en van o s oude goede Katholieke Vrienden. Nicodemus.
MENGELINGEN. in Duitschland leert mennu
de kinderkes 't volgende gebedeken: Lieber Gott,
mach mieh fromm.dass ich zu dir in den Himmei
komm! Heere God, maak mij vroom c-n wijs, dat
ik toch eens kome ia uw Paradijs. Die de Pol
ders nooit gezien heeft, kan er niet van sprekem
welkepracbtige.grootschcen krachtige landstreek!
En de goede milddadige herten ontbreken er niet.
De kerk van Sint Margriet mag een meesterstukje
in baren aard genoemd worden. Gelijk overal, is
do Liberaalderij inde Polders meer en meer ver
acht, en niet zonder rede, want de liberaalderij is
een schadelijk onkruid, en eene bronne van alle
slechtigheid. Eecloo heeft 11.040 inwoners;
Maldegem, 8560 ;St-Laureins, 3560; Homme, 11,675
Zele, 12,66-2; Waasmunster,8,910; Berlare, 4,138;
Calcken, 5,349; Al de vreemdelingen die België
bezoeken, zeggen dat er nergens zulke schooneen
kloeke gemeenten zijn. En dat 't God beliefde, dat
de Geuzerij afnam, met bare kostelijke pomperijen,
ge zoudt een ander leven en florantigheid,.zien in
't Vaderland.
EEN FEL BERICUT. Men leest in een fran-
sche gazeLTe huren een huis van 5 verdiepingen;
de eerste stagie alleen is gebouwd en de eigenaar
moet het verkoopen om den entrepreneur te be
talen.
Wij recommandeeren in 't artikel van boeken Jan Clerker, of
o de laatste Binders, 2,25, franco 2,50 Baekeland, 1,00Robe-
speer 1 00Genoveva 75 c.;d'8 bloemen uit de werken van St-Alphonsius
150't Gulden Boekje der Mis 0,15naar den Hemel 0,15-t Vage
vuur' 0.15 c.enzoovoorts, de naaste week. meerderen uitslag over de
Boekerij.
ACHTBARE LANDGENOTEN, de Gemeentekiezingen naderen,
laat ons kalm zijn en voorzichtig; geene woeling! geen geweld!
In een. Vrij Land doen de Vrije Kiezingen uitspraak en na de
kiezing, er mag trioml gevierd worden, maar elk moet zich aan de
kiezing'onderwerpen. Dees jaar zijn de kiesingen op 'ne zondag,
zondag en 14 dagen, den i9dlfB October; dat elk zijn plicht doe, dat
elk kalm en weerdig blijve, opdat de rust niet gestoord worde.
Achtbare Landgenoten,gij bijzonderlijk,Kiezers van de werkende
klas, in welke steden heeft de Volksbeulderij 6 jaar lang den baas
gespeeld? Waar is het dat 'tgeldvan den Armen gebruikt isTEGEN
DEN ARMEN! waar is het dat men gezegd heeft aan de noodlij
dende Familiën: Geen stuk brood, geen medecijn, geen doodkistje
zelf voor uw overledene kinderkes, of ge moet uw Ouderlijke Vrij
heid afstaan, ge moet uw kinderen leveren
Wreede, barbaarsche woorden! Uw Kinderenileveren! de kinde
ren voor welke gij gezorgd hebt, vaa als ze 't levenslicht zagen,
gezorgd en gewerkt, totdusverre dat een kind het ondankbaarste
schepsel der wereld is, als het den eerbied en de behulpzaamheid
aan zijn Ouders weigert! Wreede barbaarsche woorden, die uitge
sproken zijn, in al de Steden, die onder een liberaal bestuur liggen..
Menschen, Belgenland is geen Belgenland meer, als deze wraakroe
pende Volksbeulderij in de Gemeentekiezing niet gestraft wordt,
door de Kieters.
En wat gebeurt er in de Gasthuizen? Nu moeten deze zaken
op tapijt komen, en gevonnisd door al wie kiezingsrecht heeft.
Geen lawijt, maar in stilte op den dag der Kiezing ziin plicht ge.
daan. Wat gebeurt er in groote liberale steden? Want de Liberaal
derij is een oprechte Geuzerij geworden, en zoo zagen wij onder de
wet van 1879, dat men Staatsmeesters praamde en preste om lidmaat
te worden der Vrijmetselarij en deel te nemen in de schromelijke
werkingen dier sekte. Wat gebeurt er in groote liberale steden! De
Gasthuizen, ze werken om die plaats van Tijden, civiel te maken en
Vrijdenkersachtig; als ze nog den Priester en de Religieusen toela
ten, men surveilleert ol ze niet te veel aan de zieken spreken van
God en van Godsdienst, 't is gebeurd dat ze vroegen aan werkende
menschen die in 't Gasthuis gebracht wierden; Wilt ge berecht
worden? Natuurlijk, de menschen zeiden: Neen! peizende, ik ben
toch is stervensnood niet; ik zal wel verwittigd worden. NEEN,
zegden ze; dit NEEN werd aangeteekend als bediedende: Hij weigert
den Priester aan zijn sterfbed!!! Hij wilt sterven als Solidair, als
onredelijk dier, versmachtende in zijn zor.den en zonder den eenig-
,.A AA AA A A A AA A AAAA AA
sten troost die dan nog overblijf't is
te zeggen, zich te bevelen door de Sa
cramenten in d'handen der Bermher-
tigheid.... Menschen, moeten wij nog
meer redens hebben omvoor de Katho
lieken te stemmen? Zijn dat geen ge
wichtige redens! Kunnen wij ooit nog
geruste oogenblikken hebben, als wij
aan ons plicht te kort blijven?
Kalm en weerdig gebleven, niemand beleedigd of bedroefd, maar
den dag der Kiezing ons plicht gedaan. De naaste week zullen wij,
als 't God blieft, drij voorname redens geven, die tellen in dejkie-
zingen en terzelvertijde d'artikels en de maatregels der kiezing uit
leggen.
Eerbied voor den vrijen wil der Huisvaders.
Dit schoon princiep beheerscht de gansche schoolwet.
De vader geeft aan zijn kind het onderwijs dat hij verkiest.
Geen dwang meer, geene slavernij.
Bijgevolg hebben 20 vaders het recht te vragen, of wel het behoud
der gemeenteschool, of wel ééne of meer bijzondere klassen.
Maar de wil der huisvaders moet ten eerste vrij zijn van allenD wang,
en ten tweeden op goede redenen gestaafd.
Hoe veel werklieden zijn er niet, te Aalst en elders, die zuchten
onder den dwang hunner meesters!
De Gemeenteraad moet dus onderzoeken of die vraag der hu is vaj
ders vrijwillig is of wel afgedrongen.
j Is zij vrijwillig en gesteund op gezonde redens, dan zal aan die
vraag worden voldaan.
Veronderstellen wij eene Katholieke gemeente die de vrije school
heeft geadopteerd, en waar 20 huisvaders het behoud vragen der
gemeenteschool
Wat voor eene gemeenteschool vragen zij?
Is 't eene waar de Godsdienst is buiten gesloten, eene onzijdige
school volgens de wet van 79?
Dat is hun recht; maar ze moeten weten dat zulke scholen nood
zakelijk door de Kerk zijn gedoemd.
Is 't eene godsdienstige school die zij vragen
Welnu, de Katholieke geadopteerde school vereenigt al de voor
waarden welke zij begeeren.
Waarom dan aan de gemeente eenen nutteloozen last opleggen?
Zij hebben, volgens de wet, de macht van zulks te doen, maar zij
ook zijn er verantwoordelijk voor..
Blijft de gemeente gebukt ondeL zware dasten, zij zijnj er de
schuld van.
Kan de Gemeente minder doen om hare behoeftigen te helpen,