erktlijk Hictttus. fDcn Üolks-QIateclitsmus. Loopende D'ieuics. 14<* JAAR. N" 704. 16 April 1886. Verschijnt alle Vrijbaoen. Prijs in Bareel «fWinkeis, 5 centiem. Voer gtieel Belgenland 2,50 s jaars. Voer al de Landen van Europa, en voord'ander Werelddeelen, 4,5® 's jaars, franco thuis. P. DAENS-MAYART, Achterstraat, AALST. ons gewoon Wapen weglaten en d'afbeelding van Onzen Lijdenden Verlos ser geven. T'Aalst wierd dees jaar meer dan ooit in de Sermoenen aange drongen, opdat de menschen veel zouden bidden,om een goeden en vrucht baren Paschen te hebben, zulks den eenigsten middel zijnde, om in de ge schokte Samenleving Vrede en Welvaart terug te krijgen. Nu zijn 't de groote Kerkelijke Dagen, ja de Groete Kerkelijke Ragen; 't is Eerste Communie ge weest en d H. Kerk heeft aan ontelbare Ouders een zalig ;eluk in d'herten gestort, a!s zij hun Kinderen, zoo zorg- uldig bereid, tot d'H. Tafel zagen naderen; dat 't Werk volk op dien Dag verlette.en op Asch-Woensdagarbeidde, dan zouden ook de werkende Vaders dien Dag met hun Geliefde Kinderen kunnen vieren... Indien de Kinderen de lessen die zij kregen als voorberei ding tot dien grooten Dag, zorgvuldig in 't hert bewaardenjindien zij allen standvastig in de Biecht en Communie van den Eersten Zondag der Maand volherdden, de Samenleving zou gelukkig en welvarende zijn.T'Aalst heeft de Z. E. H. Deken De Blieck wederom 't geluk gehad al de Ceremoniën en Aanspraken voer d'Eerste Communie te kunnen doenWoensdag is Z. H. Mgr Lambrecht hier komen Vormen; er was buitengewoon veel Volk m de Kerk. Elk wilde den Kerkvoogd zien, die voor d'eerste maal het Apostel-Ambt kwam vervullen. Na 't Evangelie heeft Mgr Lambrecht een Aanspraak gedaan tot de Kinderen en tot de Geleovigen een eenvoudige, doch geleerde en Vaderlijke Aanspraak; elk was bewegen en in bewonde ring. Men bemerkte van d'eerste woorden, dat de Hulp-Bisschop 'ne Mar, is van diepe Kerkelijke en Godsgeleerdheid en van greot® ootmoedigheid... En nu nadert de Goede Week; zondag Palm-Zondag, 't Lang Evangelie, de Lafste Zondag-Meditatie van den Vasten het Bitter Lijden, dat verjaart en levendiger dan ooit herinnert wordt, de Witte-Donderdsg, met al die treffende Plechtigheden, hetHofken van Oliveteii en eindelijk de Goede Vrijdag, met de Gedachtenis van den Kruisweg en van de Dood onzes Za ligmakers. In dezen tijd meer dan ooit, hebben wij Ons Heer noodig. De Werkman bijzonderlijk moet tot Hem gaan en 't is daarom dat wij heden I. Dat boeksken is veel verspreid ia 't Vlaamsch en in het Fransch dat boeksken is verleidelijk opgesteld maar dat boeksken steunt op den valschen grond vam. Alleman gelijk I iets dat or.:, ogelijk is. Alleman kan Biet meester zijn; Alleman kan m geen groot huis wonen; Alleman kan op dezelfde plaats niet zit ten; de gezonde rede zegt ons dat, en met de gelijkheid, waarop de 1 Vólks-Catechismus zich steunt, ware de Samenleving onmogelijk \De Volks Cathechismus, opgesteld door den rijken liberalen advo iaat Defuisseaux, miskent t gezag; als de Werklieden zich veree- mgen voor nut of vermaak, als er een Spaarkas wordt ingericht, het eerste dat men doet, is 'ne President kiezen, een Kommissie zelfs in een eenvoudig kaats- of bolspel, dat maar eenige minuten duurt er is iemand die 't spel bestiert; - er moet in de wereld een Gees lelijk Gezag zijn, een Burgerlijk Gezag en een Vaderlijk Gezag; dr Volks-Catechismus, opgesteld door den waalschen advokaat, onder mijnt Biet alleen't Geestelijk Gezag, maar ook 't Burgerlijk en 't Vaderlijk; en wat is een Huishouden zonder gezagf waar de Vader of de Moeder niets te zeggen hebben Is er iets ellendiger? kan zulk Huishouden welvaren en vooruitgaan? Is daar Rust en Vrede? Waarom zijn veel Huishoudens ongelukkig Omdat d'Ouders hun gezag niet doen gelden. Geen winst kan baten, als er geen Hoofd en geen Samenwerking is. En alzoo zijn er Familiën waar d'Ou ders en ds Kinders veel geld winnen, en die nogtans kwijnen en ljden, omdat er geen Samenwerking en geen gezag is, omdat de Kindus thuis hu» kosten koopen.?.. Afgrijselijke gewoonte I Kin deren, achtbare Jonkheden, wacht u wel van ooit 'ne eens veer u te boudenl t is dieftel., de menschelijke Justicie straft zulke diefte niet, maar er is een Goddelijke Justicie, aan welke niemand kan ontsnappen, ni-mand! en die altijd, ja dikwijlsop de wereld, dege nen straft die 't Gezag der Ouders misk«nd hebben.. De Volks Ca echismus komt af, al fieemende en'al vleiende- doch, woorden vullen geen zakken, en 't en is niet zonder rede dat t spreeKwoord zegt Een Vleier is Vriend in den mond Maa'' altijd Vijand in den grond. Pluimstrijkerij, bedriegerij, les Flatteurs sont Iroinpeure, zeggen de Fransch- Werkmenschen, gij die in uw eerlijk gemoed, niet kunt verdra- gen dat een knecht of een dienstbode zijnen meester flamakt en vleit, wat zegt ge van dien Waalschen Geuzen Advokaat, die U vleit op alle manieren en U kasterlen in de lucht belooft?. .Is 't geen flamakkerij hetgeen hij schrijft in den Volks-Catechismus, dat de- geen die meest arbeid doen, meest moeten winnen Is dat geen superbe zottigheid? Handelt hij alzoo in ziin huis? Geeft hij zoo veel aan den man die in t zweet zijns aanschijns zijn kolen bin nenbiengt of die zijn dak repareert, als aan zijnen klerk of aan de juffer die d hoeden van zijn madam maakt? Ge ziet,menschen,welke schrikkelijke dwaashedenter m dien Volks-Catechismus staan en hoe g heel dat boeksken berust op den valschen grond van een on- mogelijke gelijkenis... De naaste week zullen wij handelen over de les van Meesters en Werklieden. Te Jerusalem,boven den Gelgothaberg is rut een Kerk gebouwd. Wanneer men in Jerusalem koost, schrijft een reiziger naar 't H. Land,dan wordt het hert dadelijk gatrokken naar 't H. Graf. De Pelgrim stijgt van zijn paard af, zsodra hij ia de stad is, ea in weerwil al de vermeeienissea der reis, gaat bij te voet naar die Heilige Plaatsen. Oaar knielt hij met eerbied en dank baarheid néér en drukt zijne lippen op den berg, waar het Goddelijk Bloed gestrosmd beeft voor onze verlossing. Het H. Kruis wierd gevonden in de jaren 526, door een groot Mirakel en stukskes van dit kostbaar Hout zijn verspreid, den wereld dour. R OU ft AIX ^en yerzoekt ons dcn Oproep te herhalen die in Roossix is gedaan, namelijk de groote Missie voer den Jubilé van Palm -Zondag^ tot Beloken-Paschen, in de Kerk van St Josefop Palm-Zonda» ten 5 ure s avonds, d Opening; dan alle dagen ten 5 ure 's morgends.Mis en korte,doch zeer voordeelige Onderwijzing; eiken avond, 't kwaart na 8 ure, Groot Sermoen; twee Missionnarissen van Brugge zullen komen preêken. M. Gossey van Zele heeft te koop allerschoon- sche prenten van 't H. Hert Jesu, oprechte en treffende Meesterstukken. Ze zeggen dat de liberalen t'Aalst zulk slecht stuk gespeeld hebben; wat wij zeker weten, is dat de liberalen van Aalst goddelooze en zedelooze boeken versprei den; wii hebben een zulker boeken doorbladerd; foei de jonsheid die dat leest, is verloren. Ouders, past toch op! M. Baron Kervyn, Burgemeester van Nazareth, is naar 't gevang ge gaan, om zijn dagen kot uit te doen, die hem waren opgelegd, omdat hij 't Katholiek Kerkhof had beschermd en verdedigd. Deze straf is hem een eeuwige eertitel. Zondag achternoen is de Belijder van zijn Katholieke Leerstelsels, uit 't gevang komende, met luister en jubilatie in gehaald; men had maar eenige oogenblikken tijd, en nogtans wierd er een groote en schoone kortége gemaakt, ora hem terug in zijne woning te brengen. Nooit is iemand weigevaren met KABERDOES te houden, nooit! De Carabi- niers zijn terug naar Beverloo. T'Aalst zijn er 48 katüolieke Jonkheden die naar de Kiesbe- kwaamheid dingen, cn n liberale. - Och Heere, wat is er een slechte werking in ons Vadeiland! Als ge peist, menschen, dat ze t'Aalst in den Comte d Egraond in hun Volks-Bibliotheek heb ben, de boeken van Renan,die dircktclijk schrijft tegen de Godheid van Onzen Heer Jesus-Chris tus. Peist daar op, menschen, nu dat de Goede Week daar is, en ge zult uw plichten in dezen tijd begrijpen. Nevens en in de Goddeloosheid staat altijd de Zedeloosheid. T'Aalst op d'Eer ste Communie in St Josefskerk zijn 5 jongens in kwalikte gevallen, maar 't was seffens over. Egypte zijn petroolbronnen ontdekt langs Djemsah. De nieuwe statie van Brugge is bijna gemaakt. Te Vilvorde is de Meeting der So cialisten gansch mislukt, bij gebrek van aanhoor- ders> gelijk te Nederbrakel de Meeting van Willemsfonds. De Afgezant van Rusland Mr oraal Bloudoff, is te Brussel overleden. M' Woeste heeft in de Kamers gezegd, dat er nog 8 scholen zijn, zonder een enkele leerling... En dat wordt opengehouden en betaald met ons geld t Is oprecht schande! Een der kopstukken van d Anarchisterij in de Walen is nu tot 1 maand ge vang verwezen, om zijnvrouwgcslagente hebben. August Naert, winkelier tot Capryke, laat weten aan al de volkeren van d'omlijjgende steden en dor jen, als dat hij sedert den 2 Maart eenen nieuwen kruiwagen ontstolen is. De kruiwagen is blauw ge- verwd de tremen goed gebogen en staando gandig naar het werk. Naert geeft eene belooning van tien franken, aan rem die den dief zal overdragen aan den Burgemeester der gemeente. Men verzekert dat er t'Oostakker een blinde man uit Frankrijk zijn oogen heeft teruggekre gen. In 't Gaverland is de tijd van Bedevaart plech- tiglijk geopend, alsook te Lourdes in Frankrijk; die wilt ingeschreven zijn, voor Antwerpen of Bergen, 't is de laatste uur; er zijn nog eenige plaatsen open. Zondag komt de Gouverneur van Oost laanderen 's murgends, naar Wondel- gem en Evergem, en 's namiddags naar Sleidinge en Waarschoot. Te Brussel is failliet verklaard de Directeur van den Grooten Theater. ico,ooo fr. te kort. De Rektor van Leuven is naar Roo- men. Te Brussel, een leerling uit den Athéné, een kadéken van 14 jaar, heeft zich met een re volver door den kop geschoten Vroegrijp, vroeg rot, vroeg in de slechte gazetten, vroeg bereid om zijn Ouders in droefheid te zetten; zoo gaat het! Te Brussel zijn 3 advokaten afgeschrabt als on- weerdig. Er gaat in de Kamer een voorstel ge daan worden voor de Vertegenwoordiging der Minderheid. Rond Charleroi blijven nog veel soldaten; ze spreken van daar een kasern te bou wen die 1 millioen zou kosten. Subiete dooden. Tc Gent is zaturdag nacht plotselings overleden M. Verplancke, Poortier der Koninlijke Tecken- Akademie. Een zijner kinderen moest 's ander daags zijn Eerste Communie doen; te Lier is ook een vrouw subiet doodgevallen, een vrouw van Antwerpen; -- te Brussel, zondag, Mr Rcnson, een der XVI Representanten, hij staat op, ontbijt vrolijk,maakt zich gereed om naar de Mis te gaan, ten 10 ure, wordt onpasselijk, sterft door een foudroijante geraaktheid; was nog geen 40 jaar. Welke schrikkelijke tijdingen Wat zijn wij hier toch op de wereld Mr Renson was van Namen, had te Leuven gestudeerd en zich daarna te Brus sel gevestigd in eenen Handel van Specerijen. Ons Universiteit. Wij lezen in de goede Boeken van Opvoeding, dat d'Ouders en de Meesters niet mogen gebieden, dan hetgene redelijk is. dat zij op een zachte wijze moe ten gebieden, maar eens 't g°bod gegeven, mogen zij niet achteruit wijken, zelfs bij de kleinste kin deren; de gehoorzaamheid moet volgen; zoo leert men de kinderen gedwee ziin en hunnen wil ploeien paar de redelijkheid en de betamelijkheid. 'k Leze in den J< urnal populaire, een schoon fransch bladje dat te Brussel uil komt, als er zieken liggen en dat ze lijden door de davering, dat een probaat middel is, onder de patteelen of de pikkels van 't ledekant stukskes laken of wolle te ieggen. En ais 't niet uit valt, men mag schrijven naar ons Bureel, nan de Werf. alwaar men den allen tijde kan inschrijven op de Werkrran of zich adresseeren voor den Uit verkoop, op de plaatsen waar nog geen Medehelper of Verspreider is.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1886 | | pagina 1