V
II c Yolks-Catechismus.
Roubaix. JTSi,
Madrid- - Den Bisschop doodgeschoten
Loopende
IVieuws.
14d* JiAR. N* 705. 23 April 1886.
Verschijnt alle Vrijdagen.
Prijs in Bureel of Winkels, 5 centiem. Voor g'heel Belgenland
2,50's jaars. Voor al de Landen van Enropa, en voord'ander
Werelddeelen, 4,50 's jaars, franco thuis.
P. DAENS-MAYART, Achterstraat, AALST.
KERKELIJK
NIEU V\ S. Wij
beleven thans de
groote Kerkelijke
Plechtighedenüe
Paaschtijdde Pa-
ter Redemptorist
Clemens Hofbauêr, een der vermaardste Biechtvaders van
Weenen, Prinsen en Kardinalen hadden hem als leidsman
van hun gaweten genomen, en al die Mj hem te biechten
kwam, deed hij bidden voor de Bekeering der Zondaars;
met Paaschtijd, zegde hij, 't H. Bloed Christi trekt en
werkt bijzond srlijk, om de menschen naar de Biecht te
trekken; ook de kinderen deed hij tot inzicht bidden... En
toen in de stad Weenen de Helsche Machten in de gazetten
schreven, dat de Biecht maar in de i2de eeuw uitgevonden
was door de Priesters, dan klom hij expressclijli op den
Predikstoel en daagde elk uit,het volgende te weerleggen:
ie Dat er in de Katacombea of onderaardsche Kerken der
eerste Christenen,Biechtstoelen gevonden zijn;2°Dat Paus
Clemens, gedoopt en gewijd door den H. Petrus zelve,
schreef alsvolg Dat al die voor zijne ziel bezorgd is, zich
niet schame de gevoelens van nijd es andere fouten die
geheimelijk in 't hert zouden binnengeslopen zijn, aan den
Priester te biechten, opdat hij van hem de genezing be
kome, door het woord Gods (de Absolutie) en door zalige
vermaningen. - En Tertullianus, die leefde in de 2
eeuw, schreef alsvolgt: Er zijn er die den pijnlijken ar-
beid der Biecht schuwen of ze van dag tot dag uilstellen...
Zij gelijken aan deze die can gehe;me ziekte hebben en ze
verduiken voor den Geneesheer, zij sterven alzoo,slachtof
fer hunner valsche schaamte. De uitdaging van Pater
Clemens Hofbauêr deed den besten indruk in de stad
Weenen, omdat niemand der bespotters van de Biecht een
letter durfde antwoorden... De groote Dag van Genade;
schrijft Kerkleeraar Alpkonsius, is ongetwijfeld de Goede
Vrijdag; dat alle Christenen toch dezen deg benuttigen en
alsdan het H. Bloed Christi aanbidden en aanro p;n voor
Genade en Bermhertigheid. Een Antwerpenaar die on
langs Jerusalem bezocht; schrijft alsvolgt Iu Jerusalem
hebben de steenen zelfs eene spraak met bewoordingen
van weemoed. O welke rilling van eerbied ging door mijn
lichaam, als mijne hand rustte op de klove, waar het Kruis
der Verlossing stond... Ik zag de klove in de rots, waar
door, volgens een aandoenlijke legende, het Bloed van
Christus vloeide op den schedsl van Adam. Hier, onder
het luchtgewelf, was het dat d« laatste woorden van den
Zaligmaker wierden uitgesproken; hier hoorde men den
liefdevollen uitroep, tusscfee» de zielesmart en de hevige
pijnen van het lichaam: Vader, vergeef het hun, want
zij weten niet wat zij doen.» Hier klonk het klagend dooi
het luchtruim: Vader, in Uwe handen beveel ik mijnen
geest, terwijl op de klanken van Alles is volbracht
de steenrotsen daverden...
gonoten, vergeet de groote Missie niet
in St Josefskerk; 's avosds 'i kwaart
na 8 ure: er zija 2 vermaarde Predi
kanten uit Bru?ge. Dat elk het voort
zegge. Den 2o April is er verlichting
geweest ter eere van 0. L. Vr. van
Gedurigen Bijstand, Patronersse van
den Jubilé.
P'Horlogie der Passie. V3n l ure
s brents tot 6 ure 's av- nds.
1 uro Je.-us voor Annas geleid.
2 Bij Caïphas.
3 Petrus die zijn Maester verloo-
[cbent.
4 Jesus, mishaedeld door de
[Soldalen.
5 Geslagen en bespuwd.
0 Teruggeleid bij Piiatus.
y Gegeesseld.
1 Gekroond.
tl Draagt zijn Kruis.
'2 Wordt gekruist.
1 Bidt voor zijne beulen
2 Geeft ons zijne Mweder Maria
3 Sterft tusschen twee moorde
naars.
4 Lon£ii?u6 doorsteekt zijn hert
Wordt van 't Kruis afgedaan,
6 in een nieuw steenen graf ge
De Confrérie van 0. L. Vrouw,
van Lourdcs te GEERAARDSBERGEN,
doet haren gewoonlijken Bedevaar
r.aar Oustakker, op Zondag 2 Mei aan
staande. De Personen die begoeren
made te gaan, kunnen zich laten in
schrijven bij J. B. Van den Branden
Roelaardstraat., Petrus Van de Win-
ckkel, t'Rot, Joseph Van den Herre-
weghe, Gentscbestaat, en bij August
D'Herde. Audenaardschepoert, aan
l.M) voor gaan en keeren.
Laat ons rechtuit spreken... De Waarheid raset ons redden... Ze spre
ken van eenen ezel, die onlangs te Menton, in Italië, razig is geworden;
maar de bazen der gazet: noch God nuch Meesteren de.Socialistea die
denzclfden weg betreden, zijn achtkantige ezels en zot om te binden....
Van als de wereld bevolkt is, zijn er Meesters geweest en Werklieden,
Rijke menschen en geringe menschen; maar dc Oppermeester heeft aan
allen gezegd Bemint eikanderenDoet niemand kwaadGeeft de Werk
man zijn Joon Wee die de loon der Werklieden achterhoudt!... Deze na
tuurlijke deugd der naastenliefde moet versterkt worden door den Gods
dienst... Een geleerde Kerkvader schrijft, dat, als de duivel alle middelen
gebruikt heeft om een ziel te winnen, en hij lukt niet, dat hij dan de Gie
righeid, de Geldzucht afzendt, omdat de Gierigheid vooruitkomt, als Zui
nigheid en Spaarzaamheid. Een Land waar 't Werkvolk niet deftig kan be
staan, dat Land is ziek, lijdt en wordt gepijnigd. Het is in 't belang van de
Meesters en van iedereen, dat de Werklieden treffelijk aan hun brood ko
men, dan werken zc met iever en vreugd en dan doen zij de sleden en
dorpen leven. Aalst is ia crisis sedert Juli 1885; en komteens in Aalst;men
zal u zeggen; g'heel de stad lijdt er door; rond Charleroi, 't is er schrikke
lijk gegaan; d'armoede is er nu wreed, er zijn huizen waar zelfs 't droogen
brood ontbreekt; en g'heel de Staat lijdt en kwijnt met't Werkvolk..
Ach, er is te veel Geldzucht en te veel Ongeloof in de Wereld; men zou
meer moeten denken aan onzen oorsprong, op ons einde; dat wij toch al
len Kinderen zijn van denzelfden Vader, hier gesteld in een verschillige
positie, maar toch allen gaande tot hetzelfde Vaderlijk Huis... Ons hert
doet zeer, als wij rijke menschen zien, die den minderen man verstooten
en verachten... Er is hedendaags een zware Sociale Krisis; er is een groote
verbittering in de wereld; hoe kan de Samenleving gered en genezen
worden? Als men de woorden volgt van Paus Leo: Vaderlijk regeeren
en bestieren. Dat zegt alles.
Schrikkelijk geval: Zondag, Palmzondag, Z. H. de Bisschop
rijdt naar de Kathedraal;hij gaat uitstappen; een persoon,een Pries
ter, die gestraft was en afgesteld, zekere Cotilla, komt om d'hand
te kussen van den Prelaat, lost op hem 3 revolverscheuten en keert
dan 't apen naar zijn eisrenjma .r 't Volk springt bij,om den Kerk
«S^oogd te helpen en dén booswicht te ontwapenen. Aanstonds liep
g'heel Madrid in de grootste verwarring; de Bisschop, een man van
nederige afkomst, maar van groote deugd, was erg gekwetst en is
maandag avond rond 6 ure overleden. Onder den doodstrijd luid
den al de klokken der stad; al 't Volk kwa. op de straat; de vrou
wen weende n, de mans stonden daar blootshoofd; 't lijk is tentoon
gesteld in de Kathedraal; de rampzalige Cotilla is 45 jaar oud en
zegt koelbloedig die moord gepleegd te hebben, omdat hij afgesteld
was.
De Bisschop, gekwetst zijndo door 3 kog Is, wierd in de Sakristij ge
dragen, terwijl't Volk tn do Kerk kermde en huilde; een Priester kwam
op den preekstoel het Volk tot bedaring roepen, maar vruchteloos! Do
Geneesheeren die de wonden onderzochten, zagen dan dat de Prelaat een
hairen kleed van boetvcerdigheid droeg. Voor zijn dood heeft hij ver
giffenis geschonken aan den moordenaar. De oorzaak der moord is, dat
de abt Cotilla wegens slechten dienst afgesteld was.
De Edele Handboog uit Zole heBft. 2 oplos
singen ontvangen uit Amerika uit Chicago en
uit Moline (Illinois) Noord Amerika. Am elk der
twee Amerikaansche oplossers zal ten boek ge
zonden worden: De Geschiedenis van Zele,
door H. Staes... bit merkweerd.g boek blijft te
koop san 1.50. - In de civiele Hospitalen van
Parijs hebben de ziokendiensters op Half Vasten
eens lekkeren kermis gevierd en lieten hun zie
ken liggen; er lag zelfs 'ne man dood zonder dat
iemand het wist. Ei, tr is slecht volk in de
wereld; 'ne mensch kan toch diep vallen, en ia
vnilen zwadder en droessem liggen. Menschen,
go weet, hee wij volgens ons plicht schrijven te
gen de Draaiergels en Cafés Chantants. Eb dat
is noodig al die langs die vuil wegen gepas
seerd zijn, bekennen later in wanhoop: Daar heb
ik mijn ongeluk gehaaldoch, had ik er nooit
den \oet gezet 1... Welnu, d'ander week vrijdag,
uitgaande, op de Markt zijnde, twee hazen van
draaiorgelkoten bezien ods met oogen ais ko
gels, en roepen ons dingen achterna, zeo wal
gelijk, dat wij niet wisten cf er zulke ontuchtige
woorden bestonden Wij gingen onzen weg
voort, beschaamd voor 't menschdom en zeg
gende: Hoe moeten d'herten zijn, als er zulke
slijkwoorden uit den mond rollen!... Och, dat do
jonkheden die in d'huizen van znlke wanschep
sels verkeeren, dat ze stom, doof en blind ge
worden waren, ze zouden mogen hun hand kus
sen! Wij vergeven geerne aan de rampzaiigaards
die uns achterna roepen maar, iD hun hert
gaande, ze moeten toch bekennen dat zij veel
kinders aan de liefde en de behulpzaamheid van
hun Ouders onttrekken en veel ongelukkige
huishoudens bereiden. Van de 18 door razen-
den wolf gebetene en naar Parijs gekomene
Russen, zijn er 15 genezen teruggekeerd... Ken
sctioone uitsiag voer M. Pasteur! - Frère
heeft in de Kamers aan de Katholieken ver we
ten dat zij onder de gehoorzaamheid staan van
den Paus... Zo zouden zeker moeten luisteren
naar Satan of na; r zijnen Socius. Te Brussel
en te Lnik is 't diepen krot in den grooien
Theater. Te Ninove is 't werk hernomen
Inde Koolmijnen zijn de winsten sedert
eenige jaren verminderd... Er komen te veel
Pruis.sche kolen in Belgenland. T'Aalst is
de plaats open van Gemeente-Ontvanger, 2500
fr. jaarwedde; en Vilvoord® vraagt een Geroeen-
te-Sekretaris, wiens salaris ook 2500 fr. is. Er
zijn al 48 kandidaten Nu zal men te Brussel
maskerade van Half-Vasten vieren op 2 Mei....
Alle ezels dragen geen zakken en aliezotten zijn
niet opgesloten. De Schrijver van den Volks
catechismus wordt betrokken. Voor den
Prijskamp-Dendermonde zijn 118
gekomen. Ze breken te Roubaix de statie af
om er een andere tn bouwen. Er is i'Ant-wer
pen een gift voor de Katholieke ScholeD. een
gift - an 2060 franken, en dat wordt gegeven
ONBEKEND «Dch, indisn men wist wat
er aan den Armen gegeven wordt, onbekend, ter
eere Gods, men zou uitoepsn O God-dienst,
g'hselde wereld zou voer U op zijn kn.ën moe^
ten zitten! - APRIL: Den 21 apri; 1814 is Na
poleon vertrokken naar 't eiland Elba, kreeg er
6 millioenen inkomsten. Wat schrijven de ga-
zeilen? vroeg Napoleon. - Sire, dat gij moet
afstand doen. Wat zeggen do generaals
Ze zijn ook van dat advies. En 't Leger?
Do Soldaten zijn vermoeid. En Napoleon 1
te kende zijn Keizerschap sf. Deu 4 April
1814 zag me" 10 Gent doorrijden eenigo Bra-
bantsche Geestelijken, d;e kokardsn droegen,
hetgene men sedert 1790 niet meer gezien en
had Astene wordt een schoone vermaarde
plaats... Op d'Eerste Communie, ai de kinderen
zonder onderscheid, wierdeu in de Pas'orij aan
tafel on!fangen voor het ontbij De toeloop tot
don H. Man Jot wordt er wijd eu zijd vermaard
immers, geduld, verduldigheid is een allerkost
baarste kruid. Rond de Kapel van Lourdes zijn
do hoornen verkocht en men studeert er gesa-
mentlijk en ieverig de plans van nieuwe en
schoons Boom-Plantingen, 't Is daar waarlijk oen
schoone, zoete, aangename piaats, waar Ons
Lieve Vrouw geerne vereerden aanroepen wordt.
Wij zijn voor Astene.
D'OPVOEDING. - Dat is een
'W Kunst en een Studie; de Professors
leeren, dat d'Ouders met een wijze
jöf krachtdadigheid moeten te werk
M gaan; met een wijze krachtdadig-
i>» heid niets bevelen dan hetgene re
delijk is, maar de bevelen doen uitvoeren; ach
teruitwijken voorde grillen of voor 'tschreeuwen
drr kinderen, dat is zich verloren geven, zijn ge
zag wegnemen en in 't hert der kinderen slechte
neigingen leggen.
DE GENEZING.
Er werd, zoo schrijft een Chirurgyn, een werk
man op eene karrctot mij gebracht, die, door ge
durigen arbeid in vochtige beemden, eene zoo he
vige jicht in eene bil had, dat hij niet gaan kon;
ik raadde hem mostaardplaasters aan; maar 's an
derendaags liet hij mij zeggen, dat hij deze plaas
ters niet kon verdragen; toen zeide ik, dat hij de
bil met franschen brandewijn wasschen zou, en
eene plaaster van gansch verschen koedrek daar
opleggen en dezelve vernieuwen als zij koud ge
worden was; en zie, op weinige dagen was nij
volkomenlijkgenezen. Te veel voorspoed, En
is niet goed.