8-
DE WERKENDE KLAS.
Loopende ft'ieuws.
fSwii ■- ""rTTBa3ffi^Eai 1 at B
Kristnen, jubelt, enz.
Thans brengt de blijde Lente weêr,
Ons weêr de lieve Mei,
Nu juicht 't herlevend voogienheer,
In bosch, en beemd en hel.
Koor
Kristnen, jubelt heden luid,
Stort uw vreugde zingende uit,
Looit met mond en herte bel,
Looft Maria, want 't is Mei
Nu staat onze aarde frisch getooid,
i In groen gewaad gedost;
r^-^4Met rr,^c^lt van bloempjes over-
[stróoid,
t v Ok i En bloesems dicht getrost.
Kristenen, jubelt, enz.
"4 3.
Het bietje bromt nu los en vrij,
En snort in snelle vaart;
Dc zwaluw kwettert speelsch en vrij;
Al scherende over de aard 1
Kristenen, jubelt, enz.
4-
Het beekje spoedt zich vroolijk heen,
Langs weide en akkerzoom;
't Weerspiegelt vroolijk van beneên,
En struikgewas, én boom.
Kristenen, jubelt, enz.
Er geurt zoo menig tuil en krans,
Op 't outer van de Maagd,
Op 't outer ons zoo dierbaar thans,
Daar 't al ons hopen schraagt.
Kristnen, jubelt, enz.
Er vloeit zoo menig bede daar,
Daar voor Maria's beeld;
Want al wie lijdt, hoeveel, hoe zwaar,
Wordt troost er toebedeeld.
14d. jaar. K° 706. 30 April 1386.
Verschijnt alle Vrijdagen.
Prijs in Bureel of Winkeis, 5 centiem. Voor g'heel Belgenland
2,50 's jaars. Vooral dc Landen van Europa, en voord'ander
Werelddeelen, 4,50 's jaars, franco thuis.
P. DAENS-MAYART, Achterstraat, AALST.
Spreuken voor de goei verstaanders.
Die mager wilt zijn, moet gierig worden. Bij 't grootstcpak
cn is de grootste winste niet. De Reiger die niet kon zwem
men, beschuldigde het water, dat het onbekwaam en onzwem-
baar was. Hoovaardij is haast geleerd, maar ze kost veel.
Een gouden toom maakt het petrd niet beter. Een verken
dat beslijkt is, zoekt ook andere beslikt tc maken Die alle
dingen te fijn wil weven, hoe kan hij wel in ruste leven?
Zacht vuur maakt zoet mout.—'t Verveelt den mensch al wat hij
ziet, die ziju gezondheid niet geniet. Ledigheid is de bron
van alle kwaad; indien het ijzer spraak had, het zou zegden d t
het liever door kracht van arbeid versleten wordt, dan"in den
hoek van een huis te verroesten en tot niet te komen.
Te weinig is onzoet, te veel is ook niet goed, De Italjanen
noemen gierigheid Misero en de Latyncn Miser; de gierigaard
heeft gebrek aan alles, omdat hij van zijnen overvloed geen ge
bruik maakt.
Daar klinkt zoo menig lofgezang,
Der Moeder Gods ter eer;
En al verwijlt m'cr veel en lang,
Men keert er telkens weer.
Kristnen, jubelt, enz.
O bicden we óns Vorstinne 't schoonst,
Dat Lente en Mei ons biedt;
Wij zingen wis in 's Heeren woonst,
Haar eens ons schoonste lied.
Koor
Kristnen, jubelt heden luid,
Stort uw vreugde zingende uit;
Looft met mond en hei te bei
Looft Maria, want 't is Mei
F. WALGRAEF.
Mengelingskes.
In 1883 op d'Exaams van oe Soldaten, vroeg
men Wie maakt er de wetten En een soldaatje
schreef ende antwoordde: Het Prison. Een an
dere zei Den koning en de schenerals.
Men vroeg verders Naar een beroemde Belg.
En er was een antwoord alsvolgt Adam.
Verders: Crisstevoorus die Hamerika heeft ont-
dekt. Napoleon door zijn oorlogen. Koning
Leopold, deur zijn geleerdheid en goed gedram...
Er wierd niet weinig om gelachen.
"*j^n cen frans5"e Roman leest men de vol
gende merkweerdige zinnen De huisbewaarster
die in de nabij gelegene kamer sliep, stapte ge
durig over en weêr.
Fijn verschil. Een babbcles van een
dame komt in eeo huis waar zij sinds vele jaren
niet geweest is. Hadt ge mij aan mijn spraak
erkend r vroeg zij Aan de spraak niet, maar
aan t spreken, antwoordde de heer.
Groowzamen afkeer. Die heer, zegde
iemand, is de afschuwelijkste man welke ik ooit
gekend heb. Gij schijnt hem dus schrikkelijk
te haten Haten als hij stierf, ging ik twee
maal naar zijn begiafenis.
Op Eersten Paaschdag is er te Gent een groote Vergadering ge
weest van Socialisten; de Stoet was ontzachlij!. lang; men speelde
de Marseillaise; de roode Vlaggen waaiden in d'hoogte't was een
betooging naar den zin van Vooruit... Zulke zaken d'eugen niet...,
Noch God noch Mees er! dat zijn rampzalige woorden; de Socia
listen gelijk die kerels te Gent, zullen 't Volk in dieper ongeluk
brengen omdat ze vergeten dat de mensch niet alleen leeft bij
brood, dat hij moet 't voord van God hebben, de Godsdienst, om
niet gelijk te worden aan een peerd zonder toom, om zich zeiven
en zijn Familie en de Samenleving niet tot schande en tot ramp te
dienen.Ncch God noch Meester 1 dat wil zeggen: Geen gezag, geen
orde geen braafheid in huis, d'helle in de Familiën en d helle in
de Samenleving
't Werkvolk moet geholpen worden door een andere werking,
door een deftige samenwerking, in den gotden en rechtveerdigen
zin... Niet lawijten, niet zijn rede in den drank gaan versmooren,
idaar de Werkmanskw >stie studeeren en de middelen opzoeken om
het lot der Werklieden te v:rbeteren.,.. Dat is't belang van ieder
een, van Kerk en van Staat, van rijk en van gemein.van ambachts
man en winkelier. De W ijze Man schrijft: Dat de diepe armoede
en de groote rijkdommen den mensch van God aftrekken 't is
dus voor de Kerk een droeve, lijd, als 't Werkvolk zijn brood niet
kan verdienen de Staat bloei of kwijnt, namate zijn bevolking
wel of slecht aan zijn brood geraakt;... in de steden en dorpen waar
een Crisis is in den handel of waar de loon ontoereikend is, of waar
er zijn die den loon bederven cf achterhouden: in zulke steden en
dorpen, alle Ambachtsmans, alle Winkeliers lijden, omdat de tal
rijkste stand, de Werkman-stand, in een zieken toestar.d verkeert.
't En is niet zonder reds dat de kardinaal van Mechelen over 20
jaar schreef: Dat men toch in Gods naam de Werkmanskwestie
durve onderzoeken 't En is niet zonder rede dat de tegenwoor
dige Paus uitdrukkelijk heeft verklaard in 't begin van dees jaar
Er moeten Gilden zijn, Christelijke Gilden, niet alleen voor 't Gees
telijk, maar ook voor 't STOFFELIJK WELZIJN van de Wer
kende klas....
Men siddert en beeft voor de toekomst; men vreest schrikkelijke
schokkingen; wat n.iddel is er om de Samenleving te redden De
Liefdadigheid! De Mensciilievendheid Ons hert openen voor
de leden der Werker.de klas I Onderstand geven en medewerken
om hun iet te verbeterenGod geve dat de pogingen mogen ge
lukken Elk heeft er belang inMaar gelijk alle deftige Werk
lieden hunnen dag brginnen met hun Kruis te maken, zoo ook
moeten de Maatschappijen van Zelfs-Verdediging en van Onderlin-
gen Bijstand beginnen en volberden in 't Princiep Eerbied aan
den Godsdienstl Er moet een gezag zijn, een geestelijk en een we
reldlijk gezag!... Dan zal men bouwen op vasten goeden grond
ende vruchten zullen duurzaam en overvloedig wezen.
Voor 't welzijn der Samenleving zou men overal moeten ver
kondigen en uitplakken de woorden van Paus Leo: Dat er moet VADER
LIJK geregeerd en bestierd worden; VADERLIJK.
De Plans der Koopwaren Statie t'Aalst aan
Dam en Pontstraatpoort zijn afgekomen. De ba-
timenten zu len staan bijna rechtover de zwem
plaats. M. Baron Dr L. Berhnne is met zijn
achtbare Echtgenoote 't Kasteel der Moorsel-
scbe baan komen bewonen. Wij hopen, wii zijn
zeker 't is een geluk voor g'beel 't omliggende.
Ei. na een lang en smartelijk lijden is Mm®
Van der Smissen bezweken, aan een borstvlies
ontsteking. Zoo jong! zoo j ,ng! zoo jong: en zoo
ellendiglijk sterven... Ach, laat ons zeggen
't Geloof en de Cbristelijkhe.d zijn 't leven en
den fleur in de Samenleving. Geen buisken
zonder bruiskên. de Familie van den Paus die te
Carpineto woont, is in ronw voor 2 kinderkes
van Ludevico Pecci, die van de mazelkes gestor
ven zijn. Te Gent is een herbergierster tot 8
dagen gevang vorwezen, om een üannekenniet
verweten te hebben. M. Bacdonx, b!J Char
leroi had een geheim boek voor de glasblazerij
met kostelijke raadgevingen: dit boek is weg
Verdwenen of gestolen: M Baudoux wilde zijn
Volk inrichten op zijn Vrijdenkers en dat zelfde
Volk brandt zijn Kasteel, zijn Fabriek af, en
wiit hem in den vuuroven werpen. Goddeloos
Volk, wild Volk... Menschen, wie kan, wie zal
hier anders spreken? Te Breda gaat een Fa
milie Gulden Jubelfeest vieren; den man beet
Adam en de vrouw Eva; 't zijn waarschijnlijk
j den, want ze geen andere.dan namen geven nit
't Oud Testament.
't Is nog soo
vroeg in 't jaar
en reeds hooren
wij in Brassel van
razige honden....
Na is er te Parijs
een kathol eken
Doctenr die de razernij geneest; dat is zekerlijk
te prijzen; maar de rechte weg is de zekerste
weg, St Hubert in d'Ardeneo bli.lt een zekere
onfaalbaren toevlncht. Te Brassel. de 4 laat-
der Goede Week is er verkocht voor
60,000 fr. visch.
Te Niel bij Boom, is een wondere Jubelfeest;
2 broers, getrouwd met 2 gezusters, zullen al
daar den Gulden Bruiloft viereD.'t Zijn Joannes
Arms, 81 jaar, en zijn vrouw Sophie Van Geen
hoven. 80 jaar; Jacobus Arms, 74 jaar met Chris
tina Van üeenhoven 75 jaar. D Eerste zijn 60
en de tweede £0 jaren in huwelijk. De Gulden
Bruiloften worden gevierd den 10 Mei, ten 8 ure
de Mis, waaronder do Familiën, die te samen
meer dan loo man tellen, t' Onzen Heere zullen
gaan. Hofstede heeft eindelijk zijn Halte ge-
kregen, gelijk Asleno en menige andere.
Het krielt in ons Land van Duitsche iandloo-
pare: in de Prisons van Luik zitten er 14o; ze
word-n, met partijtjes van 20, naar hun Land
teruggestuurd. - Do Staat zal é^n millioen moe
ten ui'geven voor de Nijverheids gestichten die
rond Charleroi gepionierd zijn. T'Ant «verpen
is zaturdag avond, ten half acht, op straat dood
gevallen in de Korte Nieuwstraat, de genaamde
Gelnbeke. T'Aalst is Stads-Ontfanger ge
noemd M. Renó Van den Bossche T« Gee-
raardsbergen zijn d'ander we k onlusten en
troebels geweest :"n de Stekskes-Fabrieken; de
Bruggen derstad waren gedraaid en degendarms
moesten aan d'overkanten blijveu staan; dan is
er met steenen naar de gendarms geworpen.
Verscheide werklieden zijn aangehouden en weg
geleid... Middelen van geweld zijn altijd slecht;
doch wij moeten zeggen dat de Werklieden het
Recht hebben van hun preó te ontvangen in ge-ld
en vat op geen mant< r gedwongen te worden,
hun semreeken hier cf daar te besteden... Vrij
heid en Eerlijkheid!... T'Aalst, op een Vergade
ring van "Werklieden, is plechtiglijk 't stelsel der
Socialisten van Gent afgekeurd; daar houden ze
gi 00'0 Winkels en bazars en dooden aldns de
kit ine Nijverheid die veel werkmenschen doet
leven. Et-n behoorlijke winst, en dat elk ga koo-
pen waar het hem lust en belieft.
De Werkmans-Kwestie en de middelen van
opbeuring en verbetering zijn grondig behandeld
in het fran-ch boekje Mooographie des Instituti
ons économiques. fondé-s parM.l'abbé Van den
Driessche a 1 eghem et a Eeghern. Prijs I fr.
In Frankrijk te Val-de-Bois bij Rheims, heeft
M. Harmei zijn 2000 werklieden in goeden def-
tigen welstand gebracht, door het inrichten van
Gilden kinderen onder de 12 jaar aanveerdt hij
et; Familiën die vroeger in schnld staken
b 1 nu 2, 4, 60ÜU fr gespaard; hij betaalt
daags voerden marktdng;het geld wordt gegeven
aan 't Hoofd der Familie, of aan iemand dien hij
aangewezen heeft.
Men schrijft nit Val-de Bois:
De familiën beleven wederom eenen bloeitijd:
de vrede en de liefde hebben van den hniseiijken
haard de wanorde en den twist verjaagd. De
moeder verheugt zich in de verandering die zij
in haren man en hare kinderen ziet teweegge
bracht. De vader heeft in een nieuw leven, den
moed en de vreugde in het werken teruggevon
den; zijn gemoed verblijdt zich in den eerbied
zijner kinderendedienstvaardigheidzijner vrouw
en de liefdeblijken waarmede hij door allen be
jegend wordt.