RampenMisdaden en Ongelukken Rampen en Misdaden in het Ruitenland Leugens! Leugens! - ni"mg,fr- Het Maatschappelijk Congres van huik. AALST. Hel is bevonden dat de boter door Hypo- liet Van de Velde, van Baevegem, te koop gesteld 75 ten honderd vervalscht was. Het schijnt dat de vervalschte- boter-verkooper ook een valsche naam heeft opgegeven. Zaterdag 2 October is er weeral boter aangeslagen van Constantia De Craecker, vrouw Impcns, van Vlierzele, en bevatte 20 ten honderd magarine boter. ap Wj> M rjn Zware Ontploffing. MJjLi t jn d'Houtzageri] van M. verspiegel, Yredestraat, is dijnsdag ten half twee den ketel ontploft; de verwoesting was schrikkelijk; op een oppervlakte van 3 a 400 meters alles verdestrueerd, een werkman gedood, een andere gekwetst, stoker J.V.d.Hole, onder de puinen begraven, doch hij is er, gelukkig van onder gekomen; 100 meters van daar, op de Dokken wierd 'ne man ge kwetst; Latere berichten. Welke schrikkelijke ontplof fing schrijft men ons uit Gent; nooit zal dit uit ons ge heugen gaan: al d'omliggende straten zijn bezaaid met stukken hout, zer, glas, enz, Op het oogenblik der ramp liep 't Volk als radeloos. De schade wordt beraamd op verscheide honderde duizende franken, in de houtzagerij zelve; en welke schade zal er niet zijn, rondom!... De ketel had lo peerdenkracht. De ketel kan springen, als hij op tijd niet gekuischt wordt, als er te weinig water in is, als de soupapen gesloten zijn en niet werken, en als er dan op sterker pressie gewerkt wordt, als den timber aanduidt. ZELE. Verledene week zijn alhier op onze jaarmerkt aangehouden 7 tuisschersendit op eene listige wijze door onzen heer Commissaris van policie, die de mannen aan den ingang der deur van de wachtzaal der statie afwachte, kij lietmunne reiskaart nemen, stelde de zaalwachten aan de uitgangdeur die gesloten was,op post, een gendarm in burgers-kieêr en was hem ter hulp om ze een voor een kinnen te leiden. Als het getal 7 was binnengepalmd,zijn de 2 laatsten, die lont geroken, ontsnapt; de andere wer den gebonden en naar net Gemeentehois geleid om 'san derdaags, woensdag, naar Dendermonae vervoerd te worden. De Bohemers geven de gendarms in Ze!e nog al werk; den zaterdag van de verledene week hebben zij eenen troep naar Lokeren moeten afleiden en I4 dagen te voren hadden zij hetzelfde moeten doen-Als die vreemdelingen niet vrij zijn in steden en dorpen, waarom laat men ze thans over de grenzen komen? Door een Koe meègesleept. Altijd de onvoorzichtigheid van 't koezeel aan zijn lijf te binden. Te Wychmael, de koewachter Colemans, oud 10 jaren, had het koezeel aan zijn armen gebonden. Wat gebeurt er De koe loopt op hol, sleept den jongen 600 meters ver, over dik en dun, niemand was er omtrent om hem hulp te bieden en korts daarna men vindt het verminkte lijkje in eenen gracht.. Atme, droeve Ouders! Geweerscheuten te Brussel.' ^aturdag nacht ten 1 ure, hoorde men geweerscheuten knallen in een huis der Koninklijke straat. De Policie iseedt toe; een Dame zegt dat zij geschoten heeft omdat et dieven in huis waren; men onderzoekt geen dieven te vinden; misschien waren ze reeds gevlucht. Spelen moet toch spelen blijven, Op het twisten volgt het kijven En van kijven, ja. 't is echt. Komt er meermaals wreed gevecht. Wat is er te Pitthem gebeurd, in de Provincie Brugge? Ze waren daar aan 't bollen bij Staat Maos er ontstaat twist; voor 't schieten eener bol; 't kom op een gevecht ea zekere Scbeerlinck krijgt een pintglas in zijn hoofd, dat hi) erg gekwetst ligt. Kerkhofschenderij. 't Zijn wi>de helsche benden, Die Kerk of Kerkhof schenden. En nogtans dat is weèral gepleegd te Merken in West- Haan deren, alwaar eenige booswichten waarlijk in een «ftte razernij, verscheide kruisen van 't Kerkhof hebben gerukt of geschonden... Vreezen ze de subiete straffen 3l< tiet 1... Die in de dieverij Eens binnen is geraakt. Veor niets terug «n deinst, "b dri" Voor niets zija drift verzaakt. Als ge peist dat ze n« te St Joost-ten-Noode d'armbus hebben gestolen die er in de trouwzaal staat... Vroeger, ia tijden van Geloof, wier den d'armen gediend met liefde, gratis, en nu moeten d'Armmeesters in veel groote ste den rijkelijk betaald werden. Twee krawatten, vreemde ratten, wel ter tong, kloek ter sprong, vol manieren, om te zwieren, maar laat ons in plat Vlaamsch 't geval verhalen. Te Namen, in den goudwinkel van M. Jourdain, kwamen twee hee- iep. geld uitwisselen, doch M. Jourdain zag rap dat het valsch geld was, platina en een weinigargentina; hij ver wittigde dus de Policie en de twee Passanten wierden aangehouden.'t Zijn Parisiens, alle twee. Men vond op hun logist veel gestolen kerkgoed. De moorden te Lichtaert, die moord te Meulebeek, die moord te Elversele, die kerkdiefte te Grammene, veel ander schelmstukken blijven hier ongestraft... Maar, dat de booswichten zich daarop toch niet steunen; zoo waar als er een firmament boven ons hoofd is, zoo waar is er een Deurwaarder die elk op tijd komt ctteeren, zoo waar is er een opperste Rechtbank, en een plaats van eeuwi gen loon of van eeuwige straf. Scherpenheuvel. -- Z'hebben daar gestolen bij M. den Burgemeester, een som van 4 a 600 franken, langs eca gebroken venster ingekomen. ANTWERPEN. Ward us Schadrcns, metser; wo nende op de Fabriekplaats, viel maandag op de Melk* markt van een huis dat men daar opbouwt en wierd den rechterkooesel verbrijzeld Er wordt voortdurend veel gesproken van den genaamden H. die zijn meester de rij tuigmaker Breugelmans met eenen hamer in 't werkhuis heeft doodgeslagen. De kwestie is of er premeditatie is.., H... zegt dat hij in 't werkhuis gekomen is; doch d'eerste gedachten waren dat hij er vrijwillig ingebleven was en zijn meester had afgewacht. H... is vader van Familie; droef huishouden Eris t'Antwerpen een dievenbende van gasten, 11 a 13 jaar oud, en die reeds groote dieften pleegden; een der ctieven, zekere Constant, 13 jaar oud, wonende op een zolderkamerken, alwaar de Policie ont dekt heeft diamanten voor 7 d 8000 ff De meestergast Steenkapper, Ernest Joseph Jaquet, 24 jaar oud, wronende Wipstraat, is maandag op de groote Markt t'Antwerpen van een huis gevallen, met de smartelijke gevolgen dat hij armen eu beenen gebroken had. Holate Weenen is afgebrand de Cirk Richter en 8 huizen zijn er nevens de prooi der vlammen ge worden. Te Weenen zijn Anarchisten ontdekt; zij hadden onder een groote ijzeren brug van 't convoi dynamieten heischmachienen gelegd.Op 't eiland Cuba zijn 20,000 sigaarmakers in werkstaking. Men moet van weêrskanlen iets toegeven en onder goed akkoord voort werken. In Engeland is men onge rust over het stoomschip Anchora, dat reeds 12 da gen in New-York moest zijn; die boot zit met gebro» ken as, 70 mijlen van New-Founland. In China, langs Tanloa, zijn 700 Christenen vermoord, 30 dorpen verbrand en 9000 Christenen aan den Hon gersnood overgeleverd. Het lot van 100,000 gul den der Leening Amsterdam is gevallen aan eenen armen dompelaar die over eenige dagen in 't Gast huis gestorven is, en hij heeft geen gekende erfgena men. Brr! in Algiers, een meisje in 't veld zijnde, wierd door een Panther aangevallen; ze viel en bleef roerloos; de Panther bleef staan en gelukkig dat er Volk bijkwam, ter redding, 't Kind is stom gebleven schrik. Nabij Ashby, in Engeland, zijn verstikt, door den damp eener koolmijn, de rijke eigenaar Lakin, zijn twee zoons en M. Steward. Die dood heeft toch millioenen armen, Te Leipzich is een nieuwe soort van galgetien gemaakt! dat is beter, als 't schavot af te schaffen. De koning Ely is in Senegaal door een zijner neven vermoord. Lieve Kozijntjes aldaar! Ai, wat is dat nu t In Engeland de Provincie Zuid-Lincolshirë is overweldigd door dikke, leelijke, bijtende, gulzige, grammige muggen. ven welke leugens die gazet Vooruit van Gent onder het Volk durft strooien... En als wij heoren dat Vooruit veel te Gent gelezen wordt, dan zeggen wij, dat er daar veel verbasterde Vlamingen moeten zijn, want de ware Vlaming was ten'allen tijde eerlijk en rechtzinnig... Leugens dus en goddeloosheden: Wij lezen in Vooruit van zaturdag en zondag dat 't Katholiek Ministerie zich moorddadig getoond heeft jegens honderden officinale onderwijzers, (lste lengen); dat 't Katholiek Ministerie de persoonlijke vrijheid geschonden heeft, (2de leugen); dat zelfs in Vlaanderen de Boeren opstaan togen Kerk en Kasteelheeren, (8de leugen); dat zel/s in Limburgde menschen moê worden van de Sermoenen en van de Hoogmis, (4de |leugen); dat d'H. Kerk onzeker wordt van haar bestaan, (5de leugeB); dat de Pastors 5 dalsend fr.jaars hebben en dan nog vette hulpgelden ontvan- •gen, (6de leugen); dat men aan slechte kerels den weg baant tot over de grenzen, (7ste leugen); dat 't Katho liek Ministerie niets gedaan heeft voor den werkman, (8ste leugen); dat d'Inkwisitie gaat ingericht worden, om ons Landeken te vuur en te zweerde van gedaante te doen veranderen, (9ste lengen).. Dus 9 formeele leugens, 9 valsche goddelooza gezegdens in een enkel artikel... Menschen, menschen, wat valsch afschuwelijk blad En diezeifdo Volksvrienden (I) hadden niets te zeggen als 't geld hier verbrast wierd onder 't Liberaal Ministe* rie, als de millioenen smolten gelijk sneeuw op 't vuur; als men de klein bedienden martelde en aftrok als de vrouwelijke baanwachtsters wierden gesteld aan 40 eens daags... Ach, zal iedereen nu niet ziendat die Vooruit niets is dau een werk van VrijmetselarijBas sen op Kerk en Priester, om 't Vol'* goddeloos en zedeloos te makon, en aldus een Samenleving te vormen, g&nsch g'abratisseerd, of verdierlijkt, en die tot ramp en verderf zon dienen. Ten 6 ure 's avonds, op Zondag 26 September 1886, i$ die plechtige en allergewichtigste vergadering geopend Meer dan vijftien honderd Christenen, Priesters, Lee* raars, Meesters, Rijken en Burgers, waren vereenigd in de groote zaal van 't Collegie, en het eerste woord dat in die Vergadering weerklonk, was de Catechismus. Ia den Catechismus, zeide de H. Bisschop van Luik, Mgr Loulrcloux, een wijze, geleerde, welsprekende en godvruchtige Prelaat, in den Catechismus uie de oplos sing inhoudt van gansch het Sociaal vraagstuk, worat er gevraagd wanneer men lezen moet; eu 't antwoord luidt: s Morgens en 's avonds, vóór en na de maaltijden, in de H. Mis en voor de bijzonderste werken. Nu, het werk dat wij aanvangen,iszeker allergrootst; de zittingen zullen dus beginnen mei het lezen van den Vaderons, het pro gramma van het bijzonder cn het openbaar leven. Daarna zullen wij O. L. Vr. van den Roozenkrans aan roepen, en volgens de vermaning van Z. H. de Paus, tot Haar onze handen uitstrekken. De H. Joseph, de groote Patroon van ons geliefde Vaderland, mogeD wij niet ver- feten, des te meer omdat hij ook de Patroon der werkende las is. Alzoo gezegd en alzoo gedaan; waut de mensch mikt maar God schikt, en Jzonaer den hemelscheü dauw is al ons zwoegen ijdel en nutteloos. Alsdan werd de openingsrede door den vromen Bisschop van Luik uitgesproken; men aanhoort ze met diepe inge togenheid en eerbied; soms nogtans barsten de toejui chingen los; want die Prelaat is een groote Christene, be zield met een eflel en moedig hart, en hij bemint zijn Volk, en bijzonderlijk de kleinen, de armen, met eene evangelische teederheid en geestdrift. Eerst en vooral heeft hij gesproken van de plichten der besturende klas- seu; immers een Bisschop mag en moet de waarheid zeg gen aan allen, aan de rijken en grooten voornamelijk. Ik zie wel, zeide de Prelaat, ae moeielïjkheid en vooral de neteligheid van dit onderwerp; maar een rechtmatig vertrouwen puttende in God, van Wien ik de zending ontving om de waarheid te verkondigen, en ook in Ul. wier goedgunstige stemming mij bekend is, heb ik alle vrees afgelegd en zal geen enkel woord achterhouden het welk mijn hert van Bisschop, alleenlijk door de liefde der heiligste en grootste belangen bewogen, op mijne lippen zou doen komen. De besturende klassen zijn samengesteld uit al de per sonen die door hunnen rang of fortuin op anderen eenen aanzienlijken invloed kunnen uitoefenen. Die invloed geschiedt door bevel of raad, door onder wijs of bestuur, en voornamelijk door het goed voorbeeld in het getrouw volbrengen zijner plichten, godsdienstige en burgerlijke, algemeene en bijzondere. Wat moet men verstaan door de maatschappelijke Cri sis 't is het gevaar dat de hedendaagsche maatschappg loopt van de volksklassen, ten gevolge van misnoegen, ellende of verkeerde begrippen, te zien hunne toevlucht nemen tot geweiden Revolutie, om te pogen een radikaal bestuur te stichten en al de goederen te verdeelen vok gens de leerstelsels der Socialisten. En welke zijnde ooreaken van die Crisis, van dit schrik kelijk gevaar De eene zijn stoffelijk, voortkomende uit de Crisis van Nijverheid, handel en landbouw; de andere oorzaken, tal rijker en ernstiger, behooren tot het verstandelijk en zede lijk gebied. Ware deze laatste weggenomen, het pijnlijk gevolg der eerste zon zoodanig verminderen dat de een^ dracht tusschen de verschillende klassen der maatschappij niet meer zon bedreigd zijn, maar eerder vernauwd en versterkt. Al de zedelijke oorzaken kunnen tot ééne enkele ge bracht worden, namelijk den afvetl der volkeren en goe- vernementen van het Christendom, van de lessen des Evangelies. Sedert ééne eeuw is de maatschappij aan Christus afvallig geworden, en sedert eene eeuw dreigt steeds het spook der Revolutie. God is door de maatschappij verlaten, en sedert vinden de menschelijke driften geenen teugel meer. Zoolang die oproerige driften maar God en de Kerk aanrandden, lieten de goevernementen dezelve begaan; maar nu dat de Revolutie ook haar bestuur heeft en hare legers, en niet meer te v ede met de goddeloosheid en zedeloosheid te prediken, alles wil verwoesten en plun deren, zijn de Staatsmannen voor dit ijselijk gevaar ver schrikt, en niet zonder reden. Hoe kan men dit gevaar ontkomend Er is maar éen middel: de terugkeer tot het Christene leven, in 't bijzonderen in de familiën, en terugkeer die voor laatste gevolg hebben moet den terugkeer der maatschappij tot het Christendom. Die groote les is ons gegeven door den opvolger van Christus zelf op den stoel van den H. Petrus; Paus Leo heeft aan de goevernementen en volkeren hunne gevaren en plichten voor oogen gelegd. De Katholieken weten nu ltoe zij moeten denken over al die vraagstukken, en hoe zij moeten handelen. Wat zij denken moeten van al die hedendaagsche vrijhedenuit welke vergiftigde bron zij gesproten zijn, en welke kwalen ze reeds hebben veroorzaakt. Wat de handelwijze der Christenen betreft, in hun le ven moeten zij de geboden van 't Evangeiie nauwkeurig volbrengen, en niet achteruitdeinzen voor de opofferin gen welke de Christene deugd somtijds vereisent. Zij moeten ook hunne Moeder de H. Kerk eeren en bemin nen, haar gehoorzamen, en hare rechten en vrijheden verdedigen. Zij moeten ook deel nemen aan 't bestuur hunner ge meente en land, zooveel het hun toekomt, opdat de wet ten zonden Christelijk zijn, en bijzonderlijk zorgen dat de opvoeding der jeugd zou zedelijk en Godsdiens'ig zijn. Alzoo hebben onzeTVoorouders, de eerste Christenen gehandeld, en door hun voorbeeldig leven en door hun nen iever hebben zij het heidendom overwonnen en de Christene wereld geschapen. Ziedaar hoe de opperste leeraar de plichten der Katho lieken afschetst. ('t Vervolgt.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1886 | | pagina 2