IlIJsrhaal voor 8 Dec.
Brief
Macha-
ris,
van
Duurbare
Vrienden en
Konfraters.
Macharis wenscht U allen den aangenamen goe
den dag, Vrede, Gezondheid ende Welvarendheid.
En wat gaat er gebeuren in Frankrijk? Een onge
lukkig land te weeg, moest men 't Konkordaat van
1801 verscheuren en Kerk en Staat scheidenl En de
Minister Paul Bert die in Tonkyn overleden is, nog
jong, tot een booge plaats geraakt door zijn geleerd
heid, maar zijn Geloof verloren in de slechte Scho
len,en nu in 't donker graf. Die slechte Scholen ont
rukken veel zielen aan de Kerk; overal; en als men
hier jonkheden ziet.dieniet meer naar de kerk gaan,
die Vrijdenker zijn intra et extra, die zelfs op het
sterfbedde de geestelijke hulp weigeren, dan moeten
wij ze-gen Hun o: geluk hebben zij gehaald in de
slechte scho'en... Ach, ze zijn trotsch van Vrijden
ker te zijn II! en wat is 't grootste Geluk op de We
reld, dan een eenvoudig Geloof te behouden, aldus
gerust le vende en de vaste hoop hebbende op een
eeuwig geluk 1
In den Oosten ziet het er maar schabouwelijk uit;
den Rusden Rus 1 hij ligt op 't arm Bulgarië gelijk
'ne kledoen op een konijn 1 De valscbheid van den
Rus en den loop van eenen haas in eenen donkeren
bosch zijn allebei niet te achterhalen. Bulgarië
kermde in de woestijn, maar eindelijk heeft den En-
gelscbman zijne stem laten hooren en niet alleenlijk
Oostenrijk, maar ook Duitschland beginnen op hun
teenen te staan. De veroveringen van den Rus in
den Oosten zouden een gevaar opleveren voor gansch
Europa, en vroeg of laat zou men moeten samen
spannen om den Schismatiek achteruit te drijven
Ze vreezen vcor den Oosten, dat het daar schrik
kelijk zal stuiven,want d'intres en die op 't spel staan
zijn zwaar en de legers der Potentaten zijn machtig,
terwijl er overal inlandsche troublementen zijn. De
oude Pruis, Keizer Wilhem, steekt zijn twee handen
uit, tot bedaring; er is in mijn Regeering bloed ge
noeg gestort, zegt hij; maar d'ar.derweek lag hij weêr
een geslagen uur in een kwalikte en wat gaat er ge
beuren, als hij zijn hoofd komt te leggen?
En in ons Vaderland zijn de Kamers geopend; wij
moeten d'Overheid eerbiedigen; Leopold II is aan
't hoofd van 't Burgerlijk gezag; er moet Gezag zijn
in de Staten, op d'Hoogzalen, in de Collegiën, op
de Werkhuizen, indeGemeentenen in de Familiën;
wij moeten denken dat degenen die 't Gezag voeren,
een schild dragen die uit den Hemel komt, maar de
waarheid mogeD wij aan de Nakomelingen niet laten
zeggen Op zijnen doortocht te Brussel, heeft Leo
pold Deux kunnen bemerken dat hij de genegen
heid van zijn Volk nieten heeft. Een Vorst, zegt
Abraham a Sancta Clara, moet Chris elijk zijn,
Moedig om 't Recht te handhaven en zijn onderda
nen niet te laten verdrukken, Medelijd-nd en Lief
dadig, Waakzaam en Zorgvuldig, in éen woord, 'ne
Vader voor zijn Volk, en dan zal hij zien dat 't Volk
niet ondankbaar is... En wat zien wij in Belgie? Is
het waar of niet? Onder 't hatelijk Geuzen-Ministe
rie, alles laten gebeuren en nu bijna alles tegenge
werkt! De Godsdienst laten vervolgen en d'herstel-
ling niet laten gebeuren! Wat beteekent dat nu weêr,
die verzwaring der krijgslasten, den Persoonlijken
Dienst? Ach; 'kvreeze, 'k vreeze, dat al die wapen-
kletteringen en al die zotte onkostenons tot den oor
log en tot de destruktië zullen brengen.
Achtbare Konfraters, een Leger hebben wij noo-
dig, soldaten moete» er zijn, doch alleenlijk voorde
binnenlandsche rust, en zooveel mogelijk op een
vrijwillige wijze aangeworven. Doen loten.dat bloed
spel jaarlijks herhalen, de jonkheid dwingen, o
wreede barbaarschheid! Onlangs was ik in een groot
gezelschap ener wierd daer gezegd: i° Dat de stem
ming van den Persoonlijken Dienst de dood zou"
zijn van ons schoon Meerderheid; ha. 't is daarom
dat al de liberale gazetten voor den Persoonlijken
Dienst schrijven; maar e Volkeren zullen spreken
en d'Heeren Gekozenen zullen die nieuwe plaag so
lemneel afstemmen; 2°, zegde men, een Vrijwilli-
gers-Leger vormen is zeer wel mogelijk, men moet
doelmatige middelen gebruiken reeds heeft Ant
werpen veel manieren aangetoond om een Vrijwil-
ligers-Leger samen te stellen, en aldus ons Leger
vrij te maken en deftig, dat de coujonnade uit het
Leger zou weg zijn en dat de Soldaten zouden mo
gen zeggen: Ik bekleed eenen deftigen post doch
het beste stelsel tot hiertoe aangeduid, komt uit
StNikolaasen is uitgegeven door den Vrijwerk-
bond, die zijn vlugschriften heeft rondgestuurd.
Het inzicht van den Bond is:
De verbetering van den Soldatendienst, om er
allen schrik van te verwijderen en er een vrij werk
van te maken; en als gevolg daarvan, de vrijheid
der beroepen en standen in't algemeen; aldus zou
men hebben de getrouwheid in den Soldatendienst
en d'afschaffing dier vermaledijdde Loting, welke
zooveel tranen ontrukt, zooveel huishoudens ver
scheurt en een gedurige oorzaak is van losbandig
heden en van dronkenschap.
Konfraters en Vrienden, dat men naar Antwerpen
en St Nikolaas luistere, en ge zult zien welke goede
veranderingen; laat ons bidden, om van die plagen
verlost te zijn, maar laat ons ook werken, en dat al
die Kiezer is, thans zijne stem verhefFe; niet dieper
in den afgrond der Loting; maar terug naar om
hoog, naar de Vrijheid voor iedereen; in welke
hoop ik blijve en mij noem
Uw Dienaar en Vriend.
MACHARIS.
Onze Antwoord.
Vriend Macharis, wij bedanken U over uwewenschen,
en ge weet al dat er in den Oosten een Congres gaat bij
eenkomen, om de zaken van Bulgarië te vereffenen; doch
Rusland zal niet te vrede zijn of 't moet daar zijnen slag
tand op slaan; Vriend Macharis, ja, dat de Volkeren van
Belgeuland zich toonen of de Bloedwet zal 'ne grooten
spreng doen in de Familiën; en later zullen z'afkomen
met Alleman SoldaatAlle weêrbare Jonkheden in de ka-
sern. Macharis, Z. M. de Koning zou moeten 't leven le
zen van Stamslaüs, hertog van Lorreineu, de Vader van
zijn Volk. Als hi] ziek lag, de menschcn kwamen van 10
uren ver, te voet, hun eten meê en ze bleven rond zijn
Paleis staan en d'oogen altijd gevestigd naar de vensters
der kamer waar Stanislaüs lag! Vriend Macharis, 't gaat
slecht in Aalst; op de Fabrieken vaa den Tragel zijn er
ioo en nog meer die maar 3, 4, 5, 6 fr. in de week win
nen... Wat gebeurt er toch Is 't Ons Heer die 't Mensch-
dom straft voor die helsche baldadigheden der Draaior
gels Ach, dat die Nachtlooperij eindige en dat Aalst sa-
menspanne om de slachtoffers dei Crisis uit dan honger
snood te redden.. Macharis, Vriend, als 't u blieft,zulde;
veel groetenissen acn al ons Vrienden; men had u Zondag
te Gent verwacht; De Feest is er allesbest gelukt en tot
Aalst zult ge niet mankeeren van eens te komen op den
Jubilé. Die groote Dagen naderen, Macharis; deverwach-
ting is groot; en 'k beveel u aan, mijn goede Vriend, de
lezing van dit verhaal voor 8 Dec.
Aalst, 17 November 1886.
Raadsel-Prijskamp uit Dendermonde.
1. - DRIJHOEK.
Vrienden rap nu eens aan 't raden
Eenen Drijhoek vormt het al
Eerst eën dorp dat ligt in Brabant,
Dan een plant die dient tot spijs.
't Derde dient voor dief en vechter
't Vierde is een oude maat
't Laatste deel vindt men in hemel.
PrijsLe Messager du coeur.de Jésus. 380 bi.
2,
Maakt uit de volgende bij toeval aaneengezette klinkers en
medeklinkers een spreekwoord
Den chelt wibo schinkt degemst.
Prijsboekd. 3 fr. waarde, L'Horticulture beige 256 bl.
3. - VIERKANT.
Het eerste is een visch.
Die zich nog al l»at eten
Het tweede is een naam
Van een Vlaamsch manspersoon.
Het derde is een stad
En ook een speelmachien
Voor 't vierde zet K er aan
Het Vierkant zal er dan staan.
Prijsboekd. Den Mikroskoop 1,*8 bl.
4. RAADSEL.
Ik ben in de mijn geboren;
In een houten gevangenis opgesloten;
Waaruit ik nooit wordt verlost;
En toch ben ik velen nuttig.
PrijsLes deux orphelins.
5. VRAAGSTUK.
Als men lo voorwerpen dicht voor zich houdt, en 10 nauw-
verwanten van dezelve aftrekt, hoe is het mogelijk dat er
nogtans 1' overblijven.
PrijsLe Fanfan. schoon boekdeel.
Bijzondere prijzen.
1® Voor de eerste toekomende volledige oplossing. Prijs
boekd. Acht dagen op reis. 12 bl.
2® Schoon schrift. Alexandre. Ho bl.
3® Beste oplossing met Muziek: le prijs Groote Sonatine
voor harmonium of piano, door D. Steibelt. 2® prijs: boekd.
La Reine des Rosos.
4® Beste Verzen: De Volharding. 312 bl.
5® Kluchtigste oplossing: Don Juan .88bl.
Voorwaarden: De Oplossingen in gesloten brief binst de
3 weken op te zenden. Ongefrankecrde brieven worden ge
weigerd. Adres: Ach. Everaert Torenstraat, Dendermonde.
Men verzoekt ons te willen meèdeelen
God zij gedankt't Geloof en is nog uit Vlaanderen
niet. Te MATER hebben de Paters Redemptoristen eene
Missie gepreekt, en, zeggen wij het ter hunner eere en
dank, met eene welsprekendheid die al de herten loerde
en de tranen deed vloeien Onder andere een Sermoen
van Pater Bloete, over de plichten der kinderen jegens
hunne Ouders, wonderschoon I Men is er niet van uitge
sproken MenscheD, menschen 1 welken hemel zou het
zijn op de wereld, indien 't Volk die zalige lessen in het
werk stelde Alle avonden was de groote kerk proppens
vol,en voo: de Biecht zeer weinig uitzonderingen.
Een nieuw Missiekruïs wierd er gewijd en in de Pro
cessie gedragen; zonder liegen geheel de Parochie was
daar rond haren Herder. Er werd ook eene Confrérie in
gesteld van O. L. Vr. van Gedurigen Bijstand, e.i 't was
een treffend spektakel, als geheel'het Volk.voor 't schoon
nieuw Outaar en Lieve Vrouwenbeeld neèrgeknield, het
relrein Ave Maria zong. Dat zullen wij nooit vergeten!
zeggen de Materaars... Des te beter, menschen! Maar be
waart ook de vruchten van de Zending, eu voor de pra
xis, aanhoort de Geestelijken, zij zeggen de waarheid, en
hunne vijanden liegen dat zij scheel zien. T'ASTENE
is de Jubilé gepreekt door den E. H. De Stoop, onder
pastor van St Baifs te Gent; de toeloop was groot, maar
zulke Sermoenen verdienen wel diergelijken toeloop.
Astene zal nog lang die gelukkige dagen herinneren, die
voor alle zijne inwoners de beste vruchten van zaligheld
zullen te wege brengen.
In de jaren 40 kwam te Ars bij den heiligen
Pastoor Vianney de gravinne de Musy met haren zoon
Victor, alsdan 17 jaren oud; Victor was tot dan toe een
scnoone rijzige jongeling, vol kracht en levenslust, blo
zende van gezondheid; eensklaps wordt ziin ruggegraat
ziek; het merk is aangetasthij verliest zijne stem en
moet aan zijn studiën vaarwel zeggen. Zijne Ouders be
woonden nabij Autun, het kasteel van Digoiue.
Zwak en ziek wordende, Victor leest veel boeken over
't lijden; Ons Heer spreekt aan zijn hert, en hij zegt met
innige overtuiging: God roept mij; ik wil Priester wor
den.
Ze gaan dus naar Ars bij den heiligen Pastoor
Zal Victor genezen? vraagt men.
Verricht een Novene ter eere van d'H. Philomena, is
de antwoord.
Na de Novene, men komt terug en de Pastoor zegt: Ja,
hij zal genezen, maar geduld, en nog eens geduld.
Zal hij volkomen genezen
Ja, volkomen, maar geduld, geduld... Meer zegde
de heilige Pastoor niet.
En de jonge Graaf was in 't Seminarie getreden te
Annecy; korts daarna, hi] moest wegens ziekelijkheid dit
Gesticht verlaten; twee jaren nadien, zijn stem xomt te
rug, er is een lichte beternis; hij wordt aanveerd in het
Seminarie van Parijs; men is toegevend voor hem; ver
schelde dispensatiën worden hem verleend, en na veel
sukkelen, den 24 September I859, 31 jaren oud zijnde,
hij wordt Priester gewijd en leest zijn eerste Mis in de
slotkapel van Digoine.
Dienst kon hij aan 't Bisdom niet bewijzen al wat hij
doen kon, was voor Familie cn Dienstboden de H. Mis
opdragen; doch in 1862 worden zijn beenen aangetasten
in korten tijd zijn zij gansch verlamd.
34 jaren oud zijude, was hij gebrekkelijk en door de
Geneeskunst ongeneesbaar verklaard.
Welke droeve kwaal! Niet kunnen gaan of slaan! Geen
Mis kunnen lezen! Zelfs niet kunnen lezen, door ver
zwakking zijner oogen! Zijn dagen gingen voorbij in het
gebed en in het hooren Jezen van godvruchtige boeken
doch hij wekte zijn Familie op tot de Liefdadigheid, en
't kasteel van Digoine wierd meer dan ooit, een toe
vluchtsoord vooral wie leed en die hulp noodig had.Men
oefende er zich in de godsvrucht en in den voortgang in
't Christelijk leven.
In 1870, toen al die rampspoeden op Frankrijk ueêrvie-
len,'t was Priester Musy die naar Paray le-Monial deed
schrijven om het Vaandel van 't H.Hert te doen vervaardi
gen voor de Keurbenden van Charetle. In alle goede
werken ham hij deel en zond ei milde giften voor.
Maar zijn gezondheid verslechte meer en meer; zijn le
ven was een Kruisweg; Eenieder, zegde hij, heeft zijne
zending; mijne roeping is het lijden; God wil het zoo,zijn
H. Naam zij geprezen
Na den oorlog was er een groote toeloop naar Paray-le-
Monial. In Mei 1873 Priester Musy zich aldaar
vervoeren en bracht er de maand Juni door. In zijn
rolwager.tje gezeten, volgde hij al de geestelijke oefe
ningen; elk had het oog op dien jongen ziekelijkeu heer
en een oude Pastoor zegde hem: Mr, gij zult genezen en
alsdan moet ge voor mijn gemeente bidden!
Priester Mosy nam daat niet veel acht op; korts daarna
de godvruchtige M:vrouw de Po.ney wekte hem op,naar
Lourdes te gaan: Ik ben overtuigd, zegde zij, dat gij daar
zult genezen
Die dame was een goede kennis der Familie; ze drong
aan, ze bleef aandringen; de Familie verzette zich tegen
die verre lastige reis; hij zal daar niet levend toekomen,
zegde men; men mag God niet tergen
Men deed echter eene Novene om verlicht te worden
en de reis wierd besloten.
Den 6 Augusti van 1873, ten 3 ure namiddag, wierd
Priester Musy door 2 pakdragers in de statie van Chagny
geplaatst om aldaar den trein af te wachten.
De Statie bedienden waren diep bewogen.
Is hij reeds lang lijdend vroegen zij.
Reeds meer dan 20 jaren is hij schier blind en elf ja
ren lam.
En waar gaat hij heên
Naar Lourdes.
Waarom
Om te genezen.
Die menschen trokken hnn schouders op, doch ze wa
ren vol medelijden met den Geestelijken, die er toch zoo
zoetaardig en zoo lijdende uitzag, 's Avonds van 8 augusti
kwam Priester Musy te Lourdes aauen wierd er gebracht
rue de la Grotte, in een appartement gelijkvloers, ('t V.)