S
mm
c
Is
i
fgs$
Eeit civiele mdelvmg t Aalst. sssust™vyandzoudenw,im* t
f
r
«i
t
9
I
9
Bat Kruis dM,rof
FEESTZANG.
^v—<5w9»<e9S*.
u^i&>Cy"
KOOR.
Vader van de chrislene wereld.
Trouw bemind in druk en nood,
Om uw krone riik Liepereld
Juichen wij in hli dscliap groot!
SOPRANO.
't Eelgesleenl van vijftig jaren
Priesterdeugd en Prieslerwerk,
Mocht ge U lot een krans vergaren
Vol van glorie voorGods Kerk
Vader, zie! uw kindren komen
In een blijden bonten stoel I
Hoor! hoe lief hun liedren stroomen
Uit hun dankbaar diep gemoed
KOOR.
Lof en dank den Heiige
Dal hem God beveilge
Langs z.ijn levensbaan.
Vreedzaam voortgegaan!
BARYTON.
Loerend liggen in den nacht.
Donkerzwart en stormonzwanger,
Volkren met hun legermacht,
Die geen hand weerhoudt nog langer!
Zoener treedt in 't middendoor
Leo 't licht; dal vreê laat blinken;
En de volkren op zijn spoor
Voelen 't staal hun vuist ontzinken I
KOOR.
Hemelster. vol luister.
Licht nog lang. door 't duister,
Met uw vredcgloor,
Vorst en volkren voor.
TENOR.
Hoe blijde bloeit in Leo's licht
De blomme Van de kunste,
Die houdt naar God beur kelk gericht,
Bedauwd van God zijn gunste 1
Hoe smaakt de vrucht» zuiver, zoet
Van wetenschapen kunde.
Zoo welig wassend in den gloed,
Dion Leo's licht beur gunde!
ié** JAAR. N° 775 26 Augusti 1887.
Verschijnt alle Vrijdagen.
Prijs in Bureel of Winkels, 5 centiem. Voor g'heel Belgenland
2,50's jaars. Voor al de Landen van Europa, en voor d'ander
Werelddeeien, 4,50 's jaars, franco thuis.
P. DA^NS-MAYART, Achterstaat, AALST.
f m it Er gaan dair wederom, van
êjUIU Ijlllh 4 «t 7 septemberj g'roote
Vergaderingen zijn voor 't Volksbelang 't Christelijk Soda-
lismus moet de Samenleving redden Geen onverschilligheid
meer We zijn allen kinderen van denzelfden God; wij moe
ten 't verschil der standen verzachten door de ware Broeder
liefde. De Vclkswerken, Werkmans Kringen, Patronagien,
Gilden zullen opgericht worden overal waar ze noodig zijn*. Ja,
't is de leus van de Werkman die triomfeert: onder de Bescher
ming en de Verheffing van 't Kruis, de Vereeniging en de Broe
derlijkheid.Dees jaar zal men te Luik bijzonderlijk opreken,
cm krachtdadig en werkdadig voordeel te verschaffen, door
Pensioenkassen, Ziekenbussen, Gilden voor stoffelijk en zede
li;k weirijn't Stoffelijk is niet genoeg:.. een rijk Huis
zonder Deugd is een ongelukkig Huis, maar 't stoffelijk moet
erbij zijn... De Paus van Roomen heeft uitdrukkelijk gesc re
ven: Er moet vaderlijk gehandeld worden; mea moei zorgen
vcor 't Geestelijk en voor 't Burgerlijk Welzijn.
LOOPENDE NIEUWS.
Brugge! Brugge behaalt pluim en-
handschoen! Eere aan Brugge, voor
dien schoonen, deftigen, rükelijken,
histori8chen en bewegelijken Stoet..
De Vreemdelingen riepen Nooit
hebben wij dat ievers gezien De
beschrijving is onmogelijk 1 welken
rijkdom in die wagens, in die groe
pen! En wat heeft het moeite ge
kost, om dat altemaal op te zoeken,
volgens de stukken van de jaren i3oo!... Ja, menschen, dat
heeft jaren en jaren studie gevraagd, en't is 'ne Geestelij-
ken, Priester Duclos. die daar bijzonderlijk in gewrocht 5
heeft Tn die'oude roemrijke tijden, als Vlaanderen zoo
rijk was, als Vlaanderen het machtige Frankrijk deed beven 1
en buigen, de Godsdienst bloeide hier, in de Wetboeken, j
in de Raadszalen, in d'Huisgezinnen. Breydel en DeCóninc, i
die nu te Brugge staan, thalven van de Markt, waren
Cl) istelijke menschen, die hun hoofd tot op den grond 11e-
derbogen voor ons Heer. '11e Vrijderiker, 'ne mensch die
naar de Kerk gaat, wierd in die tijden aanfcien als 'ne rne-
laatschen of iemand die van de jiest is aangedaan. 'ne
Mensch zonder Godsdienst is een walgelijk en gevaarlijk
schepsel.. Het groot Vaderldndsche Drama is met veel glans
en luister vertoond 1'rins Baudewyn was er en heefter in I
't Vlaamseh gesproken. Onbeschrijfelijke géestd ift!...De
Vlamingen zijn getrouwe Onderdanen, duch Slavernij willen
ze niet verdragen en hunnen Godsdienst mag niemand te j
kort doen of't is er op. Na honderde jaren zal men van de t
jaren 84 spreken, bijna gelijk nu van den Slag der Gulden
Sporen. De Vlamingen zijn door de Geschiedenis
hoogst geprezen veor hunne manhaftige getrouwigheid in
Godsdienst. De Belasting van 7 c. per fr. op de Premie- J
Assurancieis door't katholiek Ministerie afgeschaft... De
belasting op den Tabak is door 't Katholiek Ministerie met j
30 p. h. verminderd... Overal zijn groote openbare werken.
Ge ziet dus, achtbare Vrienden; van 1879 tot j
J.884 was 't altijd opslagVermeerdering van
Hasten!... E11 nu, geen opslag meer, en ondanks
de slechte tijden, vermindering Het Huis- j
Van Severen-Vermeiden, uit StNikolaas, heeft
op zijn eigen een tentoonstelling gedaan van j
KerkornamentenEr zijn 0. a. zeven stuks voor de Ka
thedraal van Antwerpen. Het Handelsblad schrijft Men
zou zich moeielijker iets praehtigor voorstellen het is een j
schildering met de naald... Deze woorden strekken groote-
lijks tot eer van St Nikolaas. Er is te Westfalië een
Congres geweest van katholieken en werklieden, voor stof-
felijk en zedelijk welzijn, in denzin der oude Gilden.
Vrienden, hebt ge dat bemerkt? Er is in den Pryskamp uit
Harame eenen prijs voor 't leelijkste leesbaar geschrift.. Dat
zal oprecht kluchtig zijn. In Rusland, te Moskou leeren
ze nu toeren doen aan de Verkens Al dat aardig is, staat
fraai, zei Uilenspiegel en hij sprong over een strooi. De j
oudste boogschutter van ons Land is zekere Vrommant, "an
Kuurne, bij Kortrijk, 84 jaren oud; onlangs schoot hij 'no
vogel van de wip en hem wierd tot aandenken een gouden
medailje geschonken. De Jacht is open in onze provincie
tmet 27 augusti, gesloten den 3i december. De jacht
met hazewinden is enkel toegelaten van 2o septem-
ber.en die van fezanten vangt eerst aan den 1 Octo
ber, terwijl de patrijzen-jacht gesloten is na den 3o
^november. Als Napoleon I in een stad kwam,
vroeg hij ordinaris of 't volk regelmatig.te biechte ging en
als men zegde, ja; Napoleon nam een 6nuifken uit zijnen zak
en zegde: 't Is goed! hier zullen wij niet veel misdaden of
niet veel ongeregelde Huishoudens aantreffen! Een Hon-
gaarsche Doctor zegt dat maaglijders maar zeer weinig mo
gen drinken, zelfs 's noenens maar een halt telloorken soep
profiteeren. Hola. peerd, de kerre breekt: te Brussel is
inderdaad 1 millioen 600,000 fr. deficit in de kas. M.Pr.
De Waepenaert, van Grembergen, is Dijkgraaf benoemd.
Ei, nu hebben wij hem gevonden: De oudste man der we
reld, bij woont in Hongarië, zijn naam is Franz Nagy, hij is
geboren in i756, dus 131 jaren oud. Nooit is hij riek ge
weest; tot in 1842 rookte hij, nu met meer, uit spaarzaam
heid; want het is een arme man; hij eet maar eens daags en
leeft zeer matig; hij is zijn een oog kwijt,gelijk de Honderd
jarige van Kerkxken. Dè zee is op sommige plaatsen 8000
meters diep. - 't Is M. Diomóle Grootjans, die te Dender-
monde gelast is met 't groot Vuurwerk te bereiden en af te
steken. Wij hebben Z. M. Leopold II gezien; hy is zoo
grijs als een duif en ziet er oud uit. Zijn wezen draagt het
merkteeken van groote bekommernis... Als Keizer Karei
eens hertelijk wilde lachen, verkleedde hij zich en ging bij
't klein volkske. Van Stjvendael van Aalst, zit nu te
Gent, in 't Gevang, om voor 't Hof van Beroep te verschij- j
nen en de straf van den Socialist Nichols is up 5 jaren ge-
vang behouden, Nichels had daarenboven nog 't geld in zijn
zakken der Sociale Bakkerij Dat ding valt t'Aalst in j
duigen; d'eerlyke menschen willen van den Vooruit niet,
waarin zoo ijseüjk is gespot met Ons Heer en zyn Heilig
Sacrament, waar men walgelijken klapt vertelt tegen de
Bedevaarten.
j KOOR.
Lang nog leev' de Wijze.
Vrome en edle Grijze,
Met de lauwerkroon
Van het Ware en T Schoon'!
Lang nog leve, in 's Nearen zegen
Met zijn jubelkroon gesierd,
Leo, die langs wonderwelen
't Vreedzaam volk van God bestiert!
(Gezongen op de Prijsdeeling van hel Klein Seminarie
te St Nikolaas.)
De kozijn van Van Meeuwis giug tot 'nen advo
kaat. Mijnheer,ik zsu geerne van mijn vroawschei
den. Ed waarom dat, vriend? Mijnheer, zij drinkt
haar alle dagen zat. Wel. dan hebt. ge malkanderen
niets te ver vijten; ge komt noeit naar huis, of ge zijt
1 zo"> bezopen, dat gij op uwe bêenen niet kunt staan.
't Is jaist daarom, menheer den advokaat; daar moet
i ten minste iemand t'huis zijn die nuchter is.
Sohawie. waar leidt dez9 weg naartoe? Naar
j ginder, Mijnheer. Dank u, Scha wie.
«Spreekt de waarheid, jongen!» sprak een vader
i tegen zijn zoon, «want liegen is zonde.
«Wel vader, wat hebt gij al veel zonden gedaan,
want als er iemand om geld komt, zegt gij altijd tegen
de meid: «Ik ben niet te huis, hoor!»
Fijn gesponnen. Onderwijzer: Kinderen, gij zult
j wel eens gen lord hebben dat in varkeusvleesch veelal
trichinen gevonden worden. Als er doe bij u geslacht
wordt, zegt dan aan uwe Ouders, dat zij raij van elk
beest een ferm stuk zenden, dan zal ik het nauwkeurig
onderzoeken en u zeggen of het eetbaar is.
Afgetroefd. Een magere sprinkhaan zit reeds eenigen tiid
in een koffiehuis eenen heer te bewonderen, die ten minste
125 kilos moet wegen. Eindelijk zegt die magere graat:
Hindert u die dikke buik niet?
0, volstrekt 1 iet't is alleen lastig, dat elke ezel daar
naar vraagt.
waarts; en als 'ne mensch hardnekkig blijft en ongeloovig, hij
alleen heeft er schade en schande bij, bij cn zijn Familie De
civiele Begraving Hoe droef en hoe somber 1 Ach, 't Kruis is
daar niet bij, het Kruis van Onzen Heer; vreemde Vrijmassons,
afgezanten van Satan,komen met hunnen grijns!ach;maar welke
vertroosting kunnen zij geven Wee de Stad waar de civiele
indelvingen in voege komen 1... 't Volk zal er Materialist wor
den en Socialist't Volk zal er roepen Gij loochent God;
welnu, wij, wij loochenen alle meesterschap En op den duui,
t zal een helsche wanorde zijn; en 't een deel der 3evolking zal
zich moeten wapenen tegen het andere... O Heere God, be
waar ons toch van die civiele indelvingen; d'Helle moet triomf
roepen, als een Christene lijk alzoo naar den put gaat. Men
schen, laat ons standvastig blijven in ons Geloof, 't Geloof is
onze kostbaarste st>,d; die spotten met hun Geloof, die de vijan
den te rade gaan in boeken en gazetten, ze worden dikwijls ge
straft met l verlies van hun Geloof; en liever arm, ziek en ver
laten,maarzin God en in onzen Verlosser gelooven,dan rijk, ver
eerd en in de plezieren, maar slaaf der Vrijdenkerij 1
AALST. D'indelving.
't Is een wreed geval geweest, een wreed geval... De onge
lukkige had zijnen laatsten wil afgeteekend; als hij dood was, er
is iemand gekomen, om de civiele iDdelving te vragen - Zon
dag achternoen is hij begraven; de doodkoets was gevraagd en
de doodkoets kwam, doch als zij aan de deure stond, baron
Van der Noot kwam bui'en en riep dat 't Kruisbeeld eraf moest;
de bediende wierd zoo bleek als 'negewitten muur;...'t Kruis er
af doen!
Ja ze spotten met Ons Heer;
u?»*® Ze willen van zijn Kruis en van zijn Ver
lossing niet. v .- y
Schrikkelijke zaken
Dan is 't liberaal Muziek beginnen te spelen en 't lijk
is gevoerd recht naar 't Kerkhof; er was nog al Volk
achter; zJiadden. malkaar opgemaakt; M. Doktor De
Windt ging nevens de civiele doodkoets met groote
respektuosite 'c; verders liberalen, werkvolk van M*
Cumont, en een troepken boeren van Erembodegem.
Er waren veel vreemde heeren bij, die niemand in de
stad kende Al 't weèrkeerende van t Kerkhof, het Mu-
Aan
I ziek speelde en t slecht Volk danstte er rond
Ja M. auvoka.u janssens is zoadag laatst civiel begraven, recht
van zijn huis naar 't Keikhof, zonder dat zijn lijk in de kerk is
gekomen... Eu nogtans, hij had de laatste Sacramenten niet I
geweigerd, en op zijn laatste uren was hij gebi cht en berecht.
Had hij vroeger zijn nand'.eekcn gegeven,om civiel begraven
te worden Droeve indelving Wat geoeurt er toch in de
Cnris'.enheiJ Menschen die gedoopt v aren, die hun Eerste
Communie deden, die in de kerk trouw den eu er hun Kinders
lieten doopen, ze worden begraven zonder een laatste zegening
van hunne Moeder d'H Kerk En dj- is '.e wijten aan de slechte
lezingen, a n desiechie gezelscHapp 'u,aan die rampzalige Vrij -
denkérij... Indien er niet gewerst wierd, door scholen, door
schriften, door Predikatiën, door Missiën, om 't Geloof te be
houden, binnen 50 jaar was "1 hier een heidensche streek... En
wie zou er door lijden Och, ze moeten niet pcizen van
schade te deen aan God of aan d'H. Kerk,met den rug te kee-
ren naar 't Gel of De Kerk doet veel,om zielen te winnen en i
te behouden; de Kerk is bermhertig, toegevend, genadig, zoo
veel zij kan; maar 'ne mensch in de Kerk, dat is een zandeken
aan den oever van de zee: in China zijn reeds 2 millioen Katho
lieken; overal gaat dc Voortplanting van't Geloof voorwaarts,
als de doodkoets daar aan de deur stond en als de stem van een
Opperhoofd der Aalstersche liberalen uitriep Dat Kruis daaraf!
Dat Kruis daaraf!... Vreezen ze de malledikse van den Keer
niet meer En tot hun straf e beschaming, er stond een
groot Kruis op de Doodkist en dat Kruisteekeu hebben ze ver
gezeld tot aan t Kerkhof... O helsche boosheid van het heden
daagse e liberalismus Een der mannen die riep Dat Kruis
daaraf 1 't zijn dezelfd- die schrijven Wij zijn tegen den Gods
dienst niet 't Zijn dezelfde die in October zullen afkomen om
gekozen te worden, om aldus Meester te ziju van Hospitaal en
Weezenhuizen, van Scholen en Stadsgelden, meester van ker
kelijk en van burgerlijk.
l)at Kruis daarafl De Bevolking van Aalst zal daarop antwoor
den in Oct ber aanstaande.
Ballekes van brood.
Dat elen ze veel in Zweden en Noorwegen; een wit brooiken
van 10 eens in melk-laten wceken; er bloem bij doen, totdat de
deeg slijf is; maakt er ballekes af, wentelt ze ie boter of vel. en
zei dat in den oven of laat het op de panne een korstje krijgen..
Als ze dat den eersten keer in Zweden maakte», drij gebuurten
stonden overeen en klapten gelijk in een Parlement.