itkijkjes.
Snipke
Wanneer is het den mensch goed alleen te zijn
*13001 U3AJ3 liq S[Y
"Zijn eigen kennen is het ware, zijn eigen bestrij
den is het schoone;zijn eigen overwinnen is het goede.
Wetenschap zonder geweten is des zieles ondergang.
In Oostenrijk op de Convoiszijn er vierde klas
sen voor d'honden een gierigaard vroeg zoo een
kaartje. - Wat blieft er n, Mr, vroeg de kaartjesge-
ver! Een kaartjen van vierde klasl Ik kan dat toch
krijger? Zekeilijk, Mijnheer, maar ge moet ge-
mailband zijn.
In een hotel, een kloeke heer at vleesch des vrijdags
en zegde spottend tot iemand die smakelijk en vrolijk
een potieken visch at. Maar Mijnheer, zegde hij,
ge moest tnch het verstand hebben a beven die
vooroordeelen te stellenl Ha, Mijnheer, was de
antwoord, dit verstand, ik heb het sedert lang aan
mijnen hond gegeven.
Bij eenen gierigen apotheker, wiens apotheek in
de twalf Apostelen heet, klopt in den nacht een
vrolijke stndent aan. De apotheker kraipi nit zijn bed
en opent al brommend de dear.
Wie is daar? vraagt hij.
Ben ik hier in de Twaalf Apostelen
Ja zeker.
Zoo nn, ik wilde n eens vragen of Judas Iscarioot
ook te hnis is.
Voor de laatste maal, riep een schnldeisscher met
dreigende stem, voor de laatste maal kom ik a vragen
ot gij mij wilt bctalenja of aecn? God zv\ gedankt,
sprak de schaldenaar, dat ge mij dit voor de laatste
maal vraagt, want dit aanhoudend vragen begon mij
te vervelen.
Als Uylenspiegel leefde, was er ook eens een Expo
sitie en hij diende joist in een hotel. Zekeren dag was
17* JAAR. - N° 855. 8 MAART 1889.
Verschijnt alle Vrijdagen
Prijs in Bureel of Winkels 5 centiemen. Vo«r g'heel
Belgenland fr. 3,50 'sjaars. Vooral de landen van
Emropa, en voor d'ander Werelddeelen fr. 4*50 'sjaars,
P. DAENS-MAYART, Achtmstraat, AALST.
PARLOIR. Uit Lodeberg van M. G. V. d. B.
3,50 89. 't Nieuw ab. is aangeteekend ea verzonden.
Terug ontvangen den boek uit Congo. Hij bestaat in het
Vlaamsch niet, enkel in 't Fransch. li. te ik heb
de zaak onderzocht en tot hiertoe niets gevonden men
zoekt voort. Uit S. Pauw. van M. 2,50 87. Uit S.
M. L. van M. V. O 3,50 89. Uit St-Nik. van M. V. A.
2,50 89. Uit Hal van M. H. 2,50 89. Uit Lov. van
M. D. M. 2,50 89.
hij bezig met levende kiekens te pluimen. De Meester
zag het en riep heviglrjk uii: Hé, wat doet ge daar
toch? Mijnheer, zei Uilenspiegel, Mijnheer van ons
hotel, ik leer pluimen, tegen dat de vreemdelingen
naar de Expositie komen.
RAADSELKE.
Mijn eerste is elk geerne
Zooveel het wezen mag
Hel tweede en het heele,
't Is beide eenen dag.
Twee broeders bevonden zici in een gezelschap.
Aan den oudste w«rd gevraag wat ouderdom hij al
had. Achttien jaar, antwoordde hij. Hn is uw
broeder jonger? Ja. Hoeveel Binnen twee
jaar hebben wij denzelfden ouderdom, was het ant?
woord.
De Mosselman.
Goede lieden, trouwe klanten
Weder kwam de vrijdag aan,
Daarom kom ik met mijn ezel
Zwaar met mosselen gelaan.
Neemt van Jan gelijk te voren,
Elk een aarden testje meè,
Want gii kent mijn goede waren.
Hier is ie bloem uit de zee 1
2.
Rijke menschen gaan ter mijne
En besteden hoogen prijs.
Voor een kabeljauw of rogge,
Voor een soeeksken of pladijs,
flij die werken moet voor 't kostje,
Neemt een lestje mossels meé,
Voor een kwarije 'vitrt gij kermis,
Hier is de bloem uit de zee I
3.
Ieder stoft op Jantjes mosselen,
Levend nog als in den plas.
Groot, ja grooter dan een oester
En nog vetter dan een das.
Koopt dan van geen andere mannen,
Maar draagt van de mijne meé,
Boter zijn er niette vinden.
Hier is de bloem uit de zee
De Koning van Holland, het
was er maandag maar heel, heel
soberkes meède krachten weg
gaan en niets profiteeren! Dat
hij nog kon eenige lepelkes trelc-
houljon nemen... Doch wat niet
teert, belast en bezwaart... De
oude Docteurs deden de men
schen van zieke maag na het
eten een klontje kandijsuiker in den mond houden; dat
brengt speeksel in de maag en helpt de spijzen vertee
ren... En aan dit kapittel zijnde: Okkernoten-bladers,
sloesteren of kruiskens, Veronika, hyssop, Andoorn,ge
naamd witten hond, hop, dat alles als theegedronken,
dat helpt de pirakke magen. 't Ministerie van Italië
ligt ook ziek, in den broekzakgeen geld zijn en schrik
kelijk veel schuld... Onrechtveerdig goed gedijdt «iet
en en kerkeD en kloosters bestelen is de weg naar d'al-
lerwreedste miserie. Onlangs verklaarde de Paus het
nog: In Italië heeft men de Kerkelijke goederen ge
roofd; men bestrijdt er de Seminariën; men heeft de
kloosters ingepalmd; men belet de Goede werken; men
geeft macht en gezag aan de gezworen vijanden van den
Christenen Naam... Zoo zet men 't Recht en God daar
buiten; en gelijk Bisschop Lambrecht overjaar dees tijd
t'Aalst preêkte: Kan 't goed gaan, als in een Huisgezin
de Vader buiten de deur is gezet?— Weinig of geen
nieuws uit Frankrijk; des te beter. Een zaak is zeker:
Alle Gouvernement dat 't V«lk van zijn Geloof wil af
trekken, dat bederft en verwerpt d'algemeene welvaart.
Ze spreken veel in Duitschland van 't woord des jon-
en Keizers aan de Directeurs der Gymnasiums: Dat
e studenten meer naar de kerk gaan en n.in naar de
bierhuizen. In de Bijeenkomsten der Logiën wordt
het opentlijk verklaardDoor de liberale Ecole Moy
ennes (officieele) willen ze van België een onchristelijke
Natie maken... En dan is er geen oogsken vet meer op
de soep. De botten staan gereed in de boomen; de
Vogelkes meinden al uit te komen, doch
ze zijn wederom weggesteken in 't onder
ste van 't schaarhout of in d'hollen van
den grond. De Keizerin van Rusland,
fe weet dat zij over een dikke 3 maand
ij na verongelukt is met g'heel haar Fa-
milie; en ze verkeert nog altijd in appel
flauwte en ziet dag en nachteen schemering van convois
die moorddadig deraljéeren. Zelfs als de droeve mettelès
teekent of schildert, ze maalt af, zonder het te
r weten, Convois die in stukken vliegen en Men-
schen die verongelukken... 'k Zou dat menich
7sM naar den Buiten zenden, naar de Bergen waar
Ü£]men op ezels rijdt of in steekkarrekes... Of be
ter nog, in de plaats van den Rus, ik zou tot
respijt komen en ophouden van 't Waarachtig Geloof
te vervolgen, want al betaalt Ons Heer met de week
niet, hij komt toch, onvermijdelijk.
Te New-York zijn 100 Amerikaners te scheep gegaan
naar d'ou de wereld; Roomen en 't H. Land is net einde
der lange Reis. Zaturdag is de boter t'Aalst tot over
d'ioo gegaan; tot 102; er was redelijk veel Boter, doch
op gewillig een kwartier was alles opgeschept. 102, het
is schoon geld; maar. de voeieragie vraagt veel geld.
D'Amerikaners zullen 9 dagen te Roomen blijven en
Genua, Pisa, Florentië en Napels bezoeken. Te Brus
sel zijn ze van geen klein gerucht benauwd; nogtans
heeft de Policie dees jaar verscheide zedelooze maskers,
veel helsche haksefakses moeten verbieden. In Hon-
garië zijn nog al troublementen wegens een nieuwe
Krijgswet door Oostenrijk voorgesteld en waardoor de
Duitsche taal opgelegd wordt. D'Hongaren en de Croa-
ten houden aan hun taal gelijk aan hun vel. Weêr
een krisis in 't Ministerie van Italië; dat hangt daar
aaneen gelijk keien. Er is te Londen een
ouden Bijbel verkocht voor 50,000 Guldens.
450 Belgen zijn d'ander week naar La Plata
vertrokken; dat ligt ook in Amerika en in Bel
gië is een Maatschappij ingericht, onder den naam van
St-Raphaël, de Aartsengel leidsman van den blinden
Tobias. M. Arthur De Hovre, van Nederbrakel,
wordt in de gazetten van Kortrijk hoog geprezen,
wegens muziek door hem gekomponeerd op woorden
van Dichter Gezelle. Polen lag zondag begraven on
der den sneeuw. Prins Boudewyn moest zaturdag
loten; hij is eruit, doch heeft dienst genomen als VRIJ-
WILLIGER... Een Leger van Vrijwilligers zou in ons
Land heel wel mogelijk zijn en ons van die plaag en
pest der Loting verlossen.
Brief van itlacharis.
6 Maart 1889.
Werkman, Vrienden,
Konfraters,
Al te samen, eenpariglijk den
goeden vriendelijken dagde Win
ter blijft aanhouden, late Paschen,
late Winterdoch we zijn de
schoon verkwikkende, levendi
ge, opbeurende Lentedagen te ver
wachten, in deze Maand Meert, toegewijd aan onzen
heiligen Patroon en Vriend, den goeden Heiligen Josef,
moge hij meer en meer leven en vereerd worden in alle
Christene herten ende Huisgezinnen, om ons te brengen
na dit kort ballingschap in 't eeuwig geluk En is het
geen ballingschap, achtbare Vrienden, voor rijk zoowel
als voor arm, geen droef ballingschap als wij hooren en
beleven wat er in de Vorstelijke Huizen omgaatdie
doleering en tormenteering in 't Hol van Oostenrijk
dat de Keizer bijna verging in zijn droefheid en waar is
hij gaan troost zoeken? Daags na de dood van zijnen
Roaolf ging hij te Biechten e (.'Onzen Iieeren... Ende
Keizerinne, wie heeft zonder cemoed gelezen, dat zij
onlangs 's avonds in den do: ren een uur lang is gaan
bidden op't graf van haren z n!... En te St Peters-
burg, te Berlijn, te Madrid, te Munich, in den Haag van
Holland, te Brussel, otciü ïu de Paleizen hoort men
klachten en zuchten oprijzen... \Vat zullen wij zeggen
In een klein perkamenten boekskc las ik overlest dat
St-Ignatius zegt en doceert* Ik versta niet hoe iemand
die een slechte Christene mensch is, éen oogenblik van
waar geluk kan hebben;en ik kan ook niet begrijpen dat
een goede Christen ooit moedeloos en oprecht droef kan
zijn, want na dit kort leven ziet hij altijd in 't verschier.
j een Eeuwige Vreugd.
j Vrienden en Konfraters, wij moeten ons bijzonderlijk.
verzetten tegen de Vrijdenkers en de Socialisten, vogel.»
uit eenen nest, verdelgers van alle geluk in de Samenle-
ving... _'tIsaltemaal helsch bedrog!... Wij moeten ie-
verig zijn en edelmoedig voor de Katholieke Volks.wer-
ken... Wij hooren dat Z. H. Bisschop Lambrecht eiken
I zondag naar éen of twee Werkmanskringen en Patrona-
i giën zijn krachtig woord gaat doen hooren... En zijn
Vastenbulle, welk verheven stuk! 'ne mensch zou dat
moeten herlezen en mediteeren... Werkman, tracht ze
- te geven in verkorte woorden't Eerste deel voor de-
geen die hun Geloof verloren hebben; het getal wordt
J groot, door die Athenés en Ecoles Moyennes, door die
liberale gazetten, die spotten als duivels uit d'helle; met
't hert van een Moeder spreekt Bisschop Lambrecht
die ongelukkigen aan, dat ze toch zouden weérkeeren,
om 't Goloof en den Vrede te beramen't Is gelijk de
groote Augustinus uitriep: Niets droever als te leven
zonder Geloof, Hoop en LiefdeIk zat, schrijft Augus-
tinus in zijn Belijdenissen, ik zat als in een donkeren
kerker; geen licht en geen uitkomsttorment in mijn
hoofd, torment invmijn hert! En een stemmt die mij
- altijd riep: En toch is de mensch geen dier hooger is
zijn bestemming In het tweede deel richt de Kerk-
vöogu zich tot de lauwen en onverschilligen, dat ze toch
in 't lijden en 't strijden der Kerk zouden deel nemen,en
het derde deel is gericht tot de manhaftige Christenen,
om te volherden en nog te verbeteren; want nooit heeft
j men genoeg gewerkt...
Gro 'te geleerde mannen zeiden mij dees week, dat die
Vastenbulle een magistraal stuk is, van hoogc dogma-
j. tieke bewijskunde... Mocht die Vastenbulle reeds overal
aanhoord, herlezen worden en in 't verstand geprent!
Verders, geen bijzonder nieuws in Europa... Italië
v kreveert van ellende, en wij moeten niet verschieten als
j er in Ierland eenen gewapenden Burgeroorlog losberst;
't zal er van komen; de gemoederen zijn kokende heet;
er is gebleken welke slechte middelen er tegen Ierland
t gebruikt worden; valsche brieven zijn geschreven; ik
i leze ook van een Kerk, waar de Bisschoppelijke Brief
voor Ierland wierd afgelezen; de soldaten waren eral
forever! Allen de kerk uit! kommandeerde de be vel-
i hebber; eenige sergeanten gingen weg, maar al de sol
daten bleven in de kerk. Zoo zijn de zaken daar gestaan
en gelegen, waarmede ik allen nogmaals hartelijk groe-
te, 't is vandaag Aschdag; Aschdag, die ons de Gelijk
heid en de Broederlijkheid preékt; allen, eèlman en
werkman van zelfden oorsprong en bestemd voor het
zelfde einde, om in geen trotschheid te vallen, malkaar
te helpen, waarmede ik eindig en elk den vriendelijken
goeden dag vvensch. MACHARIS.