PASCHEN, Lente. GOEDEN VRIJDAG. üe Werkman Sneeuw en ijs zijn thans verdwenen Met hun sombre doodskleedij 't Gure jaargetijde is henen. Vorst en stormen zijn vocrbij. Weder komt de lieve Lente Met haar prachtgewaad omgord; Blad en bloesem kwistig enten, Op de plant die scheen verdord. Weide ec beemd herschenkt zij 't leven Schildert haar met prachtig groen, Dat met bloemen rijk doorweven, Schooner is dan 't rijkst festoen. Lente geeft de boschkoralen Weêr hun lief en juichend lied. Hoort gij in de groene zalen. Hun bekoorlijk zingen niet Ook de mensch gevoelt zich 't harte Tot een blijden lust gestemd; Hoe hij koude of onweer tartte, Thans heeft vreugd zijn ziel omklemd. Laat ons danklied nu herhalen; Heffen wij thans hoog de stem, Laat ons God den lof betalen, Die a'leen behoort aan HEM. St Nikolaas a5 Maart /890 P Meganck. LENTE. pe bloemen der Maand Maart en April £ijD Narcissen, Madelieven, Tijdeloozen, Violletten. Sleutelbloemen, Vioolwortel, Iris. Ireas, Keizerskroon, Krookskes, Ane monen. Lelién. Tulpen en Pioenen. Het zap van Violetten, in d'oogen gedaan, ver drijft vlekken en donkerheid, en verklaart 't gezicht; de bladeren en bloemen van Sleutelbloemen zijn 4 April 1890. -18® Jaar.- N° 911. - Verschijnt 's Vrijdags Prijs in Bureel of Wiakels 5 centiemen. Voor g'heel Belgen- land fr. 2.5o 's jaars. Voor al de landen van Europa en voor d'ander Werelddeelen 4,50 's jaars. P. DAENS-MAYART, Achterstraat, AALST. KERKELIJK NIEUWS. Te Dacknam is overleden E. H, De Mcy, Pastoor aldaar sedert 1859, was geboren te Eede, Zeeland in 1810. TeDuicknam, een vlaamsche Pa rochie in 't Fransch Aartsbisdom Kamerrvk, is overleden 80 j. oud zijnde, de E. H. Impe, Pastoor aldaar. Hij was gebortig van Cruyshautem. M. Louis Marie Cuyle, onze medehel per te Roubaix, vertrekt op i5 dezer naar Jerusalem, deel zul lende maken der Groote Bedevaart van Boetveerdigheid en ons zooveel mogelijk 't nieuws meedeelen dezer merkweerdi- ge karavaan. Wij wenschen den godvruehtigen Pelgrim eene goede gelukkige Reis. Van diep uit West- Vlaanderen ko men ze naar Bottelare d'H. Moeder Anna aanroepen. 12 vreemde Biechtvaders hebben t'Hamme de zielen genezen en getroost... Menschen, een huis waar nooit gekuischt of ge schuurd wordt, wat moet het daar zijn! Menschen, iemand die ziek is en die de geneesmiddels verstoot, is hij met uitzin nig! Menschen, wat moeten ze vuil zijn en ellendig de zielen die den Biechtstoel niet meer en weten staan! t'Antwerpen is een Duitsche Missie gegeven door 'ne Pater die al 3o jaar blind is, stekeblind, 3o jaren, en die zijn zwaar kruis diaa<*t meteen Hemelsch geduld. Is er op de wereld een enkele Christen mensch, die niet gevoelt de zoete weemoedigheid van dien Dag? O Lam Gods, roept de groote St Alphonsus, ter liefde van mij op he1 kruis geslachtofferd, ik wil niet meer klagen over de Kruisen welke gij mij toezendt... De Kafva- ricbeig, schrijft Salesius. is de Berg der^Godminnende zielen.... Alle liefde die haren oorsprong niet heeft in 't Lijden des Zaligmakers, is ijdel engevaarlijk; de docd zonder de liefde des Verlossers, is ongelukkig. Vrien den, zoo preêkte de heilige Pastoor van Ars, de Kalva- rieberg leert ons geduldig en blijmoedig lijden, leert ons d'anderen helpen en troosten in hun lijden, leert ons geern 't ongelijk vergeven en 't onrecht verdragen. In 't Menschdom Verlost, dat Meesterstuk, een der schoonste tafereelen verbeeldt de Moeder Gods op Kalvariebcrg; de Verlosser heeft zijn Werk volbracht; zijr» H. Hart is doorstoken door den kapitein Loriginus, die aanstonds van een oogziekte genezen wordt en roept: Ja, hij was waarlijk de Zoon Gods! Al die wonderen in de Natuur ziet men gebeuren; de rotse scheurt, gelijk het tot heden toe te zien is; de Phariseêrs staan ver stomd; veel, ontelbare Joden roepen uit: Ja, hij was de Zoon Gods!... D'H. Maagd blijft zuchten en bidden op den Berg; zij is daar niet af te trekken; eindelijk rond den avond eei.ige Discipelen pramen haar toch van weêr te keeren naar hanr arm huizeken; ze staat recht; z'aanziet nogmaals het Kruis en ze gaat meê met de Dis cipelen langs de bergachtige en schilderachtige kronkel- v-egel kes van 't H. Land.... Geen woord w.>rdt er ge sproker..... de gedachten zijn en blijven op den Kalvarie bcrg; en terwiil ze langzaam voortgaan, de avond vale meeren meer en eensklaps uit een der boomen van den Olijfberg, de Nachtegaal begint te zingen: eerst zacht ea bedeesd volgens den ritmus van den Koning der Zan gers: zacht en zoetekes, dat de Mensch gevallen was en veroordeeld, dat de Zoon Gods optreedt als Middelaar, om alles te herstellen, om door zijn Lijden het lijden der menschen te verzachten en te zaligen; dat de God- Mensch den arm.sten stand verkiest; geboren in een hut. nederig werkende, gehoorzaam aan twee zijner Schep sels..., En telkens vraagt de Nachtegaal of zulke liefde geen wederliefde vergt.... En de stemme klinkt helder en forsiger en men ziet den God-Mcnsch in 't openbaar optreden, om te prediken en te zegenen, om bijzonder lijk de geringe menschen te troosten en op te zoeken, om de Moeders te roepen dat ze met hun kinderkes zou den komen zijnen Zegen ontvangen, om de zieken te ge nezen, de dooden te doen opstaan, de Zondaars te be- keeren.... En dan wordt met gloed en vuur de triomfan telijke inhaling bezongen, het bitter Lijden en de Dood, de laatste woorden van den Verlosser en 't is met klet terende vurige en gloeiende stem dat de Nachtegaal vraagt: Ea zal 't Schepsel aan zijnen Schepper geene wederliefde geven?... En Maria en de Discipelen hooren al voortgaande den Nachtegaal cn zij ook vragen: Zal die oneindige liefde de wereld niet doen ontvlammen in wederliefde?.... De millioenen en millioencn Christenen, sedert 1800 jaren gestorven, hebben in dit lastig artikel troosten hulp gevonden in 't Kruisbeeld.... Gelukkig die alsdan 't Kruisbeeld raag aan zijn lippen voelen brengen en aan zijn eigen getuigen: Ik heb voor Christus geleden en ge streden!... Zeer dikwijls, bijna altijd, in de droefste sterfgevallen, als 't Geloof in Christus er is, na c!e Be grafenis, als men naar huis komt van'tkerkkof, erk.-mt wederom troost en onzeggelijke sterkte in 't her:... 't Is de Nachtegaal van Dichter De Koninck, die aan de Christene menschen zijn zoet en versterkend gezaDg laat hooren.... zeer goed om te leggen op gezwellen en wonden. De Roozenmarijn is een welriekende boom of struik: hij wordt in de lente van scheuten, takken of spruiten geplant; als men het onderste einde wat kneust, en een gerstenkoorn daarin steekt, krijgt hij gauw wortelspruiten. Roozenmarijn is warm en droog in den tweeden graad; hij bloeit in de lente en in den herfst, de struiken van Rozenmarijn gebrand en gepulveriseerd en in eenen doek gedaan, daarmede de tanden gewreven, zuivert dezelve en doodt de wormen die daar in zijn. Dg Vogelen butaan omtrent 2000 soerten O van Vogelen en reeds van over 2000 jaren heeft Aristolus erover geschreven.. In de maand October gevoelen de trekvogels een ingeboren drift om naar de warme landen te vliegen, en in de Lente zijn ze werderom ongerust, om naar onze lan den te komen, en velen sterven van verdriet als ze niet kunnenmeèreizen. Onze Vogels, de Nachtergaal, het Sijsje, de Lijawerk, de Destelvinken enz. trekken naar warmer Landen, zooals 't eiland Malta, en bij ons komen ook Vogels overwinteren, zooals o. a. de Kraaien, de Lijsters, het Tirijntje en het Noorder sijsje. F. De Vuyst, in een uitgebreid werk, dat later wordt gedrukt Wat leeren de Bloemen ons De wonderen der Schepping; een zaadje wordt in den grond geworpen; het zwelt, berst open, en breekt 'ne stam uit, en op dien stam komen bloemen van bevalligen vorm van schitterende kleur en aangenamen reuk... De'bloe men moeten bezorgd worden, de bloemen hebben vijanden, de steentjes, de wormtjes, de andere insek- tekes Dat wordt met zachtheid afgeweerd.. Zoo ook zijn de Kinderharten.. Welke 2org moeten de Ouders uiet hebben voor d' herten hunner Kinderen om er alles uit te halen, dat slecht is en verderfelijk' welke zorg De Duitsche Boeken van opvoeding schrijven alsvolgt Men prente de Kinderen van jongs af in d' herten, dat d' Ouders en Meesters ver plicht zijn op de fouten en gebreken te letten, gelijk een hovenier of bloemist de jonge boomkes e* de teére plantjes maet verzorgen; dat d' Ouders en 1 Meesters zouden gestraft worden, indien zij deze 1 plicht zouden verwaarloozen. Alleluia! De Heer is verrezen, gelijk hij gezegd had.... Na lijden komt verblijden! Na rouw en druk, Vrede en Zegepraal! Christus' Verrijzenis, zoo schrijd Bisschop Lambrecht in zijn groot werk over den Catechismus, Christus' Verrij- I zenis is een zaak die op zulke overtuigende gronden rust, dat geene gebeurtenis duidelijker kan bewezen worden, j De Apostelen en Evangelisten hebben immers den Verre zen Christus gezien en aangeraakt, en dit meermaals, niet afzonderlijk maar te samen met vele anderen, eens is i Hij verschenen aan meer dan 500 menschen te samen. D'Apostelen waren geefi lichtgeloovige mannen; ze ver- i wachtten deze gebeurtenis niet" omdat zij de Voorzegging 1 des Zaligmakers niet verstaan hadden. Zij hebben ons niet i willen bedriegen; niemand wil immers bedriegen zonder daar eenig nul of voordeel uit te verwachten, aangezien I de mensch in al zijne werken zijn eigen geluk zoekt... Welnu, met in deze zaak te liegen, konden d'Apostelen j niet het minste voordeel hebben, maar haat, vervolging, j gevangenis en dood. De Joden hebben niet gepoogd van te bewijzen dat de Verrijzenis niet waarachtig was.De Apostelen en d'Evangelisten konden aangaande de Verrij zenis van hunnen Meester de anderen niet bedriegen, zelfs al hadden zij het gewild. Het zou onmogelijk ge weest zijn de Joden van Jezus' verrijzenis te overtuigen, indien Hij werkelijk niet opgestaan was, dat is indien Hij nog in't grat lag, of door hen er was uitgenomen. Lag Christus nog in 't graf, de Joden en de Romeinen kon den dit doen bestatigen; was hij er uitgenomen, een rechtelijk onderzoek kon het bedrog bestatigen, vermits de Apostels onmogelijk 't lijk konden wegslepen, zonder op heeterdaad betrapt of ten minste later van die misdaad overtuigd te worden. Daarenboven, het is niet verstaan- baar dat de Apostelen zouden kunnen een plan vormen 5 hebben, om Jezus'lichaam te stelen en weg te slepen en dan te zeggen dat Hij Verrezen was; want er waren in dit i werk zooveel moeielijkheden te overwinnen, dat het hun volstrekt onmogelijk zou schijnen. Wie kan tegen deze redeneering iets inbrengen?.. Is 't l niet. juist gelijk een gazet van Amerika onlangs schreef: l 't Christen Geloof berust op wonderen, dat is, betont-jj staat door wonderen, het wordt door wonderen voortge plant en door wonderen in stand gehouden... De wonde ren, de mirakelen zijn de zegel der Waarheden die ons voorgehouden worden. eis rond de wereld. De schoon dagen zijn raar in de Natuur en in 'ne mensch 2ijn leven.... Vrijdagen za terdag. verrukkelijke dagen, reine blauwe lucht; zondag en maandagNoordsche wind. grijze wolken, killige vlagen, die 't herte naar de droefheid dragen... Doek altijd kermis deugt niet inde wereld, en ze zeggen dat er geen eentooniger en treuri ger Landen zijn, dandewar- me Landen die altijd en tou- jours een blauwe [lucht heb- ben.—De ware Volksvriend schrijft dat de St Franciscus van Tinei te Londen is uitge voerd met den allergrootsten bijval... St Franciscus. de Held der Vrijwillige Armoede... Iu den Zang der Armoede spreekt St Franciscus tot den Heer; om mevrouw de Armoede o Heer Gij liet om haar uw hi inelsch hof Ze ontving U in de kribbe en stal. Zij vergezel ie U overal En zorgde dat gij niets bezat Waarop Go uw hoofd ie l^ggan hadt Terwijl uw Moeder op Kal vaar U natrad onder lijden zwaar En niet meer tot U naken mocht Die h og 8an 't Ki uis hing in ds lueht Was 'i do Armoè die in nauwer greep U kussend II in >'0 flrrr«T> kneep. En dan na de dood van den Serafijn: Triomf! triomf! triomf! Franciscus heeft verwonnen! Uit Armoè heeft hij zich het gloriekleed gesponnen Te Berlijn zijn de Afgevaardigden der Mogendheden eenparig geweest voor de ZONDAGRUST en om de Kinde ren en de Jonge Dochters en de Moeders uit de Fabrieken en Koolmijnen te houden. De Katholieke Belgen moeten too- nen dat zij een hert hebben en Mgr de Haerne door eenen Priester doen opvolgen. Dat zou goedzijn, onder alle opzich ten. De Gravinne van Vlaanderen is naar Sigmaringa bii hare Moeder, waarschijnlijk om er devotieus de Goede Week te vieren. In dc zaak der klopjacht van d'Ardenen waar M. Bergman doodgeschoten wierd, is M. Allard veroordeeld tot 3 m. gev. 1000 fr. amende eni5o,ooo fr. schadevergoeding aan de Weef. Er wordt t'Aalst achter de Meuleschetten een nieuwe fabriek gebouwd, voor Sargiën... De sargiefabrie- ken betalen wel. Te Mechelen liggende venten van 't Licht ook boven, in de kiesexaams: 71 katholieken en ïq li beralen. Te Westrem Vlaanderen, waren deesjaardei7 Eerste Communiek. allen jongens, zoo schrijft de Ware Volksvr. toch...Een goed jaar voorden Koning, als die dwaze en wreede Bloedwet blijft bestaan. Die Bloedwet is de schande en 't affront der wereld. HERDERSEM. Vijf, zes. zeven, tien Prochiën in de ronde spreken ze van dat schoon Concert t'Herdersem' Oei dat was aller eerste klas!... En Volk!... Men wist bijna niet waar ze te plaatsen... En elk zegtAls Herdersem nog Con certs geeft, k ben er bij en'k zal 't voortzeggen.... Dank aan d'Inrichters en aan de Medehelpers! dank in den naam van de arme menschen en van de Schoone Kunsten!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1890 | | pagina 1