De Matigheid MEIRE, De Duivenmelkers. De Fabrieken en de Werkhuizen. Vater Kneipp en de Ziekte. DE WERKM AN N° 1042. - 21 Jaar. - 7 October 1892. I Verschijnt alle Viijdagen. Prijs voor België a,5o vooralle Vreemde Landen 4,5o. Men schrijft in ten allen tijde des jaars. Daens Mayari, Eiland Chipka. Werf, Aalst. Niets droever en slechter dan slaaf te zijn der Dronkenschap. Dan wordt 't leven een infernaliteit... Men wachte zich altijd van allen overdaad!... De matigheid wordt, op een Belgische wijze, ster": aangepreêkt en deftig voorgehouden in een maandschrift 't VOLKSGELUK, met schoon platen; men schrijft in bij M. Vaslet, ru: Dupont 37, Brussel De plaats van dit blad is in. eiken Werk- manskring en Patroonschap. Na Waterloo komt DE SCHULD RIJK BETAALD en dan een groot Verhaal iste C. Een van de grootste plagen Die men vindt op onzen lijd. Men moet er niet naar vragen 'T dient toi 't vrouwenspijt; Is dat vuil duivenspel Een uitvindsel der hel. 'T Bederf van Cies en Jan En van zoo menige man. Sulodeii tra la la la la, Suloderi tra la, enz. 'T Bederf van Cies en Jan En van zoo menige man. 2de C. Wanneer men hun hoort spreken, 'T is altijd dezelfde praat, Zijn zij in vreemde streken 'T huis of op de straat Mijn blauwe was er eerst, Het is een wondere beest; Zondag als ik nog leef Gaat hij voorzeker ia de keef. Suloderi tia la la la la, Suloderi tra la. enz. 3de C. Des zondags bij 't ontwaken Zijn zij spoedig uit bet bed. Een kruisteeken rap maken Dat is 't morgend gebed. Dan haastig naar den koer Zetten zij zich op loer. En staren naar de lucht Want 't is weer duivenvlucht. Suloderi tra la la la la, enz. 4de C. Er is geen tijd voor 't eten Noch voor kerk, of vrouw, of kind, Zij willen van niets weten, Dan van duif en wind. Komt hunnen rooden aan Wil uit den weg toch gaan, Want als een dolle wijf, ÏT¥|/ 'tHeeft daar katers gespuwd en draken geregend; ¥j¥J¥1¥» deze week De Foor was verboden, wegens vrees van ziekte; de Markt stond grijs van Volk als de Stedelijke Raad ging beslissen; na geweldige debatten is de Foor verboden, en dan was 't iets op de groote Markt een oprecht walenlawijt, schreeuwen en schreielen gelijk de kalvers; tegen de Wet opbotteren, zooda' er aanhoudingen zijn gedaan.. De Cirken zijn toegelaten, maar de Foor is verboden- Met veel rede; moest na de Foor de ziekte losbersten, tegen wie zou men dan uitvallen LUIK. Zondag 9 October, de Sluitiug der Missie voor 't Mans volk, teu 6 ure Mi» en Generale Communie: ten 4 ure Pauzelijken Zegen en Solemueel Lof.. In die Missiën geniet de Meosch zijn gelukkigste uren en na de Missie volgt «r een zoete Vrede, met al de schatten der wereld niet te koopen. D H O P Heden; woensdag, zijn in Aalst ver kocht op de Markt 63 Balen Hop, aan 90 k 95 fr.. De Verkoop was zeer rap. De voorraad der Hop schuift spoedig weg, hier en elders. Uit den Elzas schrijft men dat er veel Fransche Koopmans zijn aangekomen, doch maar weinige aankoopen kunnen doen, naardien de Hopplanters hoogere prijzen begeeren. Uit Pope- ringen schrijft men, dat de 5000 Balen der opbrengst van dees jaar ras zullen verkocht zijn. 't VLAS. Weinig wordt ter markt gebracht, en is spoedig verkocht aan vaste prijzen. In Garens en geweefsels, slappen handel. Springen zij u op 't lijf. Suloderi tra la la la la enz. 5de C. Dan loopen zij als dwazen Naar "net aangeduid bureel, Men hoort hun adem blazen Al door hun schorre keel; Vol zweet en 't einde kracht Roepen z'uit al hun macht Bazin, tapt eens voor mij Een pintje bier of drij. Suloderi tra la la la la enz. 6de C. Winnen zij soms wat prijzen Van 'ne frank of tien. Zij laten 't oordje rijzen In herberg en kantien. Zij zingen, schreeuwen luid Mijn duif die was vooruit, En drinken gansch den nacht Terwijl de vrouw hen w.\cht. Suloderi tra la la la enz. 7de C. Jongsmans, wilt mij aanhooren Luistert naar mijn wijze raad, Laat u toch niet bekoren. Door dien duivenpraat. Want al die is verzot Al op zijn duivenkot, Die brengt noch liefd' of min Noch vreê in 't huisgezin. Suloderi tra la la la (bis) Die breBgt noch liefd' of min Noch vreê in 'thuisgezin. Kareltje Laat dineeren is voornaam. Hoe later hoe deftiger. Wij dineeren om 7 uur. Jantje. Dat is nog niets, wij eten altijd eerst den anderen dag. Weinig hebben, doet veel sparen. Wat schoon en waar is, mag herzegd worden. Waar geen we is. is geen deugd.t Wat zou er moeten zijn in elke Fabriek, op elk Werkhuis Een Krueifix zou er mouten zijn, op d'eereplaats, het Beeld van den machtigsten der Meesters en ook van den allerbesten Vriend der Werklieden. Zouden wij ons dat schamen of dat te klein achten voor ons wat zouden wij zijn, zonder 'tChris- tene Geloof? Wat zijn demenschen in Afrika, in Australië, in d'In- diën, in Turkijën, in Rusland ■""'vEn als wij hooren dat mannen gelijk M. Van Helleputte, Hoogleeraar en Volksvertegenwoordiger, dat zij uitroepen Eer en dank aan den Gekruisten God Hij is het die ons den zegen moet geven; wij aanbidden Christus die anderen ver vloeken; wij belijden Christus die anderen verloochenen;., als wij dien geleerde en hooggeplaatste man alzoo hooren spreken, hoe zouden wij durven ten achteren blijven. In elke Fabriek, op elk Werkhuis een Krucifis. Van op zijn Kruis zal de God-Mensch aan de Meesters zeg gen van goedhertig te zijn, vaderlijk, zorgdragend voor hun Werkvolk, voor hun zeden en voor hun gezondheid, voor hun deftig bestaan en hun eerlijke behandeling. Zij zullen de woor den hooren Wee hen door wiens schuld de kleinen verergerd worden Wat gij aan den minste der mijnen doet, is aan mij gedaan Zijt gij verzaad, geeft van uwen overschot aan uwen broeder die honger lijdt.. Het Kruisbeeld zal aan de Meesters de lessen herinneren van den Pauzelijken Omzendbrief. Het Kruicifix voor de Werklieden!.. Van overoud5tijden, 't is het eerste Meubel van het Huishouden.. Als men ver huist, 't Kruisbeeld neemt bezit van het Huis; aan de schouw in elke Werkmanswoning, ge ziet het Kruisbeeld.. En op een Werkhuis en Fabriek, waar zij het grootste deel van hun le ven slijden, zij hebben moed noodig en troost, voor den last van» hun werk; om gh'oorzaam,onderdanig te zijn,zonder slaafsheid, om de Overheid te eerbiedigen, om deftig en eerlijk hun werk' te doen, om te zorgen dat zij toch geen oorzaak van bederf en van verleiding zijn voor hun medegezellen, voor de doch ters en voor de kinderen. Het Socialismus roept Haat en Wraak Oorlog tot het uiterste Dat ras van Fabrikanten, schrijft Vooruit; die bloedzuigers wee u rijke menschen en wee uw kinderen als wij aan 't hoofd komen Hoe dieper in Socialismus, hoe meer Haat en Nijd, Twist en Oorlog De Christene Volkspartij werkt voor Broederlijkheid en voor Vrede. BIJ AALST. Zondag 9 October de luister]ijke Processie met historische groepen, die gereed was voor de wij ding maar alsdan niet kon uitgaan. Zondag ten 2 ure de Vespers en onmiddelijk Dadien de Processie naar de Vijftien Kapellen van den Roozenkr-uis. Wij herinneren hier nogmaals, dat op Chipka te koop zijn al de Boekwerken over Worishofen en bijzonder eeu klein maar inhoudrijk boekje: Pastoor K:/ipp zijn leven en zijn raadgevingeu óm te verkloeken oa tegtmezeu prijs 70 e. Geen enkel Huishouden mag dit Boekwerk missen. Het is aange naam en nuttig. Ook te koop Krachtmeel, Krachtsupp, waar van Pastoor Kneipp zooveel werk maakt, met water 111 bouljon of met. melk, ook om podding te maken. Krachtmeel aan 65 c. 't pak en den Malz-kafle, reeds zoo beroemd ook 65 c. t!-'.T;f3 Onlangs wierd Pastoor Kneipp ondervraagd over de Ziekteen sprak alsvolgt: U antwoor dende, is het niet als Doktoor, nooit heb ik de Geneeskunst bestudeerd, maar geerne zal ik u meêdeelen wat ik door mijn eigen ondervonden heb. Den Cholera aanzie ik als een plotselin- rren en rappe strijd tusschen het bestanddeel der ziekte en het lichaam van den mensch; en de overwinning blijft natuurlijk aan het sterk ste van de twee. a Welnu, hoe zal de mensch zich tot den strijd gereed maken' Met buitenmatig alarm te roepen als de Cholera nog verre van daar is, met te denken: Komt de Ziekte, ik ben eraan'., j Neen, zoo kan niet gehandeld worden; maar de maacr in goeden staat houden; zich wel wachten van de maag te overladen, dat het eten niet j kan teeren; dat is het bijzonderste en dan is er j geen vrees van ongerust te zijn... Een erge zaak is dat, bij d'eerste geruchten van Cholera i men zijn levenswijze verandert, sterke zware j dranken nemende, cognaks, araks, ander drup pels, zoo verzwakt men zijn maag en maakt den grond gereed voor de Ziekte... En eens de Ziekte uitgeborsten, men is bijzonderlijk bezig met het omliggende te ontsmetten, hetgeen niet slecht is, maar de bijzonderste zorg moet zijn voor den zieke; die den Cholera krijgt en kan zweeten, is gered; die in 't zweet niet ge raakt, is verloren. Welnu, in dit geval brengt men 'ne mensch in 't zweet door zeer warm water. Hier is het eenigste geval dat ik, die meester met koud water, het heet water aan beveel... Om den zieke te doen zweeten, neme men een grof laken, zelfs zakgoed, men plooit het 4 k 5 keeren opeen, men steekt het in zie dende water, zoo heet als 't kan verdragen worden, men wringt het uit, men legt het op de borst endenbuik vanden lijder, onder welks lichaam men een laken heeft gelegd in heeten azijn gedompeld. Dan, wel gedekt zijnde, na 20 a 25 minuten begint de warmte te komen, men vernieuwt deze middelen, zoo voortgaande, tot het einde der krampen en der brakingen. Om inwendig te verwarmen, geeft men lepelsge- wijze heete melk met een weinig venkel in, (fenouil). Zoo heb ik in 1866 tot Augsburg 40 menschen genezen, die den Cholera hadden; 41 had ik er te behandelen; de 41® kon ik niet ge nezen, tot mijn innig spijt, deze had ik vooral willen rédden; want het. was mijne eigene ge liefde Moeder.... Welnu, moest ik nog eens met den Cholera te doen hebben, ik zou handelen gelijk in 1866; geen de minste schrik heb ik daarvan. In tij den van besmetting zal de gezonde mensch alle dagen een half koud bad nemen van 3 a 4 se- konden; die zijn maag ontsteld heeft, zal eiken morgend een weinig thée van absinthe drinken; men kan insgelijks een likeur bereiden met wortels van engelwortel en zevenblad, en aldus anti-cholerieke druppels hebben; doch volgens mijn oordeel is niets beter voor 't goed orde der maag, dan 6 k 8 jeneverbessen eiken dag te knabbelen. Aan degeen die in goeden staat van gezondheid zijn, kan ik niet genoeg aanbevelen van matig en eenvoudig te leven, gelijk ik doe; van zich niet te voeden met hetgene den mond streelt, maar wel met hetgene voordeelig is aan de maag; Hierin steun ik niet op de weten schap, maar op d'ondervinding; moest ik eenen raad geven, waarvan ik niet honderde malen de deugdelijkheid bestatigd heb, op mij of op anderen, het zou op mijn geweten liggen. Eenige oogenblikken na dat hij deze woorden had uitgesproken, ontving Yater Kneipp eenen Brief uit Hamburg, door welken hem kennis werd gegeven, dat 3 cholerieken, ree is veroor deeld, genezen Avaren door de hooger aange haalde behandeling. Gebak can Krachtmeel. Neem den helft van een pakje of sSo grammen, laat dit zachiekes op de buis der stoof koken met een lieter "nelkj tot alles wel gebonden weze. Neem het dan van de stoof, voeg er 3 geklutste eieren bij, meel suiker en rozijnen met de kerrekes uit, mengel dit alles wel ineen, giet het in ccn vormken en doe bet in eenen oven, met goed vuur, den tijd van 3 kwart- uurs. Men kan dit opdienen met kruidsaus met zap van beziezap. citroen, enz. AlVIkiTiV Als Lord Mayor van Londen AjvFI¥ Lf IZiLlI js gek0zen Heer Stuart Knill, Roomsch-Katboliek van den echten stempel, die vlakaf zegt en toont wie hij is, Ondervoorzitter van St Vincentius a Paulos algemeenen Raad, Voorzitter der Conferencie van Greenwich, Président van het Aartsbroederschap van 't H. Sacrament; Lid der Si Lukas Gilde van Gent; Vrederechter geweest te Greenwich; geen dag laat hij voorbijgegaan zonder Mis te hooren, dus een oprechte Domper door zijn Medeburgers tot die hooge plaats benoemd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1892 | | pagina 1