Kamer van Volksvertegenwoordigers. Redevoering van Pieter Daens over de Schoolkwestie. Koningskroon en Bedelstaf (i aston Blankaert Binders van Vlaanderen (Vervolg) Heeren, de drie schoonste zaken in de wereld, zijn de Sterren, de Bloemen en de Kinderoogjes. Naar de Sterren moeten wij niet omzien God almachtig, zorgt er oor. De Bloemen, gij bezorgt ze voor zooveel de Na tuur zelf er niet over waakt. En de Kinderen, die gaan naar de school waar niemand zich om hunne gezondheid bekreunt. Hoe noodig is hel toch dat een Geneesheer van tijd tot tijd de scholen bezoeke, want wanneer de kroep of een ander besmettelijke ziekte aankomt, en de noodige maatregelen niet aanstonds geno men worden, kunnen de gevolgen schrikkelijk zijn. Gij waart gisteren lastig, heer Minister, als ik u vroeg Gij spreekt van de vergoeding der On derwijzers, geeft eens cijfers op. sBGii laast rap voort, zeggende: Wij zullen daar voor wel zorgen. De waarheid is dat ge die cijfers niet dorst op geven, omdat gij beschaamd zijt de Hongerloonen welke de Onderwijzers verdienen, te laten kennen maar ik zal de cijfers aanwijzen. Een Onderwijzer begint aan twintigjarigen ou derdom, met eene vergoeding van duizend frank. Na afhoudingen voor de kas van weduwen en weezen en voor het pensioen, blijven er hem 2,50 fr. daags.De mestvagers te Brussel winnen meer. Is 't zoo niet, heer Bertrand De heer Bertrand. Ja, 3 frank daags, mini mum. De heer Daens. En de Onderwijzer die heeft moeten studiën doen, die in de Normaal school is geweest, aan zijne Ouders veel geld heeft gekosl, dien geeft men 2,50jfrank daags. Is het zoo, heer Minister, ja of neen? Ja, niet waar. Gij moet het bekennen Na acht jaar, wanneer de jongeling denkt in het huwelijk te treden - want het is niet goed dat de inensch alleen blijve, Vaï soli I zegt de ou de spreuk - dan wint hij 1200 fr., ofwel 3 frank daags. Hoe kan men daar mede leven in onzen tijd? Ziedaar een Onderwijzer, die een lastig afmat tend werk heeft, die gedurig 80 tot 100 kleine bengels in éene klas aan te leeren heeft, wint daarvoor 3 frank daags 111 Ook, wat zien wij De Onderwijzers moeten langs alle kanten naar bijwinsten zoeken. Er zijn er die Agent worden van assuranciën van levens verzekering, die velos of naaimachienen verkoo pen, die handel drijven in koffie of cigaren, die fakteurs worden in wijnen, bieren enz., ja zelfs Onderwijzers die drukkers worden; en ik voeg er bij Ze zijn er toe gedwongen om toch niet van honger te sterven 1 Is het niet de oorlog doen tegen het Officieel Onderwijs; van de Mees'ers met zulke Honger loonen te betalen En dan zegt men dat de Onderwijzer de man is van de beschaving, dat op hem de wereld rust, dat hij moet zorgen dat dj kiu jj.'cii goed opgevoed worden. En dan ook komen uj i.ispek- teurs zijnen lof uitspreken en zijne verdiensten ophemelen 1 Maar door hem zulken kleinen loon ie betalen, drukt men hem inderdaad in het slijk en in de modder het is waarlijk een bedelaar. Ik hoop, heer Minister, dat daar een einde zal aankomen. Hebt gij geen geld genoeg, gij moet er maar vragen. Er worden miliioenen genoeg verkwist voor paleizen en prachtgebouwen, zoo wel als voor onnuttige onderaardsche statiën. Daarvoor vindt gij geld bij miliioenen gij moet dus ook de middelen hebben om de Onderwijzers een beiamelijk loon te verzekeren. Gij zegdet gisteren dat ons Onderwijs gansch Europa door beroemd is. Het is toch zeker niet voor.wat de betaalde loonen betreft I Gij zult u wel wachten, in de Tentoonstelling van dees jaar, aan de vreemde bezoekers kenbaar te maken dat, m sommige klassen, op zooveel vierkante meters, zulk een groot getal kind.ren geperkt worden, gij zult u wel wachten te zeggen dat het loon der Onderwijzers 1000 franks 's jaars beloopt, het is te zeggen 2,50 fr. daags en dat ze, na 8 jaren, 3 frank daags verdienen. Wij klagen hier dikwijls over hongerloonen aan bedienden van de ij.jerenwegen en van finan ciën betaald, maar de hongerloonen welke de Onderwijzers genieten zijn de schandaligste die wij kennen. Ik zegde dus dat wij, met het stelsel van den heer Woeste, rechtstreeks den schooloorlog te gemoet gaan. Die Schooloorlog is even onvermij delijk met het stelsel van de Linkerzijde, bijzon derlijk zoo men voldoening geeft aan de uiterste Linkerzijde. Hun stelsel is Leerplicht me' onzijdig Onder wijs en geen hulpgeld aan de Vrije Scholen. Ik herhaal het, met du stelsel is het de Schooloor log zeker en de bitterste, de wreedste oorlog die men ooit zal beleefd hebben. Onzijdig onder wijs, zegt men, is niet slecht; en op de banken der linkerzijde beweert men dat het onzijdig On derwijs het beste is. Onzijdig Onderwijs is niet slecht in zijn eigen, maar is 't u mogelijk onzijdig te zijn en het te blijven! Wij hoorden namelijk mijnen vriend Vander- velde in vele groote zaken strijden voor de Recht vaardigheid, en ziet, Heeren, hoe onrechtvaardig hij den Godsdienst behandeld heeft, met welk klein gedacht en hoe kleingeestig hij er over heeft gesproken I Hij heeft enkel den menschelijken kant ingezien en sterk gedrukt op de zwakheden die men overal in het menschdom o tmoet Hij heeft de verhe venheid niet verstaan van de Leering Christi, var het Evangelie dat de volmaaktheid is en sedert 1800 jaar de beschaafde wereld regeert, het Evan gelie, die verhevene Leering van liefde en van opoffering I Er ontsnappen zooveel misdaden aan het wereldsch gerechtmaar hebt gij ooit ge dacht, heeren der linkerzijde, dat de leering van Christus in de harten dringt en er de be geerte en de neiging tot het kwaad weg neemt I Bij ons is die begeerte en die neiging als zonde aanzien en het is uit de begeerte dat het kwaad voortkomt. Die invloed door de Leering van Christus teweeg gebracht, heeft de achtbare heer Van der Velde miskend ofwel niet begrepen. Hij kwam hier hoe belachelijk met een briefje, dragende een gebed, zoogezegd in Jeru salem opgemaakt, en op dit briefje las hij dat deze die dit gebed gedurende negen d^gen zou opzeggen, van alle ongelukken en tegenspoed zou gevrijwaard blijven, terwijl deze die, zulk briefje ontvangen hebbende, zou weigeren het gebed dagelijks op te zeggen, aan alle rampen en onge lukken zou blootgesteld zijn. En de heer Van der Velde legde dit gebed ten laste van den Gods dienst, en heel de Linkerzij lag te spotten en te gigchelen. Ik zal u zeggen dat zondag laatst nog, in een Parochiekerk van Aalst, de Predikant kenbaar miek, dat zulke gebeden door de Kerkelijke Over heid volkomen afgekeurd zijn. Die zulk briefje ontvangt moet het scheuren. Dit is superstitie Ik zal er bijvoegen dat die briefjes gewoonlijk ge drukt worden door smousen, die geld willen slaan uit alles. De heer Colaert. Zeer wel I dat is waar 1 De heer Daens. De heer Van der Velde zegde ook men moet het goed doen voor het goed. Ach, in de Wereld, waar geschiedt dat Het loon verzoet den Arbeid. Moesten de Socialisten in hun Vereenigingen en Coöperatieven zeggen Gij zult geen loon ontvangen, zeker van daags nadien zouden bijna allen hun werk laten staan. En hier ook, moest men in deze Kamer aan al de beambten, van de hoogste tot de kleinste, aan de Vertalers, aan de stenografen zeggen gij zult geene jaarwedde meer ontvangen, zij zouden zeker ons laten zitten en hoevele Volksvertegen woordigers zouden hier blijven, buiten degene die men zeer zelden ziet. (Gelach) Het loon verzoet dus den arbeid en ik voeg er bijhet loon is er noodig. En de opoffering, heeren I De achtbare heer Van der Velde is in den Congo geweest. Hij heeft daar mannen ontmeet die er kwamen uit liefde der wetenschap; anderen die er gekomen waren om er een broodwinning te vindenmaar heeft hij daar ook niet gezien de Kloosterzusters die naar den Congo gaan, niet voor éen of twee jaar, maar voor gansch hun leven I Hadde hij dit van nabij onderzocht, hij zou geweten hebben dat, onder die Kloosterzusters, kinderen zijn van welstel lende en rijke familiën, die aan rijkdom en weelde verzaakt hebben om zieken te gaan op passen uit liefde van Christus. Al uwe stelsels, heeren der linkerzijde, kunnen zulke opoffering niet teweeg brengen die ten anderen de bewon dering opwekt van ennieder zulke opoffering is in onzen Godsdienst alleen te vinden. En hier ook in de Hospitalen, in de Gasthui zen, wie zijn dezen die nun leven gaan opof feren om aan armen en lijdenden de nooaige zorgen te gaan verschaffen Is het ook niet de Christene Leering alleen die al die opoffe ring te weeg brengt welke de wetenschap en al de miliioenen met kunnen doen ontstaan Die opoffering is de vrucht der Leering van Hem die gezegd heeftDat dezen die mij be mint mijn voorbeeld volge En in ons Vaderland, moeten wij ook de Geestelijken en Priesters niet bewonderen Zy verlaten soms eene riike familie, waar ze in weelde en rijkdom konaen leven, om in een arm dorpje hun leven te gaan slijten, waar ze op alle uur van den dag of van den nacht ten dienste staan van arme en zieke menscnen, waar ze geen oogenblik zeker zijn dat men ze niet komt roepen bij het vuil en slordig bed van eenen of anderen zieken, door eene be smettelijke ziekte aangetast Napoleon heeft het gezegd Moest gij ge durende eenige jaren den Pastoor uit een dorp verwijderen, gij zoudet er een wildernis terug vinden. Doch eilaas, hier is ook de droeve wereld- sohe kant. Hier heeft de Rechterzijde eenen grooten plicht te vervullen. De Priester moet men aan zijne heilige Zen ding laten en hem niet pramen en dwingen een politieke kiesdraver te worden. Ik ken onder ditopzicht een voorbeeld weer- dig aangehaald..In Brabant, is eene groote gemeente, waar vrede heerschtte door even redigheid de zoons van de kasteeldame gin gen den Pastoor vragen dat hij zich met de ge meentekiezing zou mengen. De Pastoor wei gerde. Hij werd naar Mechelen geroepen alwaar de Aartsbisschop hem vroeg waarom hij zich met de kiezing bemoeien wilde. De Pastoor ant- 1 woorde Monseigneur, moet ik de helft mijner i parochianen uit de Kerk jagen Die Pastoor had ten volle gelijk. Laat den Priester aan zijne zending en den Godsdienst i zal er door versterkt worden. Vraag hem niet zich met uw kieswerk te bemoeien dit werk kunt gij zelf doen. Wat hij winnen kan met po litiek, bijzonderlijk met uw politiek die dik- i wijls ;de rechtvaardigheid en de christelijke liefde vergeet, zal hij verliezen aan Altaar, in Biechtstoel en op Predikstoel. Dus, met beide stelsels, zoowel van den kant van den heer Woeste als langs den kant der linkerzijde, is de Schooloorlog in hetverschiet. L'w gedacht, heeren der linkerzijde,*en uwe hoop is, dit jaar het katholiek Ministerie om ver te werpen. Zoo gij waarlijk aan het hoofd komt, en indien dat, tot het groot ongeluk van het Land, hier geen bank van Kristen Demo- kraten bestaat, met 4 of 5 mannen die pal staan voor Vrijheid en Rechtvaardigheid en om 1 u te beletten kwaad te doen aan den Gods dienst. dan krijgen wij in 1911, het Verplich tend Onderwijs met de onzijdige school, zonder eenig hulpgeld aan vrije scholen. Er blijft en kel open de o zijdige school. Wat zal dan ge beuren Op tien huisvaders zullen er acht krakaf zeggen Neen, dat willen wij nietde onzij dige school is misschien niet slecht, maar wij willen dat onze Kinderen opgebracht worden gelijk onze Ouders en Voorouders het waren. Wij willen dus kristene schoolwij willen dat onze kinderen leeren bidden. Heeren, is er iets schooner dan het Gebed van het Kind En is er iets meer troostend voor een Vader, dan zijn kind, van 7 of 8 jaar, dit verheven prachtig gebed te hooren zeggen: Onze Vader, die in den Hemelen zijtOns toe kome uw rijk Geef ons heden ons dagelijksch brood! e J Een Vader, die eene godsdienstige opvoe ding ontvangen heeft, zal nooit toelaten dat zijn Kind van dezelfde opvoeding beroofd worde. Heeren, de tijd nadert van de Eerste Com munie, die luisterrijke dag, niet zooveel door kleeren en feesten, maar door het groot ge heim van God almachtig, die alsdan in het hart der kinderen nederdaalt. De Ouders houden er aan, en zelfs vele soci alisten, dat hunne kinderen zich tot de Eerste Communie bereiden. In uwe scholen kunnen zij dit niet; en als gij geene vrije scholen meer zult toelaten, hoe zult gij doen, om uwe kin deren tot de Eerste Communie te laten berei den Wilt gij misschien uwe Scholen aan de I Huisvaders opdringen? Maar, als de Huis vader, die toch daarvan meester is, weigert ijn kind naar uwe school te zenden, wat zult fe doen om hem er toe te dwingen, zult gij em de Gendarmen zenden M. Buyl. Niemand vraagt dit. Gij weet wel dat de bond tot verspreiding van het on derwijs, onder voorzitterschap van den heer Buis, vraagt den leerplicht op te leggen met daarbij den vrijen keus der scholen. M. Daens. Dan moet gij de vrije scholen subsidieeren gelijk de andere. Is dit uw ge- dacht M. Colaert. Neen, zeker niet M. Daens. Ik vraag het u, mijnheer Buyl, is dit uw gedacht M. Buyl. Daarop zal ik antwoorden in mijne redevoering. Mi. le président. II est défendu d'inter- peller les membres, monsieur Daens. M. Daens. Zwijg dus, mijnheer Buyl, en onderbreek mij niet,indien gij niet moogt spre ken. (iGelach rechts.) Het is klaar en duidelijkwat sedert 16 honderd jaar en meer, in ons Land bestaat, gij dit niet zult uitroeien en al uw macht en al al uwe gendarmen zullen te vergeefs opkomen tegen den wil der Huisvaders. Ook ben ik overtuigd dat gij zult moeten eindigen met het stelsel der Demokraten aan te nemen, en ziehier dit stelsel1° een goed ingericht officiéél onderwijs ten tweede, een vrij onderwijs, met bekwame meesters en des noods met een ernstige dienst van toezicht. Om Apotheker, Doktoor of Advocaat te worden moet men exaams ondergaanwaarom zou men ook niet van den Onderwijzer zulk bewijs van kunde eisschen Ten derde, behoorlijke lokalen, en dit is een heel voornaam punt. Ten vierde, de Onderwij zers der vrije scholen betalen op gelijken voet als deze van het officiéél onderwijs. Het gebeurt nu dikwijls dat, aan de vrije scholen, subsidiën van 1,000 of 1,200 frank per meester toegestaan worden en de Onaer- wijzer, op die som, maar 700 of 800 franken krijgt- Ook zijn de klachten onder de katholieke Onderwijzers hevig en talrijk: het jongte Con gres der vrije Onderwijzers,' te Aalst gehouden heeft ons daarover ingelicht. Die toestand moet een einde nemen en wij vragen dus dat de jaarwedde van de vrije onderwijzers gelijk gesteld worde met deze der officieële Onder wijzers. Alsdan zou men ook aan de Onderwijzers, zoowel aan de vrije als aan de officieële, ver bod kunnen doen handel te drijven of winkel te houden. Hunne jaarwedde zou hun moeten toe laten te leven zonder dat ze gedwongen wezen het brood der andere Burgers af te ne men. Het zou ook hun gezag vermeerderen immers ze zouden niet meer als bedelaars, al den eenen of anderen kant, een kleine bij winst moeten gaan zoeken. Op al die punten zou het toezicht van den Staat zich zeer streng moeten uitoefenen. Voor het overige,zou het vrij Onderwijs hoegenaamd van den Staat niet afhangen. Ik vraag het u, heeren, moet gij het niet be kennen met mij dat daar zeker deSchoolvrede te vinden is. Integendeel, wilt gij den Schoolstrijd, volgt dan, van den eenen leant, den heer Woeste, of wel, van den anderen kant, de uiterste linker zijde. De waarheid, de vrede en de rechtvaardig heid zijn tusschen beidezij zijn te vinden m het stelsel der arme, vrije Demokraten. Mijne heeren, het is zeventien jaar geleden dat de Kristene Volkspartij gesticht werd. Van in den beginne waren ze ontelbaar, deze die zegden ln het programma der Demokraten ligt de redding, en gij hebt gezien in .1894, te Aalst, dat zell's zonder evenredig stelsel, de strooming van het Volk zoo groot was, dat zonder inrichting en zonder geldmu;, partij der Demokraten erin lukte mijrr n' ,"e Priester Daens, te doen kiezen en eene'*1®^6 r teeringte weegtebrengen tusschen DeBaci?' oeste en Van Wambeke. De haat van den heer \V oeste tegenover onze partij is nog al- tij d te wijten aan de vernedering welke hij dan geleden heeft, in balloteering te komen tegen zoons van nederige werklieden. Gedurende den kiesstrijd hadden de katho lieken genoeg laten hooren dat De Backer de zoon was van eenen boer, dat advocaat De I elsmaeker de zoon was van een nederigen bediende van den ijzeren wegen van ons, Daens,dat wijde zoons waren van eenen Scha liedekker. En die mannen, zegde men, willen in de Kamers wetten gaan maten Onze geliefde Vader, ja was een Schalidek- ker, een arme werkman die moest hardwerken en zwoegen om zijn Kinderen groot te bren gen maar als Schaliedekker, was hij altijd noog op de daken en meermaals op torens van kerken en belforten zijn jongste zoon staat hier voor u, ge kunt derhalve niet loochenen dat mijn broeder en ik van hooge afkomst wa ren. Gelach op alle banken.) Dan is de Vervolging gekomen ons getal verminderde,zelfs Aanvoerders van het eerste uur moesten op zij gaan voor de wreede on- meêdoogende vervolgers. Dit is nu zeventien jaar geleden God zij dank, de Volkspartij staat recht, machtig en eensgezind, met haar edel programma van volksliefde, rechtvaardigheid en vooruitgang, zuiver en ongeschonden bewaard; behouden, dat is het woord onzer eeuw niet, onzer volks eeuw Rerum Novarum kondigde Paus Leo XIII afeen nieuwe wereld, ingericht op den grond van rechtvaardigheid en broederlijke liefde een wereld in welke, naar woord van Priester Daens, de arbeider geen slaaf noch bedelaar zal zijn, gelijk nu, maar een vrij en welvarend man. Dus, heeren der linkerzijde en ook der rechterzijde, indien gij waarlijk den Vrede be geert, stemt in met ons gedacht. Ik hoop, ten andere, dat, met den bijstand Gods, en ons eenS drachtige werking, de bank der Demokraten hier, binnen kort, niet één, maar drie of vier kloeke vrije mannen zal tellen. M. Persoons. Er is nog maar ééne plaats op uwe bank. M. Daens. Wij zullen er meer maken. M. Buyl {wijzende naar de rechterzyde.) -r- Daar moet gij plaats innemen M. Daens. Wij zullen de plaatsen nemen waar wij ze kunnen vinden want nooit zal de Democratie zich met eene oude partij ver eenigen. Om te eindigen, herhaal ik nogmaals het woord van den grooten Volkspaus Leo XIII, de Vader der onster.'eiijke Encycliek Rerum Novarum en ik voorzeg u dat, dit woord zich zal verwezentlijken de Kristen Demokraten zullen Vrede en Welvaart brengen in hun Vaderland Wanneer wij het leven van sommige lieden aanschouwen, dan vindt men eene schreeuwende ongelijkheid in de wereld. Blikken wij slechts deze twee lieden aan: de koning en de werkman. Beiden schepselen Gods, door denzelfden vader op de wereld geroepen; en wat een verschil 1... Albrecht I, omdat hij koning is, omdat hij van eene edel® moeder het levenslicht ontving, door 't toeval dus, zonder men vroeg naar verdiensten of bekwaamheid, geniet hij jaarlijks hier in België 3 millioen .300.000 frank als jaarwedde of 275 duizend fr. per maand, of 9.000 fr. per dag. En de werkman die van den vroegen morgend tot den laten avond moet werken en zwoegen, moet als 't ware van aan de wieg tot aan het graf een bedelzak slepen. Genoeg wint hij niet om vrouw en kinderen op menschelijke wijze te onderhouden. Alles wordt door d'handen van den werkman vervaardigd, zelf het wellustig leven van den rij ken vindt zijn oorsprong in 't zweet van den ar beider en hij leeft in ellende en armoedel En wanneer de werklieden dan oud en versle ten zijn en niet meer werken noch zwoegen kun nen ten bate der rijken, zijn ze soms verplicht te bedelen om niet van honger te sterven. O, welke hemeltergende ongelijkheid 1 En dat wordt door al die groote verdrukkers be werkstelligd en in 't leven behouden En zouden wij, Democraten daar niet tegen op staan Ten strijde dus voor 't Volk, ten strijde voor de verdrukten, tot als we in België ons recht zullen verkregen hebben en behoorlijk zullen kunnen 'even c. N. Aalst. Te bekomen op ons Bureel of de eerste Romantische Verhalen uit de voorgaande Eeuw door Silvain Van der Gucht, Kunst schilder te Aalst. Schoon groot boekdeel, 276 bladzijden, dit boeiend Verhaal over Assche, Bouchout. Hekelgem, Meldert en Aalst, blijft te koop aan 1,50. Om Franseh te leeren zonder Meester door Vervarcke, in band. 3,30

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1910 | | pagina 3