Kiezers van Kanton Assche
Wat een Boerken antwoordt
Geëerde Landgenoten,
familieloon aan elk,
FAMILIEGELUK
Kiezers van Brabant,
stemt allen voor tie lijst
van
Priester FOOTEYNE
onder IVr
Burgers en landbou
wers, luistert eeus goed.
I11 ons land bestaan
er voor negen Milliards
papieren weerden van
groote maatschappijen.
Hoeveel lasten liggen
er daarop
Geen duit
Gij integendeel, klein
burgers en klein boeren
betaalt op alles wal gij
bezit. Is bet zoo niet
En de Liberale Partij
De HOP, o IIOP,
Hoe gedraagt zich «Ie chris-
lene Volkspartij tegenover
bet Kapitaal
Stemt onder nr 6
Bedankt omdat ge me laat spreken, heeren, be
dankt. Wat ik te zeggen heb zal niet in paasch-
beste kleeren steken 't zal niet naargroote scho
len rieken, die heb ik maar van buiten bezien
maar 'tzal uit het hart komen, oprecht. Mijn
mond zal niet zeggen wat het hart tegenspreekt,
dat heb ik, dank God, nier geleerd en mijn
kwalijke werken zoo verschoonen dat ik aan an
dere menscheo wil wijsmaken dat ze goed zijn
daarvoor moet men advocaten streken in zijn broek
hebben en ik ben maar een boer.
Dat alles is vriendschap, niet waar
'k Heb daar schoone dingen gehoord God
liefhebben Godsdienstig zijn, katholiek 't Va
derland beminnen Zijn broeders liefhebben en
de werkmenschen Ja, ja, schoone dingen
Goed doen, braaf zijn en rechtvaardig I.. Gij hebt
gelijk dat ge't zegt wat ge voor de werklieden,
voor de boeren hebt gedaan en voor de kleine be
dienden en voor de burgerkens die het soms zoo
lastig hebben om de twee eindjes van 't jaar aan-
eenteknoopen I... menschen en dat... hebt ge dan
nog niet alleen gedaan en half gedaan en dikwijls
met helmes op de keel
Ja, nu is het niet meer zoo schoon, niet waar
Mijnheer de kasteelheer daar, die vooral in de
l^dbouwzaken te huis is heeft gesproken voor
de boeren.
De katholieken hebben de landbouwleergangen
ingesteld. Heeren, die geen braak of schup kun
nen vasthouden, geen ploeg kunnen stellen, geen
voer eten kunnen afmaaien of laden, geen volle
koe van een leege kunnen onderscheiden, leeren
ons, tegen 12 frank per uur, hoe wij werken moe
ten Overlest bezocht ik een modelhoeve
van een van die heeren ik heb nooit een gemee-
ner boerderij bezocht.
Ons gouvernement geeft geld aan alle soorten
van bonden, en alle jaren vermeerdert de staats
schuld en brengen ons onze ontvangerbiljetten al
kostelijker nieuws.
Ja wij verbeteren onze akkers, onze teelten, on
zen veestapel.
Wij zorgen wat meer, werken wat harder, sla
pen wat min en de eigenaars, lijk mijnheer de
kasteelheer, van onze hoeven, van onze akkers,
verzwaren de pachten al naargelang wij vooruit
komen.
Dat weet hij wel. Over twintig jaar verhuurde
hij zijn land op het Palinkveld 120 fr. de hectare.
Nu is dat 100 frank meer.
Wie gaat er vliegen met de groote profijten,
met het zweet van ons zorgen en onzen arbeid
Nu verhuurt mijnheer niet meer voor drie, zes
of negen maar zonder huursel, van jaar tot jaar.
En braaf zijn als 't kiezing is, zwijgen en doen
wat mijnheer wil of uw land kwijt, uw broodwinst
uw huis kwijt en de straat op
Zijn dat manieren
Zijn wij dan vrije mannen
Ik heb eene weide, een akker, mijn eigenaar
planter kanadas rond. Ik moet die verzorgen lijk
platte kinders, voeden, oppassen en als ze dik
zijn, mijnheer verkoopt, steekt het geld op zak en
plant er andere
Mijnheer vult zijn geldkisten en wat heb ik
Slechte gronden, slechte vruchten en opslag van
pacht I..
In platvlaamsch noemen wij dat dieverij.
Dat is gehandeld lijk beurzesnijders zouden
doen, vergeeft mij die harde, leelijke woorden
maar er zijn er geen andere voor zulke schelfsche
oneerlijke daden.
Ja, 26 jaren bestuurt ge wat hadt ge ons moe
ten geven
Een wet, een redelijke wet op het verpachten
van hoeven, velden en weiden een wet, niet ge
maakt door eigenaars alleen maar door eigenaars
en pachters. Een wet die de pachten regelt, prij
zen stelt, de plichten van eigenaar en pachter op
geeft en tevens klaar en duidelijk hun rechten be
taalt, ik zeg de rechten van pachter en eigenaar.
En nu een klein vraagske, heerkens een klein
vraagske. Waarom staan er op uw lijst van in de
twintig man geen boeren
Ik vind daarop een heelen boel advokaatjes,
graven en barons, kasteelheeren, al chikke tippen
met krakende schoenen, stijve kols en blinkende
hoeden, wijndrinkers en taartenfretters maar
een boer of een werkman vind ik er niet op 1...
Waarom geen boer
Te dom Te dom, te boersch, te beest, te
stijf, te lomp 1... Al ezels de boeren, kinkels en
vuil ras Zwarte kazakken moet ge kunnen dra
gen met eene aire blauwe kielen en zwaar gena
gelde schoenen dat is te.... gemeen voor de ka
mers Gij zij, slim. heeren, zijt ge slim maar de
boeren zijn niet dom toch zoo dom niet als ge
peist.
Klappen kunt ge wel daarvoor hebt ge studi
ën gedaan; maar woorden zijn geen oorden.
Wat ge zegt en roept het blijft toch waar dat de
boerkens in België enkel wat brokkelingen kregen
van de rijke tafel. De boeren waren de Lazarus
sen aan het feesthuis van den rijken vrek
Gij, heeren, hebtfijn gedineerd, lekker gesmuld
uw botten vol wijn gegoten, uw kragen vol pate
kens gelapt, geparadeerd, macht en aanzien ge
had en aan ons gedacht als gij eens den tijd had
of als die goede heer Daens u zijn harde waar
heden op uw bakkes (pardon) sloeg.
Hebt ge dien kloeken man gesteund als hij de
hop wou redden, als hij voor onze lievelings-
Daar is hij, de groote Dag der Kiezing;
Ik zeg het dikwijls op mijn Meetingen:
Elke Kiezer is een Rechter
Hij moet oordeelen en beslissen over
de Mannen die de Wetten uitvaardigen,
die elk jaar over de 700 millioen uitge
ven, zonder de buitengewone sommen
De Kiezing is dus een allerbelangrijkst
Stuk, er valt hier niet te luisteren naar
gevlei of gedreig, naar beloften of schoon
woorden; elk legt zijn zaak ten schoonste
uit 't is een slechte Koopman die zijn
waren niet kan aanprijzen een Rechter
onderzoekt, wikt, overweegt en oordeelt;
Wij hebben eerst de twee oude Par
tijen, Katholiek en Liberaal, de Partijen
van 't Kapitaal, bijna allen rijke Heeren
en Advokaten, ze leven en zweven in de
Wereld der Vermaken over de Wereld
van den Arbeid weten ze weinig of niets;
hun eigen wat meer belasten, en den
minderen man ontlasten, gelijk de Paus
schreef in zijnen Wereldbrief, dat wordt
in veel Katholieke Gazetten een DIEF
STAL genoemdveel Kasteelheeren aan
't hoofd, dat kan nooit deugen het is
gezien met deKoolmijnen, z'hebbendien
plant zoo schoon sprak, zoo braaf smeekte Rijkdom van 70 Milliards Franken aan
Dan hadt ge geene ooren, niet waar Dan hoog rijk Volk afgestaan zij oekeren en
gingt ge loopen 't was immers voor de boeren 1 azen naar vette plaatsen om te toonen
Maar als het er op aankwam de kolen in Lim- u\ttrr weinip" ze weten over den toe-
burg, die miiiiarden waarde hebben, weg, te ge- bttter
in de Begrooting van Landbouw ik sprak
ven dan waart ge wel te huis, niet waar
A!s het was voor de millioenen van het konink
lijk paleis, van den tunnel naar Laeken, van het
lijnwaad van den minister en zijn ottomobiels.van
't* vliegmachien van dertig millioen dan hebt ge
geen woord van afkeuring, geen woord van ver
weering gevonden dat was allemaal eerste klas 1
Al die fikfakkelderij was goed en wel I...
Ziet eens mijn schoenen, mijn broek, het is al
slijk en moorlangssmerige wegen kwam ik hier
heen. Vier maanden op 't jaar moeteii we onze
kinders naar de school voeren en weerhalen die
schapen kunnen niet door de modderpoelen
Daarvoor hebt ge geen geld, he, heerkens Laat
de boeren maar dorsch n en door de moor pladij
zen, dat maakt er niet van
Ja, maar, dat maakt er wel van En dat is
nu uit. Hadt ge naar den wereldbrief van Paus
Leo, België 26 jaar bestuurd, 'tware het eerste
land der wereld geweest. Nu komt het voor ons
aan de kodde I....
Daarom stemmen we niet meer voor u 1 Ge
zijt katholieken, ja maar politieke katholieken,
menschen die zelfs geen kristenen zijn, dat zijt ge
U en de socialisten zetten we op een rang...
Wij stemmen voor de christen democraten
Voor Priester Fonteyne en zijn vrienden.
Ge hebt ons niet gekend
We kennen u ook niet meer.
En daarmee amen en uit
Boerke snellaert.
Uit 't Brabandsch hopkwartier.
tegen de vervalsching der Meststoffen,
en voor hulp aan de HOP, en weet ge
wat Minister Schollaert ten antwoord
gafM. Daens, zegde hij, heeft het mis
op, de Hop komt goed, mijn Agronoom j' aan y en uw Familie. Maar Dijnsdag ben ik ziek
Miserez heeft het mij verzekerd
gene en beware!... Schoone woorden, die gij,
Vaders, gij. Moeders, eiken dag uitspreekt, als
gij een Kruiske geeft aan uw Kinderkes....
God zegene en God beware u.
En wat zag men gebeuren in de Kamer
De rijkste Liberaal van ons Land M. Warocqué
stormde en protesteerde tegen die woorden
Wij herkennen dien God niet,zoo riep hij
uit.
En al de Liberalen gaven hem gelijk.
M. Crick, en gij durft voor die fransche Heeren,
vijanden van de Hop, loochenaars van een God
heid, gij durft aan Brabantsche Kristene Men
schen komen vragen dat zij zulke Partij zouden
aan 't bewir.d brengen
Die voor u en met u stemt, M. Crick, zal hij
nog aan zijn Kinderkes kunnen een kruiske geven
op hun lief en rein voorhoofd
Er is groote misnoegdheid tegen de Katholie
ken niemand kan het loochenen.
Op den Buiten moet het Volk van de Liberalen
en de Socialisten niet hebben
Blijft dan de Kristene Democraten.de Partij
van 't Werkende Volk.
KIEZERS,
Verdient zij uw aandacht en uw stem niet l
Is zij niet rechtzinnig, eerlijk, ieverig, stand
vastig voor
aan elk die van goeden wil is?
Eerw. PRIESTERS, zvgt geen woord, doet
geen stap, tegen die Kristene Volkspartij
Want bijna allen gij zijt u t de Volksgeslachten
en uw zending is het HEIL DES VOLKS.
Ach, wilt gij de menigte van 't Volk geloovig-
Kristen bewaren, stelt u dan niet vijandig tegen
over de Kristene Volksmannen De tijd nadert
dat Bisschoppelijke Blieven u zullen aanmanen
ze te ondersteunen-.
EN GIJ GEACHTE KIEZER,
Mijn inzicht was U dees Manifestjen te komen
ten huize te brengen met mijnen hartelijken Groet
iseiez, neen net juij gevallen en heb den Dokteur moeten vragen:
Waarop ik aanstond riep dat heel de I Zware vermoeienis, overspanning, verscheide
Kamer het hoorde Mijnheer de Minis- maanden koortsachtig gewerkt, aan de Steenbak-
1 1 a. kernen van Dilbeek met dit slecht weêr een zware
ter, kom dat eens met mij zeggen in ons valling gekregen, bronchiet, vrees voor pneuno-
Zij herinnerde zich de jufvrouw te zien ver-
bleeken en was als eene ijlhoofdige uit het huis
geloopen.
Belle Blanckaert had haar ontmoet en naar
de herberg den Steenoven geleid om haar tot
bedaren te brengen Bij toeval was daar een
vreemdeling, een Samaritaan, die deelnemend
naar haar verdriet vernam. Onder het storten
van eenen vloed tranen, die haar gemoed ver
lichte, verhaalde zij haar wedervaren. De
vreemdeling die een bejaarde man was, bezat
menschenkennis genoeg om de vrouw te oor
deelen. Zonder veel belang schonk hij haar eene
som die voldoende was om haar meisje behoor
lijk te kleeden. De vreugde en de dankbaarheid
die de ongelukkige vrouw hem betoonde, perste
hem eenen traan uit het oog. Beiden waren ge
lukkig de eeu om eene weldaad gepleegd en
de andere om ze ontvangen te hebben. Aan die
gebeurtenissen dacht Mina wanneer zij hare
aardappelen schilde.
Fietje uitte eensklaps een vreugdekreet. Het
had de kleermaakster ontwaard, die voorzeker
het kleed te huis bracht. Juichend liep het kind
haar te gemoet terwijl Mina niet nalaten kon te
grimlachen.
VIII.
Alles stond in rep en roer op Paelinck's hof
stede.
't Was de avond voor Paschen.
Meiden schrobden en schuurden, terwijl de
knechten het neerhof opschikten en schoon
maakten. Boer Paelinck stond een baardbran-
derken te rooken aan den ingang van het huis.
Melia spoelde den vloer met water en was
aan den dorpel der voutekamer geraakt wanneer
zij plotselings een schreeuw van verbazing liet
hooren, toen zij een glanzend voorwerp ont
waard had.
Broeder, riep zij, een goudstuk
De boer sprong in huis, en rukte het geld
stuk uit zijne zusters handen.
Het is het stuk van 10 trank dat ontbrak,
Hopgtreken
De atholieken hebben NIETS willen-j
doen voor de HOP, NIETS voor d'Her- j
bergiers, ze verachten den Herbergier
ze moeten zij naar d'Herberg niet gaan
hun Kelders zijn vol Wijnen en Likeurs;
maar ze pruimen en prinsmuilen, als ik Democraten,
in de Kamers zeg Maar, Heeren weet ge
niet dat onze Pans Pius X de zoon is uit een
Volks herberg
Talrijke Katholieke, vele Priesters zijn j
in hun hert overtuigd dat de Kristene
Volkspartij een weldoende, ja noodzake
lijke opwekking is voor 't Katholiek.
t liter moeten wij ons
richten tot Hi. Crick,
die zich sterk gemaakt heeft het Kanton
Assche aan de Liberalen te leveren sedert
eenige maanden zijn wezen is een Bloemperk,
zijne woorden zijn zoeter dan Honingzijn
Ottomobiel weegt af, van de schoon Beloften,
Doch Vader Cats ons leert
Wacht u van een mond die soetjes lacht,
Meer dan hy gewonelyk placht,
Want 't 011de woord duurt heden noch
In schoone woorden leit Bedroch.
Derhalve richten wij ons beleefd tot M. Crick,
met de volgende Vraagskes
Geachte Heer, kunt gij loochenen de volgen
de Artikels die wij hier aanhalen en tegen U zul
len staande houden overal waar ge wilt en op de
manier die ge wiltIn Schriften of op Meeüngen:
TEN EERSTEN De Liberalen, zoowel ais de
Katholieken zijn onverschillig gebleven voor de
langdurige klachten dtr Hopboeren, z'hebben ge
spot en gelachen, als Priester Daens, De Backer
en Pieter Daens de Klachten der Hopboeren voor
de Kamer brachten. Hierin staan zij waterpas ne
vens de Katholieken.
TEN TWEEDEN, bij de 8 eerste Liberalen der
Lijst, zijn er 5 die geen woord VLAAMSCH ver
staan... Hoe willen ze dan Vlaamsche Boeren en
Vlaanische Werklieden vertegenwoordigen Ze
kunnen met hun Kiezers niet spreken, ze kunnen
de Vlaamsche Gazetten of Schriften niet lezen.
Voor zulke Heeren stemmen wordt In 't fransch
genoemd een Anomalie of openbaar dom stuk.
TEN DERDEN, en voornamelijk, de Liberale
Partij is seder 20 jaren schromelijk vooruit ge-
taan op de baan der Godloosheid benevens de
ocialisten die in de Kamers verklaarden door
hunnen Hoofdman M. Denis Wij hebben ons
gansch afgescheiden van de Kerk,.. Terwijl Fur-
nemont uitriep, ook in de Kamer De Kristene
Waarheden, het zijn al Kristene Leugens.-. En
Demblon erbij voegde :Er is niet éen God, er zijn
er 10,000 en als men aanhaalde dat een Onder
wijzer in de Walen aan een Scholierke zegde: Ge
moet niet gelooven dat er een God bestaat dan
vonden Liberalen en Socialisten groot behagen
in die woorde n.. Doch het volgende gaat bijzon
derlijk de Liberalen aan Eenige dagen voor de
lnhulding van den nieuwen Koning Albrecht I,
werd in de Kamer voorgelezen den Gelukwensch
van België daar stond o. a. in Dat God U ze-
mie, ik moet oppassen, voor S dagen in mijn bed.
Nu zullen onze geliefde Propagandisten dit
Schriftje brengen.
Geëerde KIEZERS,
Als ge den 22 in 't kies-celieken staat
Aarzelt toch niet
Stemt voor uw eigen Volk, voor de Kristene
schoone, aloude, lieve aangename Plant,
Geurige Roem van Vlaanderen en Brabant,
Als Ge nu kwjjnt en wegsterft,
Is dat UWE schuld Neenvoorzeker neem
Want gij hebt nog immer dezelfde levenskracht
van over duizende Jaren.
HOPPLANTERS, is het uwe schuld
Wie zou Udat verwijl durven toebrengenaan
U die uwe Hop verzorgd hebt gelijk een Moeder
haar Kind, die al de Raadgevingen der Weten
schap hebt gevolgd, die U vereenigd hebt in Be
toogingen, in Verzoekschriften kendet gij meer
of beter doen Neen, voorzeker neen
Wie is de schuld dat de Hop treurt en sterft
Eerst en vooral de Katholieke Regeering, die
niets heeft willen doen, niets van al wat d'Hop
boeren vroegeneen ige groote Brouwers van
Brussel en Antwerpen, die Goud scheppen met
vreemde Bieren na temaken, gingen meer ter
herte dan de duizenden en duizende Hopboeren
met hun Huisgezin.
fVie zijn hier nog schuldig De Liberalen en
de Socialisten die onverschillig, ja spottend van
verre stonden te kijken.
Kiezers. Hopplanters, de dag der Kiezing
moet een dag van Rechtvaardigheid zyn.
Nu komen Katholieken, Liberalen en Socia
listen u omringen. Doch van daags na de Kie
zing zien ze van de werk af.
Hopplanters, oordeelt en stemt als Rechters,
meer hoef ik niet te zeggen.
Pieter DAENS, Volksnertegeniv.
De christene volkspartij wil niet even als de
socialisten de vernietiging van 't kapitaal zij
eerbiedigt allen eigendom, maar zij eischt dat de
roerende goederen met belasting worden gesla
gen, ten einde de kleine bezitters te ontlasten. Zij
erkent de arbeid even noodzakelijk ais het kapi
taal en bestrijdt derhalve alle voorrechten waar
't kapitaal zich meester heeft van gemaakt. De
arbeid moet in eerste plaats volle recht genieten,
omdat hij de zwakste is.