De Deserteur
Pariemntatie
KASSE-PAFIER
De Christene Volkspartij
Aalst eu Omliggende
M° «965 5 Juni 1910
'Vcrlt niii
ABONNEMENTSPRIJS
Voor België 2,50; de vreemde Landen 4,50
Men schrijft in cp alle tijdstippen des jaars.
F. I3A.E3STS,
Volksvertegenwoordiger, AALST
Een werk, schoon, goed, nuttig, met de beste in
zichten begonnen, met opoffering en heldenmoed om
ringd, zulk werk gelukt daarom niet altijd in de we.
reld.
Het is gezien op onze tyden met Boeren van Trans
vaal, de Geschiedenis beschrijf t het over de Vendea-
nen in Frankrijk, en de Boerenkrijgers hier te lande.
Een Kristene Volkspartij, sedert lang liggende te
broeien in de zielen, in 1892-93 gedoopt door den
Pauselijken Wereldbrief en het begin van algemeen
Stemrecht, een Kristene Volkspartij, vurige aanhan
gers tellende in de Walen gelijk in de Vlaanderen,
(Socialist Bertrand haalt de namen aan in zijn werk
La Démocratie Beige,) in ALLE ARRONDISSEMEN
TEN mannen gelijk Priester Daens, gelijk Advokaat
De Backer, Smid Lambrecht, Van Laugenhaecke,
Sterck, Plancquaert, Du Catillon, gelijk uw toegene-
gene, Priesters, Hoogleeraars van Leuven en Luik^
Advokaten, Geneesheeren, Nijveraars, Ambachtsmans,
Landbouwers, Burgers, Werkvolk, och welke macht
tot Volksverheffing Nooit vermochten Liberalismus
en Socialismus iets in de Vlaanderenin de Walen
zou onze Volksmacht de Roode strooming tegen ge
houden en kloeke Mannen naar de Kamer gezonden
hebben voor de krachtige Volkswetten tot Heil van
't Volk,tot verheffing van den Godsdienst!
En die Kristene Volksmacht werd verstooten in de
oude Katholieke Partij.M. Woeste noemde ze de Pest:
LaDémocratie est la PES TE. (Woorden van M. Woeste
te Doornijk in 1894). Die Pest bestrijden werd Plicht
en Deugd in de Katholieke Partijzelfs het recht van
bestaan werd ontzegd aan de Kristene Democratie...»
Pijnbank, Broodroof werden regelmatig ingericht
Blke Democraat moest uitgehongerd worden, met. zijn
Familie. Zielsdwang, ook overal. In naam van
den Godsdienst, Oorlog totterdood aan de Kristene
Volkspartij In de Walen konden Bisschop Doatre-
loux, Priester Pothier, Doktor Boland, Hoogleeraar
Kuith en vele anderen niet wat Priester Daens met
zijn Democraten volhield. Te Brussel werd de vrije
Democratie ook verstrooid maar de Vlaanderen ble
ven standvastig, met Aalst als Hoofdstad, en op einde
1907, Priester Daens, verarmd, uitgeput, verslagen en
Vrij naar 't Fransch van R. de NAVERIJ
door HARRY
—o—o —o—o—o—
II. Om bij zijn stervende Moeder te zijn.
Ziedaar dus wat zij gezegd heeft Alles
wat zij u heeft toevertrouwd? O, mijn God!
naar haar toegaan, haar gaan terugzien dat
zou ons beiden redden, ik weet... Maar een
verlof verkrijgen Moeder weet niet, hoe moei
lijk dat is.,. Toch zal ik het wagen, ik zal bid
den, smeeken... Een zoon, die den laatsten
zegen wil gaan ontvangen zijner moeder, dat
is heilig. En daarenboven Thoraise is niet ver,
ik ben een flink wandelaar, één dag zal me
voldoende wezen en zou men een dag weigeren
aan een zoon, die zijn oude moeder wil gaan
bezoeken
Oh f ge zult minstens eene week vrij krij
gen, bracht Janillet in 't midden, en uwe moe
der zal getroost zijn... Ik ben wel vermoeid,
maar ik zal me terstond op weg begeven om
haar te gaan melden, dat gij mij van nabij
volgt... arme dierbare vrouw, hare levensvlam
zal wederom opflikkeren... Ik kan het u nu wel
zeggen, als gij geweigerd hadt haar te komen
bezoeken, zou ze gestorven zijn, gestorven van
verdriet en smart.
Zwijg, Janillet, zwijg! Ik zal gaan al moest
ik ook voor de deur dood neervallen van ver
moeienis Komaan, neem mijn brood, eet en
vertrekt spoedig. Zeg haar, dat ze mij zal zien,
dat ik zal komen nederknielen om haar zegen
te ontvangen, dat ik hair bemin, ja, dat ik haar
bemin meer dan mijn leven, meer dan mijne eer.
Nadat Janillet eene versterking genomen had
nam hij afscheid van den soldaat en begaf zich
wederom op weg. Pierre van zijn kant begaf,
nog onder den indruk van wat hij zooeven ver
nomen had en overtuigd, dat niemand onge-
verlaten, niets ziende dan zwarte lucht en zwarten
sneeuw, toch riep en schreef hij, kalm en hoopvol
Uit mijn verdorde beenderen zal een zaad komen van
KRISTENE DEMOCRATEN.
En nu, in 1910, als de oude Bewarende Partij de
Dood voor haaroogen ziet, als alle klaarziende Lieden
zien, dat een Katholieke Democratie de Roode Stroo
ming niet kan tegen houden, nu de Kiezing ons
noodlottig is geweest, alhoewel Plancquaert tot 4000
stemmen klom, terwijl Liberalen hem er ten hoogste
1200 gaven, alhoewel de nederlaag van Brussel
te wijten is aan onvoldoende inricht, aan geldgebrek
aan het verwaarloozen der Stad, ook aan Samengaan
met eene Partij die ons Kristen gedacht niet deelt,
een Volkspartij moet ha ren steun zoeken
in 't Werkende Volk;
Nu, zeg ik, komt in de oude Katholieke Party eene
praming om de Kristen Demokraten in hunne rangen
te zien. Van daags na de Kiezing schreven Le Patri-
ote, Het Handelsblad en ander gazetten in dien zin,
en kondigen een broederlijke ontvangst aan.
Wat is daarop de antwoord der Demokraten 1
Dat die Vereeniging gansch ONMOGELIJK is;
verre van ons alle gedachte van afkeer en haat, onze
heilige zaak, de geheugenis onzer Belyders en Marte
laars noopt tot hoogere gedachten. Priester Daens
schreef het eenige maanden voor zijne dood in een
plechtig Artikel-Manifest
Met de jaren en ondanks alle vervolgingen en ne
derlagen is in mij de overtuiging versterkt datons kris
ten Volk enkel en alleen kan gered worden door eene
Demokratische Volkspartij, VRIJ, EIGENZELVfG be
staande, AFGESCHEIDEN van de Bewarende Katho
lieke Partij
Reeds had La Justice Sociale het geschreven in
1895 Het Volk heeft geen betrouwen in eene Democra
tie die omgaat of omloopt met eene Bewarende Partij.
Bijgevolg, in één woord gelijk in duizend, ONHER
ROEPELIJK Kaiholieken, metu vereenigd, verre
van den toestand te redden, wij verzinkten metu. Wilt
gij in de Walen nogveel redden en de Vlaanderen be
houden, laat ons VRIJbescherming vragen wij niet,
enkel de Vrijheid; houdt op te vervolgen en te brood-
rooven, en bijzonderlijk: Dat de GODSDIENST-
SCHENDERIJ een einde neme de Godsdienstschen-
dery, van onze brave kristen Arbeiders te willen ver
bieden zich te vereenigen en te stryden voor de ver
betering van hun lot, en de macht van Kerk en Gods
dienst ten dienste te stellen van eene rijk» katholieke
Partij, veel deels enkel kristen bij name, maar, wulps
en heidensch in leven en zeden.
Aalst, 2* Juni 1910. PIETER DAENS,
Vollcsvertegenwoordiger.
Goed nieuws, felice novella M. Janson mij weten
laat, dat alle moeielijkheden nu vereffend zijn in de
zaak-Breemaeker in 't kort de derde uitdeèling van
dit vermaard Erfdeel. RAP VOLK in Aalstnauwe
lijks was de Kerk der Capucienen op Sint Jobs geo-
•end, als schuin-rechtover een herberg kwamIn
iiNTE Franciscus. En in de Brabantstraat, links,
als ge van de Houtmarkt komt, is op voorhand een
Statie ingericht, met winket en ai. voor Traiu- en
Ottomobiel-dienst langsdaar... Lang vooruitzien en
fereed zijn, is gewonnen. Neerstig voor eigen
roodgewin, zei de Amerikaan Rooseveldt, en daar- i
voor al d'ander steunen. Maar hoe luttel het voort
gaat moet in den konker van Molendries 'ne Sasmees-
,er aangesteld worden. Sprekende van Sasmees-
ters, een stoute Schorre, afkomstig van Deeremonne,
is maandag in 't Rood Lokaal komen afroepen dat de
Godsdienst voor den anderen wereld is; (en de Socia
listen leeren dat er geenen anderen wereld is;Dei-
remonne zegde nog: Ik vuege erbei: Na Plankort weg
en binnen tweejoir, den Donsj weg hij heêgedoin!
dat is zeeker en vast I.... PatiencieT Als 't moet zijn,
het moet zijn, zei 't meêken van 100 jaar, en 't stierf... j
Ik zal lk-ik plosj maken voor de Schorre hij zal hij j
goed figuréren in de Staten-Kamer... Ziet hem al rijen
op zijn Kerre-Cheeseken, de Zeebergbrug over en' de
Montecitorio op.
Te NIETJ WERKEN, Zondag 12 Juni, Grooten
Festival20 Muzieken 't zal luisterlijk zijn. Mr de
PASTOOR VAN HERDERSEM verlaat zijn Parochie
op St Pi etersdagdan zal hij er de laatste maal het
H. Misoffer opdragen en den Predikstoel beklimmen,
het zal eenen aandoenlijken Dag zijn. Pastoor Bau-
wens is de goede Herdér geweest van 't Evangelie
Passir Conus Dat moet elk zeggen, die rechtveerdig
spreekt.
In HAALTERT heeft men veel banen overlom
merd door Notelaars... 't Is schoon en geriefelijk..
Notelaar, afkomstig uit Persië, kan zeer hoog en
150 jaar worden de vrucht is oliehoudend, het nout
is uitmuntend voor meubels en geweerenvan de
bolsters der noten bereidt men een zwarte verfstof
38'" JAARGANG.
en de olie wordt zeer gezoeht door de Schilders de
Notelaar vereischt een droogen, vruchtbaren grond.
HAALTERT-EEDE gaat eindelyk een groote kapa
bele Statie hebben; ze rijst statig op, nevens het hou
ten hondenkot. Ze zal gereed zijn rond September.
Te DENDERHAUTENl is 't niet goed met de gezond
heid van Pastoor Van de Putte, Zondag kon hij Me
Processie niet voleinden.
Sabina. Ja, ja Clara, ik
zeg u, z'is door d'oog van een
naaide gekropen.
Clara. Wie, Sabina,
wie
Sabina. Wie? de Pro
cessie, Zondagals z'op de
Esplanade was.
Clara. Aan de Kerk
van Schaarbeek.
Sabina. Clara, er vielen
druppels zoo dik als plaket
ten en 'k peisdein mijn eigen:
Erreme Processie Ge zult
nooit in uwe groote Kerk
geraken
Clara. Maar Ons Heer
bleef gezond, Sabina en de
Processie geraakte binnen.
Sabina. -- Zonder malheuren, 't Zou sonne geweest zijn voor
de Vanen en de Maagdekes.
Clara. Sabina, zegt 't spreekwoord nietOns Lieve VrS van
Leê, brengt Regen of Soldaten meê.
Sabina. Dat woord, Clara, is een oude Traditie.
Clara. En ze meugen zeggen wat ze willen, Sabina, ik zie
nog geerne die Processie dat wit zand op de straten, dat groen
en die bloemen, waar de wind in speelt
Sabina. En die rapos aan d'huizen en over de straten, Clara
en dat licht in de vensters met d'heilige Beelden en Muziek en
Gezang 1
Clara. Sabina, ik weet niet of elk alzoo is, maar als ik op
mijn knieën zit, als 't Venerabel passeert, en ik zie op naar Ons
Heer, ik gevoel in mijn hert, iets dat zuiver hemels is, alzoo een
verrukking en een koutenternent die ge niet kunt beschrijven. Is
dat bij u ook, Sabina
Sabina - Och ja, Clara, ons Ouders en Voorouders van over
duizende je. li hebben dat ook ondervonden alle herten zijn
immers gezusters.
Clara. En zeg en, Sabina, dat er tegenwoordig zijn die
daar niet willen van veten.
Sabina. Clara, ge ziet aardige dingen segewoordighéje
van uw leven geweten gelijk er getrouwd en gescheiden wordt.
Clara. 't ls waar, Sabina, wat ge zegt is waar.
Sabina. En dat dit moest generaal worden, Clara trouwen
en scheiden en met ander vrouwen loopen, zou de wereld veel
schillen van een hondenkot te zijn, Clara?
Clara. Sabina. elk is vrijdie er niet willen van weten, zijn
vrijmaar hé-je dat g'hoord in de gazet der Rieberalen
Sabina. Wat is er af Clara
Clara. Ge gaat goei ooren hebben I De Rieberalen uit den
Walen-pays hadden in de Kamer afgeroepen dat er geen God
bestaat.
Sabina. Bonga, een School zonder Meester en een Stad zon
der Policie.
Clara. Ook dat al de Kristelijke Waarheden leugens zijn
dat inde Scho'en niet mag gesproken worden van God of zijn Ge
bod... Als Kristen Demokraat bad onzen Presentant Donsj daar
tegen geprotesteerd en gezegd Gij, Vrijdenkers, zijt vrij in uw
gedacht, maar laat ons ook vrij
Sabina. G'hebt gelijk Don ;j
Clara. Jamaar. Sabina, daarop is de Gazet der Liborólen
al 3 weken lang onzen Prosentant beginnen aan te vallen, als
ware hij te dom en te slecht om te leven.
Sabina. Clara, Clara 1
Clara. 't ls gelijk ik u zeg, Sabina, elk verschiet eraf.
Sabina. Maar wie schrijft dat Wie durft dat schrijven in
ons stad van Oilstj
Clara. Niemand weet het,
Sabina ze zeggen, dat het
eenige Astekken zijn, Sabina.
Sabina. Astekken, Clara, wat
is dat
Clara. Sabina, dat zijn venten
die zich te schoon en te rijk achten,
om met 't werkende Voik om te gaan
Sabina. Die meinen dat ze Lord
Palmerstons zijn.
Clara. En die werkende Volk
willen geleiden en regeeren. J'
Sabina. Clara, indien ze met 't<
werkende Volk omgingen, zouden zij
onzen braven Presentant durven be
spotten en kleineeren
Clara Neen ze, Sabina, en
gelijk ik spreek, zoo spreekt g'heel de
wereld.
Schoone effene bladen aan o,32 de kiloBEEN
HOUWERSPAPIER, aan verschillige prijzen.
Vermindering per io kilo en meer.