Dronkenschap
Herdersem.
Moorderi)
Loopend© Mieuws
Ondersteuning van ALLE Scholen.
Dan stond M. Woesle recht en zegde
-•
üosletooze raadpleging.
zorg en liefde voor hem hij bleef hardvochtig
als marmersteen.
Wat gaat u dit aan, zegde hijik weet
niet wat mij tegenho- dt u aanstonds weg te
ia£en
Ongelukkige, sprak zij, ge zoudt uwe
Moeder wegjagen
Mijne Moeder, gij
Ja, ja, Leo, uw echten naam is Louis
Ricard, ge rijt hier de zoon van den huize niet!
Maar ge zijt zinnel»os
Neen, ge zijt mijn zoon
Ellendige vrouw gij liegt; wie betaalt u
Ik lieg al 24 jaar, sedert gij een naam
draagt die u niet toekomt; heden spreek ik de
waarheid.
Zwijg zwijg ik beveel u te zwijgen, ik
ben graaf de Merville
GraafMisschien tot morgen
En wie zal u gelooven, ellendig wijf
Wie mij zal gelooven De bewijzen zijn
erOnder de linkerborst dragen de Mervilla's
een bloedvlek, zoo groot als een gouden vijf
frankstuk. Zulke vlek hebt ge niet. De ware
Graaf de Merville leeft, hij is te Parijs't is
een brave jongeling, die nederig leeft als werk
man, hij bemint een traaf en eerlijk meisje, die
hem een teedere wederliefde schenkt
Ge weet dus waar hij woont
Ja, in St Sebastiaanstraat.
Welnu, als ge waarlijk mijne Meeder zijt,
als ge mij bemint, zwijg!
Zwijgen 1 ik uie al 23 jaren naar dezen
oogenbiik snak 1 ik die moet spreken of ik ben
een lafhertige eeriooze Vrouw
Gij zult zwijgen, riep hij, en vestigde zijne
dreigende oogen op haar.
Ik moet spreken, 't is mijn heilige plicht 1
In dit geval, riep hij met razige woede,
dan moet een van ons verdwijnen! Ik ruim hier
de piaats niet
Wankelend verliet Louise de kamer.
I En hijbleek en bevend bleef hij «enige
De Koningen van den ouden Tijd
ftrtiisplan ling-Jan j$!aihieu
Het is daar bijna schoel-
oorlog geweest door de
schuld van de Woesten die
t schoon kontrakt van 1910 wilden breken. Als er inde
Kamer spraak was van een nieuwe Schoolwet en als inijn
geslacht voorkwam
Alle Katholieken zijn van dat gedacht niet.
Maar Minister Broqueville liet de woorden van
JA. Woeste »let koud worden.
Heeren, riep hij, ops gedacht is dal van M. Woeste
niet; wij willen rechtzinn g ALLE Scholen ondersteunen,
bm waren Scheolvrede te hebben.
T'Herdersem werd de KOUTERSCHOOL ingericht
met goedkeuring van Geestelijke en Wereldlijke Over
heid. Het oud Gemeentebestuur is voorloopig gevallen
door 3 stemmen in de Kiezing terwijl er meer dan 25 fei
ten van dwang en uitkoop bestatigd zijn. (1) De Kouter-
school, toevertrouwd aan Jufiers Inboorlingen van Her
dersem, diep godsdienstig, heeft het vertrouwen der
Ouders. De Kouterscbool blijft volgens het kontrakt en
gelijk ze blijven zal; ik ben Iepen de Kloosterscho'en
•niet, maar 't ware een groote ram.', o..der alle opzichten,
moest 't wereldlijk godsdienstig Onderwijs verdwijnen.
Dit isoek 't gedacht van Kardinaal Mercier. Eere aan de
moedige bevolking van HERDERSEM
P. D.
(1) Advokaat Bosteels las in den Gemeenteraad Land-
opzeggen tegen de Katholieken doch hij voegde er de
datums niet bijdie opzeggen v/aren gedaan na vele
-andere als vergoeding. Een Beenhouwc t van Herdersem
daagde M. Bosteels uit, en Advokaat Bosteels zweeg.
T'Herdtreem is juist gebeurd wat te Hekelgem plaats
had.
Zaak van den dolenden Hond. De Wet zwijgt over
een voorval als dees door U aangehaald. Algemeen is
het aangenomen dat de vinder van een verloren voorwerp
eigenaar van dees wordt één jaar er, één dag na d t hij
't gevonden heeft. In Frankrijk luid', de Wet zoo. Maar
die Wet, dat gebruik, kunnen toch niet toegepast worden
ep een hond, in dezen zin dat de medelijdende man, die
een Dolende Hond opneemt, verplicht zou zijn dat dier
gedurende 366 dagen te voeden en te verzorgen, ten ware
't een hond was van groote waaide, zooals er zijn die
verscheidene honderdc frank waard zijn.
Ik meen dat de persoon die een dolende hond opueemt
't recht heeft dezen te dooden of te verkoopen indien de
eigenaar er van zich niet aanbiedt 445 weken riadat hij
de policie in kennis heeft gesteld van zijne vondstmaar
voeraleer te dooden of ie verkoopen zou hij «el doen oak
'I besluit, dat hij genomen heeft en gaat ten ultvser
brengen, aan de policie bekend te maken.
Zaak ha/stede Ueire. Ziehier wat artikel 678 van
-*Vin het Burgerlijk Wetboek zegt: Men mag geene
rechtstreeksche uitzichten of vensters van aanblik, noch
balkons oï andere dergelijke uilsproagen hebben op het
beloken af onbeloken erf zijns nabuur», indien er geen
afstand van 19 decimeters (zes voer) bestaat tnsschen
den muur, waarin men ze maakt, en het gezegde erf.
Die Oitomobielmannen, met hun razig rijden. Hoort
DU wederom wat is gebeurd tb Mariakerke, bij Ge«t.
M. Jef Cdsimir, fabrikant in paz-watsr», was donderdag
bp den steenweg me: een karre fiesschen, een Ottomobiel
komt in volle vlucht afgereden aan de wijk Zar.deke hij
rijdt de kar in stukken daar ligt M. Casimir tusschen
zijn gebrokene fiesschen zwaar gewond gelijk men wel
kan denken men vreest voor zijn leven,
j Te Rio de Janeiro is de afgezant van Rusland de bil
gebroken door zijnen Ottomobiel. 't ls dus moord en
zelfsmoord
I Welk is de ongelukkigste vrouw der wereld
Verschrikkelijke vraag
Enkele jaren geleden kenden wij een arm huisgezin
Vader, Moeder en zeven klei ;tjes. 't Was de Vader die 1
het brood inocst winnen in de fabriek. Maar hij was een
slaaf van den jenever. Den Zaterdag kwam hij niet te j
huis 't was altijd Zondag en de achttien franken waren j
tot 12, soms tot 10 franken gesmolten,
j In de schapraai was geen brood, geen ve1, en in 'istoef- I
ken geen vuur. Drie kinderkens waren ziek van den
flauwen kost, het gebrek, de kou. Langzaam kwijnden
ze weg. Bleek, geel, met blauwe randen om de droefge
sloten oosskens sliepen ze op 't oude vunzige strco.
Eens was die moeder een mooi ontwikkeld meisje, die
schoone huwelijksvoorstellen afwees uit liefde schaak
ze hare hand aan den Vader harer kinderen, die nu een
oolijke dronkaard is.
j Wat heeft die Vrouw geleden 1
Wat lijdt ze nog Haar levensdroom verwoesthaar
liefde een bittere ontgoocheling Haar beslaan gebrek,
nood, lijden, hongerpijn altijd I En geen uitkomst
j Twee grafjes op't Kerkhof een kind dat simpel is
een ander dat de vallende zieite krijgt,
i En steeds al die miserie, al die ellende, al dat wee en
dat leed, gemengd met de hartebrekende gedachte dat ze
vobr immer gekluisterd Is aan die smart,
i Ach, de jenever, die gevloekte jenever, die bet heil
verwoestte van die bruid, van die vrouw, van die moe
der, van al die kindertjes I
i Die het levensgeluk verscheurt van zoovele duizenden
bruiden, vrouwen, moeders, kinderen 1
j De Plaag der Dorpen sen Uitvinding des Duivels
noemde hem Conscience. Ja, de jenever is de plaag, de
geesel, de pest, de schande van Dorpen, Landen, Natiën,
maar vooral van ons Volk, van ons werkeude Volk I
Denkt niet dat wij den v/erkman, den sloavsr zijn bor
reltje benijden dat we niet lijden kunnen dat hij iets
neemt iederen morgen, bij schoftijd, 's middags, 's avends
dat hem de tong streelt, de maas prikkelt, het hart kust.
Wat wij hem misgunnen, is dat hij zijn gezondheid on
dermijnt, langzaam maar zekerdat hij zijn geld uitgeeft
om vergift te koopen.in plaats van brood, vlecsch, visch,
kleederen dat hij een weg afgaat waarop velen hem
voorgingen die niet keerdeR, een gevloekte weg die leidt
naar de mizerie, de wroeging, de verdoemenis I
Als de heer Daens, de oude man, in de Kamers dien
geesel afzweepte, dan schreef een Fransch dagblad Er
is moed noodig, om, vijf maanden voor de verkiezingen,
zulke harde waarheden te zeggen aan een kiezerskorps,
dat zboveel jeneverdrinkers, stokers, likoristen telt
t 't Is zóó maar de heer Daans kent zij» warkersbevol-
king en, als de waarheid verkonden heilzaam vost da
Volksklas moet zijn, dan zal het de heer Daens niet zijn
die zwijgen zal.
Wel hebben die brave, schijnheilige Bewaarders met
de verkiezing rondgebazuind dat Daens het borreltja be
need, de Veldwachters uitschold voor zatte palullen en
niet lijden kan dat de herbergiers leefden
j Dat houdt geen steek I
i Wij kunnen niet gedoogen dat Christen Democraten
afdwalen van de goede wegen.
Wij moeten odze Werklieden wapenen voor den le
venskamp, voor den politieken strijd wij maeten hen
aek en vooral wapenen tegen het misbruik van sterke
dranken,
j Jenever is de duivel der liefde
Jenever is de belager van het geluk van ons zwoegende
Volk 1
Jenever is het schrikbeeld der Huisgezinnen 1
Hij is de vrees der Moeders
i De moordenaar van vele kleine kinderen 1
Hij vuil de Hospitalen, de bedelaarsgestichten, de zot
huizen, de gevangenissen, de graven
Hij weze gevloekt voor eeuwig
STIJN STORMS.
De Katholieke Koningen
Z'hebben iets uitgerecht.
Koning Lodewijk XI wilde zich wreken over Graaf
d'Arrnagnac, zijn schoonbroêr, hij werd belegerd in de
Stad Lectour door Kardinaal d'A'by de Stad werd inge-
nomen, de Graaf 't hert afgesteken en de Stad uitge
moord, er bleven slechts 3 mannen over en 4 vrouwen,
i Aan Graaf Sint Paul schreef hijIn groote maeielljk-
heden zijnde, ik heb een hoofd noodig gelijk het uwe.
De Graaf kwara zijn hoofd werd afgekapt.
1 Lodewijk XI was «ot op de jacht. Al wie een haas
pakte, werd een oor afgekapt.
Ksrel de Stoute was nog wreeder hij nam de Stad
Nesles in en deed de bevolking uitmoorden als hij dan
te peerd rondreed en al dit mensclienbloed zag Wat heb
ik goede beenhouwers bij mij 1 zoo riep hij uit.
Zijn Gouverneur in <ien Elsas ridder de Hagenbach
was een grouwelijk wilde beestdie zijn minste grillen
niet voldeed, werd vermoord. 4 Deputes der Stad Thana,
kwamen klagen dat hun voorrechten niet geëerbiedigd
werden, hij deed zc den kop afslaan alle vier. Zijn groot
ste vreugd was te zien menschep vermoorden. De Boeren
leverde hij over aan de wildheid zijner Soldaten. Hij gaf
een; een groote Feest, de Vrouwen werden gemaskerd en
de mans die hun Vrouwen niet herkenden werden ver
moord.
Het schijnt ongeloofbaar, maar zij staat beschreven in
het boek van Pater Maumus, gedrukt te Parijs, rue de
Grettelle n" 11, en kerkelijk goedgekeurd.
De Volkeren stonden tegen dat monster op, die Ridder
werd vermoord te Brlsach, den 14 Mei 1474.
Als Karei de S onte dit hoorde, schoot hij in groote
gramschap en zond Etienne de Hagenbach, broeder van
het liflsch stekelvetken, met een Leger naar den Elsas om
50 Parochiën uit te moorden de Boeien werden opge
hangen aan de boomen, de Kerken geplunderd, de H. Hos
tiën overtiappeld.
Dit-zelfde Karei de Stoute deed te Dinant in 1466
8CO mannen twee aan twee binden en in de Maas wer
pen. Alhoewel ziekelijk zijnde, wilde hij er bij zijn, om
zijn oogen op te luisteren. De Vrouwen en Kinderen joeg
hij de Stad uit, die dan in brand gesteken werd.
Onder 'n groote toeloop van Volk had verleden
Zondag de Kruisplanting plaats van wijlen Jan Ma-
thieu. Redevoeringen, den afgestorvene ter eere,
werden uitgesproken in naam oer vereenigde Man-
dernakers van lddergem door Victor Witterzeel; in
naam zijner geburen door Ph. Van Kerkhove;in naam
der Visscliers door Prosper De Saedeleer.
Plaatsgebrek laat ons niet toe de drie redevoerin
gen over te nemen, doch hieronder laten we die vol
gen der Mandemukers van lddergem.
Achtbare Toehoorders,
Het zij mij toegelaten, als oude vriend en werkbroe-
der, eene uitersle hulde te brengen aan de nagedachtenis
van den duurbaren afgestorvene Jan MatiiieÜ, Ier gele
genheid der planting van het Kruis, gekocht me! den uit
legpenning zijner ontelbhre Vrienden in Slad en Dorp, en
onder welks schaduw zijne stoffelijke overblijfsels de
laatste rust zullen genieten.
Het zij ter zei verlijd sok gegund, hem, in naam der
Mandenmakers, die hem alien zoo lief waren, en, ik hoop
wel, ook in uwen naam, een plechtig laatste vaarwel toe
te s'uren.
De groote Volksmassa tegenwoordig hier op zijne ter-
aarbestelling en rru, getuigt beter dan de beste lofrede,
in welke booge achting de overledene stond, niet alleen
bij zijne stiehenoten, maar ook bij allen die met hem in
betrekking zijn geweest en zijne verstandelijke begaafd
heden, alsmede zijne zedelijke burgerdeugden hebben
kunnen waardeeren.
Deze Kruisplanting toont ons, dat een nederige Werk
man, door zijn moedig werken, zijn matig leven, zijnen
minzamen omgang, zijnen deftiger; handel en wandel, zijn
eerlijk gedrag en zijne ongeveinsde rondborstigheid de
liefde kan winnen van gansch zijne omgeving de ach
ting kan afdwingen, zelfs van hen. die zijne denkwijze
niet deeleo, ook van hen, die in hunnen verwaanden
hoogmoed nreenen verre boven hem (e staan, omdat de
fortuin, enkel bij toeval, of misschien ook wel langs
kromme wogen tot hen is gekomen.
En die voorbeeld'ge werkman was Jan Mathieu, dit
getuigen al degenen die hier ro-1 zijn graf zijn geschaard,
cm hem door mijnen mond liun laatst en en daarom pijn
lijken vaar wel komen toesturen ?!s bewijs van dank voor
de ontelbare diensten hun dooi hem h-wezen immers,
hij was de dienstvaardigheid in persoon zijnen Even-
mensch bijstaan was zijne grootste voldoening.
Vandur dat zijn te vroeg afsterven door eenieder zoo
zeer werd betreurd, vandaar dat zijn verdwijnen een
ledige pisats laat in het hart van al zijne vrienden en ken
nissen vandaar dat eenieder zijnen penning heelt willen
bijdragen tot oprichting van dit gedenkteeken, dat zoo
welsprekend zijne godsdienstige geveelens en zijne poli
tieke denkwijze verrolki, want naar 't voorbeeld van den
Gskruisfen was hij een ec.ilen Kristen Democraat in de
reinste beteekenis van 't woord
Vandaar deze aandoenlijke beiooging, door het getal
deelnemers zoo grootsch in hare eenvoudigheid.
Dit treffend bewijs der algemeene aclttiug en toegene
genheid die Jan Mathieu bij het Volk genoot en de vaste
overtuig ng dat zijne zie! reeds liet loon geniet harer me-
«igvutdige deugden, zij eene verzachting, een traost i»
den rouw zijner^ Vrouw en Kinderen, 'die in hem den
teederste» der Echtgenote;- en den besten, den voorbeel-
digsten der Vaders verliezen. Zijne nagedachtenis zal
hen steunen op den weg der deugd, dien hij hen is voor
gegaan en die lien leiden zal tot iret schaone en aange
naam terugzien inde Eeuwigheid.
Vaarwel I Vriend Mathieu, rust zacht en tot weder-
ziens I
De GENTSCHE aangezichten blazoenen door de
Tijding dat de groote Tentoonstelling va* Schilder
werken in 1913 te Gent zal zijn,. Maar zon igi3 eea
Bloedjaar zijn gelijk de Profecq voorzegt., 't Ziet er
naar, doch da VOLKSMACHT wordt overal sterker..
Het algemeen woord der werkende Volkeren zo* moe
ten zijn Wij branden of moorden niet. Wanneer
men eens de ziekte kent, is het kwaad half afgewend.
In BULGARIE zit in de Kamer éen Socialist, Sedert
6 jaar was 't hier één Demokraat, maar nu is ons ge
tal verdubbeld. - Gelukkig is de man, die zijn» driften
temmen km. Leert eerst gaan, eer gij op uw hoofd vMl
staan. In BULGARIE moeten al de jongman» l»o
ven de 30 jaar 10 fr. belasting betalen, die belasting
zou maeten klim-op gaan.. Een oude rijke jongma*
ziet zoo dreel als een blind plakket. Gelukkig de
man die een goed ambacht kan. Te PARIJS, r*e
Frères Heiberg, is zaterdag avond een otto-takal ge
stolen, terwijl de Stoker een brok was gaan eten.. Als
de Stoker buitenkwam, trok bij een gezicht als een
pijnbank. Vele RUSSEN nemen dienst in 't Le
ger der Serben, omdat Rusland het koningrijk Serbië
heeft ingericht en groot gebracht. Ze willen zells heb
ben dat Rusland den Oorlog aanstookt. De grootste
Natiën zijndanrom d'eerlijkste niet. De kostelijkste ju*
weelen steken in de kleinste dooskes. Die alles meent
te weten, zal niet veel vergeten.
Nu spreken ze van KUNSTMELK te labrikeeren.
Uit Limburg schrijtt men aat de PATOTTERS
in grooten overvloed zijn, maar zich maar zeer slecht
bewaren men schrijft ook uit Ministerbilsen, dat ze
enkel dees jaar opgezocht worden en tot 8 fr. de Ioo
kilo gaan. De EIK is het zinnebeeld van krachten
wordt de Koning der Wouden genoemd.'t Eikenbosch
was het heilig woud der Germanen. Eikelkoffie, een
atkooksel van gerookte en gebrande koffie werd in
1771 aanbevolen door Doktor Matx, van Hannover;
die koffie is zeer vers.erker.d voor de zenuwen, maar
heeft weinig liefhebbers. Het is trouwens bekend dat
Eikels een uitmuntend voedsel opleveren voor de
Zwijnen, zoodat men daarmede gemeste dieren den
voorkeur geelt, boven dat van met ander voedsel ge
meste varkens Twee ipsekten leven vooral op den
Eik De groene Eikenmot cn de Eikengalwesp. De
EIKENKROON is een Ridderorde in 1841 doer WIN
lem II, Koning der Nederlanden ingesteld.