Loopende Nieuws i&ïïBÈÈÊ-i Art. II. Erfenissen 28,000,000 fr. Redevoering van Volksv Daens De heer Daens Sedert 30 a 40 en meer jaren hoor ik doemelen en duivelen, tempeesten en terreesten (gelach) op de belasting in rechte lijn, van Ouders tot Kinderen, die belasting in •E^^techte lijn, door 't Volk genoemd de Dood schuld, is wel het onrechtvaardigste en wreed aardigste dat men kan uitdenken En voor vele kleine menschen is die dood schuld den ondergang. Na lange ziekte en groote onkosten, reeds uitgeput, men staat nog voor allerhande kosten. De dood komt Vader of Moeder weg te rukken daar staat de Dood schuld, harteloos, ongenadig betalen of uilge spannen worden ;en dikwijls is het eenige red middel Een hypotheek met groote intrest en hooge kosten. Een spinneweb van hypotheken doorknaagt de kleine bezittingen. Mijn achtbare voorzaat en vriend Advokaat De Backer, van Denderhautcin, bekommerd over dien toestand had een redmiddel bedacht om de kleine eigendommen van die kanker te zuiveren. De Nationale Bank zou leenen aan 4 of 5 t. h maar al wat boven 2 en 1/2 of 3 is, gebruiken om de g'hypothekcerden te verlossen uitdien neteligen en gevaarlijken toestand. Het plan werd door onzen vriend opgemaakt ■«-njtrhetis waarlijk jammer dat hij hier niet is om zijn voorstel uit te leggen, in alle geval, door algemeen Stemrecht krijgt he* macht, van Wet. Daarbij waarom zou men ook niet de suc cessierechten veranderen Waarom zou men die rechten niet volstrekt afschaffen op de kleine fortuinen in rechte lijn en de rechten al leen behouden op de groote fortuinen Waarom ook niet wat meer gedacht aan die erfenissen in derde of vierde graad en waarom die niet gansch aan den Sta 4 verzekerd Het ware daar inderdaad eerie bron van groote inkomsten Nu zwijgen bewaard. Wat kon ik den graaf of de gravin zeggen, daar ik toch niet in staat was hun zoon terug te schenken. Ik heb u overal opgezocht en doen opzoeken, niet om u weer te vinden, maar om het kind, dat ik aan zijne fa milie wilde terugschenkt, n. Doch alles was vruchteloos! Ik waande u dood en het kind ook Pierre Ricard hield de oogen ten gronde. De booswicht rilde en beefde aan al zijne lede maten. Onlangs echter, hernam Louise, ontdekte ik door een gelukkig toeval den waren burggraaf de Lucerolie, onder het uiterlijk van een sloten maker uit de St Sebastiaanstraat, Pierre Ricard genaamd. Thans had ik nog slechts cene enkele gedachte, ik zou het kind in zijn recht herstel- -Jen. Pierre Ricard sidderde nog erger. Nu en dan #erp hij een verdwaalden blik om zich heen. Hij had nog niet alles begrepeu. Even als al mijne smart, al mijne droefheid van u kwam, ging Louise voort, zoo ook bracht gij den graaf de Lucerolie steeds alle onheil en ongeluk aan. Een6 misdaad wordt gepleegd in de Rijssel- schestraat Alvorens den laatsten adem uit te blazen, noemt de ongelukkige Fabrice u bij den naam. Ten beschuldigt den verloofde van mejufvrouw Blanchard, cn de ongelukkige die een naam draagt met oneer en schande bedekt, een naam, die den zijne niet is, den naam van een dief en een moordenaar, deze ongelukkige wordt gearresteerd en in de gevangenis gewor pen. Pierre Ricard, toen ik u zeido, dat uwe me deplichtigen den ongelukkige in de Seine ge worpen hadden, en men den volgenden morgen _^ijn lijk opgehaald, toen misleidde k u Ik trachtte u afgrijzen voor uwe misdaad in te boezemen. De burggraaf de Lucerolie is niet dood, hij werd gered Men heeft zijne onschuld erkend, en nu is hij wij moe de 'Socia zien wij voor die erfenissen processen ontstaan die soms jaren en jaren duren. Aan die toestand moet een oplossing komen, maar dit zal waarschijnlijk eene zaak zijn voor de toekomst wanneer de Volksmacht nog wat grooter zal geworden zijn. Ik heb met veel aandacht de redevoering van onzen waarden vriend M. Denis aanhoord maar met spijt toch heb ik uit zijnen mond, uit den mond van een Socialist, de taal gehoord die door de Katholieken zou moeten gevoerd wor- j den. Immers de Katholieken, indien zegware kristenen willen zijnzouden moeten meest broederlijkheid aan den dag leggen, en niet aan j deSocialisten overlaten de eersten te zijn om die I verhevene naastenliefde uit te voeren. M. Kamiel Huysmans. De hedendaagsche Katholieken zijn nooit waarlijk kristen geweest, s De heer Daens. Men zou dus moeten ons belastingstelsel veranderen. Men moet het geld j niet halen bij de kleinen die reeds moeite heb- 5 ben hun leven te winnen door sparen en ont- beren. Men zou zich moeten wenden tot de grooten, tot dezen die machtige fortuinen be- zitten en die in overvloed leven. Zoo zegt ons de leering van Paus Leo XIII en ons Lied van de Groene Vlag drukt ook zeer wel dit zelfde gedacht uit Gij brengt ons aan den zegen, Gij maakt ons Volk weer vrij, En leidt het op de wegen Der nieuwe Maatschappij. Deze nieuwe Maatschappij zouden ten inrichten en het zijn bijzonderlijk listen die hier het woord van den grooten Paus navolgen. Leo XIII zegde zoo klaar en duidelijk, wij-j zende op de onverdiende ellende van ontelbare werklieden de schuld van dien toesiand is niet j aan de werklieden zelf. Men zegt soms dat ze drinken en losbandig-; zijn inderdaad ze zijn neerstig en braaf. Een nieuw scliamktal keukenboeken. pachten konden betalen. En ziet eens die schoone huizen op den buiten in Brabant en in Vlaenderen, die allen gebouwd zijn met hop- -r ^eld De heer Minister zou dus den landbouw goed kunnen helpen en veel en schoon geld vinden met inkomende rechten te leggen op 4.-vreemie Hop, in plaats van altijd nieuwe I ist tl to s'ajrt op de kleine menschen. Arme boer keus Jreglen mij dat zij over 10 jaren slechts 12 fr. btL.s'in gen beta ddeti en dat die som nu gesti g n is tot 30 en fr Alle nijverheid moet vallen indien zij behan deld wordt zooals de Hop. H t is noodig ver andering aan den toestand te brengen en ik hoop dit de Regeeri.ig de aime boerkens zal ter hu!p komen met de hoppeteclt te ondersteu nen, die sedert duizend jaren de bloei en de welviart is geweest van het Vaderland en du werkende huisgezinnen. De schuld ligt hierin dat de groote fortuinen, de massa var, het geld in de handen van eerigen slechts gekomen zijn. Het eenig middel om den toestand te veranderen en meer rechtveer- digheid te doen heerschen, is die rijken meer te belasten volgens hun overvloed. Daar zult gij toch moeten komen uwe on kosten vermeerderen en gij zult geld moeten zoeken. De kleinen zijn uitgeput en arm en gij zult u wel moeten voegen naar de woorden van onzen Kardinaal Aartsbisschop die zoowel zegde op uw groot Congres te Mechelen De Godsdienst mag niet enkel bestaan in bidden, er moet opoffering zijn en toewijding. Gij moet uwe voorrechten opofferingen door het toekennen van A. S.; gij moet een deel van uwe geldmacht opofferen door het daarstellen van de klimmende belasting. Het is ook de meening uitgedrukt in de rede voering van onzen vriend den heer Denis en toen ik onzen geleerden colllega toeluisterde, dacht ik aan de woorden van StJans Evangelie: Hij is gekomen bij de zijnen en de zijnen heb ben hem niet aanhoord. De heer Kamiel Huysmans, Er zijn nu dus 5 Evangelisten St Jan, St Matheus, St Marcus, St Lucas en St Denis, (gelach) De beer Daens. Het woord van den Paus heeft over de wereld geklonken en de Katholie ken hebben er niet naar geluisterd. De toestand der werklieden is een weinig verbeterd, maar toch niet op voldoende wijze en gij, Katholieken, die deze wooiden van den Paus niet indachtig zijt, die de leering van Kristus niet toepast, gij verliest het recht van u kinderen Gods te noemen. De Socialisten zijn veel nader bij de Leering van den Zaligmaker dan de Katholieke Be waarders maar, heeren Socialisten, de uitvoe ring uwer allerhoogste wenschen zou op verre na de Samenleving van Vrede en Broederliefde niet leveren die de Leering Kristi kan aanschaf fen. De groote Russische schrijver Tolstoï zegde hetIndien eik de Leering Kristi volgde, niet met woorden maar in werken, nan verba, ad facta dan zou in de wereld waarlijk vrede en geluk heerschen. Ik hoop dus dat de Demokraten der rechter zijde er aan zullen denken, dat ze zullen be kennen hoe, er ze nog ten achteren zijn en dat de macht der achterwacht, der verstokte Katho lieke Bewaarders schijnt te verzwakker, nu zullen die Katholieke Demokraten, hoop ik, wat rapper durven vooruitgaan op den weg dei gelijkheid en rechtvaardigheid. Zij zullen er ten anderen, toe gedwongen worden, want de Volksmacht stijgt immer hoo- ger op, gelukkiglijk. De Geldmacht, de Alleenheersching der rij ken is de schuld van al die wreede bloedige oorlogen de macht van het Volk zal de oorlo gen onmogelijk maken, maar die heerlijke geze gende Volksmacht kan niet gevestigd worden dan op den grond van algemeen Stemrecht. De Tijd is een Trein die nooit siil staat; een Vogel die altijd vliegt, een Wa ter die immer stroomt, een Boer die een vaan draagt zonder ooit te rusten, een Peerd dat stormt en holt zondeï ophouden.. Rustelooze en ongenadige Tijd; meester boven alle mees ters; al de Legers van Europa kunnen de Tijd geen enkele oogpink tegenhouden. Zondag, 't eerste nieuws is de aviateur Kapitein Darley, die te Genk Hollands-Limburg opvloog, zeer hoog en joviaal, maar eensklaps zijn mekaniek vloog schei lings, daalde, pijlsnel, viel grond- waarts, de Kapitein er onder en zijn 2 beenen gepletterd. Volare is dikwijls perdare vita. Sprekende vatijvliegen, Zondag is te Meire, bij Aalst, den groenen Dokteur sibotgaan vliegen, zonder eenig ongeval, want maandag morgend zat hij al op den Trein naar Dendermonde en Merchtem, waar de oude steenen Poort van KLOOSTER-AFFL1GEM staat, sedert 1797. Sprekende van Afflighem, de oude rustende Vader Abt is d'ander week overleden en zater dag eerbiedig begraven te Meldert; in den Lijk dienst waren de hulp-Bisschop van Mechelen met 6 gemijterde Abten, 't .Volk stond tot op de kalsei; de Dienst, zonder Of Ier, duurde van 10 tot 2 ure. Die Prelaat was een Beierling, 't Vaderland van Pastoor Kneipp en heeft vele jaren d'Abdij bestuurd met godsvrucht en wijs - heid. Al de Kloosterlingen (vereeren en betreu ren hem. Zijn grootste verdriet is geweest toen de Katholieken van Hekelgem na de Gemeen- tekiezing voor d'Abdij kwamen zingen Haalt een koorde en maakt een strop en hangt den lesten Pater op. Ze mogen d'hand geven aan de Katholieken van Aalst, die zich ook soldaten noemen van Kristus. Baron Ruzette had als Goeverneur zijn ontslag genomen, om in de Kamei te treden; nu verlaat hij de Kamer en wordt Senateur dat de Senateurs hun ooren stoppen, want de Kamer davert van zijn stem, die men er nooit hoorde. Te THIENEN is de groote Schoenenfabriek gesloten, al de Werklieden zijn aigedankt.. Hoe droef, in den Winter De Gentenaars blinken van gloiie, door de geruchten die loopen dat de Koning van Engeland in igi3 naar hun Wereldtentoon stelling zal komen. Ten tijde van Artevelde wa ren Gent en Engeland in confraternisatie. Een algemeenen Oorlog in Europa zou 600 millioen perdag kosten... En vele brave men schen hebben geen eten, al neerstig te werken. In d'hoogte zit 't fernijn.. Hoe eer de macht aan 't Volk komt, hoe betei. 'S MENSCHEN I.EVEN Een man, vluchtende voor een woedende draak, is in een put afgedaald, en klemt zich vast aan twee takken, die er de opening van bedekken, terwijl zijn voeten steun vinden op een uitstekend deel van den binnenwand. Doch met schrik ziet hij, dat hij den voet .heeft gezet op den kop van vier slangen, die buiten haar hol uilsteken, terwijl hij op den bodem van den put een draak ontdekt, dis, met geopeuden muil, loert op het oogenblik van zijn val. Angstig ziet hij op naar de twee takken, die hem dra gen, en ziet, aan 't onderste einde daarvan twee ratten, de een zwart en de andere wjt, die zonder ophouden er aan knagen. Doch een aangenamer iels lafdt zijn oog af. De bijen hebben in den put baar wassen huis gebouwd, en hij begint nu te elen van den honing, en vindt er zoo veel smaak in. dat hij den draek, de slangenen de ratten niet meer ziet. Ja, hij vergeet ze geheel, tot de krakende takken ze hem in herinnering brengen. Zoo nu ook is des menschen leven. De put is deze we reld, vol gevaar en e lende; de slangen zijn de tempera menten, die slechts in hun evenwicht ons dra en, doch elk op zichzelf vergiftig en doodelijk zijn; de draak is de dood; de honing de verleidelijke levensvreugde; de witte en de zwarte rat zijn de dag en de nacht, die niet ophou den, beurtelings te knagen aan des menschen levens draad. (Uit da Volkswil van Holland) overeenkomstig met dat, hetgeen vroeger door de ont hullingen omtrent het be eiden van geconserveerd vleesch werd uitgelokt, dreigt in de Vereenigde Stalen uit te barsten. Een vrouw heeft een boekje opengedaan van de wijze, waarop in Amerikaansche huizen de in gemaakte vruchten en groenten, voor kruideniers en an dere neringdoenden bestemd, behandeld worden. Deze had zich daartoe als werkvrouw vermomd. Een lid der Kamer van Volksvertegenwoordigers heeit dienaan reeds de instelling van een onderzoek gevraagd. De vuiligheid, waarin die behandeling plaats heeft, moet walgelijk zijn, terwijl de werklieden, die zich daar mee bezig houden, door allerlei ziekten zijn aangetast, en vrouwen en kinderen daarbij tegen een hongerloon medewerken. Het spaarzame Keukenboek door CauderlierWie mij zal lezen, zal koksbaas tvezen. 4,00 Kleine Cauderlier, i',oo Gebakken en Confituren, door Cauderlier. 2,00 De Belgische Keukenboek 1,00 Warme en koude Bowl's en van eenige warme en koude dranken ijjo

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1912 | | pagina 3