Loopende Nieuws De Fransche Taal Y|i 6Ji: TKIBUUA. Rond ile nieuwe Schoolwet. STËU A F O X l> S Woordenboeken. Neen broeders neen verzaakt aan d'auto- [k raten Wil voor uw kroost, uw recht, uw brood opstaan Helpt op, hoog op De Christene Democraten. Uw heil én troost ligt n-nicr 't groeno vaan En eens dat groeno vrije vaandel Op Vlaanders bodem wappren zal Dan Krijgt er eiken meusch zijn aandeel 7.ijn volle brood en zijne rechten al. Dan zal alom de vrede en welstand tronen De vlaamsche zoon blij l i in zijn Vlaandorland Daar zullen wij dan ook dezelfde loonen Genieten als in het verr dollarsland Op Vlaamsche volk, wreekt dan uw rechten Wij bidden 't u van over d' oceaan. Laat Vlaandren toch niet langer meer verknech ten Maar redt het door de groene vaan. En dan o volk dan niet meer uitgeweken Naar 't Vreemde land, over de wil le zee Dan vinden wij tiet brood in onze streken Bij d'eigen haard, in liefde cn in vree DETROIT, 16 DECEMBER 1913 TRANSCOBBAERT. ■tUftïil l»'.« «lllll Mijnheer de Uitgever, Mag ik u fhr.r.s vragen gedachten eens in uw vrij blad tc willen drukken Daar kan misschien een:.; nut uit voortvloeien in deze beroerde tijden van SCHCOlYvET-STRiJD. Het spreekt van zelfs dat door het overnemen van dit artikel uw blad hoegenaamd geene houding aanneemt ten gunste der hier voorgestelde meening. Uw blad kan daar heeiemaal buiten blijven. Het gelcil hier alleen ee" soort «Vrije Tribuun» waar iemand, die het goed voc en denkt goed te doen, deze gedachten uiteenzet. INLEIDING. In de vrees voor overrompeling van het we reldlijk, ook van het vrij were'diijk onderwijs, door het kloosteronderwijs, schuilt volgens ons vo >r een groot deel, de oorzaak van eer zeker wantrouwen aan den eene- kant, en van den ge weldigen tegenstand aan den andei n kant, te gen het nieuw Schon' ,tw.t Poullct. Ook in die vrees, volgens ons, ligt de groote macht van de tegenstrevers var. het vrij onder wijs. Daarom zou mén i ;n door eene verande ring in die wet te schrijven, die het getal kloos terscholen tot een zakcr bepaald maximum be perkt, klaar en duidelijk laten zien dat men |vol strekt van dn overrompeling niet wilt, en be reid is, door die beperk Tig, het middel in de •n. 'ï- mi: zn^aaaassx "muuranw—wraw1 rige eenvoudige kriste," Dochter, die mij kan gelukkig maken Maurits was eensklaps bleek geworden een zenuwtril liep naar zij;, hert en 't was mét diep ontroerde stem dat hij vroeg En die nederige Dochter? Is... is Violetta ik heb haar gade gesla gen; mijn eerbied c: mijne liefde voor haar kennen geene palen :.-rv jl gij als Kasteelheer zult pralen, vraag ik niets dan mijn leven een zaam en stil te slijten met de verstooten Vio letta maar wat is er? (Je wordt zoo bleek! Wat is er toch Niets, ik heb mii i-ioeid, overwerkt aan die muiirschildcrir rschoon mij ik moet gaan rusten Waar, in u eer vermoeien Och, 't werl is nijn leven.. Als ik Schil der, ik geniet de Kunst cn vergeet alles. Maurits, zou :fc n'; gelukkig zijn met Violetta Meer dan gelukkig Gij hebt nog aan nie mand gesproken Maurits gij zijl den eersten, zeg zou ik niet wel doen er önzen Vriend, dc heer Pastoor van te handelen Ja, ongetwijfeld.. Wij dénken er eens na.. Morgen Nu voel it; mij niet wel. Zijl ziek, Mr. s?Wat komt u over? Niets. Niéts dan een "zware vermoeienis, jaak. tot morgen. Daarmee /-as hij weg. Welke slag op zijn li ;rtVioietta, ijne Vio letta bemind d,ior zijn boezemvriend Zijn Vio iettal Eensklaps werd alles duister voor zijn oogen; een lom verdriet pakte zijn hert. Stom merik, dacht hij, waarom heb ik hem met laten terugkecren naar Indiana? De ondankbare? Nu steelt hij de ziel cn 't geluk van mijn leven Nu verscheurt hij mijn hertWie zou dal ooit hand te geven om die overrompeling te beletten Eene verandering, een amendement, ongeveer alsvolgt opgevat, zou ons wenschelijk voorko men. Wij vragen zelfs niet dat men ongewijzigd alles zou aannemen. Wij vragen een stap. Omdat wij, onathanke- iijke mannen, zoeken naar mogelijke verzoening zetten wij die gedachten uiteen, want noch de genen die reepen De Staat buiten de school, noch degenen die eischen|: Recht voor de staat- scholen alleen, kunnen eene duurzame wet tot stand brengen en vrede stichten. VOORSTEL. 1 A. In eene zelfde gemeente mag het geza- mentlijk getal van geestelijke en kloosterscholen ondetsteunde, aanneembare en aangenomene, mannelijke en vrouwelijke, te samen gerekend, niet hooger zijn dan het gezamentlijk getal der andere scholen, gemeentescholen, wereldlijke aangenomene en ondersteunde wereldlijke aan neembare scholen, mannelijke en vrouwelijke te samen gerekend. b. Worden als geestelijke of kloostorscho- ien aanzien deze die een geestelijke ot kloostsr- ling (ge) als bestuurder (ot bestuurster) hebben, ef deze die geestelijke of kloosterlijke leerkrach- I ten gebruiken, buiten een geestelijke of klooster ling per school, uitsluitend gelast met het gods dienstig onderwijs, i c. Het gezamentlijk getal der geestelijkeof kloosterlijke leerkrachten (onderwijzers en on derwijzeressen) te samen gerekend, mag in de aangenom en ondersteunde aanneembare scho len eener stad oi gemeente, het gezamentlijk getal niet overtreffen der gemeentelijke en we reldlijke aangenomene en ondersteunde aan neembare leerkrachten te samen gerekend, i d. Om buitengewone redenen, als te kort aan leerkrachten (bij voorbeeld) mag een mi nisterieel besluit toelaten, dat het getal der geestelijke of kloosterlijke leerkrachten in eene gemeente of stad, hooger zij dan dit der wereld lijke leerkrachten. e. De verworven rechten, sedert ten laat- stenden r December 1913, blijven bestaan, wat betreft het getal der scholen in eene stad ot ge meente. Eene gemeente of stad is dus niet verplicht het getal bestaande kloosterscholen, bestaande vóór 1913 (1 December) op zijn grond gebied te verminderen. BEPERKING -DER KLOOSTERSCHOLEN. De christen demokraten over 't algemeen en ook velen katholieken, en bijzonderlijk christe lijke wereldlijke onderwijzeis en onderwijzeres sen zijn van meening, dat het getal klooster scholen het getal der geestelijke en klooster lijke leerkrachten, zou moeten min of meer be perkt zijn, maarbreedweg, om zoo veel mogelijk de schaal gelijk te houden maar toch wette lijk beperkt om te beletten dat gemeenten en steden, van de huidige wet een kleinzielig en soms bekrompzinnig misbruik zouden maken, misbruiken dat de wereldlijke leerkrachten ook de kristene wereldlijke onderwijzers en onderwij zeressen zou kunnen schadigen in hunne recht matige levens- en bestaanbelangen en krenken in hunne waardigheid en veroorloofde eigenlief de. Maar hoe die beperking verrecht vaardigen Vragen ons sommige vrien den. Iedereen gevoelt wel dat het zou moeten alzoa zijn, dat het verstandig en redelijk hande len ware maar wij moeten niet alleenlijk kun nen aantoonen dat het wenschelijk is. maar ook dat het volle recht is, van wege eene regeering zulke beperkende maatregelen te nemen. Ziehier, bij voorbeeld, eenige beschouwingen, die dat gedacht wettigen. Zij zijn gesteund op den grond zelf, van wording en groeïng van den staat, zij staan vast op de diepste onderlagen van het ;.?ezen zelf van den staat endermensche lijke samenleving en rusten op de noodwendige besianddeelen van het voortbestaan en de ont- wikkeling van het land. De staat bestaat niet enkel uit individuen, uit eenlingen, op hun eigen beschouwd doch ook j uit eene samenvoeging van die kleine eerbicd- waardige vereenigingen, van grondslag-gemeen- schappen, waarop de staat opgebouwd wordt, namelijk de huisgezinnen, de familiën. De reguering heeft reeds in hare wet het be ginsel der bescherming voor het huisgenn, voor de familie geschreven en dit door een hooger loon toe te kennen aan gehuwde onderwijzers en I onderwijzeressen. In den grond, om dezelfde reden van huisge- zin-beschcrming. moet de wereldlijke onderwij- i zer, jong man of jorge vrouw, meer trekken, J meer loon ontvangen, dan geestelijke of klooster lijke leei krachten: omdat die wereldlijken de toekomst zijn der familiën en de familiën der toekomst reeds in zich dragen, ('t Vervolgt) Onze sinte Rochus, dat wonder van de Wereld,, onze RUBBENS-, er zijn plooien in, langs boven, in den arms des Zaligmakers- moet daar niet naar uitgezien om Meesters-Schilderste vra gen zoo niet, moet men niet angsten, dat die rom pels zouden kroniek wor den en voor eeuwig den Schat van Aalst schenden Is het bestuur van Sint Martenskerk daar gerust op Voorzorg beter is dan Nawee. Als men goed kan doen, moet men zich niet door vrees laten terug houden, want vroeg of laat brengt het toch goede vruchten voort. - Ge weet, dat Palazzio Hotel aan Sint Pieters Statie te Gent, men was er veel thoog in de Wapens 24frank per nacht voor een kamer, het ês van mijn hondeke, zeggen, zeggen ze te Gent na binst d'Expositiesobere ontvangsten gedaan t'hebben, nu is het daar de Woestijn van Sahara, geen levende Ziel die komt eten of vernachten. De zakenwaren niet wel bereid of niet w< 1 overdacht. Quien no da nudo, zegt de Kleermaker, pierda punto, die geen knoop en maakt, verliest de steek 1 e Keizerinne van Duits land gevaarlijk ziek ligt, z'heeft een overdregene val ling ze vreezen voorasthma, anavrismus, en wat weet ik al, daar verschiet ik niet af En waarom ve schiet ik daar niet af? Omdat ze veel aan de Tiket houden in die Hoven van Keizers en Koningen, en ook z'eten daar zoo rap, en aardig eten, met vliegskesin, Trufels, noemen ze dat, ge moet dat ondervonden hebben, ge lijk ik. Inderdaad? Tu videris, menschen, tien soorten op éen uur, moest ik alle maanden aan zulke Tafel zitten, ik lag aliang op 't Kerkhof. En als de Konink dat kwalijk neemt? Dat en kan ik niet gebeteren Koning Albertus mag mij vragen om eens te komen klappen of kaarten, een glas Bier of een flakkonske Wijn zal ik geerne aanveerden, maar voor zijnen dinné per Ottomobiel is hij honderd keeren bedankt, op ons feest Santa Cecilia wast een ander paar mouven rein gezond eten en achter elke potie een schoon aireke Muziek. - Peist ge dat konig Albert kan kaarten Al de Berfussen kaarten geerne; en kan de Soverein niet, ik zal hem Ieeren wippen of bie den, hij een Goudvinkske van 20 fr. en ik een nikkel ken van 5 centiemen, 't zal goed te pas komen voor Zal 't Hof dat niet kwalijk nemen Kwalijk nemen doe wel en zie niet om. Zooveel huizen, zooveel daken, zooveel monden zoovee! smaken. Nu 't Palazzia Hotel van Gand- san Pierre, piepen de Franschdolle Gentenairs, ner gens zijn meer Fransche Uithangborden dan te Gent, en als gij hoort vuil, smerig en slonsig Fransch spre ken, zeg maar flak af't I s een verfranschte Gente naar En om op ons Hotel weer te keeren, de schade zou groot zijn, maar ze liggen 't Ministerie v. Oorlog een Mess te maken en Appartementen voor d'Officiers Palobras de santo, y unas de gato. De Boeren op de Pijnbank en de Sabel op den Sofa. Voor alle plaatsen en bedieningen, voor Han del en Wandel, men moet hedendaags Fransch kennen, de tweede taal van ons Land. Volgens de nieuwe Schoolwet, zal de Moedertaal^ het grondbegin zijn der Opvoeding, doch daarna van i2 k :3toti4 jaar zal 't Frarsch geleerd worden aan de Vlaamsche kinderen. In afwachting zijn er Boeken om Fransch te leeren zonder Meester, en om meer en meer de Fransche Taal aan te leeren, namelijk Bock Vervaercke, met ortografverbiatie en uitspraak, negende druk, in band, eerste deel 3,00 Tweede deel 5,50, elk deel is volledig. Fransch Viaamsch V'laamsch Fransch, in band van Fr. Calewaert 3öofr. Volledig groot Woordenboek 6,00. Beste methode om uitsch te leeren zonder Meester 3,50 fr. Beste methode om Engelsch te leeren zonder Meester 3,00 fr Beste methode om Viaamsch te leeren zonder Meester 3,50 fr. De vrolijke daden van Keizer Karei, (groot boekdeel) 5.00 fr. Jan De Licht en zijne wreede Rooversbende. 4,oo fr. De Boerén van Ooien. (Uitnemend leutige verhalen) 1,25 fr. Levensbeschrijf van den Pastoor van Laps- cInure i,25 fr. Maria van Braband. l,oofr. Leven van H. Conscience. 1,25 fr.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1914 | | pagina 3