Loopenbe
Nieüws-
De Fransche Taal
Woorden van ülgr de ïïarlez
Middenbestuur.
VRIJE TRIBUUN.
Pastoor Kneipp
Woordenboeken.
Priester-HoogleeraoJ van Leuven, bijzondere vriend van
Priester Daens
Ik zeg en ik herhaalDe rijke die den arbeider ziet
lijden, die hem dag-aan-dag zijne krachten ziet uitputten,
en in zijn hert den wensch niet voelt, 0111 zulk medelij-
dens lot te verbeteren, die rijke heeft geen Kristen hert
hij begrijpt zoomin zijnii plichten als de sociale noodwen
digheden.
ÖC Velo's ^00r verm'ndering van taks moet ge
schreven worden naar de Permanente
Deputotie of naar 't respectier Gemeentebestuur.
PA li IJS een *e,,e konde, een pakske sneeuw,
k gevolgd van een Siberiaansch weêr
Verschelde menschen zijn doodgevallen van de kou, o. a.
de teekenaar Edmond Lajoux, 58 jaar, de koetsier Zan
der Thomas, 18 jaar, een vrouw van 60 Sjaor en de mut
senmaker Zuderski, 56 jaar. Overal branden groote bra-
zerios.
Sll llllii* ^en ontelbaar getal Werkeloozen, op
1 sommige plaatsen 40 a 60 percentte
Napels is Volksopstand, gekomen door den Hongerte
Paliono, bij Rome, stonden 5000 Boeren voor de woning
van twee rijke Grondeigenaars en huilden om werk of
brood; die Grondnigenaars hebben op 't Volk geschoten
er waren gekwetstenze moesten bewaakt worden in hun
huis.
miFTI ^8* F tusschen Aalsten Wetteren 1153
zielen, 372 getrouwd, 753 onge-
troudd, 47 weduwen en weduwenaars. De droeve zaak
der Erfenis-Van den Abeele, al haar goed weggemaakt
aan den geestelijken Direkteur van 't Klooster. De Gods
dienst lijdt daar geweldig door. De zaak is in proces on
langs moesten nogJlO getuigen naar Dendermonde aan
3J50 a 5,00; de geruchten loopen dat M. de Pastoor van
Smetlede ook naar Dendermonde werd gedaagd en er ge
zegd heeft Ik zou dit Legaat niet gewild hebben.
KRISTENE VOLKSPARTIJ.
Vergadering van liet
Verleden Zondag 11 Januari, had te Gent eene buiten
gewone vergadering plaats van het Middenbestuur. De
vergadering werd geopend om 10 1/4 ure. Waren aanwe
zig Gent, Aalst, Kortrijk, Audenaarde-Ronze. Tongeren-
Maeseyck en Brussel hodden eene verontschuldiging
.ingezonden.
De punten der dagorde waren
1/ De in de Kamer ter bespreking zijnde Schoolwet. 2/
De aanstaande Kamerkiezing.
Na eenige uitleggingen van Volksvertegenwoordiger
Daens, werden, betreffende het eerste punt, eenige be
sluiten genomen, welke onze Volksvertegenwoordigers ter
Kamer"zullen uitvoeren.
Over het tweede punt werd eene uitgebreids bespre
king gehouden, weike tot goede besluiten leidde. In zoo
veel arrondissementen mogelijk, zal er strijd gevoerd wor
den met de aanstaande Kiezing.
Er werd gehandeld over het aanstaande jaarlijks Kon-
gres. Eerlang zal de dag en de plaats vsstgesteld worden,
waar en wanneer het dit jaar zal gehouden worden. De
eerstkomende vergadering van het Middenbestuur zal
plaats hebben op le Maart, om 2 uren namiddag, te Au-
denaarde.
Voor het Middenbestuur.
De Schrijver R. Van der Schelden.
dat ik mijne Nichte gansch vrij lrat. Het huwe
lijk is een der belangrijkste stappen van 't leven.
Mijne Nicht is wijs en godvreezend; aan haar
den keus te doen.
Ik blijf toch hopen.
En ik met u, mijn brave Vriend.
Twee dagen nadien, terwijl de brave Priester
in zijn Pastorij zat te denken aan die Huwe-
lijksvraag
Zijne nederige Nicht Violetta, verstooten en
aanzien als een siaafken, nu schielijk verheven:
Die 'zich vernedert, zal verheven worden
daar ontvangt hij het bezoek van Juffer Judith,
die hem een geheim van haar fhart komt toe
vertrouwen.
Eerwaarde Pastoor, zegt ze, 't is een soort
van biecht die ik kom spreken.
- Mijn lief kind, als 't een biecht is.
Zoo niet, M. de Pastoor, er is geen gc*
heim aan, integendeel.
Wees zoo goed, spreek dan.
Toen deelde zij meê in ontroerde woorden,
dat zij een groote genegenheid, ja een innige
liefde gevoélde voor den Kunstschilder Maurits
en zijne tusschenkomst kwam vragen.
Nogal schooner dacht de oude Pastoor,
nu wordt ik makelaar in huwelijken
Juffer Judith sprak voort in een gloed van
ontroerde woorden
Mijnheer de Pastoor, zoo sprak ze, mijne
vraag mag u niet verwonderen. Ge weet dat ik
op zijn Amerikaansch ben opgebracht; M.Mau
rice is arm, ik ben rijk nooit zou hij dus de
aanvraag durven doen, die ik mij veroorloof.
Gelief die zaak in orde te brengen; zeg hem dat
(Vervolg)
Het is voor hen, als bij voorbaat, de familie
bescherming, de bescherming van het wordend
huisgezin. Want die jonge lieden, mannen
of vrouwen, bergen reeds om zoo te zeggen den
huwelijksstaat in zich, zij streven er naar en
90 misschien treden er later in.
Door het huisgezin of het wordend huisgezin,
dus de wereldlijke onderwijzers en onderwij
zeressen te beschermen, beschermt de Staat
met recht en reden zich zelf. Het is eene recht
vaardige zelfverdediging.
Het middel door U, door de regeering ge
bruikt, om het huisgezin, de familie te bescher
men, is in den grond het Familieloon.
Het is een zeer degelijk middel, ten volle
overeenstemmend met ons christen en demo-
kratisch programma. Reeds zoolang is het
dat wij daarvoor strijden.
Maar zijn er geene andere middels meer
Zeker zijn er nog vele. Doch wij willen op één
dezer middelen wijzen, dat voor ons. een der
doeltreffendste, een der zekerst werkende is,
namelijk de voorbehouding van een zeker getal
plaatsen van onderwijzer en onderwijzeres aan
de wereldlijke onderwijskrachten, dus aan de
vaders en moeders van familie, die de edele roe
pingvan jeugdopvoeders aangenomen hebben,
en ook aan de toekomstige vaders en moeders
der nog te vormen huisgezinnen.
Wij willen onzen eerbied en onze bewonde
ring niet ontzeggen aan deze geestelijken of
kloosterlingen, die recht en weldaad rondom
zich heen zaaienwij willen hunne verdiensten
niet verminderen.
Ook door de bescherming der familie, willen
wij noch de waarde noch de waardigheid van
gelijk welk individu, welken eenling ook, te
kort doen; maar wij achten dat het Huisgezin
tegenover het individu feitelijk als een noodza
kelijker factor moet aanzien worden, als een
meertellende waarde voor het bestaan der
maatschappij moet beschouwd worden. Dus
hier, de familie, het huisgezin boven den al
leenstaanden, boven het individu, welke ook
de waarde en de verdienste van dit individu
mogen wezen op allerlei gebied.
De familie, het huisgezin is rle ware en echte
grondslag der menschelijke maatschappij de
vaste hoeksteen van het Staatsgebouw, ja,
het leven der samenleving; het is het to be or
no tobe leven of dood.
Daarom meer dan den enkelling, dan het in
dividu, verdient het huisgezin onze bescher
ming, en moeten wij de vorming en ontwikke
ling van de familie te gemoet komen en bevoor-
deeligen.
Daarom vragen er velen, dat een voorstel zou
gedaan worden om den helft der plaatsen in
het onderwijs, (onderwijs van jongens en meis
jes bijeengerekend) voor te behouden aan we
reldlijke leerkrachten en gemeente-, aangeno-
mene of ondersteunde aanneembare scholen
bijeengerekend.
Ons voorstel zou zóo opgevat zijn, dat de
toestand omtrent zal blijven lijk hij nu is, wat
betreft het- onderwijs door kloosterlingen of
geestelijken gegeven.
Wij meenen zelfs dat, in menige streek, met
ons voorstel, niets zou beletten dit onderwijs
nog uit te breiden alleen misbruiken zouden
tegengehouden worden.
Uit ons voorstel spruit het volgende Als bij
voorbeeld in een gemeente twee scholen zijn, en
de eene school, laten wij nemen voor meisjes, is
eene nonnenschool, dan zal voor de knechtjes,
in hunne school, het onderwijs gegeven worden
door wereldlijken, 't zij in eene gemeenteschool,
't zij in eene aangenomen school.
Als er bij voorbeeld maar één school zou zijn
in eene gemeente, moet de helft ten minste der
leerkrachten wereldlijke onderwijzers of onder
wijzeressen zijn.
Veronderstelden wij, er zijn 6 scholen.
Er mogen zijn, bij voorbeeld 2 zusterscho
len en 1 school met wereldlijke onderwijzeres
sen; 2 jongensscholen door wereldlijken en 1
jongensschool door kloosterlingen.
Of nog 3 zusterscholen en 3 wereldlijke jon
gensscholen, 't zij gemeente eu vrije scholen.
Met een woord dus, men neme gelijk welke
oplossing, waarin het getal wereldlijke scholen,
gemeentelijke of vrije, niet overtroffen wordt
door het getal kloosterscholen.
Dat ware dus wel, naar ons inziens, gelijk
heid, en zonder het ldoosteronderwijs te kort te
doen, ware het bescherming en bevordering
van het vrij onderwijs, ook van het vrij christen
en wereldlijk onderwijs.
Dat is de wensch van de katholieke en chris-
tene wereldlijke onderwijzers. ('t vervolgt)
zijn leven en zijne raadgevingen om
Water te verkloeken en te genezen
door het
J,70
Hoe is 't mogelijk Turkije en
Griekenland zijn nog rood van
mensclicnbloed en zouden weder
om willen vechten. Ze moesten
die twee mogendheden kop tegen
kop, tegen den muur smijsteren.
De Volkeren roepen vrkde 1 vre
de en zij wi len voprts oorlogen. BULGARIE
zoekt 3O0 millioen fr in leening te krijgen voor de kos
ten van den oorlog en om de ontelbare gekwetsten een
pensioen to geven Uit de vreugde worden dik
wijls groote besluiten en machtig-goede daden gebo
ren. tt c 11 t Tentoonstelling zal
5 k 6 millioen schuld laten er is gebanketteerd voor
400,000 fr. 5o banketten aan 8000 fr. ieder. En het
groot Palazzia Hotel van 1 millioen en half, wat daar-
meê gedaan De vreugde is nuttig voor de deugd
voor de wereldsche raken, voor de maatschappij kort
om voor al het goede. Zaterdag avond, met dat
slonsachtig hondenweer, is het eerste Hofbal geweest;
drie duizend personen werden uitgenoodigd, maar
met klein was 't getal der Fluvventisten, die thuis la
gen met de grippa of den hipo, kuchen, hoesten, slap
zijn dwijlachtig Er waren twee buffetten met eten en
drank in overvloed eerst komt de koninklijke familie
met de dignitarissen en dan al d'ander groote populos
De kapiteins en officieren der garde civik bijna niet
weg zijn van de buifetten, om te waken en te smaken
en flaconskes te kraken- Treurigheid is nooit deugd
geweest.
i-riestei- Lemire die in de Eransche Kamer
zoo vroom en zoo krachtig'! werkende volk verdedig
de, wordt nu ook vervolgd door de rijke Fransche
Koningsgezinden. Dit vermeerdert zijne aanhangers.
Ik denk niet dat de Bisschop van Rijssel in Rome zou
gelijk krijgen. De talrijke aanhangers van Priester Le-
mire, allen goede kristenen, verklaren dat hij moet in
de Kamer blijven zijn Programma is eerbied aan den
Godsdienst, maar ook welvaart en verheffing van het
werkende volk. Zijn portret zegt dat het een goedher-
tig, rechtzinnig man is. Nu komt hij in de Kamer ver
heven te worden als ondervoorzitter.
Goethe noemt de vreugde de moeder aller deug
den eh de vermaarde engelsche oratoriaan Faber be
schouwt haar als de atmosfeer voor heroïsche deugden
Te Brussel waren zondag 4co taxigeleiders in
staking ;tzij vragen vermindering van lasten. In
onze tijden, wie aanziet de armen nog als een broeder,
ais zijn echte medemensch
Te Gent zijn groote feesten geweest voor burge
meester Braunzijn borstbeeld, bloemen hem zoo
hoog gestoken als de draak van 't Belfort. Doch katho
lieken en Vlamingen deden niet mee en M. Braun
spreekt van 't schuit van kant te steken. Waarom
Voor alle plaatsen en bedieningen, voor Han
del en Wandel, men moet hedendaags Fransch
kennen, de tweede taal van onsLand. Volgens
de nieuwe Schoolwet, zal de oedertaal het
grondbegin zijn der Opvoeding, doch daarna
van i2k :3totr4 jaar zal 't Frai sch geleerd
worden aan de Vlaamsche kinderen.
In afwachting zijn er Boeken om Fransch te
leeren zonder eester, en om meer en meer de
Fransche Taal aan te leeren, namelijk
Boek- Vervaereke, met ortograf, verbiatie en
uitspraak, negende druk, in band, eerste deel 3,00
Tweede deel 5 50, elk deel is volledig
Fransch-Vlaamsch Vlaamsch Fransch, in
band van Fr. Calewaert 3 5ofr.
Volledig groot Woordenboek 6,00.
Beste methode om Duitsch te leeren zonder
Meester 3.50 fr.
Beste methode 0111 Engelsch te leeren zonder
Meester 3,00 fr
Beste methode om Vlaamsch te leeren zonder
Meester 3,50 fr.
De vrolijke daden van Keizer Karei, (groot
boekdeel) 5,00 fr.
Jan De Licht en zijne wreede Rooversbende.
4,oo fr.
De Boeren van Ooien (Uitnemend leutige
verhalen) 1,25 fr.
Levensbeschrijf van den Pastoor van Laps-
ch.ure i,25 fr.
Maria van Braband. l,oofr.
Leven van H. Conscience. 1,25 fr
ËjSBHBBBB I E L I t I