Twee tóp! Twee eerloosheden ©EB EE «TE WET Leeel en verspreidt De Werkman Aan de Volksstem. ie koop op ons Bureel De Nieuwe Troost dor Armen Handleiding met Uitlegging De Katholieken hebben twee boekjes uitgegeven over de Schoolwet. Het eerste is gedrukt bij M. Van Schuylenberg en de schrijver blijft ONBEKEND. Het tweede is gedrukt in De Volksstem, de schrijver ervan is ONBEKEND. In beide boekjes wordt M. Daens op de hevigste wijze aangevallen. Door wie? Groot geheim. Niets is getee- kend. De laster is voorzeker hatelijk. Maar wanneer de laster naamloos geschiedt, is hij niet alleen hatelijk, maar ellendig en eerloos. Daarvoor zeggen we Twee boekjes vol eerloosheden W e geven eenige staaltjes Geen enkel vrijmetselaar heeft ooit zoo openlijk liet katholiek onderwijs durven bestrijden als P. Daens We geven als antwoord daarop een uittreksel uit dc redevoering van den heer Daens, ter Kamer uitgesproken den 29 Oktober 1613 En in uwe onzijdige School wilt gij die zalige verhevene Leering doodzwijgen,om haar dood te krijgen in de Samenleving. Uw ideaal is De School zonder Kruisbeeld, zonder Ge bed, zonder Leering Kristi. U kan zulke School aanstaan, maar het Kristen Volk zal er nooit van willen. (ZEER WEL, RECHTS.)» Tweede staaltje «Dusvoigens de kloosterlingen en de brave «zusterkens moeten volgens M. Daens gaan stu- «deeren in de staatsscholen op banken nevens «goddelooze personen, die met priester en kerk «spotten en verergernis geven!... Het voorstel «van M. Daens is niet meer of min dan een «duivelswerk. Laat ons nu zien wat dit zoogenaamd «duivelswerk»js. ziellier het amendement welke de heer Daens voorge- gesteld heeft, aangaande de diploma's van onderwijzers en onderwijzeressen Art. 27 (toe te voegen) Alle onderwijzers en onderwijzeressen, zoowel geestelijke als wereld lijke, moeten een diploma hebben, afgeleverd door de Staatsnormaalscholen OF door een Jury bestaande uit VRIJE leeraars en leeraars van den staat. Is dat niet redelijk en gematigd Als de Staat betaalt, 't is te zeggen de belastingsbetaiers, mag hij dan geen be wijs van bekwaamheid eischen Voor garde-convoi, facteur, champetter enz. eischt men een exaain.En de op leider der jeugd mag men van hem geene bekwaamheids proef eischen. Doch gaan we verder om de kwade trouw dier naamlooze schrijvers te doen uitschijnen. In kamer zitting van 29 oktober 1913 zegde de heer Daens het vol gende «En gij, heeren der rechterzijde, gij wilt voor de vrije M. Petrus had gansch vergeten dat hij zich niet mocht vermoeien, want hij stapte sneller dan ik op en af, als ne jongen van driemaal zeven. Na eene uur dit mooi park doorkruist te hebben, waren we terug aan't kasteel gekomen, M. Petrus bleef stilstaan, ziet ge ginder, om hoog op het dak dit klein rond vensterke Welnu, dat is mijn kamerke, 't is daar dat ik droom aan de toekomst en vereffing van ons arme lijdende volk. 'k Had hem gaarne voldaan, zijne cel te gaan bezichtigen, maar wanneer hij van 72 trappen sprak, de liefde brak. 'k Bedankte den Burgemeester zijne vrouw en zonen voor hun goed onthaal, en ook voor wat ze doen voor dien nederigen Volksverte genwoordiger. Geliefde Deniokraten van Aalst, bij het zien van uwen geliefden MDaens, die geblikt gaat onder den zwaren last, voelt ge niet'dat er'een plicht op u weegt, 't is aan u allen eene hand toe te steken, om hem in zijn lastig werk te helpen, en dit ge verkrijgen door alien van nu, tot de kiezing, mede te werken om Piancquaert ter Kamer te sturen, maakt propoganda van nu tot Mei, overtuigd met woorden die ongeluk kige, die zicli door geld laten soms omkoopen, ze verkoopen hunne ziel aan den duivel, ze be werken aldus hunnen eigen ondergang. Zeg hen weldat de katholieken tot alles in staat, hun nog meer dan in 't jaar 1912 rotte appelen voor citroenen zuilen verkoopen, ze mogen alles wijs maken wat ze wilien, ze zijn dit im mers gewoon, dit deden ze altijd. God weet beloven ze niet dezen keer, een pensioen van 3 fr. daags alle werkmenschen 2 stemmen in plaats van algemeen stemrecht, en voor na gerecht pinten bier met 0.45 centimeters saucis sen. A. M. Brussel. «scholen gelijke rechten, aanveerdt dan ook gelijke «plichten. Als de slaat het vrij onderwijs betaalt, aan- «vaardt dan ook |het Staatstoezicht. De heer RAMAEKERS. (katholiek) Het staat duidelijk in de wet, De heer HUYSHAUWER (katholiek) - Ja Deheer DAENS. Des ie beter. Vraag dan ook «metons dat alle vrije onderwijzers en onderwijzeres «sen en Staatsdiploma moeten hebben. De heer RAMAEKERS (katholiek) HEEL GAARNE, 'T STAAT OOK IN DE WET. Dus men noemt het een «duivelswerk» als M. Daens vraagt dat alle onderwijzers en onderwijzeressen zouden een diploma moeten hebben, en de katholiek|Ramaekers keurt hetjgoed en antwoordde aan den heer Daens dat hel reeds in de wet stond In het ander boeje over de Schoolwet, uitgegeven door de Voksstem, vinden welsprekende over hel tijstip der vacantën op den buten «Dus, landbouwers, ge zult uwe kinderen te «huis hebben, wanneer zij ti meest dienst kun- «nen bewijzen. Maar de schrijver van dat iameus boekje is niet eerlijk genoeg om dc waarheid te zeggen. Het waren Daens en Fonteyne die dat het eerst hebben gevraagd en voorge steld. Het amendement van de heeren Daens en Fontev- nc luidde alsvolgt Art. 7. De vacantie of verlofdagen zullen in de landbouwgewesten zooveel mogelijk gesteld worden op de tijdstippen dat de kinderen meest aan den veldarbeid gebezigd worden. Daarvan spreekt men niet in dat latneus boeksken. De waarheid zoekt men er vruchteloos terwijl de leugens er in krioelen. Wilt go een staaitje Ziehier watwe vin den op bi. 22 «Dood aan de. kloosterscholen Dood aan de «kloosters! roept M.Daens, ookdoodaan ALLE «katholieke; godsdienstige scholen. En nochtans die heeren weten het dat den heer Daens de godsdienstige scholen verdedigde in kamerzitting van 29 Oktober en onder andere aan Liberalen en Socialisten het volgende zegde Wat ook zeker niet kan betwist worden is, dat op 100 ouders er 90 zijn die van geen onzij dige school willen voor hun kinderen, die liever in 't gevang zouden gaan, ja zelfs den dood onderstaan, dan hun kinderkes aan eene onzij dige school toevertrouwen. (Gelach aan de uiterste linkerzijde). Heeren die lacht, ge weet niet hoe diep liet kristen gedacht geankert blijft in 't hert van ons volk. Kent gij het innig leven niet der wérkende volkeren Als een kindje geboren wordt, Vader en Moe der haasten zich liet een kruiskenop 'tvoorhoofd te geven, zeggende Lief kind, dat God u ze- gene en u beware op uw levensbaan is dat niet verheven schoon En naarmate dat kindje opgroeit, liet leert de heilige Namen op Moedersschoot, aan tafel 's avonds het stamelt den Vadrons, den Wees Gegroet op school geleerd, de bereiding tot de Eerste Communie in de school, de eerste Com munie, het zijn groote zoete tijdstippen in 't werkmansleven. Nog een staaltje van katholieke eerlijkheid.In hetzelfde boeie vinden wij «Vaders, wanneer ge ter stembus gaat, herinnert u «dat M. Daens, den christen demokraat, uwe kinderen «EEN LEPEL SOEP WEIGERT,omdat zegoede scho «len bezoeken.. Wat is hier nogmaals de waarheid De heer Daens was hier nogmaals den eersten om het volgende voor te stellen Art. 24 (toe te voegen) De gemeentebesturen en de besturen der vrije aangenomen en aanneembare scholen zijn, om de toelagen der openbare besturen te kunnen ge nieten, verplicht de voorzorgen te nemen opdat, ten min ste in de wintermaanden en voor de arme schoolkinderen SCHOOLREFTERS zouden ingericht worden. Verre dus van soep aan de kinderen te weigeren, aan de arme schoolkinderen, was de heer Daens den eersten om dit voor te stellen. En wie stemden TEGEN het voor stel van M. Daens AL DE KATHOLIEKEN En zoo krioelt het in die twee boekjes van lage eerloos heden. Daarin wordt ook geschreven dat M. Daens voorstelde de afschaffing van allé godsdienstige scholen. De schrijver doet zich natuurlijk niet kennen wetende dat hij daar eene leugen uitbraakt zoo groot als BOUK- HOUTBERG. We dagen hem uit te bewijzen dat M. Eaens een amen dement heeft ingediend strekkende tot de afscliaffinh van alie godsdienstige scholen. Indien dien naamlooze schrijver nog een greintje eer gevoel bezit, hij zal ons dit amendement of die woorden van M. Daens aan vijzen waarin hij vraagde afschaffing der godsdienstige school. We zullen lang mogen wachten op een antwoord. Waarom Omdat die heeren die deze boekjes schreven wel weten dat zij liegen als ze Al. Daens doen doorgaan als nen vrij metselaar, als 'n godsdiensthateromdat ze in hun hart en ziel weten dat Daens een overtuigde kristen mensch is een eerbiedwaardige ouderling die stipt zijne gods dienstige plichten vervult. Dat weten die heeren ook. MAAR, Het is hier voor hen gecne kwestie van iets te schrijven dat waar is, maar wel iets te schrijven om een eerbaar ouderling te beliegen, te belasteren en hatelijk te maken. Dat noemen wij eene eerloosheid en we zetten ze bij de andere welke de katholieken sederl jaren naar dit griis hoofd hebben geslingerd. Heigeen niet belet dat hij pal blijft en standvastig Hetgeen niet belet dat h»t weekblad v*n Averbode on langs nog schreef over Daens en dejkristen demokraten «AL P. Daens, hoofdman der daensistische krisiene Volkspartij, wordt gewoonlijk bij de tegenstrevers gerekend der katholieke regeerimr Zoolang hij de politiek der behoudsgezindeii afbrak, werd Pieter Daens door de blauwen en de rooden in eere en voor een vriend gehouden, maar nu hij als kristen mensch, als geloovige KATHOLIEK IS OPGETREDEN TER VERDEDIGING DER KR1STELIJKE HUISVADERS IN ZAKE SCHOOLKEUZE, na wordt de man voor overlooper en verrader gescholden. Tusschenhaakjes hier Pieter Daens en alle zich noemende kristen demokraten, mogen uit het voorgevallene leeren, dat zij, zonder daarom afstand te doen van vooruitstrevende strekkingen thuis hooren bij het groote katholieke strijdtc ger. Waarom werden die boekjes uitgegeven De katholieken gaan de schoolwet en den Godsdienst gebruiken om de aandacht der kiezers op hunne verraderij niet te doen vallen. En wanneer de katholieken tot de kiezers zeggen in hunne boekjes 60 «En den dag der kiezing, vooraleeruwe mannen naar «de stembus gaan, zegt hun ook Vooraleer ge stemt «denkt op de ziel uwer kinderen. Dan zeggen wij ook KIEZERS, ja denkt op de ziel uwer kinderen wanneer ge ter stembus gaat, denkt aan de eerbaarheid uwer kin- 7RDnMcMnUdSordeKATHOLIEKENallen naaf de KA ZERNEN worden gesleurd de KAZERNEN die zijn 7FnFmnSHRrnAN VERDERE. VAN ONGELOOF EN ZEDELOOSHEID volgens een E. H schreef in zijn boekje «De Reuzenstrijd» F. D. Wij zien het aankomen. Ge gaat weerom uw vuile lasterstrijd van over 2jaar herbeginnen. Ge zult onze hoofdmannen doen doorgaanals godsloochenaars, vrijdenkers en al wat gemeen is. Katholieken Wij verwittigen u Indien ge ZOO den strijd wilt voeren, wij zul ten ons niet ongestraft laten lasteren. Indien ge TEGEN de WAARHEID IN onze hoofdmans belastert, dan zullen wij eens som mige katholieke heerschappen in liun WAAR daglicht stellen. Wij lezen in haar nummer van 22 April «Als zij hem (P. Daens) niet kunnen treffelijker af- «schilderen dan met verf van over 8 jaar, dat is ge- «meen.t» s Opgepast Vuiistemmeken Willen we eens katholieke heerschappen afschilderen met verf van over 2 maand Beste methode om Engelsch te leeren zonder Meester 3oo fr Beste methode om Vlaamsch te leeren zonder Meester 3t50 fr Beste methode om Duitsch te leeren zonder Meester 3 3q Levensbeschrijf van den Pastoor van Laps- sehcure r 25 fr Maria van Braband. j'00 fr Leven van H. Conscience. f25 fr. De Boeren van Ooien. (Uitnemend leutige verhalen) j 25 fr Jan De Licht en zijne wreede Rooversb'ende.' 4,oo fr De vrolijke daden van Keizer Karei, (groot boekdeel) 5*0 fr. 2w,"r?t!nïar''vlki' 1 d"' e 'sauwKvinereBiedHSi Le VT U" de"' 0 z'-vi ileu en an- duckuul.-ii tui i ruoiisdn lijk lui,.mm. 1 .'"-v.r k v.-r- meerderd nu?tn bijvoegsel en uei.igr Kouicilièu vt or T aarden en Iloornlees en. 50 OVER DE aangaande beslissingen die kunnen genomen woeden dooi heeren Burgemees ers. Schepenen, Gemeenteraadsleden Secretarissen, Gemeente-Ontvangers, Veldwachters Po' Ucw, Ann- <4 Kerkraden; door Tborn. Ijlthouv, prv-j i,50

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1914 | | pagina 3