De Backer's verheerlijking te Denderhautem, Zondag 28 Juni 1911 IV» 218! 26] Junill914. Aloysius Da Backer ABONNEMENTSPRIJS voor België 2,50; de vreemde Landen 4,50. Men schrijft in op alle tijdstippen des jaars. P. DAENS Volksvertegenwoordiger, AALST 42atc JAARGANG geboren te Denderhautem den 26 Mei 1858 en aldaar overleden den 26 Mei 1904. Echtgenoot van Mevrouw Emelia MAES, -advocaat bij de Rechtbank van eersten aanleg te Oude- naerde, Volksvertegenwoordiger voor Aalst, oud-gemeente raadslid van Denderhautem. Dit lees ik op een Doodbeeldeken in den Brevier van Priester Daens en bijna versleten, gelijk den Priester-De- mokraat het dikwijls in handen had genomen, om te bid den voor zijn duurbare vriend. ALOYSIUS DE BACKER is lange jaren Boer geweest schooner Germaansche Jonkheid kon men niet uitdenken: zwierige blonde hairen, breed voorhoofd, vurige oogen, sprekende lippen, deftige fierheid. De bloem der Jonkhe den. Zonder naar College of Universiteit te gaan, werd hij kandidaat-notaris en advocaat zijn volkshert trok hem naar de Christene Volkspartij hij werd aanvoerder, spreker, schrijver... Vlaanderen en Brabant doorliep hij. Zijn vurig gedacht was volksontwikkeling, volksverhef fing, volkswelvaart.Zijn Denderhautem beminde hij vurig hij droomde van Denderhautem een jong volk, sterk door geleerdheid trams in alle richtingen, nijverheden, eene hoofdplaats voor groenten en fruit. De Backer had amerikaansdie gedachten, voor zijne inrichtingen offerde hij alles op doch ze vielen door afschuwelijke wreede tegenwerking. 1900 staat Priester Daens hem Aalst af en gaat naar Brussel:Backer wordt gekozen. Vier jaren is hij werkzaam in en buiten de Kamer, alwaar hij hoog geacht werd... Reeds gekraakt in zijne gezondheid, ging hij voort met leeuwenmoe 1. In 1904 gaf hij nog al vele mee tingen, den 15 Mei viel hij ziek... Den 25 Mei komt ile- wreede rouwmare DE BACKER IS DOOD... Elk kermt en roept Welk verlies voor Vlaanderen, voor Denderhautem en voor de Volkspartij Advocaat De Backer schreef meesterlijke artikels in Klokke Roelandt hij laat na Het klein Familiewetboek Het Landelijk Wetboek, De omzetting der Armengoede- ren. In zijne groote liefde voor het werkende Volk had hij een plan uitgedacht voor aflossing der hypothel en met medehulp van den Staat. De Backer, advocaat De Backer, dat uw geest ons beziele REDEVOERING VAN PRIESTER DAENS BIJ DE ONTHULLING VAN HET GEDENKTEEKEN DE BACKER te Denderhautem den 30 April 1905. Geen schooner woord heeft er ooit in de wereld geklon ken dan het woord Christen dat woord komt van geen menschen, maar van God zelf. Het Evangelie, dat god delijk boek, bestempelt met de namen van Christenen de leerlingen en navolgers van den God-Mensch, Jezus- Christus. Al de andere woorden, door menschen uitgevonden, worden licht van hunnen Rechten zin verdraaid en door aardsche belangen of menschelijke driften or taard het woord Christen is zuiver gebleven van alle stoffelijke besmetting 't Is met dat woord op de lippen Ik ben Christen!» dat duizende Christen in de eerste eeuwen van het Christendom hun bloed hebben vergoten om ge tuigenis te geven aan de Waarheid 't is met dit godde lijk gewapend, dat nu nog, in de XXC eeuw, duizende De mocraten strijden tegen den geldduivel die de wereld be- heerscht, om de Rechtvaardigheid te doen zegepralen. De Backer, de felle kampioen, wiens helaas te vroe gen dood wij eeuwig zullen bftreuren, was een Christen in den echten en vollen zin van 't woord. Was hij fier Vlaming en Demokraat te zijn, hij echtte oneindig meer prijs aan zijnen titel van Christen dit karakter van Christen aanzag hij als de ziel en de kroon van zijne Vlaamsche Volksgezindheid. Hij wist dat er geen Democratischer boek bestaat dan 't Evangelie, 't onsterfelijk wetboek van Rechtveerdigheid en Broederlijkheid in de wereld hij had er de twee gou den spreuken in gelezen, die al de wenschen en al de rechten van 't arbeidende volk bevatten «de arbeider is zijn loon waardig» en «de vruchten van den arbeid moe ten eerst en vooral behooren aan den arbeider die ze voortbrengt. Meer vraagt de Democratie niet en waren die twee goddelijke spreuken in de Maatschappij verwezentlijkt geen Arbeider zou nog een ellendige loonslaaf zijn, maar allen zovden een menschelijk en zelfs kangenaam leven genieten. Voor De Backer dus, een ware Christen moet Demo craat zijn hij verstond niet dat men kan Katholieke be waarder zijn en terzelvertijd beweren dat men de leerling volgt van Christus en 't Evangelie. Maar dat woord Christen mag geen ijdele naam zijn en ..geen bedriegelijk sieraad de daden moeten volgen en gansch de levenswij ze moet overeenkomen met de leering van den Christen Godsdienst. Eerst en vooral, de Christen moet een EERLIJK man zijn, recht en rechtvaardig in alles. Gij moogt de grootste kwezelaar de aarde zijn, alle da gen uren lang gaan bidden in Kerken en in Kapellen, deel maken van alle Congregatiën, Broederschappen en Katholieke Kringen, ja zelfs voor goede werken kostbare geschenken, dikwijls van gestolen goed zijt ge niet rechtveerdig, verdrukt gij den armen mensch, buit gij uwe werklieden uit met hongerloonen te geven, terwijl gij u zeiven verrijkt'; ge zijt geen Christen, ge zijt zelf slechter dan een Heiden en ongebovige die het licht van 't Evangelie niet hebben gekend. De Backer was rechtvaardig; in hem straaldedie deugd boven alles uit. Hij was geestdriftig en onstuimig voor de Rechtvaardigheid. Geen onrecht kon Hij lijden. aan a» A.'DF.BACKER ïc '4)ciul(?i;houtcn'ï, 'tiert 30 'April 1905 Liever zou hij gestorven zijn van ellende en armoede, dan een centiem op te nemen op onrechtvaardige wijze. Het Recht was de grootste drift zijner ziel; voor 't Recht heeft Hij gestreden tot den dood toe, in Hem zal in der eeuwigheid volgen den schoonen lof van God zelve in den Bijbelagonizare pro justitia. De Rechtveerdigheid wilde Hij doen heerschen in en rondom Hern en in gansch de Maatschappij. 't Was genoeg verdrukt te zijn en verongelijkt om in De Backer eenen onvermoeibaren verdediger te vinden, en hij was maar te vrede als het onrecht was overwon nen en verdwenen. Maar een parel zouontbreken aan de kroon van den Rechtvaardigen, indien Hij niet vervolgd werd, miskend en gelasterd. Dat heeft onzen Goddelijken Zaligmaker voorzegd als Hij uitriep Zalig zijn dezen die vervolging lijden om de Rechtveerdigheid, want het rijk der Hemelen behoort hun toe. Die parel der Rechtvaardigheid werd aan onzen betreur den vriend De Backer in overvloedige mate geschonken. Wie werd er meer dan Hij, miskend, gelasterd, ver volgd en gebroodroofd Jaren lang was hij het mikpunt van schimp en spotter nij in de zoogezegde katholieke Bewaardersgazetten van Aalst en Ninove 't was de boschadvokaat van hier, de menschenfopper van daar. Laffe en schaamtelooze pen- neknechten schilderden hem af, dien edelen en onbaat- zuchtigen man, als een verdwaalde die uit eerzucht en geldzucht zich aan het hoofd had gesteld der Christene Volkspartij. Die eerlooze laster heeft geduurd zoolang onze betreur de vriend De Backer heeft geleefd, en het is slechts na zijne dood dat de tegenstrevers zeiven begonnen hulde te brengen aan zijn edelmoedig karakter, aan zijn buitenge woon talent en zijne heldhaftige opoffering voor het Vlaamsche Volk. Die lof van politieke tegenstrevers na zijne dood betuigt de hooge verdienste van onzen betreurden vriend, maar is ook een ontegensprekelijk bewijs van de boosheid en schijnheiligheid dier politieke vijanden. In 't midden van dien laster en die vervolgingen bleef De Backer steeds zachtmoedig en verduldig geen bitter woord ontsnapte hem ooit tegen zijn vervolgers en brood- roovers. Het onrecht bekampte hij met al den gloed zijner man haftige ziel maar voor de personen was hij zacht en goed. Wrok en wraakzucht was hem onbekend hij wist dat er niets tegenstrijdiger is met den Katholieken Godsdiéhst dan zich te willen wreken en om politieke reden te vervol gen of te broodrooven; hij wist dat er niets tegenstrijdiger is met den geest van 't Evangelie dan trotsch, met net hoofd in de lucht, als een overheerscher vooruit te komen en schijnen te zeggen mijne tegenstrevers zullen voor mij buigen of ik zal ze verpletteren of vernielen De Backer was nederig van harte nederig in den tri omf gelijk hij kalm bleef en onverschrokken in de neder laag. De Rechtveerdigheid moet in den Christen voltooid worden door de Liefde tot den evenmensch. Daarin zal men erkennen dat ge mijne discipelen zijt, zegt Christus, indien gij elkander bemint. De christene liefde van De Backer strekte zich over alle menschen uitvijanden kende hij niet aan allen was hij bereid dienst te bewijzen met een oprecht gemoed, ja zelfs o.oh. ursrvr all^ö IC wflc.xni Maar de ellendigen dezer wereld, ue aimc c«. arbeiders waren zijne beste vrienden 't is om hun lot te verbeteren dat hij opgeofferd heeft alles wat hij bezat geld en goed, gezondheid en zijn leven zelf. Had De Backer gewild, had hij zijn talent ten dienste van de rijke Bewaarders, een gemakkelijk en aangenaam leven ware hem beschoren geweest, eer en fortuin in over vloed maar hij heeft zijn arm Volk van Vlaanderen niet willen verlaten noch verraden Hij heeft liever met dat arbeidersvolk armoede en vervolging geleden dan met deszelfs uilbuiters te prijken in glorie en rijkdom. De Backer zag verder dan het kortstondig belang van heden. Hij was overtuigd dat de Christene Volkspartij, thans vernederd en vei volgd, alleen de Maatschappij redden kan, omdat zij niets anders is dan de leer van 't Evangelie op maatschappelijk gebied toegepast. Dat zag De Backer in een helder licht; en daarom heeft hij gestreden tot ter dood toe. Zekerlijk, de voorzichtigen dezer aarde zullen hem be knibbelen en afkeuren, omdat hij niet meer voor zijn ei gen heeft gezorgd maar De Backer werd meegesleept door een hooger ideaalhij wilde medewerken tot de ver lossing en opbeuring van het Vlaamsche Volk. Aan dat hemelsch schoon ideaal heeft hij alles opgeof ferd hij is gevallen als een held op het slagveld, als een slachtoffer der heiligste zaak die ooit bestond hij heeft geleefd als een Christen en hij is gestorven als een Marte laar. Daarom in onze harten rust dat zoet vertrouwen heeft onzen vriend De Backeruitdenmond van den Recht- veerdigen Rechter het woord van Zaligheid reeds ge hoord «Goede en getrouwe dienaar, kom binnen in de Vreugde des Heeren. Daarom ook zal zijn geheugen in zegen en roem blijven zoo lang het Vlaamsche Christene Volk zal bestaan ALLEN NAAR DENDERHAUTEM! De Demokraten der Stad komen bijeen in het Lokaal "Volksverheffing" om 1 uren om van daar stoetsgewijze te vertrekken. De Wijkclubs worden dringend verzocht zich in groep, met vaandel aan 't hoofd, van hun respectief Lokaal naar de algemeene verzamel plaats, Lange Zoutstraat, te begeven. Niemand blijve thuis 1 Maar allen, jong en oud, mannen en vrouwen,moeten oprukken om op het graf van den grooten De Backer onze gevoelens van dankbaarheid en verkleefdheid, alsmede ons onwankelbaar vertrouwen in de Christene Volkspartij, uitte drukken. Demokraten, ondanks alles, OP POST

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1914 | | pagina 1