Het Land van Aelst en PIETER DAENS. KRISTEN DEHOR K-< TIE EN SOCIALISME LOOPENDK NIEUWS. 47* JAARGANG Hoek N° 2407 28 Maart 1919 Stightm PIETSR DARNS. Prijs 5 ctm. en Papierhandel, Drukkerij, Eiland Chipka, Deur naast den Dender Bureel en Redaktie Lange Zoutstraat, 24, AALST. Men zende alle Briefwisseling vóór Zondag middag. W& laten onze lezers en Demokreten weten dat ter gelegen heid rm den ver jar enden stervensdag van onsen Volksverte- gen ivoordiger, Pieter Daens, zijn afbeeldsels. Portret en Lijk- bed. in ons Lokaal Volksverheffing vvn Zondag 30 Maart i tot Zondag 6 April zullen te zien ayn. Alleman zal willen Hulde brengen aan den dierbaren afge storvene. IN M E MORI A M t? Een jaar is 't al geleden datdedoad vau onzen geliefden Volks vertegenwoordiger ons diep treffen kwam. Zijne ziekte scheen te wijken, hcopvol staarde Hij naar de wegdrijvende wolkan, de lente was aanstaande... Hij dacht aan de wederkomende sehoone dagen, aan 't eerste verkwikkende groen, aan viooltjes, vergeet- mij-nietjes, aaH 't eerste lijster- en raeerlaaagezang, aan zwalu- wen en nachtegalen... Hij dacht aan het goede dat Hij nog kon doen, aan de Demo- kraten, aan Vlaanderen, aan den Godsdienst. Hij daeht aan zijnen eenigen zoen, waarvan Hij sedert veertien niets meer verromen had... Zijn leven, een aanhoudende gedurige strijd, vervolging, laster, broodroofLijden veor zijn volk, om zijn volk, met zijn volk. Wat vertroosling in eenlge huiskringen, vrienden. Zijn leven, van. af de dood zijner zus er Leonie, ia een lijdens geschiedenis welke ik hier met bloed en tranen zou moeten Her schrijven zijn broeder Adolf ronder plaats, bespuwd en belas terd, zijn drukkerij ten onder, zijn gazetten vervolgd.... zelfs de armoè herft Rem dikwijls tegengegrijnsd. Alles, ja alles wat men, mensehelijk gesproken, geven kan, heeft hij aan zijn volk gegeven. Arm, is Hij gestorven Arm, meer dan arm Het is de Kriste- ne Volkspartij welke al de bagravingskostan betaald heeft O glorierijken titel veor een politiek man HIJ IS ARM Q ES TOR VEN Wat kunt gij meer geven, beste lezer, uwe rust, uw geluk, uw iortuin, uw leven 6ij zult mij vragen, waar-putte die mensch de kracht om legen al die onheilen te wederstaan Uit zijn GeloefZijn Krieten Geloof, de overtuiging van de mogelijkheid, de Evangelische princiepen, aan de samenleving tee te passé;!. Uit zijne Hoop in een Kristen Wereld, een Kristen Vlaanderen. Uit zijne Liefde tot God, tot den evenmensch, uit de Sacramen ten zijne dnden waren het log'sch gevolg zijner overtuiging de overtuiging van de waarheid Christi God bemiEnen bovenal en uwen naaste gelijk u zeiven. Beklagen wij hem niet, geliefde Demekraten Zulke levensop offeringen moeten er zijn, zij zijn het Licht die de mensoh rich ten moet, zij zijn het Zaad der toekomst. Alle edele zaken heb ben en moeten hunne martelaren hebben, alk voorlichters worden vervolgd, alle zaaiersarbeid werdt deor het onkruid tegen ge werkt, De Kristene Völkspartfl en kan en mag noch en zal vergaan Sterck, De Backer, Smid Lambrecnt, Priester Daens, Pieter Baens, uw zwoegen en zweeten, uw kommer en lijden zal niet nutteloos geweest zijn, wij zien de Lente te gemoct, de groene jeugdige Lente. De uieuwe wereld zal cf Kristen Demokraat of Sociaal Dsmo- kraat zijn, zal berusten op Evangelisch altruisme of op Bolche- wistiscbe tvrannie en geweld Welnu, de gelederen dicht en moe ten wij de 'ga1 welke onze vroegere voermannen gedronken heb ben, eok slikken Wij zijn bereid Pieter Baens, bid voor ons den Heer opdat wij in den gewel- digstem strijd steeds de Liefde voor oogen houden. Behoed ons vari verbittering en haat, trachten wij zelfs ten ailen tijde deze ondeugden uit te roeien. Liefde, daarmeê moet het menschdom gered worden. Liefde der Kristen Demokratic tegen den Socialen klassenstrijd. Liefde, bereidwillige Liefde voor ons Vlaanische Voik door Pieter Baens ons ingeprent. Liefde, o Heer, o- moesten wij er onder bezwijken Pieter Daens, gij nederige man, ge waart de s'enn der zwak ken, de beschermer der minderen, de onvermoeide bekamperder ongerechtigheden. Uwen geest zullen wij steeds trachten te on derhouden en uit te breiden. De dag is in 't verschiet dat uwe grooisis vervolgers U recht zullen geven en tot uwe verheerlij king medehelper.. FIDVLIS. Wat verschil is er tusschen Kristen emokratie en Socialis me Gp die vraag antwoorden we klaar en eenvoudig: Beide partijen noemen zich Volkspartijen, aile twee beweren 't geluk van 't volk te bewerkeH cu de bestaande wantoestanden te willen afschaffen. iet verschil tusschen beide bestaat hierin d>t de eene, de Kristen Demokratie, een programma heeft dat kan uit gevoerd worden, en de middelen aanduidt en r ehruikt era 't voor gestelde doel te bereiken terwijl integendeel het Socialisme een herssenschimmig en diensvolgels een onuitvoerbaar pro gramma voorlegt. Voegt daarbij, dat het Socialisme de doeltref fende middelen, welke het zou mogelijk makeH, 't lot van den werkman te verzachten, niet gebruiktdaarliet den katholieken godsdienst en de kristene zedenleer bestrijdtdie ten slotle de basis is der Liefde-wet. Dit alles voorop gesteld ziinde, willes we ons nader verklaren. We moeten dus eerst en vooral onderzoeken wat Socialism is en wat Socialisten zijn. De S cialisten worden verdeeld in ver schillende groepen. Zoo heeft men in Buitschlar.d n Rusland drie, in Frankrijk twee Socialistische groepen of partijen. We zullen ze voor 't gemak en 't goeJ verstaan in twee groepen ver deden lc De Maximalisten, integralisten, communisten of cel- lectivisten in Rusland Bolchivisten, in Duilschland Spartakisten genoemd. Zij zijn aanhangers van het integraal socialistisch, 't is te zeggen van het communistisch programma. De weesten zijn partijgangers geworden van h t collectivistisch programma (1), dat maar een wetenschappelijke en volledig bestudeerde vorm is van het positief cjmmuni»me. Daarb^ beweren zij dat alleen de revolutie nun tot hot he 1 doel brengen kan. 2C De Minimalisten of Upportunistisehe-soeiali.>ton tot deze greep behoorea de meeste Fransche en Belgische Sooialistoa. Be Minimalisten verwijten de Maximalisten voor al wat slecht is, voor droomers en revoluiionnairs. Zij beweren eakel te willen wat mogelijk is. Voor het ongenblik sociale wetten, later als de wereld gewijzigd en verbeterd zal zijn, hot collectivisme- trapsge wijs in ie voeren. MAXIMALISTEN. Bespreken we nu, beste lezers, het pro gramma der Maximalisten, integralisten of communisten, beter rog cellectivisten genoemd. De'f kleven het zuiver cellectivis- isch programma aan de afschaffing van allen privaten eigen dom. kapitaal, land, fabrieken, maehienen. alaam, enz. in een oord, alle productie middelen worden den eigendom van de collectiviteit of vaH de maatschappij al wat voortgebracht wordt, stoffen, goederen, eetwareu, enz., is de eigendom van de maatschappij en wordt geborgen in de opeebare magazijnen. Eh daaruit w 'rdt aan elk zijn aande«tt«?gekeod. Dat aandeel wordt b rekend naar den deer iedereen verrichten arbeid, ja zelfs, wan neer d# socialistische staat in vo'maaktheid stijgen zal, geniet der niet enkel loon naar werk, maar ook loon naar behoeften, ledereen ontvangt dus zijn aaHdeel van de vervaardigde waren en beschikt er vrij over, op voorwaarde, dat hijier geen kapitaal of oroductieraiddel van make. (Zoo bijvoorbeeld koopt hij eene koe of een machien hij blijft er geen eigenaar van, want dit zijn produktie-middclen en worden den eigeadc-m van de maatsehap- P'j)- Laat ons, geliefde lezers, eens voorstellen wat e»ne maatschap pij, op deze ieeot geseheeid, zou zijn. 't Is Zaterdag, elk gsat naar het stadhuis om zijn loon, in een ander woord om zijn bons- keus, geld' onskens (want het eigentlijke geld blijft in handen van de maatschappij) en ook misschien broedbons, koolbons. enz. enz. men staat daar esn uur of twee in regen en wind te_ schil deren. Men gaat dan raar de gemeentewinkels, ieder op zijn uur en met zijn sektie, om zijn waren en wordt daar min of meer bot en onbeleefd behandeld, ene odig te zoggen, dat ue hespen der varkens, de tongen en filets der koeien voor M. den direkteur zijne vrienden en kennissen, voor bedienden en slachters zullen zijn en de slechte stukken of afval voor 't gemeene volk. Dat cacao, koffie, suikïr en de bes'e boter, ook wel eens van kant zullen geslagen wordon dat wij ook eens vervrozen of rotte patatten ea verdift brood zullen moeten eteH, dat alles hoeft ons oorlog geleerd. En van vrhheid daar is geen spraak meer van. Dl* durft tegen stribbelen wordt met een kwaad oog bezien, kan niets bekomen en voor de nimstr fout voor een week uit de verdeeling gesloten. In ruil der vrijheid krijgen we dan de gelijkheid Is d't het doel dat zij willen boreiken met collectivisme of gemeenschap van goederen in te voeren Och. neen l De straten moeten gevaagd orden en er moeten straatvagers zijn de stad moet bestuurd worden er» er inoet een b'irgeme>ster zijn de fabrieken moeten draaien en er moeten weikliedenzijnmaar ook meesirrgasten en bestuurders, en die zullen toch wel iets, om hun loon te verhoo gen, op zij willen slaan en iets wegfeefelen voor vrienden en kennissen. Als de baer eenen sehoonen ha;n ot een vet konijn heeft, zal bet wel terecht komen bij M. den direkteur van dit ot geen fabriek, die hem een plezier gedaan heeftof ook missehien wél eens bij den burgemeester in plaats van iH den gemeont' win kei, men moet toch me de overheid wel staan. Er zullen dus in die maatschappij werkers en genieters zijn, fopners en gefopte», bedriegers en bedrieg*! ij op groote schaal, en die zal zooveel te grooter zijn naarmate er minTgt ésdienst zal zijaWaarom Als men toch aan niets meer gelooft, als men meent dat met de dood alles gedaan is waarom, zeg ik, zou men niet trachten van het leven zoovee! mogelijk te genieten Al moest men daarvoor on eerlijke middelen gebruiken, anderen nchaden en zelfs vertrappe len. En het middel door die mannen voorgesteld om hun doel te bereiken, is de revolutie Ze zien klaar in dat de overgroots meer derheid nooit van hun programma zal willen hooren. Ook ver klaren zii luidop dat, om kun doel te breiken, zij niet zullen aar zelen revolutie te maken, en die belreiging hebben ze ten uit- oer gebracht in Rusland en in Duilschland. Dat revolutie maken geen geluk of geen weelda bijbrengt, maar hongersnood en ellen de, dat kunnen we alle dagen in de dagbladen lezen. (In Rusland is het broodrantsoen in sommUe steden tot op 150 gr. gedaald). Het gebrek's even groot iu Duitschland, daar zijn tengevolge van den opstand der Spartakisten verscheidene steden wek-n lang zonder kolen gebleven, alhoewel er in de mijnen kolen genoeg ware". En hebt ge de geleaenheid met eenen stokouden man te spreker,, die zal u wel zeggen dat hij van zijn vader of grootva- d r hooren vertellen heeft, welle ellende er heerschte tijdens de Fr .nsche omwenteling. (In 't volgende artikel spreken we over Minimalisten). (i) De cellectivietische theorie is bestudeerd en btpeald geweest door Karet Marx. 't Is deze theorie welke de groote meerderheid der secia- l.stea aankleeft. Ï5 C X 1" debatten van bet proces Coore- man heeft er mij iets geschokt. Waar om is die man veroede^ld Om de bestuurlijke scheiding aan- va-rd te hebben Eigenlijk niet, want andere ambtenaren ziiu op hun pest gehleven en werden niet verontrust; ze kunRen zelfs de i veroordeelde in zijse bedieni- g opve'gen. Treedt het gerecht te°en hen niet op. dan is de daad in zieh zelf geen euvel want klein of gr; alle misdaad moet gestraft worden omdat alle burgers elijk zijn voorde wet. Het denk be ld d -t we tot heslen hadden van het recht was dat van een bestendig en onwrikbaar wezen, onafhankelijk van bijslaa de omstaedigheden van tijd, p'a-ts of personen. Wat recht is ,;oor u, <s recht veor mij. Wat recht is heden, was het in het verlenen, mo thetzijc in de toekomst. Be rechtsgeleerde klaart h#t op, legt het uit, maar schept het rcaht niet. Dit tot hiertoe overal aangenomen begrip sehijnt totaal zoek te gaan en plaats te makcii voer een regiem van persoonlijke interpretatie en willekeur. Het zijn de bepalingeB van het strafwetboek niet meer die hoofdzakelijk de gedingen behterschen. maar individu eels opvatting-"!» die, vandaag vau kracht, morgen gewijzigd of te niet gedaan worden. Niets schokt er meer een vrijheidsmin- nend gemoed als wil'ekeur in rechtspleging en het is hoogtijd tot den normalen toestand terug te keeren. Droom Wezerllijkheid En ze droomden dat ze niet falen konden en sliepen op hunne tweeooren H t Volk zal ons gedwee volgen. W'hebben de raa^ht, het geld we kur.nen bedriegen en... stelen We mogen dat Volk uitbuiten, verdrukken, dom houden en deen slaven. Har is zobraaf. Met schoonc beloften aijp re rap gepaaid, met wat goud laten ze zich omkoopt, en w* liggen altoos boven. Het Volk werkt voor ons, het houd ois omhoog; Is er tc vech ten, ze verscheuren elkander en gieten hun bloed voor ons, dat het op de tt aten stroomt. Ze zijn goed 1 De lueht was somber en de zonne zonder glans. Ik zag mis noegde gezichten, bekommerde wezens bi] 't Volk; d'hoofden werden bijeengestoken en 't was alsof ik hoorde Te naaste jaar onzen toer I In de verre verte haarde ik een dof gekraak, dat gekraak na derde, naderde altijd en vermeerderde., 't Werd als een onstui mige zee, als een bijkomend orkaan... En 't naderde altijd... En op eens was het alsof de hemel met al de planeten op de aardbol nederstortte, alsof d.e aarde openscheurde. Een ijselijken stil een langzaam wegstervend gekerm I Lange 'n anderen kant, een diepe zucht van ontlasting, vaH verlossing Vreugdekreten len jubbelend gezang steeg als een dankgebed ten Hemel uit de borst van eene ontelbare menigte 1 De duistere wolken schoven weg een heldere zonneschijn en frissche dauw En ik hoorde in mijn ooren fluisteren 't Is ge daan I W'hebben er genoeg van Ze liggen daar I 't verdrukte Volk Is zegevierend 1 't Is 't lot der Verdrukkers, der Behouders. BieH droom zal wezentlijkheid worden Nota der RedaktieDit artikel is door onzen geliefden Frans DAENS op 30 April 1909 geschreven. Het komt als eene voor tging van het gebeurde der laatete jaren van 't hedendaagsche en der toekomst voor. Aalst -- Middenstandsbond Met eer en genoegen hadden wij deze week de gelegenheid de voigaderiig der afgevaardigden van den Middenstandborids onzer stad bij te wonen, uit welk midden het hoofdbestuur moet gekozen worden. Meer dan 25 verschillige sijndikaten onzer stad waren verte genwoordigd, en waarlijk het deed ons genoeeen te zien hoe die afgevaardigden, bestaande uit al de verschillende partijen, het eens waren, om ernstig het hunne bij te dragen ora het welluk- ken dezer kiezing. Bravo, heeren, zoo moet het gaan en zoo doende zijn wij ver zekert van gsed en ernstig werk te verrichten; en nu, Hande laars en Ambachtslieden opgepast; want men is bezig uwen on dergang te bewerken; zijt gij het niet, klein Burgers, die het schreeuwendste onrecht lijdt Is het h niet, ora zoo te zeggen onmogelijk uw werk herop te beuren door de schromelijke duurte der grondstoffen en de stal selmatige tegenkanting, die gq van het staatsbeheer ontmoet Hoeveel ond-r ons zijn er niet die Jwegkwijnen onder de sfhro- meliji'ste lasten welke oponze schouders blijven wegen. Wat doet ons Stadsbestuur voor de hooge prijs van gez- en electricjteit te doen verminderen Niets Wat doet ons Stadsbe stuur om de afschaffing der zoogezegde Amerikaansche winkels te doen verdwijnen Niets niets en nochtans kunnen deze koopwaren in uwe winkels verkocht worden hoeveel huisge zinnen zouden sr niet kunnen geholpen zijn, en dooi deze kleine bijwinst, hoeveel andere stielgenoten zoudt gq niet kunnen hel pen Laat ous een kijkje doen, in andere kleinere steden zoo als NiHOve, Geeraa-dsbercea enz. Sinds den wapenstilstand is uit geroepen, heeft «en daar zonder Fransche, Engelsche of andere Soldaten niet geweest. Vraagt aan de inwoners of dat slecht ge weest is voord -n handel, kon men hier sinds 4 maanden de Pu pillenschool nie t benuttigen en alzoo wat meer leven in den han del brengen Maiir ik herhaal het, voor u, kleine Neringdoeners, niets Ik vraag u, is het dan niet meer dan tijd, dat de handel drijvende of stiekloendc bnrgeaj de handen ineen leggen om be- seherming en kracht te vinden in de Vereeniging Wij beoogen geen afbreken raaaropb uweH. Alle eerlijke middelen moeten wij beproeven om het in stand houden van den middenstand. Werken om dien stand in leven te houden. Werken tot wij zijne verheffing hebben bekomen. Onzen strijd mag ook geen klassenstrijd zijn. Wij moeten eer biedigen wat boven en wat onder ons is, omdat wij overtuigd ?ijn dat alle standen iu de maatschappij hunne plaats moeten Hebben en bescherming waard zyn. Wij moeten trachten dat er de kleinhandelaar, neringdoener en ambachisman géene onrei htvreriige medediging wordt aange daan en of hij 'liet in zijne belangen gekrenkt worde. Daarom zullen wij onze krachten vereen'gen en moeteB wij st ijden ten einde dit doel <e berriken en nu, Handelaars, Am bachtslieden, vooruit 1 Indien gij uwe belangen ter harte neemt, zult gij niet aarzelen u lid te maken van de nieuwe vereeniging 1ie gesticht is geworden. A. D. Ons Vredepark. proper en net, do botten gereed om open te barsten, gelijk een maagdeken is 't bereid om haren lieven prins Zonneschijn tc oatvangen. De Lente is daar en wij bibberen van kou. De Somer, luitenant en gemeenteraadslid, is 'ne man die goed deureu makea kan. lenieder kaH het konstateeren op den koer van L andhuis. De Win ter kan spreken gelijk een jonge Nachtegaal. Nem na, Minister Helle put en Volksvertegenwoordiger Van de Perre hebbei niet mogen spre ken te Leuven, ge moet weten, beste lezer, 't was over 't vlaamsch en dat zegt genoeg zo zullen den Vlaamsehen Leeuw wel wakker krijgen en dan onzen toer, heeren franskiljons. De Boerkens zijn ferm aan 't werk, spitten, delven, omrijden, ze bereiden het land voor 't patatten planten. Weldra koppekeesten, de asperge ven Aalst. Wij hopen dat onze boeren zullen opkomen voor gelijke rechten op de hop, de demo- kraten, gelijk altijJ, zullen bun ter zijde staau. Het eerste redmiddel voor de hop is de afschaffing van 't schaudelijk ea rampzalig handels traktaat met Duitschland het tweede redmiddel dat de aaani van Bier alleenlijk mag gegeven worden aan draak hoofdzakelijk gebrouwd uit Graan en Hop. Verheugt u nooit over 's naasten leed, zelfs niet van hem die U misdeed. Ja, de melkboeren. Pie, zei Mr de Pastoor tot den melkboer, ik heb u iets te ztggen over uw melk. Ja, nr de Pas toor zei Pie die niet epaijn gemak was. Ja, ik moet u zeggen dat ik melk gebruik als voedsel, maar niet om mee te doopen. Wederom een ramp met de munitie In Thienen, Tirlemont zegt tante Treze. De ronde van ViaandereR is Zondag door Aalst gereden. Van Lerberge was hier de eerste ea hij is de eerste toegekomen te Gent. Elk zijn goes ting, zeiKoben, en hij at met *qn verken. Onzen Kardinaal Aartsbis schop gaat doen rondgaan voorde Hoogeseheol van Leuven, met al den eerbied U verschuldigt, Kardinaal, antwoorden de Vlamingen Oeen Vlaamsch, geen centen. Er is spraak van in alle scholen, zelfs in de Athenea, onderwijs in handenarbeid te geven, bravol Amerika vraagt aan Duitschland 4 milliard voor de slaehtoffers van de Lusitnnia, leg ze mij daar. Die door 't bloed heerschen moet - Door 't bloed sterven moet. De Keizer van Oostenrijk weet niet waar loopen om geveillg t« zijn, 't zal hem ieeren zijn volk voor den aap houden. In Egypte is er wat opsland tegen den Engelschman. Nu zou de Entente Hongarië ook willen bezetten. Speel nooit met vuur 't verbrand door den duur. De ltaliaansohe sociaHtten gaan ook mei doee net de

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1919 | | pagina 1