UI rSLAG
DE
van Aelst
en Het Land
DE KRIS1S. ONDERWIJS
Vrijdag 45 Feb.. 1941
4506
49' Jaargang.
Tolk der ürislene Volkspartijen hel
arrondisssenient Aalst.
De Waarheid is ons Wapen
Rechtvaardigheid is ons Doel
VA1\ DEi\ POLL.
OPVOEDING.
VLAANDEREN
Menschheid
Casper van Zevencote.
DE GAS
Zij hebben tijd
WERKMAN
8ticliler s PIETER DAEMS
Hoofdopsteller K. L. Vaa op dea Bosch
Volksvertegenwoordiger.
Abonnementprijs per jaar7,50 Op voorhand be'aaibaar. Prijs per nummer 0,15
EajMa^eCTreBEKffiasEHeaBjesBsaMBBsaaewsHHM
Christen Democratische Partij.
Getal uitgebrachte stemmen
1535.
Witte en nietige 6.
Van Opdentnsch K-L 1529
Volksvertegenwoordiger
De Nevejan, 1525
Behanger, plaatsverv.
Volksvertegenw.
Van Schamelhout Octaaf, 1522
Schrijver dei Vakbonden
Tallier Raymond, 1521
Meestergast
Bocqué Victor, 1513
Winkelier
De Smet Annette, 1509
Breister
Daens-Mayart Louise, 1504
Uitgeefster van De Werkman
Huion Lodewijk 1499
Hoofdrangeerder
Van den Berghe Camiel 1496
Letterzetter
De Backer Lodewijk 1491
Handelaar
Van de Vondel August 1474
Herbergier
Trift Gustaaf 1457
Landbouwer
Moens Florent 1448
Handelaar
Van Oosi August 1436
Wever, Opgeëischte
Boterbergh Raymond, 1412
Schoenmaker
Boone Leopold, 1398
Horlogiemaker
De Cock Jozef, 1373
Schrijnwerker
Cotssens Jan, 1361
Schrijver der Ziekenbonden;
Van der Borght Willem 1354
Werkman
De Smet Karei, 1332
Handelaar
De Groot Kam iel, 1324
Schrijnwerker
Van der Meersch Oscar, 1308
Werkman
Van Temsche Frans, 1301
Loodgieter, Oud Strijder.
Voor eene propvolle zaal ko- digde
deieverige Voorzitter van het Hoofd
bestuur, de vriend Jan De B< ul, den
uitslag van den poll af Bedankte de
Christen Democraten voor hun belang
stelling in de zaken die do parti) be
treffen, want 1535 stemmers hebben
aan de kiezing deelgenomen en er zijn
maar 6 ongeldige brieljes geweest.
Namen achtereenvolgens het woud:
Volksvertegenwoordiger L. Van op
den Bosch, die ons programma voor
onderwijs en volksopbeuring ontwik
kelde.
Jan De Neve, die het over zieken-
bonden en werkmanswoningen had.
Victor Bocqué, die in een prachtige
rede sprak over onze houding in zake
kleine burgerij en militaire kwestie.
Florent Moens, die de groott vader
landers en de woekeraars afzwe'pte.
Van Schamelhout, die net had over
syndicalisme, bonden en vereenigin-
gen.
Van Temsche, die sprak over de
werking en de belangen der -oud-
strijders.
Volksvertegenwoordiger Van op den
Bosch hekelde op pittige wijze het
oude wachtwoord «Aalst aan Woeste»,
't Zou nu worden Aalst aan de De
mocratie... Hij verontschuldigde de
afwezigheid van mevrouw Daens on
sprak in pakkende woorden over hare
6D onze geliefde en groote dooden.
En nu is de kiesstrijd ingezet
Harten hoog en vooruit
Christen, Volksch en Vlaamsch
Onverminderd duurt ze voort en wordt
scherper met den dag.
Wanneer gaat ze eindigen
Niemand kan het zeggen, omdat nie
mand m de toekomst le/.en kan.
Alles wat men desaangaande voorspelt
zijn eenvuudig-weg gissingen, veronder
stellingen die berusten op basissen, die
niet weerstand kunnen biedtn aan ernsti
ge kritiek.
Een uitkomst is er niet te merken, niet
in de verste verte.
Men beween dat er in de fabrieken en
magazij-en reusachtige stocks voorhan
den zijn, stocks die geen koopers vin
den
Dit is niet alleen zóó in ons landeke,
maar dat is ook het geval in andere
landen.
En waarom vinden die voorraden geen
aan wervers
Mest omdat de p ijzen te hoog zijn en
de verkonper overal met zijn hooge prij
zen wordt aanzien als een bedriege>, als
een v.oekeraar.
Ook omdat vele menschen niet koopen
kunnen bij gebrek aan geldmiddelen.
Heele volken leven aan de uiterste
grenzen van deö nood.
In Georgië betaalt men zestien duizend
roebels voor een behoorlijk kostuum. Een
roebel is omtrent vier frank rekent eens
uit wat er te betalen zou zijn als iemand
zich van teen tot top in het nieuw zou
steken
In Polen, Tj'kko Slowakië, Oosen-
rijk, Hongarië, Oekrajina loopen de
nv.nscheri schier naaktzij hebben geen
beddegoed en missen het allernoudzake
lijkste, omdat ze geen koopkracht heb
ben en niemand krediet wil geven.
En hier liggen de werkhuizen stil en
slenteren onze werklieden langs de straten
SOLIDARITEIT
Wat een ijdel, bedriegelijk woord,
't Woord alleen bestaat en houdt zijn
betetkenis. De aak zelve is hersen
schim
Woirden kunnen schoone klinken.
De redevoering van minister Wauters
aangaande de kris s is een aar.eenschake
ling van mooikiinkende, ronkende woor
den, En terwijl siuurt het Staatsbestuur
weik naar Duitschland
Welke middelen prijst de socialistische
minister aan
1. Vertrouwen inboezemen aan de
koopers.
Prietpraat, heer Minister als ge niet
beter vo::dt.
2. De regeering moet de nijveraars en
de banken steunen.
Bah I dat deed de Duitsche regeering
prachtig vóór den oorlog.
Onze rcgceringen deden niets en de
huidige doet nog min.
En d.-.:. st-It hij voor al de aanwezig
zijnd- stocks op te koopen en met verlies
te likwideeren. Goed en dan?
Zou dat de redding zijn en wat zal er
gedaan worden als wij over een jaar voor
dfz'elide tuestanden komen
Nogmaals met verlies likwideeren
Waar gaat dat eindigen
Dan vo'gt een economische flater
Om met g< ed gevolg op de wereld-
markt ie kampen moeten onze voort
breng selen iijner worden afgewerkt.»
Ach en overal is het bocht dat zege
praalt, Zie maar in de bazars, bij de leur-
uers. Het spreekwoord Goedkoop,
kwade koophebben de meeste men
schen verleerd. Werkt fijner en vol-
maakter af zegt minister Wauters,
vermindert uw fabrieksprijzen, behoudt
de loonen, en de krisis zal zichzelf
oplossen.
't Is niet moeielijker dan dat 1
Ongelukkiglijk voor minister Wauters,
voor de fabrikanten, vory de werklieden
en voor ons wil niemand naar 2ijn raad
luisteren en geraken we met eiken dag
een voet dieper in de krot.
Hoe zal dat tindigen
Dat blijft een raadsel.
In elk geval zullen de ronkende woor
den en s -i oone frazeri van den heer Mi
nister er niets toe bijdragen om de red
ding te doen dagen.
Woorden zijn geen oorden er motten
daden gesteld worden.
En iu afwachting laat ons volk wer
ken, en als het werk heeft praat dan
maar voort zooveel het u lust.
Wij vragen werk, kleederen en brood!
L. Van op dbn Bosch.
Het bijzonderste onder het bijzonderste
waarop de aandacht dirnt gevestigd te
worden, voor hen die een betere maat
schappij, eene nieuwe samenleving, zou
den willen zien tot stand komen, is de
opvoeding e 't onderwijs der jeugd.
De opvoeding is, en zal altijd zijn, het
begrip van de maatschappij, van den
mensch en zijn bestemming immers,
zoo als de machthebbers eene maat
schappij verlangen, zóó zullen ze den
mersch, van kindsbeen af, opleiden en
opvoeden. Gelijk het teêre was gemak
kelijk deindrukken ontvangt en behoudt,
welke men het geeft, -óó Onk ontvang
het teêre ki derz-eltje de eerste begrip
pen en gevoelens, dewelke het later
buiten «nkele uitzonderingen steeds
b ijft bi houden, en opwelke begrippen
e i gevoelens zijn later leven berust.
Iri iider mensch huist iets individueels,
een idee, dat als de mei sch zich vrij
mag ontwikke en zijn leven beheerscht
en r.cht Maar de ontplooi-g zijner
krach:en wordt belemmerd de ontwik
keling volger s dat natuurlijk, bestaan
de id e wordt onmogelijk gemaakt
IN ONZE HUIDIGE SAMENLEVING
MECHANISEERT MEN DEN WIL DER
KINDEREN. Men maakt htt willen een
gewoonte en hit eigen initiatief wordt
verdoofd. Het kind kei t zelfs de motieven
niet van zijn wilsdodr n het verricht ze
blinde'ings. Daaruit komt het dat er zoo
vel b. nale gewoonten in de maatschap
p;j blijven bestaan, die wel eens hun mo
tieven gehad hebben, maar nu geen re
den van bestaan meer heb en en nog
enkel als een soort survivals blijven
bestaan.
Op het mechaniseeren van den wil
berust het conservatisme.
Daaruit vdgt ook dat er velen zijn die
ten hoog onderwijs gi-noteu hebben, en
s erk geleerd zijn - maar waarin geen
gev. el, gten leven is Ze zijn slechts
machien, i och min noch meer.
In de op oeding kan en moet r.og veel,
zier veel veranderd worden.
Wij protest eren uit al onze krachten,
tegen ue mechanisatie van den wil der
kinderen
In een volgend nummer komen we
daarop terug.
Ai bert Vijverman.
EN DE
(Vervolg)
Onze tijd staat \o!up in het feeken
van het internationalisme. IJzerenwtgen,
schrepvaau, luchtv.art, hebben als
't ware alle gren/er cmvt-r gestoottn en
de wer*ld voor iider geojerd. En ieder
mersch en ieder \ok htelt de wereld
roodig. Daarom ru ook «oeit het eene
volk de smarten van het andere en
poogt «ik voor zich «/oordeelen en privi
legiëa te gewinnet, ten kos'.e der and» ren,
doch dit is de eg«ïstiscre school, die
uitge eefd heeft en moet tezijdigd wor
den.
Het eene volk staat zoo i auw io be
trekking met het and«re, dat het niet
gaat hervormingen in te voeren voor het
eene volk en het andere er van uit te
sluiten.
De menschheLl moet over de gren
zen heen gelijkzaam naar boven.
Zeker, we erkennen een volk, wij be-
hooren tot een volk, tot een stam doch
we voelen o: midd llijk dat het volk,
waarvan wij deel uitmaken, een deel van
de hei-Ie n enschheid is, cn als wij als
volk lijden onder eene kwaal, waarónder
de heele menschheid lijdt, dan voelen
wij ons des te meer één.
Zoomoeten wij, Vlamingen, ons één
vor len niet de menschheid en onze zaak
stellen in 't volle internationalisme.
Vlaanderen, en het overige verdrukte
deel der mei schheid, zijn één Eèn is
hun lijden, één is hun kampen, één is
hun vijand, één is hun verlossing I
Gansch in dezen zin is ons programma
gesteld en opgevat. Wij hebben begre
pen dat er in Vlaanderen vele SOCIALE
mistoestanden zijn en dat juist in deze
sociale mistoestanden het Franskiljonis
me weelderig bloei'. Daarom beweren
wij dat men alleen maar een radikale
Vlaming kan zijn a's men een radikale
sociale hervormer is.
Sommigen kunnen dit betwijfelen, bij
ons s-aat het rotsvast. Door 't Sociale
vraa. stuk in zijn geheel opgelost
komen we tot Ze'fbestuur in Vlaanderen.
Wie 'het sociale vraagstuk als een onnut
tig ding over 't hoofd ziet. kan het wel
tot lapperk brengen, doch niet tot Zelf
bestuur op een rots gevestigd.
En het doet me pijnlijk aan dat op het
Congres der Frontpartij in Gent dat lee-
lijke woord daar gezegd is Op Sociaal
en econi misch gebied moeten wij ma-
neuvreeren.
Neen I Neen I
Want maneuvreeren op sociaal of eco
nomisch gebied, is maneuvreeren voor
Zelibestuur.
Zelfbistuur hangt samen met de kapi
taalkracht d-r franskiljons. En «de kapi
taalkracht is in hoofdzaak gestut voor
de gansche wereld als voor Vlaanderen
door 't militarisme.
Is er een ernstig Vlaming die in een
zelfstandig Vlaanderen gelooft als 't mi
litarisme hoogtij viert in België
Neder dus met het militarisme... totaal
neder.
Niet gemaneuvreerd, want óp den be
sltssenden d; g zou dat manenvreeren ons
duur kunnen te staan komen...
W>e Vlaanderen vrij wil, maneuvreert
niet op sociaal gebied, want onze strijd
omvat niet alleen het kulturcel gebied.
Daaiom houd ik hei met hart en ziel
met den heer Maes die 't militarisme zon
der verwijl wil uitroeien.
Waarom ook moeten we rog hand
schoentjes aandoen voor dat leelijke
beest
Met onze bloote, ruwe Viaamsche
vuist moeten wij het een klop geven, als
't in onze macht is inen do« dsklop... en
als 't in onze macht nog niet is, moeten
wij daarom niet mi der hard slaan.
Er is e»-n spreekwoord dat ze,.t Als
ge de hand wil, streeft er naar den gan
sche n arm te grijpen.
Waarom kan België riet tot voorbeeld
strekken aan lie andere landen
Hebben we toch den moed om de we
reld met der daad te bewijzen dat we wil-
1 n vrij worden, den moed te bewijzen
dat we met der daad stieven om eene
andere wereldorde te vestigen en om
Gods wil verschuilen wij ons toch
niet achter de noodzakelijkheid van het
militarisme. Is't onheil nog niet groot
genoeg geweest
Want komt er een nieuwin corlog later,
wie verzekert mij dat het België en
Vlaanderen beter zal vergaan als de
laatste maal
Zetten we toch niet langer het men-
schenbloed zoo roekeloos op het spel
Want, waartoe zijn nu al onze jongens
gestorven Waartoe
Zejiebben onze vrijheid levochten,
bazuinen de patriotards.
Neen I... Neen!
In al de lande d> r wereld is voor
hit eigenlijke volk, dus voor dezen die
gevochten en gevallen zijn - de vrijhiid
dee; lijk gehavend uii den slag gekomen.
Dag na dag treedt d. t klaarder te voor
schijn.
Onze jongens, alsnvde al de anderen
die gevallen zijn, hebb n met hun jong
leven geboet voor 'n slechte wereldorde,
voor'n hatelijk afgeleefd systeem. Dat
hebben ze I
Slachtoffers zijn onze jongens I
En voor datzelfde systeem zouden we
maneuvreeren en toegeven, en nog eens
zooveel menschenbloed op 't spel zetten
als vroeger Nog eens zooveel johge
Vlamingen in 't vuur drijven voor 'i be
houd van een stelsel dat de verdrukking,
de verknechting van Vlaanderen betee
kent
Ik kan er mij i iet met vereenjgen.
We willen een r ieuw Vlaanderen, lijk
lijk we-éen nieuwe wereld willen. En in
dien nieuwen w< reld stelt men het men
schenbloed wat hoogtr dan 'n konings
kroon. In dien nieuwen wereld wordt het
kapitalisme uitgeroeid tn zijn jong, het
militarisme, vliegt mei aan ae deur.
Die nieuwe wereld, zoomin als ons
nieuw Vlaanderen, won't nKt opge
bouwd op wapens en bloed. Alleen op
Liefde... Recht... Broederlijkheid en
hoogere kuituur.
Daarom Raóikalisme op de gansche
lijn. Niet alleen op Vlaamsch gebied, ook
radikalisme op sociaal gebied, zonder
maneuvreeren en niet alleen in Vlaande
ren, doch cok buiten Vlaanderen, over
de grenzen voor de heele verdrukte
menschheid. Want Vlaanderen en de
mensenheid zijn één Mij dunkt dat
Vlaanderen anders nooit ik zegge
nooit vrij te maken is.
De schatrijke gasmaatschappij stuurde
deze week een schrijven aan alle gasver-
bruikers; zij beroept haar op de konink
lijke besluiten van 13 Februari en 18 No
vember 1920, om van hare verbruikers
een tekort intevorderen wegens levering
over het jaar 1920.
Deze ko fr.klijke (lees ministeriëele)
besluiten zijn door sommige rechtbanken
onwettig verklaard en haar uitvoering is
dan ook vot rloopig geschorst.
Wij raden dus de Aalstenaars aan de
gasmaatschappij met een roerende éenpa-
righeid wandelen te zenden.
Wij vragen dat de schatrijke maat
schappij het kontrakt uitvoeredat ze met
de stad heeft gesloten. Zij moet
a/ Heel de stad behoorlijk verlichten.
b/ De nocdige pressing geven om de
motoren in beweging te houden.
Doet ze dat
Leeft ze haar verplichtingen na
Is de stad, heel ce stad behoorlijk ver
licht
Ga maar r aar de Moorselbaan, den
Ouden Dendern\pndschen Steenweg, den
Blok Borremans, de Lirdestraat, de Mei-
restraat
Die niet-veriichting is uitsluitend in
het voordeel der maatschappij
Houdt de maatschappij geen rekening
nut de hoedanigheid van het l.chtdat ze
verschaft, wij doen het integendeel wel.
Zij jaagt lucht in de gas en verkoopt
aldus iets dat geen waarde heeft even
duur als wat haar geld kost en voor ons
waarde heeft, namelijk de gas.
Als de vlam daDSt, enzij doet dat niet
enkel des zondags ma?r ook in de week,
dan is de gas vervalscht en betaalt ge
lucht.
Klachten blijven zonder gevolg.
De maatschappij kan die gerust in de
schrurmande smijten, omdat ze wel
weet dat er voor haar bij onze stadhuis
bazen mets te vreezen Is.
De kompagnie spelt haar fretten ep
het landhuis.
Als men eens de kamerverslagen na
ziet, zou men waarlijk zeggen dat het
kritieke oogenblik voor goed geweken
is, indien het tegenovergestestelde niet
waar was.
Wat hebben wij deze week zoo alle
maal niet gehoord van vlagge groeten en
niet groeten. Onze aartsvader Woeste
ondervroeg Minister Destrée over deze
zaak en w ist op de volgende punten zeer
wel te drukken (onze nationale vlag is
het zinnebeeld der onafhankelijkheid van
ons vaderland, van ons lijden, van'Örrëe
vreugde, van onze hoop, daar waar de
vlag is, is België.)
Dat waren Woestes woorden
Laten wij eens zien in hoeverre hij de
waarheid sprak (De vlag der onafhan
kelijkheid) waarom dan verbonden slui
ten inet onze naburen (vlag van lijden)
niet alle Belgen lijden om 't even zooals
onze verdrukte menschen. (Van onze
vreugde), die is in de verste verte bij ons
volk niet gekerd. (Van onze hoop). Ja
d ar waar gij heer Woeste, sedert 40 ja-
ren de sieraadplant van zijt, daar is alle
hoop verloren. (En daar waar de vlag is,
is België) daar is dan ook de armoede,!
en zwaait het kapitaal den schepter; dnar
is dan ook de verdrukking: daar is dan
ook hit Mili-arische slavenjuk dat ons
n. ar het gehf.le bankroet icjdt; daar is
dan ook d.-wreeue kaakslag aan de ar
beiders toegebracht; door zijs