5
MARTELAARS
BLOEMPJE
Amnestie I
uu
-3
a>
o
"GEZELLIG SAMENZIJN,,
CQ
ry
+->
o
'T MILITARISME.
Ware Vlamingen abonneeren zich op DE WERKMAN
Verschijnt om tie week en geelt geregeld nieuws van stad en gemeenten, algemeene overzichten v:i den stiijd, strijd- en
programma artikels, Kamer-politiek, vakbelangen, landbouwpraalje, samenspra k, partijbelangen, mengelmaren, enz..
Amnestie
QQ
O
O
O
60
sd
Q
tn
G
O
N
Op Maandag 11 Juli, om 8 uur 's avonds, komen we allen bijeen in
in ons Lokaal. Medewerking van de besten onzer Stad. Bij Muziek en zang en woord willen we onzen Feestdag doorbrengen
en in onze overtuiging versterkt, nieuwen moed voor nieuwen strijd putten. Aiijen toegang
TEGEN
WIE DOET ER MEE
Op Oogst, ter gelegenheid van ons Kongres voor Meisjesbonden en Jonge Wachten, alsmede
de inhuldiging van de Vlag van de Kristen Demokralische Jonge Wacht, BETOOGEN we te Aalst
voor onmiddelijke
VERVLAAMSCHING VAN DE GENTSCI1E IIOOGESCHOOL
VOOR AMNESTIE,
EN TEGEN HET MILITARISME
Op 28 Oogst betoogt Vaanderen t<= Brussel
voor de Gentsche Hoo£eschool.
Koopt het
Nogmaals Ja, nogmaals en
veel maal nog na dezen.
Wij bonken en stampen op de
deuren en de poorten tot ze open
vliegen
Als we zulks doen, dan gehoor
zamen we aan de stem van onzen
plicht als Kristen en als Vlaming.
Het regiem van verknechting en
verknoeïng dat ons, tot aan den
oorlog, vier en tachtig jaar lang
had verknecht en verknoeid, had
onze geesten verguisd, onze har
ten vernepen, ons voelen en den
ken misvormd. Van een schoon
en vrij volk, hadden onze mees
ters een volk gemaakt van helo
ten, minderwaardigen.
De massa dommelde langzaam
weg in een vooravondsluimer, die
den slaap van den langen nacht
voorafgaat. En niet met zachtzoete
liederen werden de sluimerenden
gesust, maar met bedwelmende
aampen werden ze gefuskeerd,
opdat de slaap die volgen zou
alleen na de totale verbastering
einden zou.
Maar de oorlog is gekomen.
Vele oogen zijn opengegaan te
lande en op het front.
Hier waren niet meer de haters,
de belagers, de knoeiers van den
Belgiek om hun werk voort te
zeiten; en die er nog waren, beef
den en kropen weg.
De vrije stem van veel mannen
en vrouwen weerklonk in den
nacht der bezetting als vroeger
voor den bangen tijd, en schudde
de harten en de geesten in 't lieve
land. De mannen achter 't front
werden verbitterd door de vreese-
lijke mistoestanden die heersch
ten en waarvan zij, helaas, de
rampzalige slachtoffers waren.
Hun stemmen om broederlijkheid
en recht werden gesmoord in
bloed en slijk en folterkampen.
Hun Vlaming zijn zelfs werd
gewraakt. In den dood werden ze
gejaagd, om er te doen zwijgen
hun Vlaamsche kreten, om er te
dooven hun hooge liefde, om er
te breken hun mooie idealen
't Kon niet
Men dooft in heldenharten geen
groote liefde die opbloeide tot ver
eering, men slaat geep idealen
sIuk lijk aarden beelden n.en
doet het gebrul van den leeuw
niet verstommen met hem steenen
toe te werpen en slijk.
Hoe meer ze woedden, te heer
lijker stonden ons jongens in den
storm
Dan kwam de vrede en met
hem kwamen de knoeiers, de ver
drukkers terug Met verstomming
bemerkten ze den grooten wee die
de ontvoogdings ictie. had afge
legd. Er moest ingegrepen wor
den, ingegrepen zonder dralen
ze staken de koppen bijeen, ver
zonnen listen en smeedden plan
nen.
En dan begon de vervolging.
Hun groote stokpaarden waren
aktivisme, defaitisme, verraad.de
sertie 1
Vonnissen werden geveld, von
nissen waarin de haat sprak tegen
Vlaanderen en zijn volk.
Van recht was geen spraak, om
dat gevonnist werd naar besluit
wetten die niemand hier kende.
Nu zitten honderden Vlaamsche
mannen en vrouwen en kinderen
zelfs in't gevang. Hun misdaden:
liefde voor Vlaanderen zucht
naar hooger wordingstreven
naar vrijheid 1
En wij hebben laten begaan,
omdat we onze keten gewoon zijn
te sleepen, omdat we lamme-
goedzakken zijn, houdende aan
't stille, kalme leven.
Eens toch is de maat vol ge
droppeld.
Genoeg hebben we gebeden,
gevraagd de tijd is daar om te
eischen en wi] eischeo.
Wij willen de spons over het
verleden, Wii willen vrij ons ont
wikkelen in Gods heerlijken zon
neschijn. Wij dulden geen voog
den meer. Wij willen onze men-
schen vrij
Wij eischen volledige amnestie!
't Is de tijd dat de vervolging ein
dige, 't is de tijd dat het uit is met
een regiem dat geen enkel volk,
hoe klei en acnterlijk ook nog
lijden zou
Amnestie 1
AMNESTIE
Amueslie
Op 7 Augustus zal er te Aalst
een Amnestiebetooging plaats
hebben.
Vlamingen allen er heen, vast
in wil, éen In eisch
L. Van op den Bosch.
Indien er eenig goed was
aan den oorlog dan zou het
nog een misdaad zijn het
te zeggen.
(H. Barbusse Le Feu
We zijn tegen 't militarisme... niet al
leen tegen het Belgische maar evenzeer
tegen het Duitsche, het Engelsche, het
Fransche, het Vlaamsche, enz.
Het militarisme om het even waar
is hetzelfde in z'n oorzaak en in z'n
gevolgen. Het vindt z'n oorzaak in den
ekonomischen gang van de maatschappij.
De toenemende ontwikkeling van de
techniek in de industrie brengt deze tot
een overproduktie, waaruit de uitbrei-
dingspolitiek (imperialistische politiek)
voortvloeit, die er naar streeft vreemde
markten te veroveren en er hare voort
brengselen aan den man te brengen. Om
deze politiek te steunen hoeft de staat
als vertegenwoordiger van het kapitalis
me een werktuig te hebben dat z'n
inzichten niet alleen moet weten te steu
nen, maar tevens de konkureerende lan
den door de macht van z'n wapens res-
pekt afdwingt en desnoods beschermt.
Vandaar het leger.
Hoe kapitaalkrachtiger de staat zelf,
des te meer de staat voortbrengt en des
te grooter z'n Iandhonger ofte imperialis
me, waarmeê het militarisme in verhou
ding toeneemt. Verbonden en onafhanke-
lijkheidswaarborgen tellen maar in
zooverre ze in 't belang van de grootere
landen noodzakelijk zijn en houden op
geldig te zijn zoodra hunne belangen niet
meer strooken met die van hun verbon
denen. Verhonden ontstaan door den
ekonomischen druk van den grooteren
Staat op den kleineren, door de uitbuiting
van verkeerde gevoelens, van revanche
of rassenhaat. Onafhaokelijkheidswaar-
borgen ontstaan in den zucht naar weder-
zijdsche verzekering en belangen van
groote landen.
De Staat beheerscht dus het mllitaris
me en beschikt voor de uitbreiding daar
van over een aantal onfaalbare propa-
gandainstellingen. Deze stelleh de v-ider-
Ibndsche plichten en rechten zonder filo
sofische, geschiedkundige of andere
grondslag voorop en gebruiken daarvoor
een aantal overleveringen die bij de mas
sa konservatief van aard een passief
geloof schijnen ingeboezemd te hebben.
Ze gebruiken de scholen, om, zóó in
leerlingen als in onderwijzend personeel
een verderfelijken invloed te pompen.
De geschiedenis een der belangrijkste
opvoedkundige faktors wordt gebruikt
en misbruikt feiten worden verkeerd
voorgesteld, verzwegen of verheerlijkt
naarmate ze niet of wel passen in 't kader
van hun politiek. Door een strenge kon-
trool (index en andere), door stelselma
tige uitsluiting van boeken, bladen, enz.,
dooj. subsieoes, door vaderlandsche
betoogingen, door het steuren of patro-
neeren van de pers, door duizende kleine
en grootere middeltjes weet de Staat op
de missa en vooral op de jeugd een
idvloed te vestigen, te behouden en te
versterken.
Al^onmiddelijk f.evolg v in het milita
risme krijgen we ht leger.
Het gemoed van don mensch, die een
oogenbük rederer i.;,.'.',, psidi.u
tegen dezen modernen vorm van lijfei
genschap. Lichaam en gsect worden
opgeeischt, desnoods met geweld. De
mensch wordt ontnomen aan 't beste
wat hij bezit z'n ouders, z'n vrouw en
kinderen. De eenen wordt den noodigen
steun ontstolen, den andere gaat in ver
beestende omgeving onder Verbeestendè
omstandigheden. Z'n leven is zonder
geestelijke opvoeding een zedelijke ver
stomping en verdierltiking.
Kennis, waarheid, rechtvaardigheid
verdwijnt voor't gezag van de ster. De
tucht van de wettelijkheid en men-
schelijkheid doet onder voor die van wil
lekeur en ulsurditeit. Tóch dragen we
de miiliarden lasten, 't ontzaglijk loon- en
krachtverlies, de onbegrijpelijke ellende
van kazerne-gevangenent egiem, toch
steunen we 't stelsel dat ons vandaag
slaaf, morgen dood maken moet.
Want oorlog wordt niet verholpen door
oorlogen of sterkere bewaptcing. Ruimt
't leger weg en ge ruimt den oorlog weg,
ruimt den lorlog weg en ge ruimt de
wreedheden.
Oorlog is onrechtvaardig, oorlog geeft
geen beslissing omdat hij niet is de be
slechting van een recht op een onrecht,
maar van een sterkere op een minder
sterke oorlog is wreed omcJat hij niet
anders zijn kan, omdat hij is een reus-
achtigen moord van onschuldige, onnoo-
zele menschen op elkaar, die gedreven
en gebruikt worden door laffe, berekende
winstnajagende staatslieden. Oorlog kent
geen begrip van goed of kwaad en sleept
met zich het zedelijk verval Oorlog
huldigt en loont den moord op den
evenmensch.
De zegepraal heeft de overwinnende
landen in 'nun militarisme versterkt en
deze trachten de tijdelijk meegaande
gevoelens van de massa op de laagste
manier te gebruiken. In andere landen
heeft de nederlaag den revanch'geest
ontstoken en wakkeren gewetenlooze
diplomatieke ploerten dien geest op alle
mogelijke manier aan.
Zullen menschen nogmaals menschen
vermoorden
Zullen wij gedoogen dat ons geld, onze
zooveel dooden en verminkten daartoe
worden gebiuikt, wijl we verstoken blij
ven van zouveel inrichtingen noodzake
lijk voor de intellectuede, vakkundige
en zedelijke ontwikke ing van ons zelve.
Zullen we toelate i dat ons land. reeds
in moeilijke geldelijke omsiandigheden,
gedreven door buitenlandsche en binnen-
landsche if vloeden ge uineerd wordt.
Of zullen wij, vaders of moeders, broe
ders of zusters, vrouwen of kinderen van
gesneuvelden, wo den grootvaders of
grootmoeders, vaders of mo ders van
degenen die s> euvelen zullen in de toe
komst. zoo we blijven geven ons eigen
lichaam, onzen eigen geest, ons eigen
geld tot eigen verstomping en zelfmoord?
We zul'en aan de kaak stellen, één
voor één, diegenen die zondigden en
zondigen tegen het kristelijken algemeen
menschelijk gev el d :t vr. de wil, diege
nen die tegen hun woorden in ons in de
kazerne en in de failliet s-ijpen.
We zijn tegen het militarisme, voor
wereldvrede en a's overgangsmaatregel
stellen we In ons programma Deonmid-
delijke vermindering van den diensttijd.
Er moet gelijkheid in rechte
en in feite geschieden.
(Uit de troonrede van Koning
Albert in November 1918).
Het beste wordt een volk ge
holpen, dat zijn eigen helpt I
Zoo de Vlamingen de Walen
tot het uiterste drijven, zal het
gevaarlijk worden voor de Bel
gische eendracht en de bestuur
lijke scheiding zal volgen.
Delaete Voorzitter van de
Ligue Wallonneop een
voordracht te Parijs 1911
Sire, er zij geen Belgen
(Minister Destreé in open brief
aan den Koning).
Leve de Bestuurlijke schei
ding
(Dit riep senator Dupont in
volle Kamer)
...En nochtans, wanneer men
zegt dat er geen haat bestaat,
kan ik niet nalaten mij den kies
strijd te Luik te herinneren, die
tegen mij werd gevoerd, omdat
ik Gentenaar, omdat Ik Vla
ming ben.
(Minister Anseele in de Ka
merzitting van 16 November
1894).
Begraaft men Uilenspiegel den
geest Nete het hart van moeder
Vlaanderen Zij ook kan sla
pen, maar sterven nooit.
Ch. De Coster.
■mkknij Pr. Darns Zu»tw, Atltt.