Veroveren en Vernieuwen 1 het Land van aelst Up ons land weegt acht en veertig miljard schuld Eén miljard 250 miljoen wordt verbrod voor 't leger. Eén miljard 600 miljoen belastingen wegen op onzen rug. Twee miljard belastingen staan ons te wachten, den dienst van zes maauden verworpen. -- Vlaamsche mannen, vroüWen, kinderen beloogt den 18' September, om 5 uur, te AALST. Den I8e SEPTEMBER is onverschilligheid lafheid Lafheid tegenover I tegenover ons Volk, ons Recht, ons Leven 18 September op ZoDdag 18 Sept. PROGRAMMA BETOOGI.XG GROOTE MEETING LEUTIG RAL Casper van Zevencote. Reis naar Antwerpen BRIEFWISSELING. IETS VOOR OM DE WEEL Dubbele Koningsmoord DONDERDAG 15 SEPTEMBER ISfil MUMMW mi 49- JAARGANG Tolk der Kristene Volk^pattij Voft hot Arrondissement Aalst De Waarheid is ons Wapen Recjdvaardigkeid is ons Doel Stichter PIETER DAEN8 HooldapMeller K L.Vanop den Boaca, Volksvertegenwoordiger. Prijs per nummer0,15 Abonnementprijs per jaar 7,50; per 6 maanden 3,75 fr. Op voorhand betaalbaar. Geen één mag ontbreken Geen één... die voelt in zijn hart en in zijn hoofd de warmte van zijn overtuiging,geen één die voelt in zijn knuisten, wilskracht om die om te zetten in een daad. 18 September moet zijn een daad,... een daad die getuigt van ons onverzettelijk willen naar hoo- ger beschaving, betere levensvoor waarden, minder dwang en meer rechtvaardigheid. (Jent is de sleutel die de Vlaam sche koelies, de Vlaamsche Kon- goleezen de poort moet openen naar ontvoogding, ontwikkeling, daarom betoogen wij op 18 September. kwijtschelding is de daad van rechtvaardigheid tegenover hen die in hoogste liefde vrijheid, ie ven en weistar d wisten op te offe ren, tegenover hen die om een oogenbTik van zedelijke ineenstor ting boeten in strafkompanies en gevangenissen wijl duizende vet gemeste schurken in vrijheid van hun gewoekerd geld leven. Militarisme is de wereldplaag die ons slijpt naar de kazerne,naar broedermoord, alle landen naar de bankroet. Het is een schanda lige vorm van slavernij die op ons weegt en waarvan de lasten in de onrechtvaardigste belastingen we gen op onzen rug. Die lasten zul len nog stijgen met 2 miljard na de verkiezingen, zoo we niet be komen, zoo we niet hebben de eerste verbetering n.l. de zesmaan dendienst. Dat geen enkele vergeet dat de verwezenlijking van de gedachte ligt in het eendrachtig willen van de massa, dat eenieder tot plicht heeft zijn meening openbaar te be lijden door mee TEBETOOGEN 0M3 UUR NAMIDDAG (zomer uur) LANGE ZOUTSTRAAT. der Feestelijkheden ter gelegenheid van de Betooging van 18 September. om 3 112 uur namiddag (zom.uur) voor de onmiddelijke Vervlaamschlng der GENTSCHE HOOGESCHOOL, AMNESTIE TEGEN 'T MILITARISME. Bijeenkomst om 3 uur Lange en Korte Zoutstraat Optocht door de voornaamste straten van de stad, waarna in de ruime zaal van den RINK, Lange Rldde straat. Zullen er'l woord voeren: M. Van Dieren, M. Ward Hermans, Mej. A. Mortelmans, •S AVONDS OM 7 UUR Prachtig Feest in de zaal van den RINK waar de H. VAN DER REECK FILM zal afgerold worden. Verzekerde medewerking van de beste Zangers en Deklamators en uiterst ver zorgd orkest. Daarna De Imkomprijs voor het feest beloopt 1,50 fr. (taks Inbegrepen). Kaarten zullen van af 1 September te bekomen zijn in het lokaal VOLKS VERHEFFING alsook bij al onze vrienden. DOOl (1* Vervolgd Ze schrikken op van den donderslag en vluchten in hunne holen voor den, bliksem. Ze staren omhoog naar de zon èls het dag is, en naar den sterrenhemel als het nacht is instinktmatig voelen zij de grootheid van al die dingen en in hun geest worden gedachten van geestelijken aard opgewekt. Het wezen dat tot nog toe vast inge slapen was, begint te ontwaken. Eeuwen gaan heen, nog eeuwen, en eindelijk zinken de eerste menschen vol eerbied voor Zon en Ster op de kpieën en... bidden. Maar laat ons den kamp van 't leven van die menschen een oogenblik over wegen. Hoe hard moet dien strijd geweest 2ijn. Hoe ruw, hoe bitter. Niet alleen hebben zij den strijd te voe ren tegen de natuurelementen, doch on derling staan de menschen bereid elkan der op leven en dood te verscheuren en te verslinden. Zegden we hooger niét dat de sterksten de zwakken overwonnen en hun doodden en opaten. Hoe fier moeten de sterksten geweest zijn op hunne eerste overwin ningen l De eene mensch zegepraalde over den anderen. Maar juist dat zegepralen, daf overwinnen maakte het leven zoo bitter, was de vloek die de menschheid op aar de vergezelde. We staan hier dus voor de eerste OVERWINNING. Veroveren I In dat ééne woord ligt al het lijden der menschheid besloten. De mensch wil veroveren. Veroveren van aan de wieg tot aan het graf. Hij is besmet met de begeerte tot machtDer wille zur macht, zegt Nietzsche. Als enkeling is de mensch er op uit te veroveren, ais stam is het oogwit veroveren, als die stammen zich tot natiën vormen, is 't doel. den wil, de begeerte dier natiën, weerom veroveren. Dat willen we in Eerst willen we ons nog een oogenblik ophouden bij de geboorte der mensch heid, bij den staat van wildheid en bar barij, hooger geschetst. Moest üèt de Inzet der menschheid iijn Kon het niet anders Moest het menschdom in al zijn grootheid, in al ftjn glans van heden, ontspruiten uit die nederige wilde afstamming Wie geeft me hierop antwoord Is het niet om beschaamd te worden, als we denken dat onze voorouders zoo erbarmelijk laag gestaan hebben Hoe denkt de materialist daarover Ik weet het niet. In elk geval, wij, als Kristenen, begrijpen het leven. De oorzaak van die barbarij was Dat de mensch - geestelijk nog zeer klein was. Het hooger wezen lag in hem beslo pen, zoowel als in ons, doch het was diep begraven, neergedrukt door de krachten die stonden buiten en boven hem. En door den bitteren strijd die volgen zou moest de mensch die krachten bui ten en boven hem krachten die boos waren terugdringen en komen tot geestelijke ontwaking. Dat onze voorou ders op eenen nederigen trap gestaan hebben en zich de gruwelijkste barbarij hebben overgegeven, moet ons niet be schamen. Niet de wortelen der plant worden geacht, wel de vrucht die de plant voortbrengt als de pluktijd daar is. De geestelijke ontwaking waartoe de mensch geroepen is, komt niet op een dag. Eerst na eeuwen, tientallen eeuwen van barbarij, is de mensch zich wat hoo ger gaan stellen. Gelouterd door den eersten levenskamp, begon hij langzaam zijn leven beter in te richten. En wonder! Hoe ook dat leven menschelijker werd, min ruw, min dierlijk, en zelfs als de mensch zijn evenmensch niet meer om een stuk voedsel te hebben om het leven bracht, toch bleef diep iir hem, als een laaiend vuur, de ziicht naar VEROVE RING heerschen. De mensch was nu uit de oerwouden gekomen, uit zijn holen gekropen, en be gon met andere menschen te samen te wonen, stichtte eene gemeenschap, een stam, zocht voedsel door jacht én visch- vangst en regelde zijn leven naar een be paald plan, nog vaag omlijnd, doch dat merkeiijken vooruitgang daarstelde. Maar cie veroveringszucht laaide met ongeevenaarde kracht in zijn binnenste. We zien den eenen stam den anderen verdrijven en uitroeien. We zien dat de sterksten - die vroeger de zwakken overwonnen zich aan 't hoofd van den stam plaatsen en hemel en aarde bewe gen om daar te blijven. Ze hebben nu eenmaal de eerste plaats door de eirste verovering gewonnen en ze willen het veroverde bevestigen. Ze zoeken het meer om meer uit te breiden. Hier ook moeten wij ons een oogenblik met de vraag ophouden Waarom moest de veroveringszucht blijven bestaan Waarom moest er tus- schen de menschen meer kamp zijn dan tusschen de dieren Wat is weerom het antwoord van een materialist Ik weet het i iet. Doch onze stelling is deze De zucht tut veroveren is den wekroep Gods die de menschheid vooruitdrijft. Doch in zijne onvolmaaktheid verstaat de mensch dien wekroep niet. De wekroep Gods is de algeheele ont waking van ons geestelijk wezen. De goede krachten buiten ons, stuwen ons paar den rechten weg de booze krach ten stuwen ons op dwaalwegen. De mees te wegen die de menschheid ging, zijn dwaalwegen geweest, daar zij imm-r het materieele, het stoffelijke heeft gehuldigd en haar waar wezen, het geestelijke heeft verwaarloosd. De veroveringszucht van den mensch is immer geweest de huldiqinq van het stoppelijke, de veroveringszucht m est zijn DE HULDIGINO VAN HET GEESTELIJK WEZEN. En toch, a's de menschheid alle dwaal wegen 'al gegaan zijn, zal ze ten lange laatste toch haar doel vinden en geeste lijk groot worden. Maar dat kost veel lijden en tranen en bloed. Daarom moet ons doel en ons streven juist d&t zijn De menschheid van hare dwaalwegen af te brengen en haar tot het besef te brengen, dat de veroveringszucht een vloek is voor het menschdom, als hij niet voor doel heeft den mensch tot zijne ware, goddelijke grootheid te vervormen of te VERNIEUWEN. Maar dat heeft de menschheid, helaas 1 3iet begrepen, dat ze hernieuwen moest m de miserie van het leven te boven te Ijomen. De veroveringszucht van den mensch ijs stoffelijk, hij steunt op MACHT, op brute macht. Dat is de groote dwaalweg Wie de menschheid veroveren wil, moet steunen op GEVOELGevoel brengt hernieuwino... En dat is de reente |eg. Dat de menschheid zich nooit door ge voel, doch immer door macht liet gelei den, zullen we verder bewijzen, ('t V.) Verleden Zondag gingen zoo wat vier honderd partijgenooten naar Antwerpen met muziek aan 't hoofd. Te 9 uur kwa men we in de Middenstatie aan. Wij stel den ons In groep op, trokken langs de groote lei naar de St J msplaats, onder hef, spelen van luchtige stapmar^chen. Onze optocht baarde nief weinig verras sing zelden ziet men te Antwerpen maatschappijen aan het festival deelne men, die zoo'n hoop volk meebrengen. Teil uur gaf ons muziek een prachtig concert order de leiding van M Aug. Schollaert De uitvoering was onberispe lijk en de Antwerpenaars en de vreemde lingen drukten hun verwondering en be wondering uit. Bij Hector Priem gemid dagmaald, waarna we den dierentuin be zochten en ons in de Scheldestad ver spreidden. 's Avonds hoorden we op den trein vertellen van Sint-Anneken, den hoogen toren, de groote schepen, de schoone straten, de rare beesten en kre gen de overtuiging dat de reis nuttig, leerrijk, aangenaam is geweest en alge- meene voldoening schonk. Het Ant werpsch bier is lekker en sommigen brachten er wel wat te veel van mee. Maar alles bleef bij vroolijkheid, z^oals het behoort. Mijnheer de Hoofdopsteller, De kantwerksters zijn dus, sedert ruim veertien dagen, uit de voordeelen van het krisisfonds gesloten. Waarom Ze zeggen me in de stad dat het is tot straf van schandige misbruiken kant werksters arbeiden van den morgen tot den avond en niettegenstaande dat gaan als werkloozen teekenen. Ik wil wel aannemen dat zoo iets ge beurt ik weet zelfs dat het gebeurt en ik zou u gezellinnen kunnen noemen die, wekenlang aldus belangrijke sommen hebben opgestreken, Eerlijk Och, we leven in tijden... moet ik ver der spreken Ja, en al die kantwerksters gingen tee kenen met een bewijs van werkloosheid van den patroon voor wien ze alle dagen, van 's morgens tot 's avonds, de boutjes deden rinkelen, dan grepen me veront- -aardiging en droefheid aan. Die schaamteloos gestelde daad was een diefstal. 't Was mede een daad van groote boos heid, want al wie eenigszins wat rede neerde begreep het dat die onrechtvaar digheden op aller kop terug zóu bonken. 't Is nu gebeurd, 't Moestimmers het getal werkloozen vermeerderde wekelijks en de voortbrenging nam toe. 't Kon niet zijn 't bedrog was te tastend en het on vermijdelijke gebeurde. Verschooningen zijn er 1 O, we begrijpen. Als men voor een hee len dag insp; ;:ing maar vijf en zestig cents ontvangt, dan moet men er wat an ders op vinden. Dat andere was het kri- zisfonds. Nu is ook die bron weg en de goeden moe en het met de kwaden bekoopen. 't Is waarlijk jammer, jammer 1 Ach I zoo worden de schoonste dingen leelijk. Belangrijk zou 't zijn te onderzoeken wie hier eigenlijk de groote plichtigen zijn 1 Dat zullen we wel eens doen met na men en feiten. Mijnheer de Hoofdopsteller, tot later. Trientje Tuitjes. Kantwerksters. Mijnheer De Werkman De kantwerksters liggen buiten. De steenbakkers krijgen van 't zelfde laken een broek. 't Is me het boelke te Brussel 1 Minister Wauters, vadertje Wauters, kikkende rooden, heeft er een handje van de werkmenschen van den buiten met 'n kluitje in 't riet te sturen. 'k Geoof dat zoo'n vader eigenlijk maar een stiefvader is, noch min, noch meer. Voor de gepatenteerde roodjes kan hij een beste man zijn, voor ons en onze werkbroeders van den buiten is hij slech ter dan een verstokte kapitalist... Ja wel Kijk maar eens 't ouderdomspensioen; wat een oolijke gierigaard I 't Krisisfonds I Als de lamme gemeen tebesturen van den boer hun paart niet wilden geven waren we bakkes-af 1... Nu schept hij 't op met de steenbak kers. Is me dat een snoert de-beurs-toe en dan kunnen de anderen maar hun smikkel toesnoeren. Werk genoeg voor de steenbakkers, zoo redeneert hij, en W oeste nasprekend besluit de ventEr is geen krisis in de steennijverheid dus kunnen er geen werklooz n zijn die niet arbeiden zijn plantrekkers, luiaards I Ik protesteer, ik 1 Ik wil werken. Ik ben zelfs kapabel meer en beter te arbeiden dan mi- nis er Wauters en de zeven en zestig roo- den uit de Kamer. Ik ben geen piantrekker. En een luiaard Vraagt dat eens aan mijn kameraden. Spieek hun eens van Kobe Krol 1... Maar Kobe is geen socialist en zijn ge zellen van de steenbakkerijen hebben er ne lepel van binnen van de rooden, die 't werkvolk alle vodden wijsmaken en achterhands hatelijke dwingelanden zijn. De steenbakkers willen zich buiten hun syndikaten houden ze weten wel waarom, mijn verdomme Is 't daarom dat ze de steenbakkers wandelen zenden Goed 1 Alle gelijk, 't is oneerlijk en onverdiend. En ik doe een beroep op al mijn werk gezellen omdat niet te vergeten als de rooden op den buiten zullen komen mee ting geven. Stiefvader Wauters is de zoon van stiefmoeder sociaal-demokratle. Waardig kind van een ontaarde moeder. Naar den drommel er mede 1... Nen dop voor de groen en weg met de volksfoppers 1 Een die er den buik vol van heeft, Kobi Krol. Eene bladzijde hedendaagsche Geschiedenis. Vóór enkele weken overleed Z. M. Pieter I, Koning der Serviërs. Onze be houdsgezinde pers zoo geel als blauw of zoogezegd onafhankelijk—wist slechts met lof te spreken over de schitterende regeering van den overledene, die van het kleine Servië den toekomststaat van den Balkan gemaakt had, het glorieuze rijk der Sefven, Slovenen en Croaten. Volgens onze kranten had de man alle hoedanigheden en zijn leven was door niets bevlekt. De geschiedenis luidt nochtans heel anders. Onze lezers zullen zich nog allen de bloedige dager, herinneren van het voorjaar 1903. Twee familiën dongen naar de Servi sche kroon de dynastie der Obreno- vitchen deze der Karageorgevitch. De eerder austrophile Obrenovitch hadden het bewind in handen, in den persoon van koning Alexander. Plotseling ver spreidde zich over heel de beschaafde wereld de verschrikkelijke mare van de uitroeiïng der Obrenovitch-dynastie. Generalen en hooge dignitarissen een heele bent moordenaars in schitte rende uniformen en zwarten rok had? den de deuren van het koninklijk palels met dynamietkartetsen doen springen. Koning Alexander en koningin Draga Maschin werden met revolverschoten en sabelhouwen afgemaakt, terwijl de beide broers der koningin in hunne woning vermoord werden, 's Konings lijk werd poedelnaakt door het venster op de straatkeien gegooid. Daardoor kwamen met Pieter I de Russophile Karageorgevitch aan het roer en werd van dan af de intimidatlepolitiek tegen Oostenrijk-Hongarië ingezet, die in het ongeluksjaar 1914 bekroond werd door een anderen dubbelen konings moord de tragedie van Sarajevo In Bosniën, niet de oorzaak maar de aanlei ding tot den wereldoorlog. Bij Pieter's troonsbestijging weerklonk een kreet van wraak en afgrijzen door heel de wereld. Buiten de partij der Ka rageorgevitch, walgde iedereen van die met bloed bevlekte lui. De Servische Skoupchina evenwel wettigde met 99 contra 70 stemmen den vierdubbelen moord. De samenzweerders werden net als in Nero's tijd als redders van het vaderland uitgeroepen. Geen schijn van proces werd tegen de moordenaars ingespannen. Wat meer is, de nieuwe koning beloonde hen op vor stelijke wijze. De heeren deden prachtige carrière. De hoogste militaire posten en de vetstbetaalde diplomatische sinécures werden hun toevertrouwd. Het hoofd der bende werd ridder geslagen en oorlogs minister benoemd. Enkele jaren later stierf één der moordenaars hij werd op staatskosten begraven. Weemoedig dachten wij hierover na, toen de reactionnaire franskiljonsche pers het lijk van Pieter I met lauweren om kranste. Zij verklaarden zich daardoor solidair met de bloedhonden van 1903. Het Hof van België droeg veertien da gen rouw. Zonder commentaar. Recht-boor-Zee. Die t'huis zijn jongheid heeft versleten, En bij den brijpot heeft gezeten, En daar geen letters heeft gegeten, Wat kan die slokker weten De reden van den man Wijst wat hij is of kan. Een vriend wordt bij een ei geleken. Het beste moet van binnen steken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1921 | | pagina 1