Uit den Wanmolen
Stukloopen
Op Zondag 26 Juni huidigen"we in Sottegem een nieuw en groot [VI."Huisfin.
Waar we jaren hebben naar getracht is verwezenlijkt. Midden |,al de vestingen
van franskiljonsche kasteelheeren rijst veelbelovend^eenlgroe ende.macht.vanjbe-
wuste Vlaamsche Volksmenschen. We zullen hunginspannii g|en ghunji offervaar
digheid best b9loonen door op 26 Juni in groot getal aanwezig tenzijn[tejjSottegem.
UIT 'T LAND VAN WAAS
Neemt Loten van den grooten Tombola
VAN HIER EN DAAR
De Slaat moet helpen tot de ontwikkeling van het volk. Doel van
den Staat is doet van 't volk. Doel van 't volk is eigen ontwikkeling
en zelfbehoud t Volk is er niet om den Slaat, maar de Staat is er om
het volk. Opdat de Staat zijn dienende rul zou kunnen vervullen,
draagt het volk, via de volksvertegenwoordiging zijn gezag op den
Staat over. Schiet de Staat hierin te kort, dan volgt natuurlijkerwijze
verzet, opstand. Zie Ierland, Transvaal en a Zie Masarijk, de leider
der Tsjechen, die zegde Het is onze verdoemde plicht Oostenrijk
trouw te verraden.
De vraag is nu Heeft'de Staat Belgis tegenover Vlaanderen
en het Vlaamsche volk zijn plicht gedaan
't Antwoord luidtNEENI
Oaf Belgis aan Vlaanderen een Vlaamsch bestuur
NEENI
Oaf Belgis aan Vlaanderen een Vlaamsch gerecht
NEEN!
Oaf BelgiSaan Vlaqnderen een Vlaamsch leger?
NEENI
Oaf België aan Vlaanderen een Vlaamsch onderwijs
Pater Thielemans S. J.
LIJK HET KAP EN LIJK HET QRAAN
VL1EQT HIER ALLE NIEUWS VANDAAN
ZIE MENSCHEN, ge kunt er van zeg
gen wat dat ge wilt, maar we zouden ge
rust allegaar het heken mogen zingen dat
vroeger nog al eens gezongen werd en
waarvan het refrein alzoo klonk
Daar hapert Iets aan.
Ja waarachtig, daar hapert iets aan.
't Is Mei en winterkoud.
De menschen klagen allen,
Ach I mocht er toch maar malsch
Een warme regen vallen.
Nu is 't best mogelijk, beste lezer en
alderllefste lezeres, dat als gij op dit oo-
genblik het moleken leest, de sluizen des
hemels geopend zijn en dat ge zucht
Och Heer 1 met deze Sinxendagen,
Dat toch voor allen, groot en klein,
We willen 't u ootmoedig vragen,
Er weze lieve zonneschijn.
In alle geval, Ik wensch u allen aange
name Sinxendagen. 't Is misschien te kos
telijk om met den trein te reizen, maar
dan doet ge 't maar op een ezelkarreken,
gelijk In grootmoeders tijd. 't Gaat wel
zoo rap niet, maar er gebeuren met ezel-
karrekens veel minder ongelukken dan
met die automobiels en met de treins.
IN SPANJE is er nu een trein van de
sporen gereden en hals over kop van een
berg afgedonderd en alzoo in stukskens
verbijzeld daar ergens in een diepte neer
gekomen. Ge kunt peinzen wat er over
geschoten is van de menschen die daarin
zaten.
Die menschen gingen voor plezier
Zien naar een stierengevecht,
Maar ze kwamen onverwacht
Bij Sinte Pieterken te recht.
Al van treinen te spreken, pels tk met
'ne keer op 't geen er te Vervlers in de
statie is gebeurd. Daar hingen daar affi-
chen met de uren van de treinen op, In 't
fransch en in 't Vlaamsch. Drie studenten
hebben 't goed gevonden het Vlaamsch
gedeelte af te snijden en te verscheuren.
Ze zijn voorden tribunaal moeten komen,
maar de mesjeu van den tribunaal heeft
gezeld dat ze gerust mochten naar huls
gaan. In Verviers wordt er geen vloms
gesproken, dus die vlomse afflchen zijn
daar niet vandoen.
Da's allemaal goed en wel,
Maar begin eens 't zelfde spel
Hier in 't Vlaamsche land,
Trekt eens een fransch affisjken af,
Ge krijgt voorwaar een ferme straf
En gaat den bak in, flamingant.
Ja menschen, wacht maar, 't zal zoo
lang niet meer duren of een flamingant
zal weer moeten oppassen, precies als na
den wapenstilstand. Toen werden de fla
minganten uitgescholden voor vuile vlsch
en dat spelleken gaat weer herbeginnen.
De Swaar Is al druk bezig met zijn lezers
op te maken tegen Borms. En de Swaar
schrijft dat het een misdaad zou zijn
Borms vrij te laten. Een ander franskil
jonsche gazet schrijftBorms was ofwel
een misdadiger of wel een zot. Een mis
dadiger laat men in 't gevang, een zot
zet men in een zottenhuis. Een vraagsken
aan die franskiljonsche gazetten Veron
derstel ne keer dat de Vlamingen altijd de
bovenhand hadden gehad In den Belgiek
en dat de Walen hier sedert 1830 waren
behandeld geweest lijk de Vlamingen
Ge weet menschen, dat niemand anders
dan minister Vander Velde ne keer heeft
gezeld het Is geen misdaad Vlaming te
zijn, maar 't is een ongeluk. Hewelver
onderstel nu ne keer dat de Walen die
ongelukkige sukkeleers waren geweest
En veronderstel nu nog ne keer dat de
Franschen hier waren binnengevallen in
plaats van de Dultschers. En dat de Fran
schen hier waren meester geweest van
1914 tot 1918. Zouden de Walen dan niet
van de ukkaste hebben geprofiteerd om
hun recht te krijgen, dat ze anders toch
niet konden bekomen Neen I Neen
hoor ik roepen, dat zouden we niet ge
daan hebben. Gemakkelijk gezegd. In
alle gevalvóór den oorlog mochten d'
Vlamingen van hun rechten niet spreken
onder den oorlog was 't de tijd niet en
nu... nu is 'tweer ne keer de tijd niet.
De groote schuldige is de Belgiek, de
Belgiek die altijd stokken in de wielen
heeft gestoker als het de rechten van het
Vlaamsche volk gold. En nu hebben de
franskiljonsche gazetten schoon te zeeve
ren en te roepen Borms dit en Borms dat,
het blijft een waarheid dat de Belgiek de
schuld Is van alles.
HEBT GE vergeten dat ge mij hon
derd frank schuldig zijt vroeg Fons aan
Lange Wapper. Neen, nog niet, ant
woordde Wapper, maar binden veertien
dagen peis ik wel't v rgeten te hebben.
'T IS WAARLIjK schand, gelijk alles
duur wordt. Ons Stance, 't schaap krijgt
er grijs haar van. Nog een geluk dat de
eieren afslaan
OM EEN MILJARD te vervoeren in
brlefkens van duizend frank hebt ge 36
mannen noodig die dan ieder een pak
van 50 kilo zouden dragen. En zeggen
dat er menschen zijn die meer dan een
miljard bezitten en anderen die geen duit
hebben, 't Is toch niet zjuust in de wereld.
DAAR WORDT pertang fel gewerkt
langs alle kanten om een stuiver te ver
garen. Maar 't geluk vliegt en wie 't pakt
die heeft het. Daar hedde dien Lindbergh
die zoo op zijn gemaksken zonder veel
stoef, van Amerika is komen gevlogen.
Alles bijeengerekend heeft die kadee daar
reeds 14 miljoen mee verdiend. Die heeft
het vliegend geluk al vliegende gepakt.
IN AMERIKA hebben ze nu een toestel
uitgevonden om de zattigheid te meten.
Als ge te veel gedronken hebt, nemen ze
een varkensblaas en die moet ge vol bla
zen als ge nog kunt. Ze ontleden dan de
lucht die ge daarin hebt geblazen en zoo
komen ze precies te weten hoeveel dat ge
gelampet hebt. Stance zegt dat ze zinnens
is ook zoo'n blaas te gebruiken als Spec
tator nog ooit het ongeluk of de koerazle
heeft 's Zondag 's avonds in de kleine
uurkens naar huis te komen, 't Best is
daar niet op te antwoorden en Stance
maarte laten klappen.
Het dragen en gloeien der Huid,
Het stukzitten bij wielrijden,
Een door de zon verbrande Huid
verzacht en geneest men m* t
Doos 4 en 7 1/2 frank PURQL
IN EEN FABRIEK van sardienendoos-
kens en andere dooskens te Brussel wer
ken er veel vrouwen en meisjes en lijk ge
wel denken kunt is 't me daar een getater
van belang. Nu hebben ze daar iets goeds
uitgevonden om dat vrouwvolk te doen
zwijgen. Ze hebben daar simpel een klap-
masjien in de werkplaats gezet en dat
klapmasjien klapt en zingt van 's mor
gens tot 's avonds en zoo moet dat vrouw
volk van eigens zwijgen.
IN OOSTENRIJK is 't voortaan aan de
vrouwen verboden in de herbergen nog
met de kaarten te spelen. En waarom
dat? vraagt Stance. Wel, schaap, omdat
er te veel vrouwvolk naar de staminee
trok als ze uit de fabrieken kwamen en
daar hun centen verspeelden.
OM DIE vervloekte centen gebeuren
toch rare dingen. Mijnheer Programs te
Brussel kreeg een nieuwe meid en 't kind
heette Marieken. En Marteken was een
een lief kind, en een braaf kind en Ma-
rieken had goede, beste certificaten zco-
dat mijnheer Prograins volle konfijensie
had in Marieken. Maar als mijnheer Pro-
grains op nen avond thuiskwam, was
Marieken gaan vliegen. En Marieken had
de schoonste kleeren en het schoonste
ondergoed van madame, meegenomen
voor zich, en de schoonste kleeren van
meneer voor heur lief. Enne Marieken
had al de diamanten en gouden en j.latl
na sieraden ook meegepikt en nog zestig
duizend frank op den hoop toe. En nu
zoekt de politie naar Marieken en profi
teer Marteken van 't schoone leven, 't Is
te zien, zegt Stance, hoe lang dat 't duren
zal. Zeker, Stance, eerlijk duurt het
langst.
DAAR STONDEN eenige menschen
uit een vreemd land te Brussel op de
Koningsplaats te lonken naar het stand
beeld van Godfried van Bouillon. En
waarom hebben ze dien een standbeeld
opge'icht, vroeg een mamzei uit het ge
zelschap aan een politieagent. Hewel, zei
de agent, wede dat nle. Die Godfried van
Bouillon is de uitvinder van de bouillon-
kub, ge weet wel die vierkante blokskens
waar dat ze soep van maken, als er geen
vleesch is om in de soep te doen. De
mamzei geloofd- dat
Een goede raad voor de Juffers
die hun trouwkostuum willen koopen
Nievers beter dan in de Groote Kieer-
magazijnen St Jozef, te Sottegem.
EEN VLAAMSCH boerken kwam te
Brussel in een staminee, 't Manneken
stond daar met zijn handen in de zakken
en alrneteens riep een kale Brusseleer
hela I boer, weet ge waarlange een vlom-
schen boer kunt kennen? Nèen, meneer,
zei de boer. Hewelzei de Brusseleer,
een Vlomschen boer lo'«pt altijd met de
handen in zijn zakken. Och, ja, dat kan
zijn, antwoordde de boer, maar weet ge
waaraan ge een kale Brusseleer kunt ken
nen Die loopt altijd met zijn handen in
de zakken van een ander.
Daarmee voor vandaag amen en uit en
'k heb het genoegen ulder nogmaals een
plezierige Sinxen te wenschen.
Spectator Snuppelator.
Hoofdpijn, tandpijn en alle andere
zenuwkwalen worden onfeilbaar gestild
door de poeders Mioraina
Apotheek JUUL LIEVENS
Spreekdr. 100. Burchtstraat,30, Nlnove
SINT NIKLAAS
Een slachtoffer der
Belgische terrèur
Het afsterven van den heer Dewulf.
onzen gewezen postmees'er, welke ge-
broofdroofd werd op aanklacht van
eenige vuige franskiljons,brengt ons weer
een der treurigste episoden onzer Vlaam
sche beweging voor den geest, namelijk
het hoogtij van het Belgisch terrorisme.
Als we nog terugdenken aan dien be
narden tijd, toen de laagste gevoelens
van haat botvierden tegen al wat oprecht
Vlaming was, dan komen ons nog de
tranen in de oogen.
Het is bijna niet denkelijk, maar zelfs
waren er priesters, gezalfden des Heeren,
die zelf de ophitsers waren dezer lage
gevoelens.
Wanneer vader Dewulf na den wapen
stilstand, als staatsambtenaar den Te
Deum ging bijwonen, was er een be
ruchte onderpastoor die den braven,
kristen man uit Gods tempel zette, hem
toesnauwend Mijnheer, uw plaats is
niet hier
Godshuis was toen wel de plaats van
openbaar bekende logemannen, welke de
zelfde onderpastoor met diepe hoffelijke
buiging naar het koor wist te leiden.
Het waren enkel de patriotten, of ze
Godsloochenaars waren of niet, die vol
gens de doering van dien onderpastoor
aan den Heer konden behagen.
Vader Dewulf, wanneer men hem later
dit feit herinnerde, antwoordde kalm en
krisielijk Heer, vergeef het hem, want
hij wist niet wat hij deed 1
Wat later werd hij naar een eere jury
gedaagd, welke uitsluiteiijk uJ Walen
bestond. Deze verweten hem dat hij zijn
zoon, die zich in hun oogen zoo afgrijse
lijk schuldig had gemaakt met te studee
ren aan de vernedcrlandschte Hooge-
schooi te Gent, nog onder het huiselijk
dak dnlde. Vader Dewulf antwoordde dat
men toch voor een dergelijk feit zijn kind
de deur niet kon wijzen.
Bij dit an'woorJ sprong de voorzitter
van de jury in wilde drift recht, en
snauwde hem vol haat toe
Un bon patrlote n'a pas de coeur 1
(een goede patriot heeft geen hart.)
Wat er gebeurd weze, mijn vaderhart
verbiedt me zulks antwoordde vader
Dewulf.
Dit was zijn genadeslag.
Veertien dagen nadien ontving hij zijne
afstelling, niet voor eigen bedreven acti
vistische feiten, want die waren er met,
doch om zijn minderjarige zoon aan de
Vlaamsche Hoogeschool te hebben 'aten
studeeren.
Drie jaar later, zag het ministerie in
dat het wat te hard had gehandeld en gaf
hem bij koninklijk besluit een hulpgeld
(een aalmoes) voor 37 jaar onberispe-
lijken dienst I
Dit koninklijk besluit was eene schuld
bekentenis vanwege den Belgischen
Staat. Dit belette eenter niet dat niette
genstaande zijne protesten, hem nooit
het volledig pensioen, waarop hij rechi
had, werd verleend.
Tijdens den oorlog had hij te zamen
met zijn in dienst gebleven personeel de
brieven met naamlooze aanklachten ei
verklikkingen, welke gericht waren naar
de kommandantur van St. N'klaas «ere
geld niet laten bestellen en verbrand.
Erwarener soms bij met verklitki -
gen van verborgen wapens. De betrok
ken personen deed hij door zijn perso
neel verwittigen en spaarde alzoo die
menschen van gevang en soms van de
dood.
AI deze feiten wilde het ministerie niet
in aanmerking nemen. Ze wogen immers
niet op tegenover het misdadige van zij
zoon, te laten studeeren aan de vlaam
sche Hoogeschool.
Hij was de flamingant, die men ree s
voor den oorlog van hoogerhand m« t
leepe oog' n bekeek.
Door zijn onberispelijken diens', had
men hem nooit kunnen treffen Thans h <n
men een stok gevonden om hem op h-1
einde zijner loopbaan te kunnen treffen.
Vader Dewu f die een gevoelsmensen
was bad men weten te knakken.
Op 17 Mei j. 1. stierf hij met kristen
gelatenheid, tengevolge eener hartkwaal.
Hij diende Vlaanderen trouw tot aan de
dood.
In hem begroeten we, een martelaar
voor Vlaanderen.
Sp&armaatschappij Elf-Julifonds
De verdeeling der spaargelden heeft
plaats op Donderdag 23 Juni om 8 u.
*8 avonds.
Kolenaankoop.
De bestelde kolen zullen aankomen
rond 10 Juni. Inlichtingen zijn genomen
over andere soorten kolen.
Inlichtingen en prijzen te bekomen in
't lokaal.
vlaamsch Leven.
Liederavonden. Alle Donderdagen
in 't lokaal om 8 u. 30 's avonds onder
leiding vart den heer Frans Lutz. We
doen een dringend oproep tot al onze
leden, en in 'tbijzonder tot de zangers
en zangeressen, zoo regelmatig moge
lijk deze nerbaiing bij te wonen.
Amnestiebetooging te\ Antwerpen op
12 Juni. Vertrekken met den trein van
8 u. 21.
Om 10 uur voormiddag meeting in de
zaal «Majestic» Carnotstraat. Daarna
betooging.
Het is de plicht van alle Vlaamsche Na
tionalisten uit het Waasland, aanwezig
te zijn.
ingericht door de fanfaar TOT HEIL DES VOLKS, Aalst
DENDERLEEUW.
Zondag 12 Juni, om 5 u. namiddag,
uitstap met het Volksmuziek naar kermis
Leeuwbrug.
Alleman op pos'. Bijeenkomst in de
Verbroedering.
Goed Nieuws
Na onderlinge overeenkomst lusschen
volksvert. Siaf De Cleicq en onzen bur
gemeester, komt Staf De Clercq naar
Denderleeuw spreken op Maandag 11
Juli zelf. Te dier gelegenheid worden er
groote feesten op touw gezet in de zaal
der Verbroedering. Om 8 u. 30 opening
van het feest door het Volksmuziek,
daarna prachtig turnfeest, zang en dans
waarna volksvert. Staf De Clercq zal
spr ken overDe beteekenis van het
11 Julifeest en Wat het volk doen zal
en moet bij een aanstaanden oorlog
Volk van Dendrrleeuw, allen in massa
naar de Verbroedering.
Als de markt in D nd sleeuw opgericht
werd door het Demokratisch Vlaamsch
Bestuur, werd er den tweeden Maardag
etn-n grooten morstertombola gege en
om het volk den weg naar de mai kt te
leeren In dien tomb >la gaf de gemeente
200 fr de herbergiers van 't doro 100 fr.
en het overige werd rondgehaald bij de
handelaars die belang hadden In het wei-
gelukken der markt Frans Verhavert en
Edmond De Meerschman werden gelast
om bij het hoofd der katholieke partij te
gaan, dus bij Leon Rolller, en weet ge
wat die weldoener gegeven heeft Geen
centiem, geen rooden duid. Hij gaf als
antwoord aan die heeren, waar noentans
een katholiek bij was, dat hij met die
Donze markt niet mede deed, dat de
markt door de demokraten ingericht was
om aan politiek te doen.
Aan de socialisten van Dender
leeuw, verdedigers der officieele
school, op papier
In uw roemrijk artikel van 22 Mei,
schrijft gij, dat ge van in 1921 opgemerkt
hebt dat de gemeenteschoolbevolking ver
minderde. Zeker, heeren, maar denkt ge
dat niemand anders dan gij dat zag (Zie
antwoord aan de katholieken a. u. b.)
Wel, wel, wat een pretentieMaar gij,
a's verdedigers der offlceele school,
waarom werkt ge m»-e om het aantal leer
lingen nog meer te doen ve< minderen
Dat de demokraten afbrekers zijn en
waren van de gemeenteschool, dat wordt
door het feit zelf tegen sproken, dat ze 5
prachtige klassen bouwden, tot algemeen
nut en in 't belang der volkskinderen
(onderwijs-gezondheid).
Dat de demokraten de aangenomen
scholen geldelijk steunden, dat was in
hut goede opvatting van eerlijke volks
opvoeding. Óns mannen bebben bet altijd
goed gemeend met al wat in 't belang
van 't volk was, en zoo hebben zij zich
niets te verwijten.
Reeds van 1924 werd er door de ge
meenteraad gestemd en geijverd om een
meisjesschool en frcebelklassen te bou
wen, doch uw leide- vond tut als verde
diger van het officieel onderwijs maai
juist, die scholen te*en te werken.
De frcebelklassen komen er, we zijn u
lang voor in gedachte en daad I
U spreekt va- Linke leerkrachten Ze
deugen Diet omdit ze uwe politieke ovei
tutglng niet deelen be? Naar ge in uw
meetingen zegdet zijn 't pachakroeten
en de onderwijzers werden dan beoor
deeld door een hoogdravende jongen die
al wat hij weet van de onderwijzers,
leerde tot zijn 11 jaar. Hij heeft nog ge- n
schoolplichtige kinderen en hij zelf gaai
niet ter school, hoe kan hij dan gegrond
oordeelen in zijn onbevoegdheid
De onderwijzers hebben het vertrou
wen der ouders, dat is te zien, daar reeds
ruim 20 kinderen terugkwamen wier
ouders door ondervinding hebben geleerd
in zake onderwijs en opvoeding.
De school groeit dag bij dag aan en er
is geen sprake haar te doen vallen of te
benadeelen, dank zij het vertrouwen der
ouders in de flinke onderwijzers die
mogen fier zijn op hun werk en bun na-
schoolsche studiën.
Niemand wordt zedelijk noch stoffelijk
verplicht zijn kinderen naar de gemeente
school te sturen daar zij, als de eenige
onzijdige, onpartijdige school, toeganke
lijk is aan alle kinderen, welke opvatting
de ouders ook hebben.
Allo 1 De socialisten, met hun 270 stem
men en 0 gemeenteraadsleden, gaan de
school redden. Wat stoeffers 1 Ze door
hun felle tegenwerking als nu redden
Wie verstaat dat nu Zaüd in d'oogen
Maar riet bij ons, we kennen uw gepraat
I en beloften in den wind.
Injl932 hebt ge de volstrekte meerder-
heiü^met 131eaen op 11 en dan gaat ge
zeker doen gelijk uw gezellen in Antwer
pen is dan de) school ten onder pi
gered
Maar als ge dan toch zoo'.; verdedigers
wilt zijn van de officieele scm.ol waai om
beveelt ge' dan in uw blad of in uw vei
gaderingen de gemeenteschool niet aa.
oq de ouders panijgenooten St .it daue
van steun en hulp en dan zuuen we oor
deelen, doen ge duifi niei 1 Uw nienscncij
zijn niet vrij en de gemceutcscnool wurui
hen afgeradea door uw lciuer Dat is ee.
aststaand feit. Uw princiep is de D cu-
sen tegenwerken, want op hun dood moe
ge leven. Uw Handelwijze iu smjo nu-
uw piincicp op papier, oeweegi ons me
daar we immers te goed wetea dat gi
woord en biutpoiitiekers zijt.
Trek de volgende les uir onze portiek,
Wees volksch in woord en DAAD en het
volk zal u volgen. (Zoek het oewijs ii
uw nederlaag en onze overwinning in dt
..abijc kiezing)
Gij breeKi af wat wij goed doen aai
de gemeenteschool juii jaioerscntntuj,
maar ge zijt te lam om naar uw princiep
de officieele scnool te steuneu.
We zuilen altijd twijieien aan de red
ding van de ofhcicele scnool door u. Wij
zullen niet blijven bij woorden, of wachten
tot gij de school redt, muur hel ztij doen
ln de volle overtuigt g van onzcil plicm,
ons kusten en volks zijn.
KUODBRÜOD.
N. B. Ik wachtte tevergeefs naai ne.
2e artikel van Zonuag 29 Mei, om uw
flauwe praatjes saam te vatten, doen gt
weet niet meer wat zeggen over school
kwestie, dunst me 1
De Schoolstrijd in Denderleeuw
In hun bemorsend en bezwadderend
biadje Ons Volksb.ad van Zondag 22
Mei spreken de katholieken over net doel
der democraten.
We zijn bereid in onze opvatting van
eerlijke, rechtvaardige strijd, naar onze
leusUe waarheid is ons wapen die
bevuilende lasteraars punt na punt te
antwoorden, opdat net volk oordeelen
zou over hun daden, in overeenstemming
met de zoo schoone .leer van Christus,
van dewelke zij het monopollum willen
houden, terwijl ze deze misbruiken voor
politieke doeleinden. bemin uw even
naaste als u zeiven begeert niemands
goed (brood) 't zij klein of groot.
De schoolstrijd in Denderleeuw heeft
zijn grondslag in de neimelijke werking
't klooster, dat stilaan de gemeente
school trachtte te ontvolken, door buiten
iemands weet, jaarlijks een klas bij te
maken en de leerlingen te houden.
Ze waren, en zijn, volgens hun zeggen
en dat van den E. H. Pastoor, voorstan
ders van jongens oij jongens en meisjes
bij meisjes Waarom meiden ze dan in
Leeuwbrug jongens tot huil llejaar, zoo
danig dat ze rechtstreeks in 't 5* studie
jaar kwamen in de gemeenteschool en er
niet konden volgen
Als de geestelijkheid van dat princiep
is, waarom hielden zij dan stelselmatig
de leerlingen, heeren katholieken
Cijfers spreken best, om bovenstaande
te bewijzen In 1923 was de gemeente-
schoolbevolKing 300, omtrent. In 1926
223, dus jaarlijks 25 tot 30 leerlingen
min. Vraag zulks maar aan de heeren
onderwijzers, dat zal u overtuigen.
Welk was de oorzaak van dat vermin
deren De Zusters hielden de jongens
tot 7, zelfs tot 11 jaar en gingen zoover,
de ouders te doen geiooven dat hun kin
deren naar de gemeecteschool niet moch
ten gaan, zoolang ze in 't klooster kon
den voortgaan.
Wat dunkt u hiervan, heeren katho
lieken
Zijn dat onweerlegbare feiten
Te meer nog: U weet dat er door den
staat 7 fr. per leerling wordt betaald voor
de noodlge schooibeboeften. Ziehier de
taktiek gevolgd in 't klooster ze hielden
ue kleine jongens, aan wie ze amper een
stuk gebroken lei of reklaamlei gaven en
een leesboekje, een schrijfboekje, en zoo
nog geen 3 fr. uitgaven. Wat deden ze
met het andere gelu üf gaven ze het
eld terug aan den staat
Nog meer: In het 5e studiejaar der
meisjes gebruikte men i og niet eens eei
tias om aardrijKSkuiiüe teleeren, omdat
•teze zoo duur kosten Weet de lezer wei,
at de leerlingen in de gemeenteschool
een atlas gebruiken van in het 3e studie
jaar?
De groote jongens stuurden ze dan
naar de gemeenteschool, naar 4 of 5e
studiejaar, waar 7 fr. per leerling ontoe-
r< ikend is.
We vragen de ouders na te gaan of ze
die taktiek begrijpen.
in hun prachtig kleingeestig, kinder-
derachtig artieKel zeggen de katholieke
bazen, dat we aanvallen. Heeren We
beroepen ons op het eerlijk gezegde van
de E. H. onderpastoor die zeiDe heeren
onderwijzers doen enkel hun pticn
(r.-epen of weigeren niemand), maar dt
zusters lokken de kinderen aari, en dat in
schande.
De democraten vallen niet aan, ze vol
gen alleen de wet «vrijheid van onder
wijs» en als de ouders hun kinderen naa
de gemeente school sturen, dan hetft
daar niemand iets op te zeggra.
Volgens uw vuil, ongodsdienstig schrij
ven van voormelden datum, zegt ge dat
de Daensen een onderwijs willen zon
der God, zonder gebed, zonder kruis,
zonder zedenleer 111 Dat is schandalig
gelogen en gelastetd, zooals alleen een
katholiek dat MAG en KAN. Deleer-
krachten aan de gemeenteschool,- zijr
allen diep overtuigde kristenen in dei.
vollen zin des woord, doch zijn daarom
geen katholieke politiekers, dat bekennen
we, en 't is juist daarom dat ge ze aan
valt.
Kunt ge uit het door u bedoeld artikel
van Zondag 15 Mei, één zinsnede aan
halen waarin we het godsdienstonder
richt bekampen, verachten of uit het
schoolprogramma willen weren Neen 1?
Vraagt nopens het godsdienstonderricht
inlichtingen aan den E. H. Dauw, de
eenige priester die zijniplicht doet inzake
godsdienstige^opleiding der volkskinde
ren. uü
^Maar schoone heeren katholieken, we
kennen het doei uwer lasterpraatjes, ge
wilt de gemeenteschool doen doorgaan
als een schoei waar alken heidenen en
Ketters les geven, doch het volk kent de
leerkrachten op wetenschappelijk en op
voedend gebied, en veraent U, om uw
-chandelijk schrijven in plaats van de
mderwijzers.
Ge spreekt in uw lasterartikel over de
groene kommunisten. Wel, dat past met
een als katnolieke bedriegers en dieven
van recht en eer.
Het is opvallend hoe ge de cijfers ver
andert naar uw kant, zoo is het aantal
meisjes dat heden onze gemeenteschool
bezoekt fel verminderd en het getal jon
ge s dat is weggegaan sterk vermeer
derd, maar all 1 liegen is een katholieke
gewoonte I
<a« Ge zult niet liegen, niet bedriegen
Vrijersschool I Zoo zoo, denkt ge wel
dat die kinderen dat zoo slecht voorheb
ben
Daarbij waar twee onderwijzeressen en
7 onderwijzers waken over meisjes en
jongens die elk afzonderlijk spelen. Wat
dunkt U
<-De .neisjes spelen op eene afzonderlijke
plaats en zelfs wat vroeger dan de jon
gens.
Nog niëer, menschen van wetenschap
en opvoeding, in Holland wordt onder
wijs gegeven, zonder onderscheid van
geslacht, en in Holland gaan meisjes en
jongens gezamenlijk vooruit in hun stu
diën, van in de lagere school tot in de
Hoogeschool zoudt ge durven beweren
dat de zedelijkheid er lager staat dan ibij
ons Wat nu
Ouders, er bestaat dus geen gevaar uw
kinderen naar de gemeenteschool te zen
den. 9 leerlingen staan er borg voor, een
goed onderwijs en een goed zedelijke en
godsdienstige opvoeding.
Eenieder weet dat in de gemeenteschool
degelijk onderwijs wordt gegeven door
bekwame leerkrachten, die door eigen
werk en opoffering nog speciale diplo
ma's verwierven, wat in het klooster raar
voorkomt.
In de eerstkomende gemeenteraadszit
ting, zult u dit laatste kunnen voorstellen
hooggeachte, laaggezonken heeren
Wat onpartijdigneid aangaat, in de
gemeenteschool werd of wordt nooit over
politiek gesproken, bewijs hiervan is, dat
geen enkel van u iets kan aanhalen wat
over politiek in een klas gezegd
Maar als tegenstelling, in 't klooster
wordt de strooien burgemeester gehul
digd, en moesten de kinderen met of
tegen hun gedacht meezingen Leve lang
de (gestolen) burgemeester. Is dat waar
of niet Of is dat naar uw hoogvlie
gende meening de zedelijke, opvoedende
of de daad of eerbied voor recht en recht
vaardigheid In de klassen der jongens
school in 't klooster werd tot de jongen3
gezegd ge zijt allemaal brave katholieke
kinderen waarop er twee zijn wegge-
loopen, gedurende de speeltijd, vraag dit
ter inlichting aan leerlingen want dit is
volgens de zuster zegde, een echte brave
katholieke jongen I
In zake keuze van schooi komt geen
politiek van pas, maar als U zegt dat
onze gemeenteschool een Daensenscbool
Is, van welke politiek is dan het klooster
Het bewijs ligt ter hand in ue viering van
den kartonnen burgemeester in de school
zelve.
De oproerige groep 1 Ge hebt een ge
brekkige woordenkeus heeren Waar
heeft het oproer plaats
Die deftige ernstige partij, dat is zeker
de Uwe heeren, schijn kristen katholie
ken Bedankt er voorI
Die oproerige politieke groep wordt
geschuwd en verracht, en toch haalde
hij de meerderheid 1 en dat bijt u in 't
hart he
Alle finantieele inlichtingen worden be
rc-i'1 willig en volkomen kosteloos ver
schaft door de
BANQUE D'ALOST
N V.
Agentschap Denderleeuw
3, STATIESTRAAT, 3
Kermis L -.euwbrug.
Onder dien titel lezen wij ln het katholiek
orgaan van Zondag 27-5-27 de grootste leu
gens die iemand uitdenken kan, 200fr. toelage
voor Leeuwbrug f hebben alle wijkker missen dat
niet en ts dat niet met algemeene stemmen
aangenomen in de gemeenteraadszitting.)
De demokraten zouden de feestkommlssle
samenstellen en hebben 17 mannen hunner
partij en één katholiek opgeroepen. Hewel ge
liegt en ge weet dat ge liegt.
Hebben wij meer demokraten ultgenoodigd
dan katholieken dan is het een bewijs dat er
vroeger jaren meer demokraten hun medewer
king verleenden dan katholieken.
Gonst h het komt telt van verleden Jaar was
ultgenoodigd waaronder 6 herherbergiers, 3
gekende katholieken en 3 gekende demokraten.
De andere hden van de 2 partijen van vroeger.
En gij schrijft één enkele katholiek en dan nog
om het geld te verschieten.
De katholieken waren ten volle akkoord met
ons, maar liggen die menschen aan banden, en
moesten ze zich nadien terug trekken, dat
kunnen wij niet helpen en zulten het dan maar
zelf doen Wij Vlaamsche nationalisten bouwen
op en verbieden u af te breken, verstaat dit
goed. De werking welke hij, die nu de leiding
wil nemen van 1923, Is verheugd dit nog eens
kenbaar te mogen maken, tot bewijs dat niet
hij maar wel Stoef dtn afbreker is.
J. VAN COTTHEM.
De tombola steunen is
de gedachte steunen.