Uit den Wanmolen Stukloopen Op Zondag 26 Juni huidigen"we in Sottegem een nieuw en groot [VI."Huisfin. Waar we jaren hebben naar getracht is verwezenlijkt. Midden |,al de vestingen van franskiljonsche kasteelheeren rijst veelbelovend^eenlgroe ende.macht.vanjbe- wuste Vlaamsche Volksmenschen. We zullen hunginspannii g|en ghunji offervaar digheid best b9loonen door op 26 Juni in groot getal aanwezig tenzijn[tejjSottegem. UIT 'T LAND VAN WAAS Neemt Loten van den grooten Tombola VAN HIER EN DAAR De Slaat moet helpen tot de ontwikkeling van het volk. Doel van den Staat is doet van 't volk. Doel van 't volk is eigen ontwikkeling en zelfbehoud t Volk is er niet om den Slaat, maar de Staat is er om het volk. Opdat de Staat zijn dienende rul zou kunnen vervullen, draagt het volk, via de volksvertegenwoordiging zijn gezag op den Staat over. Schiet de Staat hierin te kort, dan volgt natuurlijkerwijze verzet, opstand. Zie Ierland, Transvaal en a Zie Masarijk, de leider der Tsjechen, die zegde Het is onze verdoemde plicht Oostenrijk trouw te verraden. De vraag is nu Heeft'de Staat Belgis tegenover Vlaanderen en het Vlaamsche volk zijn plicht gedaan 't Antwoord luidtNEENI Oaf Belgis aan Vlaanderen een Vlaamsch bestuur NEENI Oaf Belgis aan Vlaanderen een Vlaamsch gerecht NEEN! Oaf BelgiSaan Vlaqnderen een Vlaamsch leger? NEENI Oaf België aan Vlaanderen een Vlaamsch onderwijs Pater Thielemans S. J. LIJK HET KAP EN LIJK HET QRAAN VL1EQT HIER ALLE NIEUWS VANDAAN ZIE MENSCHEN, ge kunt er van zeg gen wat dat ge wilt, maar we zouden ge rust allegaar het heken mogen zingen dat vroeger nog al eens gezongen werd en waarvan het refrein alzoo klonk Daar hapert Iets aan. Ja waarachtig, daar hapert iets aan. 't Is Mei en winterkoud. De menschen klagen allen, Ach I mocht er toch maar malsch Een warme regen vallen. Nu is 't best mogelijk, beste lezer en alderllefste lezeres, dat als gij op dit oo- genblik het moleken leest, de sluizen des hemels geopend zijn en dat ge zucht Och Heer 1 met deze Sinxendagen, Dat toch voor allen, groot en klein, We willen 't u ootmoedig vragen, Er weze lieve zonneschijn. In alle geval, Ik wensch u allen aange name Sinxendagen. 't Is misschien te kos telijk om met den trein te reizen, maar dan doet ge 't maar op een ezelkarreken, gelijk In grootmoeders tijd. 't Gaat wel zoo rap niet, maar er gebeuren met ezel- karrekens veel minder ongelukken dan met die automobiels en met de treins. IN SPANJE is er nu een trein van de sporen gereden en hals over kop van een berg afgedonderd en alzoo in stukskens verbijzeld daar ergens in een diepte neer gekomen. Ge kunt peinzen wat er over geschoten is van de menschen die daarin zaten. Die menschen gingen voor plezier Zien naar een stierengevecht, Maar ze kwamen onverwacht Bij Sinte Pieterken te recht. Al van treinen te spreken, pels tk met 'ne keer op 't geen er te Vervlers in de statie is gebeurd. Daar hingen daar affi- chen met de uren van de treinen op, In 't fransch en in 't Vlaamsch. Drie studenten hebben 't goed gevonden het Vlaamsch gedeelte af te snijden en te verscheuren. Ze zijn voorden tribunaal moeten komen, maar de mesjeu van den tribunaal heeft gezeld dat ze gerust mochten naar huls gaan. In Verviers wordt er geen vloms gesproken, dus die vlomse afflchen zijn daar niet vandoen. Da's allemaal goed en wel, Maar begin eens 't zelfde spel Hier in 't Vlaamsche land, Trekt eens een fransch affisjken af, Ge krijgt voorwaar een ferme straf En gaat den bak in, flamingant. Ja menschen, wacht maar, 't zal zoo lang niet meer duren of een flamingant zal weer moeten oppassen, precies als na den wapenstilstand. Toen werden de fla minganten uitgescholden voor vuile vlsch en dat spelleken gaat weer herbeginnen. De Swaar Is al druk bezig met zijn lezers op te maken tegen Borms. En de Swaar schrijft dat het een misdaad zou zijn Borms vrij te laten. Een ander franskil jonsche gazet schrijftBorms was ofwel een misdadiger of wel een zot. Een mis dadiger laat men in 't gevang, een zot zet men in een zottenhuis. Een vraagsken aan die franskiljonsche gazetten Veron derstel ne keer dat de Vlamingen altijd de bovenhand hadden gehad In den Belgiek en dat de Walen hier sedert 1830 waren behandeld geweest lijk de Vlamingen Ge weet menschen, dat niemand anders dan minister Vander Velde ne keer heeft gezeld het Is geen misdaad Vlaming te zijn, maar 't is een ongeluk. Hewelver onderstel nu ne keer dat de Walen die ongelukkige sukkeleers waren geweest En veronderstel nu nog ne keer dat de Franschen hier waren binnengevallen in plaats van de Dultschers. En dat de Fran schen hier waren meester geweest van 1914 tot 1918. Zouden de Walen dan niet van de ukkaste hebben geprofiteerd om hun recht te krijgen, dat ze anders toch niet konden bekomen Neen I Neen hoor ik roepen, dat zouden we niet ge daan hebben. Gemakkelijk gezegd. In alle gevalvóór den oorlog mochten d' Vlamingen van hun rechten niet spreken onder den oorlog was 't de tijd niet en nu... nu is 'tweer ne keer de tijd niet. De groote schuldige is de Belgiek, de Belgiek die altijd stokken in de wielen heeft gestoker als het de rechten van het Vlaamsche volk gold. En nu hebben de franskiljonsche gazetten schoon te zeeve ren en te roepen Borms dit en Borms dat, het blijft een waarheid dat de Belgiek de schuld Is van alles. HEBT GE vergeten dat ge mij hon derd frank schuldig zijt vroeg Fons aan Lange Wapper. Neen, nog niet, ant woordde Wapper, maar binden veertien dagen peis ik wel't v rgeten te hebben. 'T IS WAARLIjK schand, gelijk alles duur wordt. Ons Stance, 't schaap krijgt er grijs haar van. Nog een geluk dat de eieren afslaan OM EEN MILJARD te vervoeren in brlefkens van duizend frank hebt ge 36 mannen noodig die dan ieder een pak van 50 kilo zouden dragen. En zeggen dat er menschen zijn die meer dan een miljard bezitten en anderen die geen duit hebben, 't Is toch niet zjuust in de wereld. DAAR WORDT pertang fel gewerkt langs alle kanten om een stuiver te ver garen. Maar 't geluk vliegt en wie 't pakt die heeft het. Daar hedde dien Lindbergh die zoo op zijn gemaksken zonder veel stoef, van Amerika is komen gevlogen. Alles bijeengerekend heeft die kadee daar reeds 14 miljoen mee verdiend. Die heeft het vliegend geluk al vliegende gepakt. IN AMERIKA hebben ze nu een toestel uitgevonden om de zattigheid te meten. Als ge te veel gedronken hebt, nemen ze een varkensblaas en die moet ge vol bla zen als ge nog kunt. Ze ontleden dan de lucht die ge daarin hebt geblazen en zoo komen ze precies te weten hoeveel dat ge gelampet hebt. Stance zegt dat ze zinnens is ook zoo'n blaas te gebruiken als Spec tator nog ooit het ongeluk of de koerazle heeft 's Zondag 's avonds in de kleine uurkens naar huis te komen, 't Best is daar niet op te antwoorden en Stance maarte laten klappen. Het dragen en gloeien der Huid, Het stukzitten bij wielrijden, Een door de zon verbrande Huid verzacht en geneest men m* t Doos 4 en 7 1/2 frank PURQL IN EEN FABRIEK van sardienendoos- kens en andere dooskens te Brussel wer ken er veel vrouwen en meisjes en lijk ge wel denken kunt is 't me daar een getater van belang. Nu hebben ze daar iets goeds uitgevonden om dat vrouwvolk te doen zwijgen. Ze hebben daar simpel een klap- masjien in de werkplaats gezet en dat klapmasjien klapt en zingt van 's mor gens tot 's avonds en zoo moet dat vrouw volk van eigens zwijgen. IN OOSTENRIJK is 't voortaan aan de vrouwen verboden in de herbergen nog met de kaarten te spelen. En waarom dat? vraagt Stance. Wel, schaap, omdat er te veel vrouwvolk naar de staminee trok als ze uit de fabrieken kwamen en daar hun centen verspeelden. OM DIE vervloekte centen gebeuren toch rare dingen. Mijnheer Programs te Brussel kreeg een nieuwe meid en 't kind heette Marieken. En Marteken was een een lief kind, en een braaf kind en Ma- rieken had goede, beste certificaten zco- dat mijnheer Prograins volle konfijensie had in Marieken. Maar als mijnheer Pro- grains op nen avond thuiskwam, was Marieken gaan vliegen. En Marieken had de schoonste kleeren en het schoonste ondergoed van madame, meegenomen voor zich, en de schoonste kleeren van meneer voor heur lief. Enne Marieken had al de diamanten en gouden en j.latl na sieraden ook meegepikt en nog zestig duizend frank op den hoop toe. En nu zoekt de politie naar Marieken en profi teer Marteken van 't schoone leven, 't Is te zien, zegt Stance, hoe lang dat 't duren zal. Zeker, Stance, eerlijk duurt het langst. DAAR STONDEN eenige menschen uit een vreemd land te Brussel op de Koningsplaats te lonken naar het stand beeld van Godfried van Bouillon. En waarom hebben ze dien een standbeeld opge'icht, vroeg een mamzei uit het ge zelschap aan een politieagent. Hewel, zei de agent, wede dat nle. Die Godfried van Bouillon is de uitvinder van de bouillon- kub, ge weet wel die vierkante blokskens waar dat ze soep van maken, als er geen vleesch is om in de soep te doen. De mamzei geloofd- dat Een goede raad voor de Juffers die hun trouwkostuum willen koopen Nievers beter dan in de Groote Kieer- magazijnen St Jozef, te Sottegem. EEN VLAAMSCH boerken kwam te Brussel in een staminee, 't Manneken stond daar met zijn handen in de zakken en alrneteens riep een kale Brusseleer hela I boer, weet ge waarlange een vlom- schen boer kunt kennen? Nèen, meneer, zei de boer. Hewelzei de Brusseleer, een Vlomschen boer lo'«pt altijd met de handen in zijn zakken. Och, ja, dat kan zijn, antwoordde de boer, maar weet ge waaraan ge een kale Brusseleer kunt ken nen Die loopt altijd met zijn handen in de zakken van een ander. Daarmee voor vandaag amen en uit en 'k heb het genoegen ulder nogmaals een plezierige Sinxen te wenschen. Spectator Snuppelator. Hoofdpijn, tandpijn en alle andere zenuwkwalen worden onfeilbaar gestild door de poeders Mioraina Apotheek JUUL LIEVENS Spreekdr. 100. Burchtstraat,30, Nlnove SINT NIKLAAS Een slachtoffer der Belgische terrèur Het afsterven van den heer Dewulf. onzen gewezen postmees'er, welke ge- broofdroofd werd op aanklacht van eenige vuige franskiljons,brengt ons weer een der treurigste episoden onzer Vlaam sche beweging voor den geest, namelijk het hoogtij van het Belgisch terrorisme. Als we nog terugdenken aan dien be narden tijd, toen de laagste gevoelens van haat botvierden tegen al wat oprecht Vlaming was, dan komen ons nog de tranen in de oogen. Het is bijna niet denkelijk, maar zelfs waren er priesters, gezalfden des Heeren, die zelf de ophitsers waren dezer lage gevoelens. Wanneer vader Dewulf na den wapen stilstand, als staatsambtenaar den Te Deum ging bijwonen, was er een be ruchte onderpastoor die den braven, kristen man uit Gods tempel zette, hem toesnauwend Mijnheer, uw plaats is niet hier Godshuis was toen wel de plaats van openbaar bekende logemannen, welke de zelfde onderpastoor met diepe hoffelijke buiging naar het koor wist te leiden. Het waren enkel de patriotten, of ze Godsloochenaars waren of niet, die vol gens de doering van dien onderpastoor aan den Heer konden behagen. Vader Dewulf, wanneer men hem later dit feit herinnerde, antwoordde kalm en krisielijk Heer, vergeef het hem, want hij wist niet wat hij deed 1 Wat later werd hij naar een eere jury gedaagd, welke uitsluiteiijk uJ Walen bestond. Deze verweten hem dat hij zijn zoon, die zich in hun oogen zoo afgrijse lijk schuldig had gemaakt met te studee ren aan de vernedcrlandschte Hooge- schooi te Gent, nog onder het huiselijk dak dnlde. Vader Dewulf antwoordde dat men toch voor een dergelijk feit zijn kind de deur niet kon wijzen. Bij dit an'woorJ sprong de voorzitter van de jury in wilde drift recht, en snauwde hem vol haat toe Un bon patrlote n'a pas de coeur 1 (een goede patriot heeft geen hart.) Wat er gebeurd weze, mijn vaderhart verbiedt me zulks antwoordde vader Dewulf. Dit was zijn genadeslag. Veertien dagen nadien ontving hij zijne afstelling, niet voor eigen bedreven acti vistische feiten, want die waren er met, doch om zijn minderjarige zoon aan de Vlaamsche Hoogeschool te hebben 'aten studeeren. Drie jaar later, zag het ministerie in dat het wat te hard had gehandeld en gaf hem bij koninklijk besluit een hulpgeld (een aalmoes) voor 37 jaar onberispe- lijken dienst I Dit koninklijk besluit was eene schuld bekentenis vanwege den Belgischen Staat. Dit belette eenter niet dat niette genstaande zijne protesten, hem nooit het volledig pensioen, waarop hij rechi had, werd verleend. Tijdens den oorlog had hij te zamen met zijn in dienst gebleven personeel de brieven met naamlooze aanklachten ei verklikkingen, welke gericht waren naar de kommandantur van St. N'klaas «ere geld niet laten bestellen en verbrand. Erwarener soms bij met verklitki - gen van verborgen wapens. De betrok ken personen deed hij door zijn perso neel verwittigen en spaarde alzoo die menschen van gevang en soms van de dood. AI deze feiten wilde het ministerie niet in aanmerking nemen. Ze wogen immers niet op tegenover het misdadige van zij zoon, te laten studeeren aan de vlaam sche Hoogeschool. Hij was de flamingant, die men ree s voor den oorlog van hoogerhand m« t leepe oog' n bekeek. Door zijn onberispelijken diens', had men hem nooit kunnen treffen Thans h <n men een stok gevonden om hem op h-1 einde zijner loopbaan te kunnen treffen. Vader Dewu f die een gevoelsmensen was bad men weten te knakken. Op 17 Mei j. 1. stierf hij met kristen gelatenheid, tengevolge eener hartkwaal. Hij diende Vlaanderen trouw tot aan de dood. In hem begroeten we, een martelaar voor Vlaanderen. Sp&armaatschappij Elf-Julifonds De verdeeling der spaargelden heeft plaats op Donderdag 23 Juni om 8 u. *8 avonds. Kolenaankoop. De bestelde kolen zullen aankomen rond 10 Juni. Inlichtingen zijn genomen over andere soorten kolen. Inlichtingen en prijzen te bekomen in 't lokaal. vlaamsch Leven. Liederavonden. Alle Donderdagen in 't lokaal om 8 u. 30 's avonds onder leiding vart den heer Frans Lutz. We doen een dringend oproep tot al onze leden, en in 'tbijzonder tot de zangers en zangeressen, zoo regelmatig moge lijk deze nerbaiing bij te wonen. Amnestiebetooging te\ Antwerpen op 12 Juni. Vertrekken met den trein van 8 u. 21. Om 10 uur voormiddag meeting in de zaal «Majestic» Carnotstraat. Daarna betooging. Het is de plicht van alle Vlaamsche Na tionalisten uit het Waasland, aanwezig te zijn. ingericht door de fanfaar TOT HEIL DES VOLKS, Aalst DENDERLEEUW. Zondag 12 Juni, om 5 u. namiddag, uitstap met het Volksmuziek naar kermis Leeuwbrug. Alleman op pos'. Bijeenkomst in de Verbroedering. Goed Nieuws Na onderlinge overeenkomst lusschen volksvert. Siaf De Cleicq en onzen bur gemeester, komt Staf De Clercq naar Denderleeuw spreken op Maandag 11 Juli zelf. Te dier gelegenheid worden er groote feesten op touw gezet in de zaal der Verbroedering. Om 8 u. 30 opening van het feest door het Volksmuziek, daarna prachtig turnfeest, zang en dans waarna volksvert. Staf De Clercq zal spr ken overDe beteekenis van het 11 Julifeest en Wat het volk doen zal en moet bij een aanstaanden oorlog Volk van Dendrrleeuw, allen in massa naar de Verbroedering. Als de markt in D nd sleeuw opgericht werd door het Demokratisch Vlaamsch Bestuur, werd er den tweeden Maardag etn-n grooten morstertombola gege en om het volk den weg naar de mai kt te leeren In dien tomb >la gaf de gemeente 200 fr de herbergiers van 't doro 100 fr. en het overige werd rondgehaald bij de handelaars die belang hadden In het wei- gelukken der markt Frans Verhavert en Edmond De Meerschman werden gelast om bij het hoofd der katholieke partij te gaan, dus bij Leon Rolller, en weet ge wat die weldoener gegeven heeft Geen centiem, geen rooden duid. Hij gaf als antwoord aan die heeren, waar noentans een katholiek bij was, dat hij met die Donze markt niet mede deed, dat de markt door de demokraten ingericht was om aan politiek te doen. Aan de socialisten van Dender leeuw, verdedigers der officieele school, op papier In uw roemrijk artikel van 22 Mei, schrijft gij, dat ge van in 1921 opgemerkt hebt dat de gemeenteschoolbevolking ver minderde. Zeker, heeren, maar denkt ge dat niemand anders dan gij dat zag (Zie antwoord aan de katholieken a. u. b.) Wel, wel, wat een pretentieMaar gij, a's verdedigers der offlceele school, waarom werkt ge m»-e om het aantal leer lingen nog meer te doen ve< minderen Dat de demokraten afbrekers zijn en waren van de gemeenteschool, dat wordt door het feit zelf tegen sproken, dat ze 5 prachtige klassen bouwden, tot algemeen nut en in 't belang der volkskinderen (onderwijs-gezondheid). Dat de demokraten de aangenomen scholen geldelijk steunden, dat was in hut goede opvatting van eerlijke volks opvoeding. Óns mannen bebben bet altijd goed gemeend met al wat in 't belang van 't volk was, en zoo hebben zij zich niets te verwijten. Reeds van 1924 werd er door de ge meenteraad gestemd en geijverd om een meisjesschool en frcebelklassen te bou wen, doch uw leide- vond tut als verde diger van het officieel onderwijs maai juist, die scholen te*en te werken. De frcebelklassen komen er, we zijn u lang voor in gedachte en daad I U spreekt va- Linke leerkrachten Ze deugen Diet omdit ze uwe politieke ovei tutglng niet deelen be? Naar ge in uw meetingen zegdet zijn 't pachakroeten en de onderwijzers werden dan beoor deeld door een hoogdravende jongen die al wat hij weet van de onderwijzers, leerde tot zijn 11 jaar. Hij heeft nog ge- n schoolplichtige kinderen en hij zelf gaai niet ter school, hoe kan hij dan gegrond oordeelen in zijn onbevoegdheid De onderwijzers hebben het vertrou wen der ouders, dat is te zien, daar reeds ruim 20 kinderen terugkwamen wier ouders door ondervinding hebben geleerd in zake onderwijs en opvoeding. De school groeit dag bij dag aan en er is geen sprake haar te doen vallen of te benadeelen, dank zij het vertrouwen der ouders in de flinke onderwijzers die mogen fier zijn op hun werk en bun na- schoolsche studiën. Niemand wordt zedelijk noch stoffelijk verplicht zijn kinderen naar de gemeente school te sturen daar zij, als de eenige onzijdige, onpartijdige school, toeganke lijk is aan alle kinderen, welke opvatting de ouders ook hebben. Allo 1 De socialisten, met hun 270 stem men en 0 gemeenteraadsleden, gaan de school redden. Wat stoeffers 1 Ze door hun felle tegenwerking als nu redden Wie verstaat dat nu Zaüd in d'oogen Maar riet bij ons, we kennen uw gepraat I en beloften in den wind. Injl932 hebt ge de volstrekte meerder- heiü^met 131eaen op 11 en dan gaat ge zeker doen gelijk uw gezellen in Antwer pen is dan de) school ten onder pi gered Maar als ge dan toch zoo'.; verdedigers wilt zijn van de officieele scm.ol waai om beveelt ge' dan in uw blad of in uw vei gaderingen de gemeenteschool niet aa. oq de ouders panijgenooten St .it daue van steun en hulp en dan zuuen we oor deelen, doen ge duifi niei 1 Uw nienscncij zijn niet vrij en de gemceutcscnool wurui hen afgeradea door uw lciuer Dat is ee. aststaand feit. Uw princiep is de D cu- sen tegenwerken, want op hun dood moe ge leven. Uw Handelwijze iu smjo nu- uw piincicp op papier, oeweegi ons me daar we immers te goed wetea dat gi woord en biutpoiitiekers zijt. Trek de volgende les uir onze portiek, Wees volksch in woord en DAAD en het volk zal u volgen. (Zoek het oewijs ii uw nederlaag en onze overwinning in dt ..abijc kiezing) Gij breeKi af wat wij goed doen aai de gemeenteschool juii jaioerscntntuj, maar ge zijt te lam om naar uw princiep de officieele scnool te steuneu. We zuilen altijd twijieien aan de red ding van de ofhcicele scnool door u. Wij zullen niet blijven bij woorden, of wachten tot gij de school redt, muur hel ztij doen ln de volle overtuigt g van onzcil plicm, ons kusten en volks zijn. KUODBRÜOD. N. B. Ik wachtte tevergeefs naai ne. 2e artikel van Zonuag 29 Mei, om uw flauwe praatjes saam te vatten, doen gt weet niet meer wat zeggen over school kwestie, dunst me 1 De Schoolstrijd in Denderleeuw In hun bemorsend en bezwadderend biadje Ons Volksb.ad van Zondag 22 Mei spreken de katholieken over net doel der democraten. We zijn bereid in onze opvatting van eerlijke, rechtvaardige strijd, naar onze leusUe waarheid is ons wapen die bevuilende lasteraars punt na punt te antwoorden, opdat net volk oordeelen zou over hun daden, in overeenstemming met de zoo schoone .leer van Christus, van dewelke zij het monopollum willen houden, terwijl ze deze misbruiken voor politieke doeleinden. bemin uw even naaste als u zeiven begeert niemands goed (brood) 't zij klein of groot. De schoolstrijd in Denderleeuw heeft zijn grondslag in de neimelijke werking 't klooster, dat stilaan de gemeente school trachtte te ontvolken, door buiten iemands weet, jaarlijks een klas bij te maken en de leerlingen te houden. Ze waren, en zijn, volgens hun zeggen en dat van den E. H. Pastoor, voorstan ders van jongens oij jongens en meisjes bij meisjes Waarom meiden ze dan in Leeuwbrug jongens tot huil llejaar, zoo danig dat ze rechtstreeks in 't 5* studie jaar kwamen in de gemeenteschool en er niet konden volgen Als de geestelijkheid van dat princiep is, waarom hielden zij dan stelselmatig de leerlingen, heeren katholieken Cijfers spreken best, om bovenstaande te bewijzen In 1923 was de gemeente- schoolbevolKing 300, omtrent. In 1926 223, dus jaarlijks 25 tot 30 leerlingen min. Vraag zulks maar aan de heeren onderwijzers, dat zal u overtuigen. Welk was de oorzaak van dat vermin deren De Zusters hielden de jongens tot 7, zelfs tot 11 jaar en gingen zoover, de ouders te doen geiooven dat hun kin deren naar de gemeecteschool niet moch ten gaan, zoolang ze in 't klooster kon den voortgaan. Wat dunkt u hiervan, heeren katho lieken Zijn dat onweerlegbare feiten Te meer nog: U weet dat er door den staat 7 fr. per leerling wordt betaald voor de noodlge schooibeboeften. Ziehier de taktiek gevolgd in 't klooster ze hielden ue kleine jongens, aan wie ze amper een stuk gebroken lei of reklaamlei gaven en een leesboekje, een schrijfboekje, en zoo nog geen 3 fr. uitgaven. Wat deden ze met het andere gelu üf gaven ze het eld terug aan den staat Nog meer: In het 5e studiejaar der meisjes gebruikte men i og niet eens eei tias om aardrijKSkuiiüe teleeren, omdat •teze zoo duur kosten Weet de lezer wei, at de leerlingen in de gemeenteschool een atlas gebruiken van in het 3e studie jaar? De groote jongens stuurden ze dan naar de gemeenteschool, naar 4 of 5e studiejaar, waar 7 fr. per leerling ontoe- r< ikend is. We vragen de ouders na te gaan of ze die taktiek begrijpen. in hun prachtig kleingeestig, kinder- derachtig artieKel zeggen de katholieke bazen, dat we aanvallen. Heeren We beroepen ons op het eerlijk gezegde van de E. H. onderpastoor die zeiDe heeren onderwijzers doen enkel hun pticn (r.-epen of weigeren niemand), maar dt zusters lokken de kinderen aari, en dat in schande. De democraten vallen niet aan, ze vol gen alleen de wet «vrijheid van onder wijs» en als de ouders hun kinderen naa de gemeente school sturen, dan hetft daar niemand iets op te zeggra. Volgens uw vuil, ongodsdienstig schrij ven van voormelden datum, zegt ge dat de Daensen een onderwijs willen zon der God, zonder gebed, zonder kruis, zonder zedenleer 111 Dat is schandalig gelogen en gelastetd, zooals alleen een katholiek dat MAG en KAN. Deleer- krachten aan de gemeenteschool,- zijr allen diep overtuigde kristenen in dei. vollen zin des woord, doch zijn daarom geen katholieke politiekers, dat bekennen we, en 't is juist daarom dat ge ze aan valt. Kunt ge uit het door u bedoeld artikel van Zondag 15 Mei, één zinsnede aan halen waarin we het godsdienstonder richt bekampen, verachten of uit het schoolprogramma willen weren Neen 1? Vraagt nopens het godsdienstonderricht inlichtingen aan den E. H. Dauw, de eenige priester die zijniplicht doet inzake godsdienstige^opleiding der volkskinde ren. uü ^Maar schoone heeren katholieken, we kennen het doei uwer lasterpraatjes, ge wilt de gemeenteschool doen doorgaan als een schoei waar alken heidenen en Ketters les geven, doch het volk kent de leerkrachten op wetenschappelijk en op voedend gebied, en veraent U, om uw -chandelijk schrijven in plaats van de mderwijzers. Ge spreekt in uw lasterartikel over de groene kommunisten. Wel, dat past met een als katnolieke bedriegers en dieven van recht en eer. Het is opvallend hoe ge de cijfers ver andert naar uw kant, zoo is het aantal meisjes dat heden onze gemeenteschool bezoekt fel verminderd en het getal jon ge s dat is weggegaan sterk vermeer derd, maar all 1 liegen is een katholieke gewoonte I <a« Ge zult niet liegen, niet bedriegen Vrijersschool I Zoo zoo, denkt ge wel dat die kinderen dat zoo slecht voorheb ben Daarbij waar twee onderwijzeressen en 7 onderwijzers waken over meisjes en jongens die elk afzonderlijk spelen. Wat dunkt U <-De .neisjes spelen op eene afzonderlijke plaats en zelfs wat vroeger dan de jon gens. Nog niëer, menschen van wetenschap en opvoeding, in Holland wordt onder wijs gegeven, zonder onderscheid van geslacht, en in Holland gaan meisjes en jongens gezamenlijk vooruit in hun stu diën, van in de lagere school tot in de Hoogeschool zoudt ge durven beweren dat de zedelijkheid er lager staat dan ibij ons Wat nu Ouders, er bestaat dus geen gevaar uw kinderen naar de gemeenteschool te zen den. 9 leerlingen staan er borg voor, een goed onderwijs en een goed zedelijke en godsdienstige opvoeding. Eenieder weet dat in de gemeenteschool degelijk onderwijs wordt gegeven door bekwame leerkrachten, die door eigen werk en opoffering nog speciale diplo ma's verwierven, wat in het klooster raar voorkomt. In de eerstkomende gemeenteraadszit ting, zult u dit laatste kunnen voorstellen hooggeachte, laaggezonken heeren Wat onpartijdigneid aangaat, in de gemeenteschool werd of wordt nooit over politiek gesproken, bewijs hiervan is, dat geen enkel van u iets kan aanhalen wat over politiek in een klas gezegd Maar als tegenstelling, in 't klooster wordt de strooien burgemeester gehul digd, en moesten de kinderen met of tegen hun gedacht meezingen Leve lang de (gestolen) burgemeester. Is dat waar of niet Of is dat naar uw hoogvlie gende meening de zedelijke, opvoedende of de daad of eerbied voor recht en recht vaardigheid In de klassen der jongens school in 't klooster werd tot de jongen3 gezegd ge zijt allemaal brave katholieke kinderen waarop er twee zijn wegge- loopen, gedurende de speeltijd, vraag dit ter inlichting aan leerlingen want dit is volgens de zuster zegde, een echte brave katholieke jongen I In zake keuze van schooi komt geen politiek van pas, maar als U zegt dat onze gemeenteschool een Daensenscbool Is, van welke politiek is dan het klooster Het bewijs ligt ter hand in ue viering van den kartonnen burgemeester in de school zelve. De oproerige groep 1 Ge hebt een ge brekkige woordenkeus heeren Waar heeft het oproer plaats Die deftige ernstige partij, dat is zeker de Uwe heeren, schijn kristen katholie ken Bedankt er voorI Die oproerige politieke groep wordt geschuwd en verracht, en toch haalde hij de meerderheid 1 en dat bijt u in 't hart he Alle finantieele inlichtingen worden be rc-i'1 willig en volkomen kosteloos ver schaft door de BANQUE D'ALOST N V. Agentschap Denderleeuw 3, STATIESTRAAT, 3 Kermis L -.euwbrug. Onder dien titel lezen wij ln het katholiek orgaan van Zondag 27-5-27 de grootste leu gens die iemand uitdenken kan, 200fr. toelage voor Leeuwbrug f hebben alle wijkker missen dat niet en ts dat niet met algemeene stemmen aangenomen in de gemeenteraadszitting.) De demokraten zouden de feestkommlssle samenstellen en hebben 17 mannen hunner partij en één katholiek opgeroepen. Hewel ge liegt en ge weet dat ge liegt. Hebben wij meer demokraten ultgenoodigd dan katholieken dan is het een bewijs dat er vroeger jaren meer demokraten hun medewer king verleenden dan katholieken. Gonst h het komt telt van verleden Jaar was ultgenoodigd waaronder 6 herherbergiers, 3 gekende katholieken en 3 gekende demokraten. De andere hden van de 2 partijen van vroeger. En gij schrijft één enkele katholiek en dan nog om het geld te verschieten. De katholieken waren ten volle akkoord met ons, maar liggen die menschen aan banden, en moesten ze zich nadien terug trekken, dat kunnen wij niet helpen en zulten het dan maar zelf doen Wij Vlaamsche nationalisten bouwen op en verbieden u af te breken, verstaat dit goed. De werking welke hij, die nu de leiding wil nemen van 1923, Is verheugd dit nog eens kenbaar te mogen maken, tot bewijs dat niet hij maar wel Stoef dtn afbreker is. J. VAN COTTHEM. De tombola steunen is de gedachte steunen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1927 | | pagina 2