SIZWE BANSI IS DOOD 9 vertaling akteurs Herman Deconinck Honnie Commissaris Dirk Buyse Guido Wevers Celesta Rottiers artistieke medewerkers Als ik u vertel dat "Sizwe Bansi is dood" het thema van de beruchte pasjeswetten in Zuid-Afrika behandelt, gaat u zich misschien onmiddellijk een nuchter, "doods", feiten- spel voorstellen. Ik kan u echter het tegendeel bevestigen. Deze wor-kshopproduktie weet u een meeslepende vertolking van de sociaal-politieke situatie van de Zuid-Afrikaanse neger te brengen. Athol Fugard heeft met zijn twee mede werkers, John Kani en Winston Ntshona, met een dramatische gevoeligheid en met een boeiend waarheidsgetrouw non-konfor- misme, de vernederende ellende die de mensonwaardige pasjes- wetten met zich meebrengen, scherp geanaliseerd en op een verbluffende manier "theater"waardig gemaakt. Als publiek kruipt u zo in de huid van Sizwe Bansi en be leeft u angstvallig direkt zijn emoties en problemen. De akteurs brengen geen types maar personen die staan voor ideeën, dit is eigen aan de Afrikaanse samenleving die geen rol toekent aan het individu. De akteurs zijn de uitbeelders van de kollektiviteit Sizwe Bansi is om werk te zoeken naar de stad gekomen. Hij verblijft echter illegaal in blank gebied daar hij niet over een solicitatievergunning beschikt. Hij kan dus elk ogenblik opgepakt worden. Zijn kennis, Buntu, legt hem het ingewikkelde en vicieuse van de pasjeswetten uit en raadt hem aan zo vlug mogelijk terug te keren. Sizwe Bansi wil van terugkeren niets weten. Het toeval helpt hem. Op een vermoorde neger vindt hij een pasje. Hij laat zich foto graferen, plakt zijn foto in het pasje en gaat onder de naam van de dode leven. Sizwe Bansi is dood, en nu

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Frans Mareelfonds | 1978 | | pagina 9