Iels over en naar aanlei ding van de nieuwe film "Onsterfelijke Walzen" 'Ik moest goudsmit worden' zegt WILLY B1ESEL ISïlOilSöia TOT MET 6FI DE STUDENT VAN PRAAG De Radetzkymarsch van lohann Strauss Mickey Rooney maakte zelf zijn naam Johann Strauss, vader, stierf in het jaar 1848, korfc na het volksoprber.Strauss had nooit aan politiek gedaan. Hij voelde niets voor den strijd op de barrikaden, maar was toqh ook geen slaafsche dienaar der Habsbur- gers, Hij was een eenvoudig en eerlijk man, een musicus, die slechts zijn plicht kende als mensch en als burger. En ofschoon hij zich niet met de vrijheidsbeweging inliet, heeft hij toch door zijn optreden verhinderd, dat het tot bloedvergieten kwam. Volksredenaars hadden het volk opgezweept. Schreewende menschen liepen door de straten of stonden op de pleinen samengeschoold. De Kapellmeister Johann Strauss trok aan het h.oofd van zijn keizerlijke en koninklijke mili taire muziek naar het paleis ter aflossing van Een beeld uit On^ sterfelijke Walsen lohann Strauss (va- der), als dirigent, (rol vertolkt door Paul Hörbiger), ter Strauss geloofde zijn eigen oogen niet... De oproerlingen gingen naast de muziek, met hen mee, in de maatHier en daar was er nog wel eens, die ontevreden keek, maar ook deze kwam geheel in de ban der muziek, de i muziek van Johann Straus. De Radetzky- marsch had de revolutie overwonnen Er bestond geen verschil meer tusschen soldaten en burgers, noch tusschen arm en rijk De film Onsterfelijke Walzen bedoelt meer dan zulk een episode te geven. De drie generatijs der Straussen komen ei in voor: Johann, vader, Johann zoon. Jozef, de twee de en Eduard, de derde zoon Wanneer gij, lezer dezer ware anecdote, de Unsterblicher j Walzer zult zien, zult gij deze vroegere wereld aan uw oog zien voorbijtrekken. Irene DUNNE en Fred Mac MURRAY in een boksersfilm Het echtelijk geluk wordt na moeizamen strijd 'vefcverd Opnieuw een film, waarin een bokser de figuur vertolkt, rond wie het conflict tus schen beroepsplicht en liefde zich afspeelt. In tegenstelling tot Golden Boy heeft het gegeven in deze film Invitation to Happi ness een strekking van grooter dramati scher kracht. Want de vrouw, Eleanor Wyne, welke rol door de pittige Irene Dunne met veel gevoel vertolkt wordt, moet een langen lijdensweg afleggen vóór zij den geliefden man aan zich binden kan. Als gevierde schoonneid uit de uitgaande New Yorksche wereld en verwend kind van een millionnair.beduidt het al een heel waag stuk voor haar wanneer ze zich in den echt rekenschap dat hij er een vreemdeling is ge worden. Teleurgesteld, verbitterd, gaat hij het huis uit en probeert zijn verdriet in een nachfr- gelegenheid te vergeten. Daar wordt hij door zijn vrouw betrapt, en gekwetst drijft zij een scheiding door. waarbij de rechtbank beslist dat de beide echtgenooten het kind jaarlijks een helft bij zich zullen houden Terwijl het kind bij hem aan huis is, moet King Cole de befaamde match leveren. Lichamelijk in goede conditie, maar moreel door de gebeur tenissen geknakt, moet hij het onderspit del ven. Een gebroken man, wien alles in het leven ontglipt is, omdat hij niet een oplos» sing wist voor het conflict tusschen beroeps HET ALGEMEEN NIEUWS WOENSDAG 17 JULI 1 T, ONZE EILMKRONIEK Der Student von Prag werd in Duitsch- land verfilmd in het jaar 1935 en is reeds in Frankrijk te zien geweest vanaf de lente van 1937. Het thema van den romantischen student die in de listen van den duivel verstrikt ge raakt, is niet nieuw in het filmrepertorium, terwijl een veteraan van de Duitsche lilm, met name Theodoor Loos, den satanischen Dr. Carpis vertolkt. Als verleidelijke diva-, die de liefde en de jaloerschheid van den duivel opwekt en wier kennismaking met student Baldoein voor laatstgenoemde fataal wordt, zien wij Dorothea Wieck. Zij heeft het se dert Meisjes in Uniformnooit meer bij het rechte eind kunnen krijgen en daardoor onzen indruk tot een halve zekerheid ge maakt, dat ze in die groote film slechts een werktuig (een deugdelijk werktuig) is ge weest van Leontine Sagan en Carl Froehlich. Met De Student van Praagbevinden wij ons in volle meloromantiek. Baldoein, de student zonder eenten, die brandt van liefde voor de toevallig ontmoete diva Julia, vindt op zijn weg een zekeren Dr Carpis, een oudere minnaar van die vrouw, Carpis doet hem den sentimenteelen aroomerafleg gen. De nieuwe Baldoein gaat recht op het doel af. Hij speelt, wint groot geld, doodt in tweegevecht een anderen aanbidder van J-ulia, baron Waldis. Hij is döof voor zijn vrienden, ongevoelig voor de liefde van het herbergmeisje Lydia. Dr Carpis heeft zijn prooi vast. Waanzinnig van gewetenskwelling schiet Baldoein zijn vuurwapen af op den «sentimenteelen droomer», zijn eigen beeld, dat hij in den spiegel ontwaart en vernietigt zichzelf. Wie iets voelt voor een uitstapje in het rijk der scmberste fantazie, kan eens naar deze film gaan zien. Het spel steunt op de psychologische hypothese van de persoons- ontdubbeling, waarvan we destijds een ander staaltje zagen in Dr Jekyll en Mr Hyde en zijn moreele beteekenis knoopt aan bij de aloude fabeltjes over menschen, die hun ziel aan den duivel verkocht hadden om het be zit van eenig aardsch genoegen. Eenigszins ontwikkelde toeschouwers zullen deze ele menten gemakkelijk overschouwen en het noodige voorbehoud maken (oor sommige details in de voorstelling, die niet van pi kanterie vrij te pleiten zijn al kan men den cineast geen gewilde overdrijving in die rich ting aanwrijven. De film leek ons in zijn geheel en conven tioneel. Het camerawerk van Bruno Mundi is stemmig doch ietwat ouderwetsch-gezoeht. De bijrollen zijn over 't algemeen goed bezet. De studentikoze bierkelder en veel an- .dere gemeenplaatsen ontbreken niet. Een beeld uit Uitnoodigmg voor 't .William Collier sr. (de h. Wayne), Ir Ruggles (Pop Hardy) en Kir laat verbinden met King Cole, een bokser, waarvan haar vader het contract voor de helft heeft gekocht. Het jonge paai* beleeft een paar gelukkige maanden, maar dan dient de bokser weer tot zijn hard beroep terug te keeren en zich volkomen aan de ijzaen trai ning te wijden. Het jonge huishouden, dat weldra vermeerderd wordt door de geboorte van een zoon, rust dan ook nog slechts op wankele pijlers. De echtgenoot brengt het meeste van zijn tijd door in een trainings kamp en de verwijdering met zijn vrouw wordt voortdurend grooter. Daags vóór hij eindelijk het begeerde gevecht om den we reldtitel moet leveren, geeft hij zich thuis Geluk met de vier hoofdfiguren me Dunne (Eleonor Wayne), Charlie g Cole (Fred Mac Murray). plicht en huwelijksplicht, keert met het zoontje tot moeder terug. En aldus laakt het drietal hereenigd. Naast Irene Dunne, wordt op voorbeeldige wijze de boksersfiguur gespeeld door Fred Mac Murray, terwijl Charlie Ruggles als de manager Pop Hardy, William Collier Sr. als de millionnair en de kleine Billy Cook als het kind voor een passende bezitting zorgen. Een film tenslotte die onder moreel op zicht eerder aanbeveling verdient omdat zij een treffend pleidooi is tegen de al te ge makkelijke en veelvuldige echtscheidingen welke zelfs Amerika beginnen te vereiflfr- rusten Het is uitgesloten over de Weensche wals te schrijven zonder daarbij Johann Strauss, vader, te vermelden Hij was de wegbereider voor zijn zoon, Johann, al was het wel is waar, zeer tegen zijn eigen wil. dat deze zich aan de muziek had gewijd en later de plaats van zijn vader in de harten der Weensche muziekliefhebbers innam. Dat de zoon van een beroemd man eveneens beroemd wordt, zelfs nog meer dan deze, mag wel een uitzon dering worden genoemd. Beroemde vaders hopen meestal, dat hun zoon den zelfden weg zal inslaan als zij zelf volgden, doch meestal loopt het anders in het leven. Bij vader Strauss lag het geval heel anders. Hij had gehoopt, dat zijn zoons een burgerlijk beroep zouden kiezen. Zij stoorden zich niet aan zijn wensch en zetten, tegen zijn wil in, de muziektraditie der familie Strauss voort. Johann, jr., groeide uit ver bo ven de mogelijkheden van zijn vader. Beide Straussen behouden echter hun indi- vidueele verdiensten. Vader Strauss zal steeds voortbestaan in de muziekgeschiedenis als de meesterlijke dirigent uit de biedermeier-perio de, de zoon als de schepper van menige mee slepende walsmelodie Doch niet uit de mu ziekwetenschap of de muziekgeschiedenis zullen wij het wezen van vader Strauss leeren begrijpen. In zijn muziek voelen wij de de monische kracht, die uit zijn dirigeerstaf over ging in de dansende paartjes, de dansende paartjes van het keizerlijk en koninklijk Oos- tenrijksch regime. de wacht Toen hij tegenover de schreeuwende manifesteerders stond, klopte zijn hart har der. Hij herkende zijn Weeners niet meer. Was dat dezelfde vreedzame bevolking, die anders op de melodie van zijn muziek danste? Deze woeste, vertrokken gezichten behoorden tot de zelfde lieden, die anders zoo vroolijk en onbekommerd konden pret maken? Hij begreep niet wat er aan de hand was. Maar Johann Strauss moest zijn plicht vervullen. Begrijpen of niet... Hij had het bevel, iede- ren middag aan het hoofd van zijn muziek korps naar het paleis te marscheeren... Dus, er viel niet langer te aarzelen. Hij moest dan maar door de joelende menigte... op den rhythmus der muziek, op den rhythmus van zijn muziek. Plotseling herinnerde hij zich, dat hij juist vandaag zijn nieuwe maisch, opgedragen aan den veldmaarschalk Johann graaf von Ra- aetzky, ten doop wilde houden De Kapell meister Johann Strauss vatte het oproer als een persoonlijke beleediging op, als een on dankbare geste tegen hem en zijn muzikan ten. Zij dirigeerstaf gaf de maat aan en de muzikanten speelden den Radetzkymarsch. Wel een beetje nerveus want de muzikanten hadden het muziek een slag te leveren. De eerste maten werden overschreeuwd door de joelende menigte.Toen de clarinetten invielen en de paradeslag op de groote trom de trom petten en hoorns uitnoodigde in te vallen, klonk uit de oproerige massa slechts nog één enkele stem. die ook verstierf... Kapellmeis- WILLY BIRGEL film Congo-Expresswou oorspronkelijk goudsmid worden, want ook zijn vader oefen de dit beroep uit, en in de Keulsche fami. ie Zeventien jaar geleden, op den 23sten SejV tember, werd min of meer letterlijk in een kleerenkoffer van een vaudeville-troep op omreis in Amerika geboren Joe Yule Jr., zoon van de danseres Neil Brown en den clown Yle, natuurlijk Sr. Drie weken oud maakte hij zijn entrée op de eerste wankele planken van een boeren schuur in Texas Zes jaar later koos hij zelf den naam Mickey. De achterraam bezorgde hem meer moeite, want Yule is een goede naam voor een Zweedsch kerstkindje, maar niet voor een jongen die zichzelf tot levens doel had gesteld óf op zijn kop te gaan staan, óf de wereld op zijn kop te zetten. Als artistenkind koos hij eerst den naam van Mickey McGuire. later maakte hij hiervan Mickey Rooney en het is onder dezen naam, dat de wereld hem leerde kennen. Willy Birgel, die naast Marianne Hoppe en René Deltgen een hoofdrol speelt in de Birgel was het vanzelfsprekend dat ook Willy zich aan dit waardig handwerk wijden zou. Hij bekwam dan ook een kunstvolle en prac- tische opleiding als goudsmid en men stelde reeds de hoogste hoop op zijn kunnen als hem plots een sterke drang naar het theater bemeesterde. In 't begin was vader natuur lijk niet in zijn schik met de. plannen van zijn zoon. Maar toen hij merkte dat zijn zoon talent, vlijt en beroepsvreugde te over had om eens een goed tooneeispeler te wor den gaf hij gereedelijk toe en hielp zijn zoon verder. Hij werd niet bedrogen, immers, iedereen weet wel dat Willy Birgel tot de beste karakterspelers behoort van de Duitsclie film.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Algemeen Nieuws | 1940 | | pagina 11