KasiderfaoelRj Peter Patawel Eiufeens Een episode uit de Romeinsche geschiedenis Hoe Saat gaa! U te bed? ^9 9 De krijger en de bedelaar of hoe de rollen kunnen omge keerd worden of Wie niet sterk is moet slim zijn of. zoek zelf maar... m. Raden in de toekomst 10. Het mooiste speelgoed Melkpoeder Goochelen Sprinkhansnzeep HET ALGEMEEN NIEUWS WOENSDAG 17 JULI 1940. (Vervolg en slot.) IV. WEER NAAR VLAANDEREN. Eindelijk heeft ook het heimwee Rubens te pakken. Hij voelt dat hij los moet van al het Italiaansche, het Romeinsche, zelfs het Grieksche dat hij steeds moet kopieeren. In zijn laatste schilderijen gaat hij meer zijn eigen weg, hij schildert gezonde blozende menschen. zooals wij ze dagelijks zien. Het beeld van zijn moeder zweeft voor zijn geest. Rubens wil zich vrij uiten en zijn Vlaamsch accent treft opvallend Hij vertrekt dan ook in 1608 naar Antwerpen. Pieter-Pauwel Rubens was weldra een graag geziene gast in Antwerpen, zoowel als te Brussel. Zijn beste vrienden waren Otto Venius, zijn leermeester, welke toen hofschil der was van Aartshertog Albrecht; Balthazar Moretus. de vriend van uit zijn kinderjaren; de geleerde Jan Brant, stadsgriffier te Ant werpen. met wiens dochter Isabella, alhoe wel zij eenige jaren jonger was, Rubens in October 1609 huwde. Voor haar liet hij in 1611 een prachtig huis bouwen (het Rubens huis te Antwerpen), dat weldra de verzamel plaats was van alle vooraanstaande perso nen. Bestellingen kwamen regelmatig toe. Als voornaamste werken schilderde hij hier De Kruisrechting voor Ste Walburgiskerk, De Slag der Amazonen voor O L. Vrou- wekerk. het portret van burgemeester Rockox. Het laatst Oordeel De Val der Ge- doemden De Hemelvaart der Gelukzali gen De Wonderbare Vischvangst De Verloren Zoon Kristus aan het Kruis enz. Zoo talrijk waren de bestellingen, dat hij zijn schilderijen in serie moest laten afwer ken; wie goed betaalt krijgt eigen werk. wie minder betaalt krijgt een doek in zijn werk huizen vervaardigt. Zijn helpers voeren zijn bevelen uit Jan Breugel of de Vloeren Breu- gel brengt de bloemen aan op de schilderij en, Frans Snijders schildert dieren en vruch ten, Jan Wildens zorgt voor de landschap pen, de achtergronden alles volgens de schet sen of aanduidingen van Rubens. De voorna me bestellingen werkt hij zelf af met Antoon Van Dijck. zijn besten leerling. In 1622 wenschte Maria de Medici een der groote zalen van het Luxembourg te laten versieren met een reeks schilderijen, waarin haar levensloop zou afgebeeld staan. Rubens werd naar Parijs geroepen. Die schilderijen bevinden zich nu in het Louvre Nadat de eerste zaal voltooid was. kwam de 'gewezen koningin op de gedachte er een tweede, ter verheerlijking van wijlen haar gemaal. Hen drik IV. te laten schilderen Rubens werd hier weder toe aangeduid en had er reeds zes groote stukken voor aangelegd, toen in 1630. de oneenigheid opnieuw tusschen Maria de Medici en haar zoon losbrak, en de bal lingschap der koningin dit werk voor immer kwam onderbreken. DIPLOMATIEKE ZENDINGEN IN PARIJS, DEN HAAG EN SPANJE. Door zijn omgang met allerlei groote ge zaghebbende edellieden zou Rubens een be langrijke rol spelen als bemiddelaar tusschen den koning van Spanje en dien van Enge land, tusschen de Spaansche en de onafhan kelijke Nederlanden Hij maakte in 1625 te Parijs kennis met den Hertog van Bucking ham en schilderde zijn ruitersbeeld. In het gevolg van den hertog trof Rubens een schil der aan. Gerbier, die het beroep van kunste naar en staatsman uitoefende In 1627 kwam Gerbier naar Brussel met een brief van Bu ckingham. voor Rubens, waarin voorgesteld werd een wapenstilstand af te sluiten tus schen Engeland en Spanje. Rubens bracht dit voorstel aan de Infante en deze aan den Koning over. Een weinig latev bevond Ger bier zich in Den Haag, toen Rubens vroeg om hem in Holland te ontmoeten, ten einde over den vrede te ondcrhandelen.Zij kwamen hijeen... In 1628 werd Rubens aan het Hof van Spanje geroepen. De koninklijke raad hoorde hem en besloot de onderhandelingen met Engeland voort te zetten. ZIJN ZENDING NAAR ENGELAND. Rubens' vertrek naar Engeland gebeurde zoo spoedig, dat hem den tijd niet gelaten werd om langs Italië, dat hij gaarne nog eens zou weergezien hebber terug te keeren. Hij verliet Madrid in 1628 en ging naar Duinkerken waar hij inscheepte. Gedurende den ti.id, dien hij aan het hof van Filips had doorgebracht, schilderde hij de portretten van heel de koninklijke familie en andere tot een getal van 40. De koning benoemde hem tot secretaris van den geheimen Raad der Nederlanden en vereerde hem met een kostelijken diamanten ring. In 1624 had hij hem tot den adelstand verheven. Rubens werd door den koning van Engeland met heuschheid ontvangen. Karei I sloeg hem tot ridder en verrijkte zijn wapen met een stuk, aan hét koninklijk blazoen ontleend. Hij schonk hem het zwaard, dat hij bij die plech tigheid gebruikt had, en ook een diamanten ring, dien hij droeg, alsook een hoedband met diamanten versierd en een gouden ket ting. De Hoogeschool van Cambridge had hem tot doctor in de wijsbegeerte uitgeroe pen Overal, in Spanje zoowel als in Enge land, werd de grootheid van cien Vlaamschen diplomaat geroemd. ZIJN GROOTSCHE WERKEN IN ANTWERPEN. Al die zendingen waren een goede afleiding voor het verdriet, dat Rubens ondervonden had bij het afsterven van zijn geliefde vrouw, Isabella Brant op 20 Juni 1626. De pest, die toen te Antwerpen heerschte. had ook deze vrouw niet gespaard. Op 6 December 1630 gaat Rubens een tweede huwelijk aan met de jonge. Helena. Four ment. Op de schilderijen na dat jaar door Rubens afgemaakt, ziet men telkens zijn jonge echtgenoote afgebeeld. He lena Fourment is h^t model geweest, waar naar Rubens veel godinnen heeft geschilderd, die op zijn mythologisch stukken voorkomen. Twintig portretten van Helena Fourment bleven bewaard. Geen schilder was zoo vruchtbaar als Rubens. Daarvan getuigen meer dan 1308 doeken, -waarvan sommige een sublieme hoogte bereiken. Zijn werken zijn verspreid te Madrid, Wee- nen, Parijs. Munchen, Berlijn, Keulen, Mi- aan, Windsor, Dusseldorf, Londen, Dresden, Blenheim, Buckingham, Den Haag, Amster dam, Leningrad, Rijsel, Weimar, Stockholm. Zijn omgang met edellieden en vorsten. Albert en Isabella bezochten zelfs zijn werk plaats, maakte hem niet hoogmoedig. Niette genstaande hij vloeiend vijf talen sprak, be hield hij zijn voorkeur aan zijn moedertaal, het Nederlandsch. Graag ging hij onbekend arme schilders bezoeken, die hij dan met geld en raad bijstond. Meer dan eens werkte hij een deel hunner doeken verder af. De vijan dige aanvallen beantwoordde hij met welda- 40 den- Men beschuldigde hem eens geen dieren of landschappen te kunnen weergeven on middellijk begon hij prachtige jachten te •schilderen Men zei. dat zijn vrouwenfiguren te stoffelijk waren en hij maakte een Hemel vaart van Maria, waardig van een Velasquez. Zoo ontwapende het genie de kritiek. DOOD VAN PETER PAUWEL RUBENS. Den 30en Mei 1640 overleed Rubens in zijn huis te Antwerpen, waar hij «net plechtigheid begraven werd in de St. Jacobskerk. EEN GROOT VLAMING. Het leven van Rubens getuigt dat een ras echte Vlaming een wereldfiguur kan worden en dat een Vlaamsche cosmopoliet gerust met zijn eigen afkomst en met zijn eigen taal kan voor den dag komen. Rubens heeft op een grootsche wijze het Vlaamsche volk gediend. Hij leefde tusschen de groeten der aarde, maar hij vergat zijn eigen klein volk niet dat groot is in zijn kultureele offensie ven het offensief onzer Vlaamsche schilders om wereldmusea te veroveren, het offensief onzer bouwkundigen om wereldsteden te ver fraaien, het offensief onzer toondichters om wereldpaleizen en vervoering te brengen, het offensief onzer missionarissen om wereld- deelen voor 't geloof te winnen. Ook Rubens heeft aan zulk een vredesof fensief medegeholpen. Hij is een der onzen. Wij zijn fier op onzen Peter Pauwel Rubens. Marietje heeft een hoepel, Een popje en een bal Een hond ie cn een zandkar, Vijf stuks dus in getal. Marietje heeft een buurtje De kleine lieve Neel, Zij heeft maar één stuk speelgoed, Dat scheelt dus wel heel veel. Maar Neeltje heeft een broertje, Van zeven maanden oud, Wat zij nog niet wil ruilen, Voor héél, héélhéél veel goud. £en broertje, dat is speelgoed, Zoon echte fijne pop, Die kraaien kan en spart'len En dansen hop, hop, hop I Melkpoeder blijft ongeveer een jaar goed. de moeilijkheid zit hierbij in het ranzig wor den van het aanwezige melkvet. Practisch in de huishouding is het echter in hooge -mate, omdat men niet meer van hét poeder in heet water behoeft op ie lossen dan strikt noo- dig is. Wie zou niet graag helderziend willen zijn? bent het, met geen andere hulpmid delen dan uw horloge. Breng uw huisgenoo- ten en vrienden in verbazing, door het met feillooze zekerheid aan te kondigen, hoe laat ze van pian zijn, vanavond naar bed te gaan of hoe lat zij de volgende ochtend op willen staan. Wij geven een voorbeeld. Stel het is 2 uur op het oogenolik dat u uw helderziend be wijzen wilt (deelen van uren vervallen, dus wij rekenen net volle aantal uren). Uw vriend wil de volgende morgen om 8 uur op staan. Hij neemt dit getal in gedachte, maar zegt het u niet hard-op. Uw helderziendheid zal het immers an het licht brengen. U in strueert hem echter, in stilte en voor zichzelf tot 14 te tellen, te beginnen bij de 2 (het cijfer van net uur, dat het horloge aanwijst) en met als eerste cijfer het getal, dat hij in zijn gedachte nam, dus 8. Het tellen geschiedt tegen de richting van de wijzers in. Let eens op. of het cijfer 14, dat uw helderziendheid aangaf, niet juist op het horloge het uur aanwijst, waarop uw vriend wil opstaan! En toch heeft hij u het getal 8 niet genoemd het getal 2, waar hij begon te tellen, is onaf hankelijk van uw wil en het getal 14 hebt u hem onafhankelijk opgegeven. Hoe kan dat? De teekening verduidelijkt onze bedoelin gen. U ziet er op, hoe u telen moet en hoe in het door ons gestelde geval de resultaten zijn. Neem de proef eens met een andere geval. Het is 4 uur en iemand neemt in gedachten, dat hij om 11 uur naar bed wil. U geeft hem het getal 16 op. Hij telfis1 stiltfe/:fcegc>Vf de wijzers in en met de gekozen 11 op.hét.ciifer 4 van het horloge beginnend, tot 16. Dan wijst 16 heb uur van zijn naar-bed-gaan aan; 11 uur. Alle wijsheid schuilt hierin, dat u het aan tal uren, die net horloge aanwijst, vermeer dert- met 12. Dan komt het altijd uit. Is het 3 uur, dan is uw aanwijzende getal 15, is het 9 uur, dan moet geteld worden tot 21, enz. Heel gemakkelijk! Luister Ge neemt 'n glas half vol inkt, en zet dit voor u op tafel. Aan het publiek laat ge nu een witte kaart zien en dompelt die dan in de vloeistof. Natuurlijk komt de kaart er gedeeltelijk zwart uit. Nu gooit ge er een zakdoek over en neemt hem dan weer af. In plaats van inkt is er nu zuiver water in. Ik zal u een verklaring geven. Het glas dat op tafel geplaatst is, bevat water; alleen hebt ge aan de binnenzijde tegen het glas zwarte zijde geplakt tot op de hoogte van het wateroppervlak, dat daardoor zelfs van dichtbij gezien, inkt schijnt te zijn. De kaart die ge gebruik is aan een zijde voor een gedeelte zwart gemaakt. Vóór ge hem in de vloeistof dompelt, laat ge de met zwart gemaakte zijde zien. Wanneer ge hem er uithaalt is hij een halve slag omgekeerd, zoodat de zwarte kant naar voren komt. Als ge den zakdoek van het glas neemt, pakt ge tegelijk de zijde weg, die aan den binnenkant in het glas zit, zoodat er zuiver water overblijft. Sprinkhanen zijn erg schadelijke dieren. Ze vliegen in zwermen van millioenen stuks vooral boven Afrika in het rond en waar ze neerstrijken, olijft geen grassprietje staande. Ze vreten namelijk letterlijk alles kaal, zoo- da' de landbouwer, die bezoek van zulk een zwerm krijgt, in een oogwenk zijn geheele oogst heeft verloren. De geleerden hebben evenwel ontdefct, dat sprinkhanen echter ook nuttig kunnen zijn. Men kan er namelijk een soort vet van be reiden. dat tot zeep wordt Verwerkt, zoodat ge u dan met echte sprtnkhanenzeep kuurt wasschen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Algemeen Nieuws | 1940 | | pagina 9