Dood van Pastor Daens TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ De lijkplechtigheden Zondag 23 Juni 1907 't Bla- 5 centiemen 14* Jaar N' 25 HET RECHT Voor God en Volkl Alles voor VlaanderenI Vlaanderen voor Christus! Inschrijvingsprijs voor Balgenland Een jaar fr. 3.oo. Negen maanden fr. 2-25 Zfs maanden fr. 1.75 Drie maanden fr. z.oo Voor buiten het land, de vrachtloon daarbij. Hoofdopsteller H. PLANCQUAERT. Men schrijft in ten burcele van dit blad en bij alle postmeesters en brieven dragers Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar M. Planrquaert of naar het bureel van bet blad COUPUREKEI, BRUGGE AAN KONDIGINGEN Bekendmakingen, per dtukregel fr. o.a5 I Reclames, cp de 4* bladsijdc. 0.45 3e 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, aaak- waarnemers. Afsla* voor herhaalde invoeging. De man die sedert zoovele jaren, de leider, de hoofdman der Belgische Democraten is geweest, is dus van 's werelds tooneel verdwenen. Priester Daens Wie herinnert zich niet zijn verschijnen Welke ver wondering, welke begeestering bij het arme volk van Vlaanderen. Hij sprak van redding... redding in den nacht... redding in de afgrijselijkste slavernij En 't volk stroomde toe. Grijsaards, vrouwen, kinderen, zieken, ja, allen, allen wilden Priester Daens hooren en zien. Waar hij kwam stroomden de ongelukkigen te samen, juist of de plaats waar hij spreken zou een oord van redding geweest ware. En wie heeft de volkeren niet zien luisteren met gespannen aandacht, met tranen in de oogen, den pastoor toe juichende die hen van zulke heerlijke dagen sprak Dat was het ontwaken der demo cratie. De lach op de lippen der maagd. Doch deze verduisterde onder de schan delijkste vervolgingen en die gevierde held werd een voorwerp van schimp en laster bij de grooten. Doch bij het volk stond hij in eer. Het volK van Vlaanderen beluinde hem, het volk aanbad hem.. Nog éAn naam klonk lief voor de mannen 't Was de naam van pastoor Daens De vrouwen verheerlijkten hem, de kinderen kenden geen ander liedje dan van priester Daens en wie heeft de moeders niet bezig gehoord het Vival priester Daens aan hunne kleintjes te leeren die nog in de wieg lagen I Ja pastoor Daens, ge hebt de harten der jeugd veroverd ge hebt een helder licht over Vlaanderen geworpen en het volk een vrijer bestaan en hooger leven geschonken. En dat is veel gedaan En uw loon, o waarde Wat is uw loon? Heel België, heel Europa weet het gij hebt het loon der volkshelden ont vangen Vervolging, armoede, martel dood Waarom moest gij gaan vóór uw ideaal, de eenige zucht uws harten, zegepraalde? 't Was voorzeker hard voor U, uwe zonen alleen te moeten laten, midden valschheid en bedrog? 't Was voorzeker hard voor U, uwe verdrukkers te hooren bazuinen, dat uw ideaal, uwe partij, met uwen dood ook sterven zou Arme leider Arme vader Mis schien hebt gij getreurd, over uwe democratie... Doch, neen,... uwe zonen zullen U wreken In naam der jeugd, der vlaamsche jeugd, die gij ontwaken deedt, zweeren wij uwen strijd te ver eeuwigen De tijden zullen uwen naam niet uitvagen, want zoo lang ons 't harte zal kloppen, zullen wij de vijanden van 't volk uwen naam wijzen, naam die spreekt van heldenmoed, en de schur ken zal doen beven Onze kinderen zullen we nog immer van inde wieg uwen naam laten zingen, naam zonder vlek, zuiver als 't gelaat der lelie In de hevigste stormen, in 't heetste van den strijd zal hij op onze lippen zweven en ons de krachten van den leeuw schenken Neen, priester Daens, niet nutteloos zijt ge gevallen, niet nutteloos heeft uwe stem Vlaanderen doorschald gij hebt genoeg gedaan, genoeg gewrocht, ge hebt moed genoeg gehad de licht baak te wijzen waar redding gloorde en op die lichtbaak trekken uwe zonen af en terugkeeren doen we nimmer. Rust zacht, edele leider wij, de vlaamsche jeugd, zullen u wreken, dit zweeren wij bij uw graf. Uw ideaal, o, onsterfelijke held, zal zegepralen of zoo niet, zal de jeugd van Vlaanderen sneuvelen in den strijd En dat zal ze nietBlauwvoet. Maandag morgeDom 9 ure, had te Aalst de droevige plechtigheid plaats der begraving van Priester Daens, den volksgezindea priester, die gedurende zoo vele jaren zijn leven, gezondheid, fortuin en eer opofferde voor 't lijdende menschdom. Enkel de werkers- en burgersklas was aan wezig. De rijke standen van beide partijen, zoowel liberalen als katholieken, onthielden zich. In het geheel twee gekende katholieken van gansch Aalst, zijn het lijk komen groeten, zoo verklaarde de familie ons nadien. Eene afveerdiging van de linkerzijde der Kamers was aanwezig aan 't sterfhuis. Van de rechterzijde waren zij thuis gebleven. De lijkstoet was indrukwekkend. Eene haag van volk stond van beide kanten de straten, van aan 't sterfhuis tot aan de kerk. Wat vooral de aandacht trok, waren de dichte drommen werkstakers, die eerbiediglijk neerknielden en weenden. Duizende menschen volgden den stoet. Voorop ging de geestelijkheid, daarna de overblijfselen van priester Daens in den lijkwagen, de familie, de vlaggen der christene democraten van de Volksbonden van Aalst en Ninove, de democraten van Aalst en partijgangers ui': alle hneken van het land. De duurbare overledene h.ad gevraagd zoo f. ovnndig v>ogel.;ik h 7 «n te worden. Uit die woorden had de geesteitjis- heid van Aalst het besluit genomen dat er noch muziek, vlag of iets anders in den lijkstoet mocht voorkomen. De familie Daens stond toi: het muziek thuis te laten, doch hield er stellig: aan dat de vlaggen den stoet zouden volgen. Aan de kerk gekomen, moesten de vlaggen buiten blijven, dit op bevel van den Eerw. Heer Deken. De groep van Ninove wilde nog- thans hare vlag niet verlaten en zegde Indien onze vlag in de kerk niet aanveerd wordt, blijven wij er ook buiten. Die weigering der vaandels in de kerk deed ons een droevig voorval te Brugge herinneren, waar de geestelijkheid ook de vlaggen der christene democraten in de kerk verbood op de begraving van een onzer dierbare en werk zame stichters, en eenige dagen nadien bij de begraving van een liberaal liet men al de liberale en andere vlaggen in de kerk aan den autaar plaatsen. Er was zelfs een waarop er stond Klauwaart en Geus. Het verbod te Aalst gegeven zijnde, had de broeder van pastor Daens een briefke aan den eerw. heer Deken geschreven, waarin hij zegde dat de toegang der vlaggen in zijne kerk toege laten waren van de dompers, de waterratten en vele andere bonden, die niet het minste geloof belijden, en het enkel tegen de arme christene democraten was dat hij die afkeurensweerdige maatregel nam. In de kerk Daar stood de lijkbaar, heel eenvoudig met zes keersen. Rechts en links de familie gansch de kerk proppensvol met volk. Aan de offerande, die zeer lang duurde, be merkten wij niemand anders dan christen demo craten en een 6 tal geestelijken. De arme moeders hadden er bijzonder aan gehouden daar tegenwoordig te ziju. Nog eens zooals in den lijkstoet prijkten de katholieken van Aalst door hunne afwezigheid. Naar men ons ver zekert, was er enkel een gekende katholiek die ten offer kwam en 't was dan nog hem die 't lijden van de beproefde familie kwam ver meerderen. Immers 't was uit de pen van dien Phariseër, dat eens het lied vloeide tegen den afgestorvene, waarin bet hemeltergend en schandalig vers voorkwam Dat men priester Daens moest aan den hoogsten boom van Vlaanderen hangen. Hadden wij in bet binnen ste van dat hert kunnen lezen op dien oogen- blik, wij hadden daar misschien nog het vuur van den baat kunnen vinden dat die persoon de familie Daens toedraagt. En daar op dien stond, op dien droevigen oogenblik kwam hij hem vertoonen 1 Tot het einde van den lijkdienst bleef de kerk opgepropt met volk. Na den dienst ^rerd de stoet gevormd, die onzen geachten volkspriester naar zijne laatste rustplaats moest geleiden. Voorop de vlaggen, dan den lijkwagen, de familie cn de vrienden, waaronder priester Fonteyne, Plancquaert, Gilliard, Weekers, Beun, Minnebo, Stoumon, Lontings, enz. enz. vele afgeveerdigden uit alle gemeenten en hoekje* van 't land, ook al de democraten van Aalst en Ninove met huone leiders en voorzitters cn ook vrienden en strijders uit den omtrek die uren en uren te voet waren gekomen om een laatste hulde aan hunnen goeden vriend te betoonen. Dj sto-t rond de i5oo personen tel'end", toog zoo in stilte, door de straten van Aalst eene halveuur ver naar't kerkhof. In den stoet nog eens niet een kathoiiek te zien. Enkel 2 priesters van Aalst, die de familie opleiden en die daarvoor betaald worden. Op het kerkhof gekomen werden de gewone ceremoniëQ door een priester gedaan. Niet eene rede werd er uitgesproken opdat alles tot het einde toe kalm en rustig zou gebleven zijn. Doch vooraleer de kist werd bijgezet ia 't graf, nam de zeer bedroefde vriend Petrus Daens bet woord en met weenende stem bedankte hij die talrijke menigte in dezer voege Vrienden en Parlijgenooten, Vooraleer de laatste overblijfselen van mijnen dierbaren broeder in 't graf zullen nederdalen, houd ik er aan u alleD, die van eind en ver zijt gekomen om hem eene laatste hulde te brengen, uit der harte te bedanken, gij betuigt door uwe zoo talrijke opkomst, dat er in het hart van de democraten dankbaarheid en liefde schuilt voor dezen, die voor 't volk geleden en gestreden en alles opgeofferd heeft. Ik houd er aan u een woordje over zijne laatste uren te zeggen. Is de levensbaan van mijn geliefden broeder, woelig en bitter geweest, zijne laatste stonden en zijne dood zijn zeer zoet en zacht geweest. Hij ver langde met zijnen Heer cn Meester te zijn en van de banden des levens ontbonden te worden. 'Hij ontsliep zeer zacbt in den Heer. Dat is de loon en de troost, die G)d aan de democraten geeft na eeac harde vervolging en wreede marteling in hun leven. Hij is arm, zeer arm gestorven niet een cent hebben wij van hem gevonden, alles gaf hij weg aan de armen en judUucu, Cu, wVj iwii VS*. zijn goed herten m:delijden voor zijnen even- mensch de kroon der gelukzaligen van den lieer zal ontvaDgen hebben. Het leven van mijn broeder met al de zoet- cn bitterheden zal ik beschrijven in alle recht cn waarheid en alles wat cr gebeurd is tot op zijne laatste stervensuur, dit zal het blijvend aandenken zijn van hem die wij allen zoo lief hadden. En nu, beste vrienden, laat ons samen een Vader Ons bidden voor de zielrust van Priester Daens. Eenen aandoenlijken stond, misschien wel den gevoeligstcn die ik in mijn leven zag, gebeurde daar. Die 1500 menschen knielden allen neer en al weenende las Petrus Daens luidop een On\en Vader die door het volk werd beant woord. Men moest daar een hart van steen hebben om bij zulk schouwspel niet bewogen te zijn. Daarna verliet de menigte in de grootste stil te het doodenveld cn begaf zich naar 't lokaal der christene democraten. M. Petrus Daens weigerde het rijtuig dat hem aan 't kerkhof wachtte, zeggende dat hij zijne vrienden te voet vergezelde. Het lokaal was stampvol. Iedereen was nog onder den indruk der ontroering toen de heer Weekers van Boom, het woord nam, zeggende tot de menigte van niet meer te weenen of droef te zijn, deze dag, is geen dag van rouw, maar ceu dag van overwinning, van zegepraal en glorie. Priester Daens, na een leven van onuitsprekelijk lijden, van vervol ging, schimp, haat en spotternij in den naam der rechtveerdigheid verdragen te hebben, heeft heden zijn eeuwig loon ontvangen bij den Oppersten aller, loon die hem hier op aarde geweigerd is geworden. .Waarom treuren, wan neer we weten dat onze leider in glorie en heerlijkheid is opgenomen r - Verders spreekt hij over eene nieuwe rich ting die zou moeten genomen worden, 't Iè aan ons, democraten, de taak den godsdienst uit de maatschappelijke zaken te houden. De gods dienst moet veel hooger staan. Hij wordt ge bruikt in alle lage politieke zaken, er wordt mtê geschermd en gestreden, en dat is noodlottig. De godsdienst moet heclcmaal privaat worden, onafhankelijk van politiek. De bewaarders hebben het reebt niet zich katholiek te noemen, en in naam van godsdienst andere geloofsge- nooten te bestrijden. Wij zullen voortaan gods dienstig zijn als voorheen, trouwe zonen der kerk, doch in plaats van christene democraten, zullen we vrije democraten wezen I (Donde rende toejuichingen.) Daarna nam M. P. Daens het woord. In eene prachtige rede zette hij het werk der be waarders uiteen, bewees hoe schandig ze handelden zelf op den morgend der begraving. Verders sprak hij over de laatste stonden van Priester Daens en hoe hij zegde nooit met de katholieken saam te gaan. Toen sprak hij van De Backer, van Smid Lambrccht, wiens por tret onder het spreken aan de muur werd opge hangen. Dat waren de helden der democratie die gevallen waren in den edelen kamp I (Alge- meene ontroering. De vrouwen weenen luide). En ik, zoo gaat M. Daens voort, ik ook word oud. Nog eenige jaren en 'ic zal ook van 's were'dstooned verdwijnen, doch ik hoop, vooraleer te sterven, het leven mijns broeders, het leven van Priester Daens te schrijven. Ik weet allts goed van over 10, 20 fi 3o jaar, ik weet wat de bewaarders gedaan hebben met mijn broeder, en dat zal ik scbrijveD. ff et leven van Priester Daens zal mijn testament zijn 1 (Torjuichingen). Daarna spreekt M. Lontings in naam der democraten van Limburg. Priester Daens is gestorven, doch niet de democratie. Deze zal niet sterven, kan niet sterven, want dan ook zou het geloof moeten te niet gaan en dat kan niet vergaan. Daarna handelt hij over het lijden van Priester Daens. Had hij gewild alles was voor hem eer, roem, titels, de groote wereld zou hem gevierd hebben, doch dat alles heeft bij versmaad, wou geen roem, gcene eer, noch titels, maar was de vervolgde en gelasterde der grooten en martelaar van 't arme volk. (Dave rende toejuichingen). Neen, nu geniet hij geen roem, doch de naam van Priester Daens zal niet verloren gaan. Hij is een man der tijden, een man der geschiedenis, hij is een tweede Artevelde I (Toejuichingen). Het is onmogelijk deze prachtige rede in haar geheel mede te deelen. Z:ggen we enkel dat ze den diepsten indruk maakte, en aan de aanhoorders vele tranen ontwrong. Bij het optreden van Priester Fonteyce, ontviel menigeen een traan en daarop volgde eene diepe stilte. Vrienden, sprak hij, in het uur van werken en strijden waren wij altijd samen, zij aan zij, en in het uur van lijden en dood zijn wij het heden ook. Gevoelige slagen kwamen ons op- gevoeligste gegeven te worden. Hem, de baan breker, de leider, het hoofd van ons allen is naar de eeuwigheid. Met hem gaan in 't graf, een zee van tranen en leed, een berg van mod der en laster en met dit alles, ligt bij hem ook onze liefde, onze genegenheid, onze rechtzin nigste dankbaarheid. O, goede en lieve vriend Priester Daens, wat was uwe misdaad, wat was de mijne Ons Heere vroeg medelijden voor zijne arme verstooteliogen en de zucht van Hem voor die lijdende massa, hebben wij tot in 't diepste van ons hart en onze ziel gevoeld, en dat was onze misdaad. Ehwel, Heere en Meester, die daar aan bet kruis hangt, 't was dan ook uwe misdaad die wij volgden ca daarom ook heeft men u gekruisigd. Vrienden,spreken kan ik niet meer, mijn hert bloedt als ik aan zulke bittere levensbaan denk van Priester Daens; maar ontmoedigd zijn wij niet. Priester Daens heeft een reuzenwerk be gonnen en wij zullen het voltrekken. Van uit zijn graf roept ons de stem toe Voltrek het werk dat ik met \ooveel opofferingen cn lijden begonnen heb. En dit zullen wrij I Verdwijnen kunnen wij niet I Want verdwijnen wij dan verdwijnt met ons de christene rechtveerdighciJ voor dewelke wij alles opgeofferd hebben cn m de toekomst nog zullen opofferen. Zoo liep die zoo droeve dag ten einde. Als blijvend aandenken van Priester DaeDS werd aan de vrienden het volgende rouwge- dachtenisken uitgedeeld, dat op 10 duizend gedrukt werd en in al de huizen van Aalst werd besteld Ziehier den inhoud Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld ontferm U onzer. CHRISTENE GEDACHTENIS j PRIESTER DAENS1 OUD-VOLKSVERTEGENWOORDIGER VAN AALST EN BRUSSEL geboren te Aalst den 18 december r8Jp en aldaar jeer godvruchtiglijk overleden den 14 juli ipo", versterkt door da Sacramenten. Dc Heer heeft het gezworen en het zal Hem I niet berouwen Gij zijt Priester in eeuwigheid, j naar die mate is Jesus borg geworden van een beter Verbond. H. 7. V. 72 en a3. Paulus aan de Hebreers). j Gij zult den Heer uwen God beminnen uit geheel uw hart. uit geheel uwe ziel, uit al uwe krachten. Dit is het eerste en het grootste gebod. En het tweede, gelijk aan 't eerste uwen naaste beminnen als u zeiven. {De Zaligmaker aan de Fari;e*rs I Gijlieden kunt God niet dienen en de Rijkdom men {De Zaligmaker aan de Discipelen). Strijdt voor de rechtveerdigheid in den naam uwer ziel strijdt voor de rechtveerdigheid tot ter dood. {Eed. aJ). Slaaf noch bedelaar mag de Arbeider zijn, hij moet een vrij en welvarend man wezen. Woorden van Priester Daens). ES'S

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1907 | | pagina 1