Geöenkteeken van E. H. Daens Openbare Inschrijving 's Menschen denkwijze Aan de jeugd De zaak van Dendermonde Thielt Brief uit Denderhautem N inove VOOR HBT Op algemeene aanvraag werd oogenblikke- lijk een besluit genomen om op bet graf van Priester Daens als blijk van dankbaarheid jegens hem, in naam der christene volkpartij en zijne duizende vrienden een gedenkteeken te plaatsen. Een comiteit is gevormd en bestaat uit Voorzitter: E. H. Fonteyne, Solvijnstr. 5g, Antwerpen. Schatbewaarder Karei Weekers, Maikt, Boom. Secretarissen voor 't Walenland De heer A. Stoumon, 19, Akademiestraat, Luik. Voor 't Vlaamschk land Bern. Minnebo, gemeenteraadslid, Peperstraat, 40, Brugge. Al de vrienden van Priester Daens, de voor zitters van bonden of kriDgen, die begeeren inschrijvingslij sten te ontvangen, kunnen ze bekomen bij de secretarissen hierboven ver meld. Alle gifted mogen gestuurd worden aan de leden van bovengenoemd comiteit of aan de hoofdmannen en voorzitters van de bonden der partij. We willen eens 'n woordje spreken over iets waar er zich bitter weinig aan verstaan, over iets waarover men rede neert en verwonderd is en dat nogtans dagelijks zich voordoet, namelijk de verandering van 's menschen denkwijze. We spreken in breeden algemeenen zin. Elke mensch kiescht zich eene ge dachte over het maatschappelijk leven of liever in den geest van eiken mensch ontstaat eene gedachte zonder hij het soms weet, eene gedachte die hem be- heerscht, zijne driften stilt ofwel ze op wekt. Naar die gedachte schikt zich de mensch in zijn doen en laten. Deze speelt, gene drinkt, een andere leeft als een dier, een vierde maakt politiek, een vijfde studeert, een zesde moordt, een zevendelief koost de wapens en galons, een achtste veracht alles en sluit zich in een klooster tusschen vier stomme murenZooveel menschen, zooveel denkwijzen 't Is of de natuur anders niets te scheppen had de denk wijze des menschen. Vandaag wil niemand zijne gedachte maar niet veriaten liever de dood dan zijne denkwijze te keeren, dat is nu toch onmogelijk En morgen 1... Deze speelt niet meer, gene houdt op van drinken, de andere leeft zedig, de politieker wenscht den strijd vaarwel, de student smijt zijn boeken door 't venster, de moordenaar trekt de boetpij aan, de militair breekt z'n sabel en de kloosterling werpt de kap over d'haag en trouwt 'n jonge blonde. Slechts één dag, slechts één uur lag er tusschen en als bij tooverslag zijn die gedachten gekeerd. 't Beeld waar men gisteren voor knielde en vol ontroering de handen tot ophief en aanbad, dat zelfde beeld ver brijzelt men heden en met verachting bespuwt men de overblijfsels. Dergelijk toeval, dat nogtans bijna dagelijks en in ieders omgeving gebeurt, verwekt een storm van verwondering bij de eenvoudige menschen. Piet roept: Hoe kan 't gebeuren Jan klaagt de wereld staat op z'n einde Klaas zal X of Z 'n klopping geven tusschen vier oogen, want 't gaat hem persoonlijk aan. Wat Nu durft hij wit zeggen wat hij gisteren zwart noemde l ib Hij heeft zijn speelmakkers verraden, ofwel in d'herberg de flesschen van tafel ge smeten, of de politiek onteerd, of de wetenschap bespot, of de militaire eer geschonden, of God gelasterd... en Jaak voleindt Zekerlijk hij verdient 'n klopping. Dook gaat verder en spreekt de af grijselijkste verwenschingen uit, noemt hem lafaard, verrader, oumensch enz. De verstandige mensch zegt.niets 1 Hij haalt eventjes de schouders op want hij kent den mensch een weinig, en hem komt zoo iets natuurlijker voor, alhoewel het hem pijnigt de verlooche ning eener goede gedachte soms. Het keeren der denkwijze grijpt plaats op twee verschillige manieren. Stoffelijk en zedelijk. Clovis werd Christen uit hoop op overwinning, op roem ten tijde der inkwisitie verloochenden vele ketters hunne denkwijze, en kleefden 't katho- licism aan uit vrees voor straf. Zulke gedachtenveranderinger lat .11 zich nogal gemakkelijk verstaan dete die dan plaats grijpen op zedelijk gf bied, waar slechts de wil bestaat, u geen baatzucht noch dwang is t daar waar men niet wijs uit wordt Dat is moeilijker om op te loss» Eene gedachte ontstaat in den -t- in de hersenen. Een kind zal denken naarmate me: deze of gene gedachte in zijn geest ^rent Pas ter wereld en men is al bezig me: in de hersenen van 't wichtje gedachte: te drukken. De hersenen, die bevel voeren over heel 't lichaam, gewennen zich aan die indrukken, en naarmate 't kind grooter wordt, herkaatsen de hersenen die gedachten over heel 't lichaam en 't kind handelt ingevolge, omdat het niet anders kan. Vandaar de groote moeilijkheid als men gedwongen is korrekt tegen zijne denkwijze te han delen. Het gehoor, het gezicht, het gevoelen helpen mede om meerdere gedachten in de hersenen te doen ontstaan. Moeder heeft 't kind leeren bidden en van God gesproken. Bij 't zien der bliksemflitsen, bij 't hooren desdonders zal 't kind rillen en de handen vouwen. Moeder sprak van bovennatuurlijke dingen, donder en bliksem is voor 't kind onverstaanbaar, dus vermeerderen de indrukken der hersenen. Vader is dronkaard, of dief, ofwel fraaie burger zeer katholiek ofwel ge heel goddeloos en naturialist 't kind ook zal zoo zijn. 't Gedrag des vaders legt de indruk ken van dronkenschap, dieverij, fraai heid, katholicisme of naturialisme in den geest van z'n kind en doen er zich geene toevallen voor dan zal 't kind de baan zijns vaders bewandelen. Het hooren van één woord doet soms eene gedachte bij 't kind, en ook bij den volwassene, ontstaan. Hooren, zien, voelen dat alles vormt gedachten en werkt op de hersenen, her vormt hen, kneedt hen en geeft hen eene bepaalde richting. Bepaalde richting, want ja, de wer king der hersenen zijn heelemaal ge richt volgens de ont van gene indrukken Vandaar dat men soms voor eene ge- JbxAfty js&rtva rrfA Waren nu die indrukken slecht di.ti denkt de mensch slecht, alhoewe' H meent het goede voor te hebben hij ook zou voor die slechte gedachte ster ven willen. De eene wil op een slagveld sterven, vernielend en moordend, m nochtans de gezonde rede veracht elke afschuwe lijkheden. Waren de eerste indrukken goed, de mensch is goed als er geene voorval len gebeuren die die goede indrukken uitvagen. Hoe worden de gedachten, de indruk ken, de ka rakters, nu hervormt en om gekeerd Lijk het hooren, zien, en voelen eene gedachte vormt, zoo ook kan zulks eene oudegedachte hervormen en veranderen. De dronkaard, of dief, of moordenaar zal hervormd worden door de taal van z'n kindje, door den blik eener vrouw, door de stem eens stervenden broeders of vaders de vroegere indrukken der hersenen ondergaan een schok en door dien schok worden de oude verbeel dingen uitgevaagd en nieuwe winnen veld. De kus eener vrouw is voldoende voor den krijgsman om hem 't wapeji weg doen te smijten nogtans zijn een- ige zucht was strijden. De glimlach der maagd vernietigt de loopbaan eens students, alhoewel hij vroeger vrouwen en wereld eenwigen haat toezwoer en slechts het leven kende op z'n studiekamer tusschen hoopen boeken. Eén klank, één blik uit de wereld doet den kloosterling ontvluchten al hoewel z'n hart brandde voor boete en versterving. De persoon voortgejaagd, voortge- zweept door die nieuwe gedachten, die nieuwe indrukken zijner hersenen, han delt ingevolge, en de wereld, de een voudige menschen, niets wetende, noch voelend, staan verbaasd als ze een per soon ontmoeten die heden verbrijzelt wat hij gisteren nog aanbad. En dan gaat het lafaard Hoe is 't mogelijk Hij verdient den dood De wijze mensch zwijgt. Hij weet dat het gestel te ontroeren is door eene nietigheid door een lied, door een traan, door een lach, door een gevaar, door ellende, door een stond moede- 'cosheid, door 'n sombere weergestelte- nis, door een natuurverschijnsel, door een regel geschrift, ja, zelfs door 'n oopje verf saamgebracht op een doek et wat schakeeringen, door 'n tooneel aar men huichelend bidt en smeekt, bemint, veracht, vervloekt en zegent. Daar de hersenen dat geheime zijn, dat onuitlegbare, zoo zijn ze gemakke lijk te ontstellen, en 't zijn die ont roeringen of schokken die den zedelijken ommekeer in 's menschen denkwijze te weeg brengen. Daar de eene mensch meer ontroert dan de andere, zoo ook is de eene vaster in gedachten dan de andere. Ieders denkwijze moet worden ge huldigd en geëerbiedigd, daar allen toch denken het goede voor te hebben. Hij weze aristokraat of demokraat, christen of goddeloos, immer en altijd Eerbied Men kan voor zijne denkwijze strijden en sterven en ook anderen eerbiedigen. Vooraleer te sluiten, voegen wij er nog bij Hij, die kan begrijpen welke nietig heid 's menschen denkwijze kan om- stooten, zal zich niet ontstellen als zijn vriend hem alleen laat in den strijd en de vroegere leer verloochent. Hij gaat kalm zijn gang, moedig, even fier, even dapper zooals 't past aan een trouwen soldaat van plicht en waarheid. Bert Blauwvoet. Ik wil hier eenige woorden tot de jongelingen sturen. In de huidige dagen werkt en zwoegt ieder vooruitziende mensch, om zijnen toestand te verbeterenIn de verschillige standen der samen leving, is het eene woeling om hooger en hooger te stijgen. De jongelingen der bezittende klasse, op weinige uitzonderingen na, slijten een vadsig en zwierig jong leven, omdat de middelen, die hunne ouders bezitten, hun toelaat, de toekomst zonder kommer of angst te gemoet te zien. Doch geheel verschillend is de toestand van de jongelingen van ons arbeidende volk. Immers van in de jongelingsjaren worden zij naar de verpestende fabrieken gedreven om de lasten van t huishouden te helpen vezcsehtcz, aange- v—- --id--..', -e Air j is, om ous de noo- dige kennissen voor der strijd van t leven en de geleerdheid aan te schaffen. Ziet eens rondom u, hoe wij als verstoote- lingen in de maatschappij behandeld worden in ons eigen land, van in onze prilste jeugd zijn wij, gelijk ten tijde van 't Romeinsche Keizer rijk, als slaven voor het kapitaal bestemd. Ons volk heeft men op het voorhoofd ge brandmerkt gij zult de knieval doen voor het gouden kalf, het kapitaal. Aan ons van in de wieg, vergt men de be lofte van volkomene onderwerping aan ons lot. Hebt gij daar jongelingen reeds op nagedacht Voelt gij jongelingen geenen wrok in uw hart ontkiemen van vermaledijding voor de huidige samenleving Bruischt uw bloed in uwe aders niet, als gij overweegt dat er in de wereld weel de en genot genoeg is, om ons al werkende een deftig bestaan te verschaffen Voelt gij niet, de zweepslagen der werkende klasse in volle aan gezicht aangedaandoor de opeenstapeling van die overgroote fortuinen, gewonnen op het zweet van het arbeidende volk Voelt gij niet, de prillende armoede van onze kleine broeders en zusters, vrienden en bloed verwanten Jongelingen, een zware plicht weegt op u. Ik twijfel geen oogenblik of uw besluit staat vast. Gij zult den strijd voor het levensbestaan voeren. Gij zult degelederen uwer strijdende makkers vervoegen. Zweert met mij, getrouwheid aan de groene vlag, vooruit voor een beter bestaan, vooruit, voor de vrijmaking van ons arbeidende volk, J. B. Maerheid. Laat ons hopen dat die kwestie zal vereffend worden ter bevrediging der democraten. De gezonde rede en het recht vragen zulks. Wij zullen nog eenige dagen wachten alvorens verder te bespreken. C. Moeyaert. Aan de westvlaamsche Volksvertegenwoordigers Slechts enkele weken scheiden ons van den dag, dat de vennootschap der westvlaamsche spoorwegen, mits de overeengekomen voor waarden, afstand zal moeten doen aan den Staat, van hare ijzerwegen, lokomotieven, reizigers- en goederenwagens, gebouwen, in een woord van gansch haren boedel. Wij driDgen hardnekkig bij de volksverte genwoordigers aller denkwijzen aan, opdat zij ■ie belangen der werklieden thans in dienst der maatschappij, niet uit 't oog zouden verliezen, voor wat betreft dagloon of jaarwedde, pen sioen, regelmatige verhooging. enz. Verders hopen wij dat, reeds van den eersten dag, de Thielsche afgevaardigden er zullen aan houden de noodzakelijkheid doen uitschijnen van 't inrichtën van sneltreinen, van een dubbel spoor, eener statie, eener behoorlijke en gerie- vige schuilplaats voor koopwaren, alsook een overgangsbrugsken over de spoorbaan, tusschen de oude statiestraat en de steenwegen naar Wachten en Marialoop. Langs deze twee kalsijden, in den omtrek der statie hebben wij in de laatste jaren als eene nieuwe voorstad uit den grond zien rijz»n. Wij kennen daar twee mecanieke verwerijen en talrijke werkmanswoningen, wier getal gestadig toeneemt. Het verkeer tusschen den nieuwen wijk en den Thielschen bouwkring groeit iederen dag in belangrijkheid aan. En er valt niet te looche nen, dat heen en weer gaan der treinen somtijds de voortgangers verplicht lapge wijlen te wach ten, bij de gesloten barrieren. Veel kleintjes maken een groot, zeggen onze vlaamsche huis moeders en t' einde 't jaar kan dit wachten een gevoelig verlies uitmaken voor talrijke werklieden en deze, de Patriote zelve heeft het moeten bekennen, winnen toch zoo bitter weinig. Vindex. REDAKTIE, 't Gaat hier en overal met groote schreden vooruit, het volk krijgt kennis van zijn toestand hoe meer het met elkander in aanraking komt. Men schrijft al jaren en jaren om hier op onze gemeente nen armen tram te krijgen, iets wat meer dan broodnoodig is en voorzeker niet te moeilijk te bekomen zou zijn, indien er om 'n paar centen karakter en wilskracht in onze notabelen stak. Advokaat De Backer schreef en herschreef om toch ons oü peêkens los te peuteren uit de schelp waarin ze verroest zitten, maar 't er sneden daar geen messen op, 't was allemaal boter aan de galg gekletst. Maar bü hooren wij van wat anders, de menschen beginnen te gevoelen dat ze 'nen tram niet meer kunnen missen en dat onze gemeentebazen er maar altijd onverschillig aan blijven. De eigene trompetdragers van de woesten zullen gaan op hun poot spelen, 'k Zei al dat het over 'n paar weken hier dompersfeeste was en van hun werkende leden waren er die daar voor hun vertrek hadden uitgesteld naar den vreemde en... hein, redaktie, als weder ver gelding en weergunste vroegen, die werkjongens tegen het naaste jaar... nen tram... noch min noch meer. En ze moesten hem hebben of... zegden ze. En achter dien of komt nog en ik geloof wel dat die mannen die dat zegden met de bloote handen niet aan te pakken zijn. 't Is goed ze mogen wel nen.nijper op den neus hebben en hen doen buigen of bersten, maar zeg ik, of het onze brave burgervaders, die nü zoolang al zónder t. am de pataten ueb- ben zien uitdoen, over hun hart zullen krijgen en tegen heug en meug dien tram moeten zien rijden waarmee het werkvolk nog meer naar den vreemde zou trekken en waarop, o, Cupido. zoo veel onbetamelijke dingen gebeuren, zei een van onze kopstukken, die de zaak in den grond onderzocht had. Wij zullen er nu van zwijgen van de tram kwestie, 'k zal alleen zeggen dat we nooit het geluk zullen hebben nen buurtspoorweg te bekomen als we die mannen waar d'onver- schilligheid en domheid rondloopt die er niet in kan, van het gemeentehuis Diet kletsen, 'k Zal in 't kort u het eenigste en radikaalste middel eens aanhalen om die c kadodders het hazenpad doen kiezen gelijk 'n kudde ver schrikte patrijzen. Voor dees week moet ik nog van iets anders spreken. In de gemeentewet is het uitdoen en het doen kuischen van waterloopen en beken van de bevoegdheid der gemeenteo verheid en de beek, welke beneden de wijken Dael en Vondelen loopt, is bijna toegestroomd, zoodat het water nog moeilijk kan loopen en er moerassen maakt. De meerschen die er aan palen worden slechter en brengen nu niets meer op. Of moeten de poelen nog grooter worden Advies aan onzen raadsheer uit den Dael. Of- moeten er om het hem opmerkzaam te maken er eerst wetteraarkens ontstaan en hem pikken als hij naar de zitting gaat Wij hopen dat het zoover niet zal komen en bevel zal gegeven worden om de beek, welke een meter en half breed en een meter diep moet zijn, uit te doen. Wij gelooven dat op zulke gevallen onze gekozenen, toch ten minste een waakzaam oog zullen houden, ofwel zal het altijd de taak zijn van Boerke Snel. De wielrijdersbetooging, ingericht in onze stad door den algemeenen wielrijdersbond van Oost-Vlaanderen, is volkomen gelukt en mag onder alle opzichten schitterend genoemd wor den. Meer dan 1200 wielrijders van de omlig gende gemeenten waren opgekomen en de veloclubs van Denderwindeke, Neygem, Aspe- laere, Eyghem, Goyck, Pollaere, Voorde, Oultre, Denderhautem, Welle en verschillige andere zetten dit feest pracht en luister bij. De stoet wierd gevormd op het Statieplein en doortrok de voornaamste straten der stad om rond 4 uren aan het stadhuis te komen. De afgevaardigden der kringen werden op het stadhuis ontvangen, waar de petities aan den senateur Van Vreckem en den volksvertegen woordiger Rens werden overhandigd door de voorzitters en secretarissen der wielrijders- maatschappijen. De senateur hield eene aan spraak tot de afgevaardigden, waarin hij zegde volkomen ingenomen te zijn met de eischen der wielrijders en dat alles wel met een kleintje seffens zou 'verbeterd worden. Volksvertegen, woordiger Rens moedigde de wielrijdersclubs

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1907 | | pagina 2