Beter laat dan nooit TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ voor Tl 650,000 Ongeletterden Strij dlust Voor God en Volkl ^mma ttimsmr* Sfflaa 'SKZffiasi «wiwiww v Alles voor Vla-anderen 1 Vlaanderen voor ChriaUi Een jaaf fr. 3.oo. Negen manden fr. 2-25 Zes maanden fr. 1.75 Drie maanden fr. 1.00 Voor /buiten het land, de vrachtloon daarbij. Hoofdopsteller: H. PLArjCQUAERT. Men schrijft in ten bureele van dit blad en bij alle postmeesters en brievenóragers Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureel van het blad CQUPUREREI, BRUjbGE '"'AANKÖnDICTNEEN yf Bekendmakingen, per drukregelit. o.25 Reclamen, op de 4e bladzijde. 0.45 D )1 3e 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, aaak- waarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. Itafliegtelt nog al veel christen demo- krat/n. Daar ook zijn zij vervolgd ge weest. Gelijk in Vlaanderen en in VrahkfijkWeldë de hooge geestelijkheid zich beslist aan de zijde der rijke menschen. Eenige almoezen voor;j de arme menschen dat was genoeg rech ten, hola dat was opstand, hoogmoed, revolutie. De christen demokraten, gedwars boomd door de priesters in hunne werking, bleven klein, en 't volk wend de zijne oogen niet tot de rijken, maar wel tot de socialisten, 't SociaÜmus van j Italië dringt zelfs tot op den buiten de j landelijke bevolking ingericht door de j socialen wendt zich van de katholieken j en de priesters af en sluit zich aan bij j de socialisten. Voor eenige weken nog ontstond eene groote werkstaking onder i de boerenarbeiders van de Provincie Parma. 't Was wederom een socialist die er aan 't hoofd van stond. En wat deed de geestelijkheid Over tien, over vijfjaren zoude zij nog ge daan hebben wat de priesters van Vlaanderen doen de armen tegen werken. Nu zijn de Italiaansche bisschoppen openbaar tusschengekomen om... het recht der werklieden te erkennen. Ziehier wat wij lezen in den katho lieken Patriote op 18 Juli 1908. De werkstaking van Parma en de bisschoppen Voor de eerte maal zijn de Italiaan- sche bisschoppen publiek tusschenge- komen in een economischen strijd, de boerenwerkstaking van Parma. Vier j aartsbisschoppen en veertien bisschop- pen hebben aan hun geestelijken eenen brief gestuurd, de rechtvaardigheid j erkennende van de eischen der werk- lieden, wanneer zij zich houden op wettelijk terrein en de palen der rede- lijkheid niet te buiten gaan; zij veroor- j deelen den klassenstrijd en de geweldige ophitsingen. De strijd der belangen is onvermijde- j lijk tusschen de verschillende klassen j der maatschappij elk persoon moet 1 vrij zijn zich in te richten en zijne krachten met deze van anderen te ver- eenigen maar de inrichters mogen nooit bezield zijn door een gevoelen van haat. Deze brief, schrijft de briefwisselaar van den Patriote, verwekt groot opzien. Wel wel, dat verwekt groot opzien Waarom Is het zoo merkwaardig wat die heeren bisschoppen daar vertellen Dat alles is niets anders dan loutere, zuivere natuurwet. Die rechten nu zoo luid door de Italiaansche bisschoppen uitgeroepen, zijn reeds honderde jaren door ongeloovige philosofen erkend en reeds bijkans eene eeuw in de wet gevingen toegestaan. Dat alles is niets anders dan rechtvaardigheid en als zulks moest het reeds sedert lange jaren door al wat godsdienstig is luide en herhaaldelijk luide uitgeroepen zijn. Ongelukkiglijk de geest van recht vaardigheid is niet meer bij veel geeste lijken te vinden. Als het uitroepen van 't geen recht vaardig is, de rijken mocht mishagen, steekt men liever de rechtvaardigheid en gewoonlijk ook de waarheid onder den domper. Zoo is 't leven aange namer, gemakkelijker. De rijke beloont zijn gendarmen, zijn trawanten, zijn janitsaren met gunsten en geld. De arme kan niets. Doch dan komt eens de dag dat andere redders, die Christus, den God- mensch die zoo men het ons leert voor de armen ter wereld is gekomen, niet voor patroon hebben, doch veel recht zinniger en krachtigér tegen onrecht en dwang dan de dienaars van Jesus-Chris- tus zelve, in de bres springen. Zij word en; ee;-st-kuitg^Rcholden en vervolgd en gekerkerd doch eensdaags lukken zij toch 't volk gaat tot hen, en de priester niet durvende,ziet zijn schapen naar een andere kudde loopen. Wat gebeurt er dan Dan wordt de priester bang. Voor de ziel van al die menschen In 't geheel niet ons dunkens ligt de ziel hem niet zoo nauw aan 't herte, want wie heeft er met duizende geloovigen uit de kerken ge jaagd en 't geloof in duizende harten gedood door leugen, laster en vervol- 1 ging Dus 't is niet omdat die duizende j menschen hun ziel gaan verliezen dat j de geestelijken (er zijn natuurlijk uit- j zonderingen) bang worden, -maar hier- om zij weten dat zij enkel gezag hebben bij de rijken omdat zij, priesters, aan de rijken de volksmassa brengen. j Eens dat hun gezag verdwijnt bij het J volk, is ook hun eigen gezag weg bij de rijken. Geen geld, geen zwitser, zegde het oude spreekwoord zoo ook voor den priester geen slaven meer, geen j gezag meer bij de rijken. Als zij bijgevolg zien dat het volk van hen wegloopt naar anderendan loopen zij op hunne beurt er achter, om hun eigen macht te behouden, voor anders niet. Nog twee kiezingen als deze van verleden zomer en we zullen het zeilde zien in Belgie. Doch uit geest van rechtvaardigheid het recht der minderen erkennen en steunen vooraleer er gevaar besta het j volk te verliezen neen, dat moet men nooit van de bewaarders verwachten. De Geest van waarheid en van recht vaardigheid is verhuisd de kooplieden troonen wederom in den tempel en we zien nergens een God-mensch om ze er uit te jagen. H. Plancquaert. I zeggen/dat van 't geen de kloosterzusters betreft deze eiamens in 't geheél niet ernstig zijn. Daarbij welke aanmoediging ontvangt de goede/vrije onderwijzer, die zich aan zijn rol wil toegeven Geene. Men vraagt vleiers, krvip|rs, overdragers geen goede onder- ..wijtfdSs. Overal waar men kan worden de wereldlijke verstooten voor de geestelijke en zoo maakt men vö'or onze kloosters een schoon inkomen. lm 0ost-Vlaanderen alleen trekken de katho lieke .scholen 21/2 millioenen, voor 8/10 gaat 't geld de kloosters in voeg daarbij de talrijke fortuintjes van oude jonge dochters en oude kwezels die men zonder gerucht jaarlijks bij middel van testament of verkoop van goedkoope lijfrenten binnenpalmt, en ge ziet van hier tót welke spotterij de geest van armoede geworden is. Hadden wij dan nog een degelijk onderwijs Doch neen 't Volk mag niet goed onder wezen worden I t Is waar, onwetend is de werkman min gewapend voor den strijd voor 't leven. Hij is de armoede zekerder, en dan later op zijne beurt vader van familie geworden brengt hij een nieuw ras op van ongeletterden en half beschaafden. Dat geeft niet salus reipublicte lex esto, 't belang van onze overheerschiDg en van onzen zak wezs de wet, zeggen de behouders. Daarom hebben zij onwetenden en ongeleerden noodig, daarom moeten in Vlaanderen veel half be schaafden zijn, onbekwaam tot oordeel, een echt minder ras. En dit alles in name van een godsdienst waar- voi> de Stichter tot zijne discipelen geroepen heeftGaat en onderwijst alle volkeren. Schande, duizendmalen schande over hen I Gij rijke behouders zoowel in Vlaanderen als in Spanje en Vrankrijk, zijt de schuld ervan dat de katholieke bevolkingen overal de verach- terde bevolkingen zijn. Ye.cgelijk eens uw volkeren met de Noren, Zweden, Duitscliers','Zwitsers. Ha, moest Juliaan de Apostaat terugkeeren, en 't verval zién, de minderheid in ontwikkeling en beschaving der katholieke volkeren en de pogingen der officieele katholieken om die min derheid te behouden, zou hij dan nog uitroe pen Gallileer, (Jesus Christus) gij hebt over wonnen Of zou hij niet een kreet van triomf hebben geslaakt, ziende hoe de minderheid der nog geloovende bevolking zich scherper en scherper afteekent, de voorbode van een voortdurenden achter uitgang, en een voortdurend verval. H. P. goddelijke lessen en vermaningen, van het christelijk geloof en zijn dogmata De heer Loth vreest dan ook, dat de tijd van ongeloof, in het Evangelie voorspeld, een gevolg zal zijn van de hooge vlucht welke de stoffelijke vooruitgang neemt, en hij besluit zijn Cassandra-artikel met deverzuchting, dat men terug zou wenschen den tijd, dat alleen de duiven konden vliegen en niet de menschen. Is het niet eigenaardig, zulk een opstel te vinden in het voornaamste orgaan der Fransche katholieken Is het niet teekenend ook vcor den zonder lingen geest, die mannen als Arthur Loth be zielt Toen hij nog bisschop van Perugia was heeft wijlen Leo XIII in eenige herderlijke brieven den wetenschappelijken vooruitgang verdedigd en met name de uitvinding en de toepassing der electriciteit. En Rome heeft het uitgesproken, klaar en ondubbelzinnig, dat tusschen geloof en ware wetenschap geen strijd kan bestaan. De Kerk vreest de wetenschap niet en verzet zich niet tegen den vooruitgang. Maar de heer Loth... ja, wat zou hij eigen lijk willen Dat men graaf Zeppelin terecht stelde r Dat men Marconie onscfcadelijk d maakte Dat men in 't algemeen zich keerde tegen allen, die de door God aan de menschen geschonken natuurkrachten steeds meer benut ten en tot machtiger ontplooiïog brengen Men zou de vragen kunnen vermenigvul digen, want daar rijzen er nog vele. Maan genoeg. Strijd tegen het geloof was er altijd en \al er altijd zijn. Maar dien strijd en de bijna alge heels uitroeiing van het geloof te verwachten van wetenschappelijke ontdekkingen of ver nuftige vindingen, die in zichzelf niets verkeerds hebban, wijst op een jammerlijke verwarring des geestes, en doet weer eens begrijpen, hoe het komt, dat de katholieke zaak met zulke kampioenen er in Frankrijk zoo slecht voor staat. Centrum. Weest fier, o Belgen gij spant de kroon. Onder de personen van i5 70 jaar telt Belgie 65o,ooo personen die in de reeks onge- letterden moeten gesteld worden, Welke eer voor ons vaderland I En de behouders durven dan nog roepen dat zij de vrienden zijn van 't onderwijs I Ziet onze scholen, zeggen zij Ziet eens j welke opofferingen wij doen voor 't onderwijs I i Vrienden van 't onderwijs, zij Ja, aan dutsen J kunt ge dat wijs maken. Scholen bouwt ge ja, omdat ge weet dat gij scholen noodig hebt om uw invloed te behouden ;gij moet konkurrentie j doen aan de stadscholen der groote steden en aan de staatsscholen. Uwe scholen hebben voor doel 't behoud uwer politieke macht en niet voor eerste doel de liefde voor de ontwikkeling l van het volk. Lag het onderwijs u nauw aan 't harte wat zouden wij zien Gij zoudt uw scholen goed en degelijk inrichten ge zoudt zorgen de beste onderwijzers en onderwijzeressen te hebben, en daar waar gij machtig zijt, 't is te zeggen op den buiten en de kleine steden zou de bevolking 't best onderwezen zijn en 't meest beschaafd Is dit zoo Integendeel. Vooral de meisjes scholen zijn slecht, onder de kloosterzusters zijn er zoo weinig gediplomeerde onderwijze ressen dat om aan de wet te voldoen, en 't noodige percent gediplomeerde onderwijze ressen te hebben, men dikwijls verplicht is eene wereldlijke onderwijzeres in dienst te nemen. In middenmaat is 't korps van kloosteronder wijzeressen ver beneden zijn taak. De onwetenheid der vrouwen van Vlaan deren s werkersstand en boerenstand is iets verschrikkelijks. Er zijn er wel die kunnen lezen en schrijven doch eigentlijke verstandelijke ontwikkeling hebben zij niet, absoluut niet. Voor de jongensscholen is 't iets beter doch ook al niet veel. 't Grootste deel der onder wijzers en ook der onderwijzeressen komen uit de vrije normaalscholen waar de examens op verre na zoo ernstig niet zijn als in de staatsnormaalscholen, ja we zouden mogen De onderwijzers der Katholieke Kerk Hooger Leven, een Katholiek weekblad, geeft m zijn nummer van 19 Juli een artikel weer van het Centrum een Katholiek dagblad van Holland, 't Is de beoordeeling over een schrijven van L'Univers, het grootste en het bijzonderste katholiek dagblad van Vrankrijk. Die Loth, waarvan kwestie, is wel de ware type van de Katholieke behouders. Mannen zooals die Loth zijn er nog met duizenden en tien duizenden te vinden onder onze Katho- lieke behouders, onze kloosterlingen en onze priesters. Ziehier dit artikel TEEKENEND In den Univers leest men een hoofdartikel over de ontdekkingen en toepassingen der latere tijden telegraphie zonder draad, tele- phonie zonder draad, bestuurbare luchtballons, enz. Het artikel is van Arthur Loth, en men kon er zich lichtelijk over verbazen, dat deze pro ducten van den vooruitgang een man van iet wat ouderwetsche begrippen, als Loth, hadden geïnspireerd tot het schrijven van een premier- Paris. Maar al lezende komt men tot de verklaring en... de ontgoocheling. De heer Loth stelt de vraag en hij doet dit op \ijne wj\e of deze ontzaglijke voor uitgang eet immense progiès naturel, niet vooral het verderf der zielen zal bevorderen Wat de wetenschap doet, zoo redeneert hij, zal men slechts met moeite kunnen onder scheiden van het mirakel, en ligt hierin geen groote bekoring voor het geloof Zal de mensch naarmate bij grootere ver overingen maakt op de natuur, zoodat hij zich kan beschouwen als de meester van alle dingen en de beheerscner der aarde, zich niet meer en meer van God verwijderen Zal hij niet komen tot den waan dat de voor uitgang onbeperkt is en zich zeiven de schep pingsmacht toekennen En wat zal er dan worden van het oude geloof in God en de hoop op het eeuwig leven Wat zal er worden van het Evangelie met zijn In tijde van kiezing is men opgewakkerd en aangevoerd, men is in vol'e vuur en hoe heviger de vijand slaat des te geweldiger men ook wordt. Doch na de kiezing verflauwt die strijdlust, dat vuur neemt af en men wordt heelemaal lauw. 't Is aan die lauwe zielen die er soms zouden kunnen zijn, dat we een woord willen zeggen. In onze partij moet immer een geest van opoffering en werkzaamheid bestaan. Hij die lid wordt van onze patrij moet weten dat bij medewerkt aan een groot maatschappe lijk werk De gebrekkige samenleving hervor men en herkneden tot eene goede deugdelijke maatschappij Voorwaar dit is een groot en grootsch werk en ieder partijgenoot zou er de zwaarte moeten van voelen. En dit kan moeilijk als men geen standvastige lezer is van een democratisch blad. Elke partij genoot moet zich dus beieveren dat hij een blad leze en na de lezing voortgeve aan zijn gebuur die het niet pakt of koopt. Dit is een strenge plicht voor iederen partij ganger, want 't is de lezing van een blad dat sterke karakters vormt. We zegden dat ieder lid trouw zijn plicht moet volbrengen en doet ieder dat 't Is vooral tot de werkende leden onzer par tij dat we spreken, tot de jongeren en ook tot dezen die aan 't hoofd onzer maatschappijen staan en daar het bestuur in handen hebben. O, men wordt zoo gemakkelijk lauw en onverschillig, men gaat aan 't sluimeren zonder dat men het zelf weet. En vergeet niet, vrienden, bestuurders van vakvereenigiDgen, spaarmaatschappijen, onder linge bijstanden, ziekebonden, propaganda- clubs, tooneel- en muziekmaatschappijen, vee verzekeringen, melkerijen, enz. vergeet niet dat gij geroepen zijt om die steunpilaren onzer partij te verzorgen, te voeden, in 't leven te houden en ze te bewaren van alle smet en onheil. Opgepast, vrienden, dat ge immer wel door drongen zijt van uwe plicht en dat ge niet lauw noch willoos wordt. Gij, bestuurders van vakvereenigingen,spaar maatschappijen en ziekebonden, ziet wel toe dat er niet de minste vlek kan worden gewezen, let op dat rekeningen en geld immers juist zijn als gcud, verzuimt geen enkel vergadering en geeft iinmer een trouw verslag van al wat de leden verlangen en vragen. Dit alles is hoogst noodig om een ernstige maatschappij in 't leven te houden en de leden den iever niet te benemen. Gij, bestuurders van propagandaclubs, moet immer zorgen dat ge de eerste zijt in den strijd, immer in de eerste rangen, aan 't hoofd, vooral

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1908 | | pagina 1