Herziening der
kiezerslijsten1
Partij-Vergaderingen
Een woord tot het volk
De strijd om het
maatschappelijk leven
Treurig, anstig bilan
Miljoenverbrassers
Leest en verspreidt ons blad
De Aalstenaars te Brugge
UIT BRAZILIË
Desselghem
De wet op de Zondagrust
M. Tibbaut in Congo
Van alles wat
De hedendaagsche politieke strijd is de strijd
van ons volk, dat aan het volgens de Datuur-
wet gewaardeerde maatschappelijk meoschelijk
leven niet deelzaam is 't is de strijd van de
nederige menschenklasse, die den rang in de
samenleving eischt welke haar toekomt die
haar natuurlijk maatschappelijk leven ontwringt
uit de ijzeren klauwen der beheerschers van
natiën en volkeren.
De maatschappij is rijk a3n voortbrengselen,
de natuur schenkt onuitputbare schatten. De
samenleving is rijk aan kennis en wetenschap
is rijk aan vernuft en uitvindingen en een
streven naar algemeen maatschappelijke wel
vaart en ongestoorde vrede ligt vast in den aard
der menschheid, als een verscholen ideaal. Een
algemeen maatschappelijk leven ligt dus be
sloten, enkel en alleen in 't gemeenzaam genot
van hetgeen de samenleving bezit geen hon
gerlijders in een rijken staat.
Doch, hier treden wij niet in de theorie van
het socialistisch collectivisme of algemeene
persoonlijke onteigening ten' bate van alge
meene Staatseigendom wij prediken geen ge
lijkheid van-bezit aan voor elk voor wat betreft
den algemeenen eigendom wij willen enkel
de twee maatschappelijke kapitalen, fortuin en
arbeid, als twee factoren vair algemeen men-
schelijk maatschappelijk leven doen optreden.
Het menschelijk vernuft, de wetenschap en
kunst der menschheid, schept ons weer en
betere werktoestellen, brengt ons de zelfbe-
weegkracht ter vervanging der menschelijke
lichaamskracht, niet met het doel den nijveraar,
den fabrikant of gelijk welken werkgever in
fortuin te bevoordeeligen door hem 't ont- 1
sparen van dagloonen aan de hand te doen,
maar met het natuurlijke doel de menschelijke
arbeidstaak in 't algemeen te vergemakelijken.
Doch hier wordt de wetenschap van haar doel
afgeleid door de bezittende klasse die het maat
schappelijke richtsnoer aan de hand hebbende,
de vruchten der wetenschap aanwendt tot eigen-
bate alleen, terwijl een gedeelte der werkende
menschheid erdoor van den arbeid wordt ver
drongen en een ander gedeelte aan het kunst
werktuig wordt vastgebonden, zooniet zijne
lichaamskracht, toch zijne geesteskracht uit
puttende door de aanhoudende aandachtinspan
ning die onafgehroken wordt vereischt, terwijl
hij als loon niet genoeg ontvangt om zijn
lichaam tegen de dagelijksche opslorping te
sterken. Kan zulks doorgaan als menschelijke
maatschappelijk leven volgens den zin van het
woord
Zoo is de wanverhouding der maatschappij
onder alle oogpunten even groot. De samen
leving bezit onderwijsgestichten van allen aard
die voor het overgroote gedeelte der menschheid
ongenaakbaar zijn alleen de fortui nbezitter
strekken zij ten nutte, of beter alleen zijn zij
in zijn bezit -zonder dat deze klassen van
menschen het er in beslotene nut, dat ten bate
der samenleving moet strekken, er in putten of
bewerkstelligen, gedeeltelijk uit luiheid, gedeel
telijk uit persoonlijk klassenbelang, terwijl er
zoovele geesten, vatbaar voor onderwijs en
wetenschap, verscholen en verloren liggen
onder de edele ridderlijke werkersklasse ver
nuftige denkerszielen die, ware het voedsel des
geestes hun ten goede gekomen, de samenleving
tot hooger nut zouden strekken dan het grootste
gedeelte onzer geldbarons en kasteelheeren.
De ontwikkelde menschheid in 't algemeen
tracht, niet alleenlijk naar landelijken vrede en
gewestelijke orde, maar wenscht den alge
meenen maatschappelijke vrede over de gansche
uitgestrekte wereld, zulks in het belang van
handel en nijverheid, in 't belang van mensche
lijke vrijheid en maatschappelijk leven. Door
de grillen van keizers en koningen, die in naam
van beschaving en maatschappij regeeren,
worden de eisch der beschaving, die uitdrukke
lijke wil, der maatschappij met de voeten ge-
getreden. Niettegenstaande het onachtzaam
verzuim der groote standen jegens de min
dere, toch hebben de eeuwen besef en ontwik
keling mede gebracht voor deze laatsten, die
nu als vrije demokraten den strijd voor het
algemeen menschelijk maatschappelijk leven
strijden. R. Vandersciielden.
Voor a5 jaar, waren in de Belgische Bede
laarsgestichten 2,857 vagebonden, nu zijn er
4,781.
In de Correctiescholen waren 648 verloopen
kinderen nu zijn er 2,221 1
In de gevangeniseen zaten 3,yo5 ongeluk-
kigen, nu, in 1908, 5,077
Voor de gevangenissen en de gerechtskosten
betaalt 't belgisch Gouvernement ruim 71 mil
joen frank, 't is te zeggen 11 miljoen meer dan
voor het lager onderwijs I
Is dit niet droevig en betreurenswaardig
En dan boft men op de hedendaagsche ver
fijnde beschaving 1 Treurig, angstig bilan
Theodoor.
Eertijds voor eenige maanden, hebben wij
hier nog gesproken over de wijze waarop onze
huidige ministers met de zuurgewonnen pen
ningen der 7 miljoen Belgen omspringen. En
wij spraken over den Knoeiberg, de Midden
statie en de Militaireschool te Brussel, over
den tunnel in het park te Laeken, enz., enz.
In de Kamerzitting van 7 Juli 11. gaf
M. Woeste, de leider der katholieke partij in
de Belgische Kamer ons gelijk. Hij heeft toch
eens ferm den bol der katholieke ministers
gewasschen, die niet weten of die Knoeiberg
58 of 75, of i5o miljoen zal kosten, die niet
kunnen zeggen of de Middenstatie zal gebouwd
worden, ja of neen 1
Indien gij zoo voortgaat, riep de heer Woeste j
verontwaardigd in volle Kamer uit, dan zal
het volk van Brussel kasseisteenen uitrukken j
om revolutie te maken.
Ingevolge de wet, wordt er, te beginnen met
eersten juli, op het stad- of gemeentehuis over
gegaan tot de herziening der kiezerslijsten die
zullen in voege komen voor 1909-1910.
De personen die niet ingeschreven zijn op de
kiezerslijsten, of die het getal stemmen niet
bezitten waarop zij recht hebben, mogen van
nu af hunne rechten doen geiden bij het ge
meentebestuur.
Om kiezer te zijn is de eerste vereischte dat
men geboren Belg zij, of de inburgering be
komen hebbe.
Daarenboven moet men nog de volgende
voorwaarden vereenigen
Om kiezer te zijn voor de Kamer moet men
op eersten Mei 1 909 ten volle 25 jaar oud
zijn,voor den Senaat, voor de Provintie en vbor
de Gemeente 30 jaar.
Om ingeschreven te zijn als kiezer voor de
Kamer, den Senaat en de Provincie, moet men
op eersten Juli 1 908 ten minste sedert
één jaar ten volle ia de stad of gemeente ver
blijven voor de Gemeente, sedert ten minste
drie jaar.
Hebben recht op éétie bijgevoegde stem
Voor de gemeentekiezingen, de kiezers van
ten volle 35 jaar oud op eersten Mei 1909,
gehuwd, of weduwaar met kinders, ten minste
15 frank persoonlijke belastingen betalende
aan den Staat in de gemeenten van meer dan
10,000 zielen van 2,000 tot 10.000 zielen, 1
10 fr. in de mindere gemeenten, 5 fr.
Voor de verkiezingen voor Kamer en Senaat;
is deze belasting vastgesteld op ten minste!
5 frank.
Die belastingen moeten bestaan voor het;
loopende jaar en voor het voorgaande. De nietj
als werklieden ontlasten moeten de belastingen
voor 1907 betaald hebben.
Voör de werklieden is het voldoende dat zij
een huis bewonen, welk voor gemelde sommen
als belastbaar aangeteekend is op de belastings-
rollen.
Hebben ook recht op ééne bijgevoegde stem
De kiezers, eigenaars, sedert eersten Jul
1907, van gronden of huizen gevende eer
kadastraal inkomen van 48 fr. of van eene
inschrijving op het grootboek der openbare'
schuld, of van een renteboekje op de spaarkas,)
gevende ten minste eenen jaarlijkschen intrest
van honderd frank en bestaande sedert eersten
Juli 1906.
Hebben recht op twee bijgevoegde stejnmen
i° Dezen, die alle tweiïde bovengenoemde
voorwaarden van huisvader of eigenaar §amen
bezitten
20 Zij, die drager zijn van een der diploma's,
titels of getuigschriften, opgesomd in artikel 17
der wet van 12 April 1894
3° Zij, die een der openbare bedieningen
vervullen of vervuld hebben, die een der amb
ten bekleeden of bekleed hebben, die een der
beroepen uitoefenen of uitgeoefend hebben,
aangestipt in artikel 19 van voormelde wet.
Zij, die sedert eersten Juli 1907 eigenaar
zijn van onroerende goederen, hebbende een
kadastraal inkomen van minstens i5o fr., heb
ben recht, als eigenaar, op twee bijgevoegde
stemmen voor de gemeente.
Niemand kan meer dan drie stemmen hebben
voor de Kamers en de Provincie, noch meer
dan vier voor de Gemeente.
AALST
Op Zaterdag i5 Augusti, O. L. Vrouw
Hemelvaart, doet ons muziek Tot Heil des
Volks, vergezeld van den Reizigersclub Elk \ïjn
Spel, een speelreis naar Brugge.
De vrienden die begeeren mede te reizen,
kunnen zich /an heden af laten inschrijven in
ods lokaal Sint Joorisstraat. De prijs heen en
terug is 2.75 fr. voor een of twee dagen.
BRUGGE
Zondag 9 Oogst, om 8 ure 's avonds, bijeen
komst van den Volksbond in 't Volkshuis.
Dagorde 1. Verslag der partij vergadering
van Zondag 2 Oogst te Brussel. 2. Deelne
ming aan de onthulling van 't gedenkteeken
van Priester Daens te Aalst. 3. Bezoek der
Aalstersche vrienden aan Brugge op 15 Oogst.
Wij rekenen op eene talrijke opkomst, om
die belangrijke punten te bespreken.
Het Bestuur.
GENT
PROPAGANDAKRING
Vergadering te Gent den 2 3 Oogst om
11 1/2 ure 's morgens, in 't lokaal Hotel de
Russie. Allen op post.
DagordeVerslag der vergadering te Brussel.
2Onthulling van 't gedenkteeken aan Priester
Daens. Het Bestuur.
Deerlijk-Propagandakring
Op zondag, 16 Augusti, om 5 u. namiddag,
verplichtende vergadering, volgens reglement
op boete van 2 5 centiemen.
Dagorde Herkiezing van het bestuur en
afgeveerdigden voor den arrondissementsbond.
Het Bestuur.
Zaterdag i5 en Zondag 16 Oogst zullen een
75tal Aalstersche vrienden, met volksvertegen
woordiger Petrus Daens aan 't hoofd, een
bezoek doen aan Brugge.
Zij koinen te Brugge aan den Zaterdag i5
dezer, 's ..morgens om 8 ure 3g, met hun muziek
Tot Heil des Volks.
Na eeue wandeling in stad zullen zij samen
middagmalen daarna bezoek aan de stad.
's Avonds om 8 ure 27 vertrekken er een
5otal de overige blijven tot 's anderdags om
dan rond 9 ure 's morgens een uitstap te doen
naar Oostende.
Wij wakkeren de brugsche par tijgenooten
aan de Aalstersche vrienden zoo gulhertig
mogelijk te ontvangen.
Over eenige dagen meldde een nieuwsblad
dat er spraak was van M. Emiel Vliebergh,
professor te Leuven, te benoemen tot minister
van landbouw.
Het katholiek Handelsblad noemde dit
nieuws eene klucht.
Waarom Ware M. Emiel Vliebergh zoo
bekwaam niet als de ministers van landbouw,
die hem voorgegaan zijn?
M. Vliebergh, waarvan sprake, is voor
't oogenblik in Brazilië en hij schrijft in een
brief uit die streek het volgende wetensweer-
dige dat onze lezers kan belang inboezemen
Eene eigenaardigheid van de Braziliaansche
binnenlandsche steden overal ziet ge boven
de steden Urubus zweven, dat zijn zwarte
raven, 3-4 keeren zoo groot en dik als onze
raven.
Ik zag er nog nergens zooveel als hier in
Bello-Horizonte. Voor Brazilië is dit een
hoogst nuttige vogel evenals de zuiderlingen,
zouden de Brazilianen, waar 't op netheid aan
komt, nu wel juist den eersten prijs niet weg
halen alles wat hun niet meer aanstaat, wer
pen zij buiten. De urubus zorgen voor den
openbaren reinigheidsdienst. Zij verslinden
alles.
Ook te lande, waar een dier sterft, bij voor
beeld in de weide gebeten door een slang, zijn
de urubus erbij om 't lijk niet te laten ver
rotten.
Eene ander eigenaardigheid, nu wel juist niet
van Bello-Horizonte maar van den omtrek en
van geheel Minas onder de priesters hebt ge
zeer veel halve negers. De aartsbisschop zelf
van Marianna is een kleurling. Ten andere,
overal in Minas en ook te Rio de Janeiro komt
ge zeer veel kleurlingen tegen negers of halve
of toch gekleurde. Den eersten dag dat ik te
Rio was meende ik dat maar schaars de helft
der menschen die ge ontmoet zuivere blanken
waren maar dan ben ik gaan tellen en wij,
zuivere blanken, zijn toch in Rio in meerder
heid.
Ook in Bello Horizonte is het zoo in zoo
eene nieuwe stad is de bevolking natuurlijk een
samenstel van vele nationaliteiten Italianen
en Portugeezen zijn er als vreemdelingen, het
meest. Ik ontmoette ook een Vlaming die hier
lange jaren is en hier als bouwmeester goede
zaken doet. Hij kon nog Vlaamsch spreken,
maar moest toch naar zijne woorden zoeken.
Vroeger was Ouro Preto eene gekende stad.
Hier werd veel goud gevonden, zwart goud,
van daar de naam Ouro Preto zwart is het
eigenlijk niet, maar donkerder dan 't gewoon
goud dat we kennen.
Er steekt er nog in de bergen, hier dicht bij,
zei me de bestuurder der Escola de Minas,
maar een der grootste moeilijkheden is de
eigendomstitel van den grond. Verschillende
personen maken er aanspraak op; er is al spraak
geweest dat de Staat er zou tusschenkomen en
den grond onteigenen voor openbaar nut.
O ver de Escola de Minas, de Mijnbouw-
school, zal ik niet veel schrijven dat is, even
als eene mijnbouwschool bij onszij heeft hier
in Brazelie grooten naam en 't bezoek maakt
den besten indruk. Men was juist bezig met
proefnemingen om ijzererts te smelten met elec-
triciteit. Kon dat practisch gedaan worden,
't ware voor Braziliën van 't allergrootste be
lang.
De machines worden hier meest met hout
gestooktkolen waren er niet nu beweert
men dat er in Zuid-Brazilië gevonden werden;
maar watervallen om goedkoop electriciteit
voort te brengen zijn er hier genoeg.
Verleden Vrijdag heb ik hier iets gezien en
gehoord dat ik u moet vertellen
't Was eerste Vrijdager waren eenige men
schen te communie geweest, meestal vrouwen,
waaronder vele zwarte. Na de mis zaten er
verscheidene op hunne knieën, bijeen in groep
jes van 3 of 4.
Zij doen samen hunne dankzegging zei
me de pastoor. En zoo was 't eene las voor,
uit den kerkboek.
Ook zoo onderzoeken ze dikwijls hun
geweten voor de biecht voegde de pastoor
er bij ze zijn er niet te veel beschaamd
over dat een ander weten zou waarvan ze zich
moeten beschuldigen. Ze zeggen bij hen zeiven
dat deze niet beter is dan de andere. Zou het
gebeuren dat ge in die groepjes eens hoort
lachen, dan is 't dat ze bij een onder hen iets
buitengewoons ontdekt hebben 1
Einde der Abonnementsrol
Albers Camille 4 Deketele Jules We 4
Vandendriesche August 4 Vanderbeken kin
ders 40 D'Heedens Camille 5 Decoster
Jules i3 Bekaert kinders 90 Van Dorpe
Jules 6 Vanniere Augnst 4 Nolf, Camille 3;
Verhelst 40 Vanboutte Jules i5 Vanhoutte
Camille 40; Nuyttens August 3 Tremmerie
August 10 Tremmerie Adolf 5 Degrave Jan
26 Vanhackere 5 Lavaert Jan i5 Lamijn
5 Declercq Camille 8 Vancompernole Frans
2 Coorevits Cyrille 5 D'Heedens Richard 2
Cnockaert Hector 2 Braet Remi 20 Bekaert
Karei 16 Vanhoutte Theoflel 5o Bekaert
Alfons 5 Vandenbossche Bruno 15 Vanden-
bossche Jules 65 Carpentier Frederic 10
Delobelle Jules 12 Decoster, Petrus 2 Van-
acker Henri 5 Albers Frans 21.
Men weet dat zekere belgische handelaars
maar weinig tevreden zijn over de wet op de
zondagrust. Ook ontvangt de regeering talrijke
afzonderlijke of gezamentlijke verzoekschriften,
uitgaande van handelaars of van handelsbe
dienden. De minister van nijverheid en arbeid
stuurde al die schriften aan den Hoogeren
Arbeidsraad, om er zijn gedacht over te ken
nen. De eischen hebben meestendeels betrek
op hetzelfde punt. De handelaars doen uit
schijnen dat de winkels, waar men in 't klein
verkoopt, volgens de zeden van het volk zouden
moeten toegelaten worden zondags te werken.
De werköian geniet slechts dien dag vrijheid
hij moet er bijgevolg van genieten om zijne
aankoopen te doen. De kleinhandelaars vragen
dus de toelating om hun personeel te doen ar
beiden gedurende i3 dagen op 14 of 6 1/2
dagen op 7
Woensdag hield de Hoogere Arbeidsraad
zitting in de marmeren zaal van het paleis
der Akademies te Brussel. M. Hanquet gaf
verslag over de ingekomen verzoekschriften.
Hij deed opmerken dat zij uitgaan van een
verbond van handelaars, die willen protesteeren
tegen de wet op de zondagrust. Bijgevolg vroeg
hij dat de vraag der verzoekers zou verworpen
worden.
Verscheidene redenaars namen deel aan de
bespreking welke zeer langdradig was. Er
waren verzoekschriften ingekomen uit talrijke
steden en gemeenten.
Ten slotte besliste de raad, met algemeene
stemmen min eene, dat de gevraagde toelatin
gen van de handelaars, om hun personeel
zondags een halven dag te mogen bezigen, niet
mogen verleend worden, daar zij strijdig zijn
met de wet.
De raad heeft echter den wensch uitgedrukt
dat hij door de regeering in eene bijzondere
zitting zou bijeengeroepen worden, om te on
derzoeken welke wijzigingen aan de wet op de
zondagrust kunnen gebracht worden, ten einde
voldoening te geven aan de handelaars, welke
er over klagen.
Men heeft nieuws ontvangen uit Boma,
luidend dat M. Tibbaut, volkvertegenwoor
diger van Dendermonde, in uitmuntende ge
zondheid aldaar aangekomen is.
Zoodra zijne aankomst geseind was, hebben
verscheidene belgen te Boma, de vlaggen uit
gesteken en men heeft M. Tibbaut geestdriftig
ontvangen.
Na eenige dagen verblijf te Boma heeft
M. Tibbaut zijne reis naar het binnenland van
den Congo ondernomen.
Zooals het verwachten was, zullen nog
M.Tibbaut, noch citoysn Vandervelde in Congo
veel meer te zien krijgen, dan hetgeen men hun
toonen wil. Hunne aankomst is overal aange
kondigd, en overal ook zijn er maatregelen
genomen om hun alles onder het beste daglicht
te doen zien. Er is zelfs reeds bevel gegeven,
de maatregelen, genomen om de inboorlingen
hunne belastingen in werk te doen betalen, op
te schorsen tot na hun bezoek.
Het Staatsblad van woensdag bevat een
reglement betrekkelijk de voorzorgen, die in
acht moeten genomen worden voor alle open
bare cinematograafvertooningen.
De werken aan Brussel-Zeehaven gaan goed
vooruit. De derde afdeeling van Humbeek naar
Groot-Willebrouck, is ver gevorderd. De twee
sluizen van Capellen en van Willebrouck zullen
binnen twee maanden geëindigd zijn.
Het onderdrukkingsregiem tusschen
de volkeren aller standen en denkwijzen
duurde reeds eeuwen. Ten huidigen
dage nog is het een strijden om leven
en doodKeizers- en koningsgezinden,
adeldom en heerschers bestaan nog
even als over jaren.
Ondanks het gewoel, ondanks het
gejammer der schreeuwende massa,
naar een beter streven, om een beter
rechtveerdiger bestaan, nog zijn er die
de verdrukkingsroede der hoogere stan
den, der rijke bezittersklasse slepen,
en hen wetens en willens laten voort
stuwen zooals een machien door de
krachten van stoom of electriek. Die
ziende, blindendie hoorende, dooven;
die krachtelooze lichaamsdeelen, willen
niet dat andere, werkslaven zooals zij,
hunne eigene broeders, het voorbeeld
geven, hun den weg leeren, de baan
inslaan naar verbetering, naar vrije
menschenwaarde, om door ontwikke
ling en organisatie de verdrukking te
doen eindigen.
In de laatste tijden heeft Ronse eene
schoone les ontvangen. Reeds geruimen
tijd heerscht in Ronse eene geweldige