Brief uit Anseghem mxi&it VICHTE MEENEN ISEGHEM Brief uit Anseghem dertig beambten. Sire moest ze dan zelf betalen. Nu moeten wij ze betalen en't steekt zoo nauw niet. Ook voor een begin heeft men benoemd 71 ge wone beambten en 78 beambten met eenen graad in een woord 71 soldaten en 78 officieren in 't geheel 149 bureel- ratten of met den minister er bij i5o op den kop. In den Congo zijn er slechts 2000 blanken handelaars, missionnarissen, werklieden, rechters, nonnen, geeste lijken, officieren, ingenieurs, enz., en voor te komen leeren wat die 2000 menschen daar doen heeft men van 't eerst af i5o beambten noodig Wat al zoontjes, kozijns, neven en politieke vrienden zijn er daar wederom te onzen koste in 't vet ingelegd Die i5o eerste vrienden zullen on geveer een millioen trekken per jaar de intresten van 't nieuw te bouwen 1 - - 11.1» ato oio drie a vier honderd duizend franken opslorpen, 't is te zeggen dat ons nieuw ministerie meer kost dan de zuivere winst door onzen handel in den Congo gedaan En zoo schrijft het katholiek Nieuws van den Dag: 't en is maar een begin. Wie 't beleven zal, zal 't zien de Congo zal eenige kapitalisten toelaten zich rijk te stelen ten koste der arme negers en der slimme Belgen en gele genheid geven aan de katholieke partij een gansche bende lediggangers te Brussel te doen leven ten koste van boer en werkman. In Gent kunnen twee theaters niet bestaan in Antwerpen drie ter nauwer- nood. In Brussel ziiten er alle dagen twaalf proppens vol. Immers ons snel bestuur dat aan 't hoofd kwam onder den kreetweg met de lasten, weg met de nutt' looze uitgaven zorgt er voor te Brussel duizende nuttelooze beamb ten te betalen die op hun bureelen slapen bij gebrek aan werk en dan 's nachts in compagnie 's lands centen verteeren, terwijl ons boeren en bur gers en werkmenschen slapen van ver moeienis van den arbeid op denwelken de Staat door zijn onrechtvaardige be lastingen een deel komt nemen om zijn vrienden cn kiesdravers te vetten. H. Pl. Mijnheer de Opsteller, Wij nemen de vrijheid ons tot 11 to wenden om een daad van onverdraagzaamheid aan te klagen die ongehoord mag heeten. De behouders hebben hier een nieuwen dok- toor doen komen deze die hier reeds was, is zeker niet genoeg naar hun goesting. Nu dat is hun recht. Maar wat hun recht te buiten gaat, dat is, dat katholieke eigenaars hun pachters dezen nieuwen geneesheer opdringen. Wie is er daar wederom 't slachtoffer van De werklieden en kleine boeren. Elkeen weet van welk belang het is dat een doktoor de familien en zijn zieke sedert lange jaren kennc. Veel werkmenschen en kleine boeren zijn ge- woon sedert jaren bij den ouden doktoor te 1 gaan die bijgevolg gansch op de hoogte is hun ner lichaamsgesteltenishunner zwakte of hunner kloekte. Voor veel menschen ook is een geneesheer een bi-jcatvader en een raadsman en op eens moet ru iedereen zijn ouden doktoor verlaten en bij den nieuwen vaan I En indien den ouden doktoor nu eens de beste ware zouden de eigenaars aan al die menschen hun gezondheid instaan En indien rij de goed koopste ware zouden zij 't verschil betalen Werklieden, burgers en kleine boererf ziet gij nu hoe de behouders met u den zot houden Gij hebt zelfs de vrijheid niet meer een eigen doktoor te kiezen Voelt ge nu niet hoe noodzakkelijk het is die dwinglandij te breken Weest kloek en vrij. Werpt uw juk af en met de eerste kiezing schaart u bij de christen democraten en wordt vrije mannen. Malatus. BOND ANSEGHEM Verleden Zondag was er vergadering voor den bond de toestand blijft bloeiend. Anse ghem heeft den bloeiendsten bond van 't arron dissement en binnen kort zal hij nog aangroeien met een tiental leden. Vrienden, de handen uit de mouwen met ons gestreden voor de vrijheid van ons volk en voor zijn verbetering. De be houders zien ons maar gaarne als hun knechten en slaven. Vrije mannen, dat moeten we wor den. Sluit u aan bij ons. Zich vrij gevoelen is zoo geestig. Smijt alle vrets van kant. De be houders zijn slechts stout omdat gij vervaard zijt.Toont dat ge durft, toont dat ge vrije man nen zijt en ze zullen u zelve ontzien. Leve de christene volï.spartij I Een lid. Geen sterker strijdmiddel dan ONZE STRIJD, het boekje, 64 bladzijden be slaande, van Priester Fonteyne, dat aan 10 centiemen te verkrijgen is bij den drukker C. Moeyaert, Coupurerei Brugge. RONSE EENE APENFAMILIE Onze anti-socialisten, als partij gansch af hangende van de katholieke bewaarders, dus geen eigen bestaan, geen eigen piogramma noch eigene princiepen bezittende, hebben er zich steeds moeten bij bepalen alles van andere partijen af te kijken en dezen in alles na te apen. Dit heeft men vooreerst kunnen bestatigen met al de werken en inrichtingen welke zij tot stand gebracht hebben. Om dit klaar te bewijzen willen wij hier eens aanhalen op welke geestige wijze zij ons, chr. democraten, hier in Ronse trachten na te apen. Zooals men weet heeft onze partij van bij haar ontstaan de groene kleur, zinnebeeld van lioop en leven, als kenteeken aangenomen. Daarom was deze kleur zoo zeer gehaat door de katholieken, dat het zieu alleen eener groene vlag of van een groen strikje genoeg was om hun aangezicht van woede te doen groen wor den. Om die reden ook werden wij door die mannen met de liefelijkste benamingen bejegend zooals: groene scheurmakers, groene socialisten enz. Welnu,.w'-* t,-.., gelooven Diezelve maaua scnijnen thans ook, op nunne ucorc, de groene kleur als kenteeken te willen aan nemen. Immers, eiken Zondag ziet men hier thans onze anti-socialisten en jonge katholieke heerkens, fier gelijk pauwen, door de straten der stad wandelen, met een groen zakdoekje of strikje in hunnen vestzak Doch er is nog meer. Om die mannen nog beter te doen kennen, hoeven wij hier nog een ander staaltje aan te halen van de wijze waarop zij liberalen en socialisten trachten na te apen. Zooals men hier wederom weet, werden deze laatsten, door onze katholieken en zoogezegde anti-socialisten, dikwijls uitgemaakt voor al wat slecht is, en met de meeste scheldwoorden bejegend, zooalsstraatleireu, krapuul, jan hagel, enz., om reden dat dezen, toen zij bij gelegenheid in de straten eens manifesteerden, z'ch wat al te gemeen gedroegen of wat al te luidruchtig te werk gingen. Welnu, zou men het hier wederom kunnen gei00ven Onze anti socialisten trachten nu ook op de zelve wijze de gemeene manieren van liberalen en socialisten na te apen Men ziet ze du ook somtijds in benden de straten cnzer stad door trekken, met stokken gewapend, en op eene uitdagende wijze, huilende en zingende van Vive la Calotte n en andere gemeene refrains en straatliederen, die zij van de liberalen aan geleerd hebben, na er enkel eenige woorden aan veranderd te hebben. Maar 't is niet alleen, hier in Ronse, dat zij op die manier, hunne dapperheid en helden moed willen ten toon spreiden ook in vreemde steden gaan zij door hun gemeen gedrag de goede faam onzer stad onteeren. Dit kunnen vooral Audenaerde en Nederbraekel getuigen. Doch, Ongelukkig vtter W, bo*fr rrten oVersf', het zelve geduld niet en mogen zij dan ook wet eens het hazenpad kiezen Hier ziet men dus tot wat peil van laagheid en verworpenheid eene partij moet vervallen, die, haar eigen bestaan verloochende, zich met lijf en ziel aan eene andere partij overgeleverd heeft en dat nog juist aan die partij die gekend is, als zijnde het meest vijandig aan de klasse die zij beweren te vertegenwoordigen. Eindelijk, nu dat 2ij hunne nietigheid be ginnen te gevoelennu dat zij gewaar worden welhaast aan de algemcene verachting ten prijs gegeven te wordennu trachten zij door alle mogelijke middelen de aandacht op zich te trekken, hopende op die manier nog eenig effet op den geest van het volk te kunnen maken. Doch dit alles zal vruchteloos blijven; Vroeg of laat zullen zij onder de verachting des volks bezwijken, dat dit dan de rechtvaardige straf van huu snood verraad weze. A. B. Hos gaan onze katholieke Vertegenwoordigers zich gedragen Op het oogenblik dat deze regelen verschijnen is de gewone wetgevende zittijd geopend Hij belooft heel gewichtig te wezen, en wat er ook gebeure, zal hij een overgrooten voor uitgang aanwijzen der volksgezinde gedachten. Inderdaad, verscheidene belangrijke vraag punten van het democratisch programma zullen ter bespreking komen, namentlijk 1. De afschaffing der plaatsvervanging of persoonliijken dienstplicht. a. De leerplicht of verplichtend onderwijs. 3. De evenredige verwoordiging in gemeente en gouwverkiezingen. 4. De achturen arbeid der kolenmijners of de beperking van den arbeidsduur. Voorwat de drie eerste vraagstukken betreft, gansch de linkerzijde hangt ze aan. Het vierde punt wordt in de gelederen der linkerzijde vurig aangekleefd en verdedigd door alle volksgezinden, doch-nog door eenige zeld zame oude liberalen, de laatste der mohikanen, bestreden. Daar de katholieke meerderheid slechts acht stemmen bereikt, behoeven er slechts een vijftal katholieken de drie eertstgenoemde hervor mingen toegedaan te zijn, en een tiental de laatste, om ze allen te doen doorgaan. Welnu verscheidene ministers, talrijke katho lieke vertegenwoordigers, bijzonderlijk onder deze der hoofstad hebben woorden gelost, daden volstrekt, beloften gedaan, welke ge tuigen, dat zij de eerlijkheid en de dringende noodzakelijkheid gener hervormingen niet meer kunnen en willen betwisten. Tot den dag van heden hadden zij er in de Kamers een vijandige houding tegen aange nomen, omdat de katholieken voor gewoonte hebben vooruit en vooral hunne partij belangen boven alles te plaatsen, en omdat Woeste het hen gebood. Doch in de laatste tijden is het gezag van den groenen paus erg gedaald, en de hoofdman, de leider der katholieke behouders, de aartsvijand der kristene demokraten, zal welhaast den fabel kunnen overdenken en overwegen van den leeuw, die oud geworden zijnde en gansch versleten, de spieren met lam heid geslagen en de klauwen krachteloos gewor den, den hoon en den smaad aller dieren moest verduren om op het laatste nog begroet te worden met den stamp van den ezel. Zoo iets zal geschieden in de bebouderspartij, hare mannen zitten Diet vast meer ia den zadel; zij gaat met rasse schreden hare ontbinding te gemoet de volksgezinde gedachten dringen overal door duizende en duizende katholieke kiezers zijn er mede bezield en dreigen de katholieke partij, welke zij tot heden trouw waren gebleveD, te verlaten om tot het demo cratisch leger over te gaan. Teekens dezer ont binding komen wij overal te bespeuren, tot in de jongste vergaderingen der katholieken van Aalst en der katholieke gemeenteraadsleden van Brussel en omtrek. En de katholieken kunnen tegen geen verlies meer I Bijgevolg vragen wij ons af, wat onze thieltsche katholieke volksvertegenwoordigers Gaan zii getrouw aan hun verleden immervoorts de volUos^cu.wi-.1- - strijden of zullen zij eindelijk, al ware het maar uit vrees van den kiezer, eene gunstige stemming uitbrengen over bovengemelde punten? Wat er ook van zij, 't is ons volksgezind programma dat de zegepraal te gemoet gaat, en vroeg of laat zullen wij met vreugde en trotsheid mogen aanstippen, dat de katkolieke gekozenen, door den drang der omstandigheden, zullen verplichten genoodzaakt zijn onze hervormingen bij te treden, en zoo de groene vlag te volgen, welke zij zoo vreeselijk helpen vervolgen heb- ,ben. De oude partijen verdwijnen, reeds zien wij ze omhuld door de avondschemering Fière-Orbaa en Woeste zullen weldra tot het verledenc behooren. Een veertiental dagen geleden brandde alhier een huis af dicht bij de kerk. Eeu inwoner van Vichte, een gemeenteraadslid liet hem deze woorden ontvallen het zouue beter de kerk zijn, wij zouden dan eene nieuwe krijgen. Wel nu, de kerk van Vichte is iu geheel slechten bouwvalligen staat en men zou uit die woorden mogen besluiten dat er door de inwoners van Vichte eene nieuwe kerk wordt verlangd waar van er ook sedert lang sprake is maar die er niet komt. Welnu zou Mijnheer Verhaeghe, een gezag hebbende heer naar men zegt, en die burge meester is op Vichte en provincieraadslid, geen genoegzamen invloed bezitten om deze goede zaak vooruit te helpen die zoo algemeen wordt gewenschf 1 In alle geval zat er in den provin cieraad een kristen democraat hij zou met klinlrondo ïicmma »ene mimff toelage vragen tot het bouwen van den nieuwen tempelgods. Wat zegt gij daarvan M. de pastoor Een democraat van Vichte, DEERLIJK GROOTE MEETING Op hedec Zondag, om 41/2 ure namiddag, groote openbare meeting in dé herberg Het Katje, bij Gentiel Ovaere, op de plaats (kalsijde Daar Vichte) Sprekers H. Plancquaert en twee leden uit den studiekring van Kertrijk. De vrienden van omliggende gemeenten worden er allen verwacht. Om 8 ure 's avonds, gewone maandelijksche vergadering van den propagandakriDg in 't ge woon lokaal bij H. Caveye. Bijzondere dagorde. De leden worden dit maal allen op post verwacht. Het Bestuur. Niettegenstaande het Zondag bijtend koud was, en het lokaal voor iedereen wat ver afge legen, kunnen wij niet klagen over de ver gadering van verleden Zondag. Al de voornaamste leden waren op post, wat bewijst dat ze belang stellen in hunne partij. De punten aan het dagorde wierden met veel belangstelling behandeld en besproken. Na het eerste punt de toestand der kas werd er uitleg gegeven over het kongres van Moen. Al de leden waren het eens over de manier van werken tot het opbrengen van strijdgeld. Daarna wierd er in korte welgepaste woorden een beroep gedaan op de leden, zich vooral toe te leggen tot het verspreiden van ons blad, het geen sedert een tijd te wenschen laat, nogtans is het de beste middel tot propaganda, tot het verspreiden onzer gedachten. Ten slotte wierd er een strijdpenning gedaan die een goeden stuiver opbracht, de vergadering ging om 11 uren uiteen, Dadat er een lid zeer goede middels had uiteengezet om toekomende maand op de vergadering ons getal te ver dubbelen. En uu, vrienden, aan 't werk voor den aan groei van onzen club. Gezorgd tegen toeko mende maand voor elk een Dieuw lid. Als elk een handje toesteekt, in korten tijd zullen wij reuzenwerk verrichten en vooral, vrienden, gedenkt den strijdpenning, want strijden kost geld. Aan 't werk, aan 't werk August Casier. Uit die stad zendt men ons het volgende artikeltje dat in de Gazette van Brugge ver schenen is Grot ter eere van O. L. V. van Lourdes. Wij lezen in de Gazette van Iseghem M. Schramme Stauthamer, schepene der stad Brugge, die alhier zijn zomerverblijf heeft, kocht over eenigen tijd eene erve, genoemd Oud Kerkhof rond St-Hiloniuskerk. Op dien grond doet hij eene prachtige grot bouwen ter eere van O. L. V. van Lourdes. Dekenders beweeren dat die grot eene trouwe nabootsing zal zijn van deze van Lourdes in Frankrijk, en die gelijkenis zal nog meer uitschijnen als zij naar behooren zal beplant zijn met struiken Zeer Eerweer den Heer Loys deken van Rousselare, zal dezelve op dinsdag 8 december aanslaande, plechtiglijk toewijden aan O. L. V. Het beeld der onbe vlekte Maagd zal processiewijze uit St-Hilo niuskerk naar de grot gedreven worden, bege leid door het muziek der Jongelings Congregatie. Ongetwijfeld zullen er vele parochianen met brandende keers de processie willen volgen. Den welgekenden en gevierden redenaar Eerw. Heer Bruloot, pastoor van Sint-Jans parochie te Kortriik, zal een gelegenheidsser moen doen, en St Hiloniuskerk hoe groot zij is, zal waarschijnlijk te nauw zijn om het volk te bevatten dat zijne vereering aan de Moeder Gods zal willen bewijzen en van hare bescher ming Dieuw geluk en zegen voor onze stad zal immersDe ware dienaars van Maria zullen nooit verloren gaan. Onze. hriefwisselaar stelt ons de volgende vraag, A propos van dit schoon werk, dat hij volkomen goedkeurt de uitbreiding en de versterking van den eeredienst der H. Maagd. Sedert wanneer is M. Schramme zoo mild geworden Hier in Iseghem, vraagt men zich af hoe M. Schramme grond en grot geschat op eene weerde van 10,000 fr. kunnende aan 4 fr. ten honderd 400 fr. 's jaars kroos opbrengen kon wegschenken, als wanneer iedereen weet dat hij in Iseghem zijn zomerverblijf tot 88 da gen bepaalde in plaats van go, om naderhand aan de bestendige deputatie te kunnen vrij stelling vragen van deu abonnementstaks, be dragende de kolossale som van 80 fr. Moet men zulk groot mau zijn om geen 80 fr. aan de stadskas van Iseghem te junnen Geef aan God wat Gode verschuldigd is, maar aan Cesar wat Cesar toekomt. Mijnheer de Uitgever, Als trouwe lezer van uw geëerd blad zoo neem ik thans de eerbiedige vrijheid er een plaatsje in te vragen om eens te toonen op welke manier en hoe ver de vervolgingsgeest hier woedende is. Vrienden lezers, luistert, oordeelt en denkt. Anseghem is eene gemeente van ongeveer 3700 inwoners, gelegen in 't zuiden van West- Vlaanderen, arrondissement Kortrijk. Bij het ontstaan der democratie hebben de heeren adv. Plancquaer'j, en Debacker met andere vurige apoatclcn, spijts alle geweld, dwang en tegen stand toch menig hert naar vrijheid en volks gezindheid doen snakken. Handel en nijverheid zijn er schier niet gekendgeen fabrieken wor den er aangetroffen men zou alles in 't werk stellen om dezelve te beletten tot stand te komen. Het arbeidersvolk, willen zij hunnen pacht betalen, zijn verplicht naar het bedorven Frankrijk te gaan om als beulen te werken voor den oogst of in de steenovens. Onnoodig dus te zeggen wie hier boven alles heerscht en almachtig is 1 Er is hier sedert verschillige jaren een ge neesheer van iedereen geacht en geprezen, ver en bij gewaardeerd en hoog geschat voor zijne groote kennissen als doctoor, die door zijn goed karakter, alsook door zijnen minzamen omgang met iedereen den eerbied en de achting van alle goede burgers verworven heeft. Door zijne groote liefde voor 't arme volk wordt hij gul- hertig door dezen in hunne huisgezinnen ont vangen. Hij vervult zijue plichten als burger en kristen, eerbiedigt alle andersdenkende per sonen, 't zij geestelijk als wereldlijk, in een woord onze gemeente mag fier zijn zoo een bekwamen en goedhertigen doctoor in hun midden te tellen. Die geneesheer maakt ongelukkiglijk na veel aandringen van zijne talrijke en rechtzinnige vrienden gebruik van zijne rechten als burger, 't is te zeggen hij laat zich op eene lijst voor de gemeentekiezing voordragen, en wat gebeurt er sinds dien tijd Hij is in den gemeenteraad doch van goede geneesheer, populaire vriend, wordt hij uitgemaakt als een halve duivel die uit de hel gejaagd is. Hemel en aarde worden bewogen om hem zijne eer, zijn goede faam te ontnemen. Hij is dit, hij is dat, en nog nooit heeft hij zich zelf een politieke kleur gegeven. Noch geld, noch moeite, noch opofferingen worden gespaard om hem bij de bevolking ver kleind en hatelijk te maken. Wat meer is, men heeft Vlaanderen doorzocht en veel kandidaten geueesheeren gesmeekt om als tweede doctoor ter pla ts te komen, ten einde zijne klienten te kunnen ontnemen. Na menigvuldige tegen slagen van wege verschillige doctoors, die zulke handelwijze van de hand wezen onder voor wendsel (c'est un truc clérical) is men er toch in gelukt een tweeden geneesheer ter plaats te brengen. Wij zullen de bekwaamheid en de eer van dezen laatste niet betwisten. Maar ik daag uit gelijk wie mij te bewijzen dat er tot Anse ghem werk is voor twee doctoors, dus een be staan voor beiden, diensvolgens den eenen of den anderen moet het slachtoffer worden den eenen of den anderen zal onverwijld genood zaakt zijn Anseghem te verlaten 't zij vroeg of laat. Wie zal het zijn Vrienden ik vraag mij af is zulke handelwijze niet tergend en onverdragelijk I Beantwoordt zulke manier van handelen aan de leering van Christus Men leert ons in de kerken, van op den predikstoel, dat wij voor onze vijanden moeten bidden en het kwaad met goed loonen. Ja, men leert daarbij dat de menschen allen kinderen zijn van God dat zij broeders zijn in den heere,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1908 | | pagina 2